مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۲:۱۶:۲۷ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
13081
12 سپتامبر 2016

با آموزش روش دوخت دندان موشی در این مطلب از سایت رنگ وارنگ همراه شما عزیزان هستیم. دوخت دندان موشی Blanket Stitch  یکی از انواع دوخت در هنر نمد دوزی است که بسیار کاربردی و مهم  می باشد.

 روش دوخت دندان موشی

علاوه بر نمد دوزی؛ این نوع دوخت در هنرهایی دیگری از جمله  چرم دوزی، خیاطی و سوزن دوزی، گلدوزی نیز بسیار پرکاربرد است. از دوخت دندان موشی Blanket Stitch  معمولا  در لبه انواع پارچه و چرم به منظور تمیز دوزی درزها و یا اتصال  ۲ لایه به هم مورد استفاده قرار می گیرد و البته گاهی موارد هم جنبه تزیینی دارد.

آموزش این دوخت به صورت تصویری و مرحله ای برای شما عزیزان  آماده شده است.  با کمی دقت و تمرین می توانید به راحتی این دوخت را یاد بگیرید.

در ادامه شما را با روش دوخت دندان موشی که با تصاویر مرحله به مرحله همراه است، آشنا خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم برای درک بهتر و یادگیری کامل این دوخت تا انتهای این آموزش همراهی کنید.

آموزش روش دوخت دندان موشی

دندان موشی دور یک لایه نمد

۱. از فاصله حدود نیم سانتی متری (البته این فاصله سلیقه ای است و قابل تغییر می باشد)  لبه نمد ، سوزن را از پشت کار وارد کرده و از نمد عبور دهید. به این ترتیب گره نخ پشت کار قرار می گیرد.

روش دوخت دندان موشی

۲. حالا مانند تصویر سوزن را از پشت کار در همان نقطه قبلی وارد  کرده و سوزن را بیرون می کشیم تا یک حلقه ایجاد شود.

روش دوخت دندان موشی

۳. در نهایت این کوک به شکل زیر در می آید.

روش دوخت دندان موشی

۴. در این مرحله باید سوزن را مانند تصویر از داخل کوک یا حلقه ای که ایجاد شده عبور دهید.

روش دوخت دندان موشی

۵. حالا از سمت راست کوک ایجاد شده در فاصله مناسب از کوک قبلی همانند تصویر سوزن را از بالا به صورت عمود وارد نمد کرده و به بیرون بکشید. به این ترتیب اولین دوخت دندون موشی انجام می شود.

روش دوخت دندان موشی

۶. به این ترتیب دوخت دندان موشی را تا جایی که لازم دارید، ادامه دهید . فقط در هنگام دوخت به فاصله دوخت تا لبه کار و فاصله بین کوک ها دقت کنید و فاصله اولیه را تا انتها حفظ کنید ؛ چون حفظ فاصله مناسب و یکسان در زیبایی این دوخت بسیار مهم است.

روش دوخت دندان موشی

روش دوخت دندان موشی دو لایه نمد هم شکل و هم اندازه، هم مشابه دوخت نمد یک لبه است با این تفاوت که ابتدا باید دو لایه را روی هم قرار دهید و مورد دیگر این است که گره نخ بین دو لایه مخفی می شود.

تغییر رنگ نخ در دوخت دندان موشی

اگر در وسط دوخت لازم بود رنگ نخ را تغییر دهید و یا نخ تمام شد باید به صورت زیر عمل کنید.

۷. از محلی که باید این کار را انجام دهید نخ رابه پشت کار ببرید و نخ مورد نظرتان را به نخ قبلی گره بزنید و اضافه آن را قیچی کنید .

روش دوخت دندان موشی

۸. حالا کار را برگردانید. به این ترتیب می توانید با نخ جدید دوخت را انجام دهید.

روش دوخت دندان موشی

۹. سوزن را به صورت عمود مانند تصویر وارد نمد کنید.

روش دوخت دندان موشی

۱۰. طبق آموزشی که داده شد، دوخت را ادامه دهید.

روش دوخت دندان موشی

۱۱. می بینید که اولین دوخت دندان موشی با نخ جدید انجام شد.

روش دوخت دندان موشی

۱۲. کار را تا جایی که لازم است ادامه دهید.

روش دوخت دندان موشی

روش دوخت دندان موشی گوشه ها

برخی از دست سازه های نمدی ممکن است دارای گوشه باشند. در چنین مواقعی باید گوشه های کار را به صورتی که در ادامه توضیح داده می شود ، بدوزید.

۱. نحوه انجام دوخت گوشه ها مانند آموزش دوخت نمد تک لایه و یا دو لایه با اندکی تفاوت است.برای دوخت گوشه ها وقتی به گوشه کار نزدیک شدید ، دوخت را متوقف کنید.

۲. پس از آخرین دوخت ، سوزن را دوباره از نقطه قبلی عبور دهید.

۳. حالا قطر را بدوزید و نخ را از زیر نخ بالایی رد کنید.

روش دوخت دندون موشی

۴. سپس سوزن را از همان سوراخ ( از پشت کار) رد کنید تا دوخت کامل شود.

۵. حالا نخ را از میان حلقه رد کرده و محکم بکشید.

۶. برای درک بهتر توضیحات به تصویر دقت کنید. در دوخت گوشه ها همانطور که در تصویر هم مشاهده می کنید. سه دندانه “قبل از گوشه”،”روی گوشه “و “پس از گوشه” دارای نقطه های یکسان یا نزدیک به هم هستند.

۷. دوخت دندون موشی گوشه ها نیز به این ترتیب انجام می شود.

روش دوخت دندان موشی

دوخت دندان موشی اشکال دایره ای

دوخت دست سازه های نمدی گرد با اشکال صاف تفاوت چندانی ندارد. در واقع اگر آموزش دوخت دندان موشی برای لبه ها که در ابتدای مطلب آموزش داده شد را به خوبی یاد گرفته باشید به راحتی و البته با کمی تمرین می توانید بر دوخت سایر اشکال هم تسلط پیدا کنید.

با این حال  نحوه دوخت دندان موشی برای کارهایی که به شکل انحنا دار و گرد هستند را هم توضیح خواهیم داد.

۱. در دوخت اشکال گرد نقطه ابتدا و انتهای کار یکسان است. برای انجام این دوخت ابتدا سوزن  را از پشت کار خارج کنید. در واقع محل شروع دوخت ، همان فاصله ای است که تا لبه  نمد در نظر گرفته اید و همانطور که گفته شد بهتر است این فاصله  ۰٫۵ سانتیمتر باشد.

۲. دوباره سوزن را در فاصله نزدیک از محل ورود قبلی سوزن رد کنید و به سمت پشت دو لایه وارد کنید.

روش دوخت دندان موشی

۳. همانطور که سوزن را به سمت عقب می کشید ، حلقه ای در جلوی نمد ایجاد می شود.

۴. حالا سوزن را از میان این حلقه رد کنید و کمی بکشید تا اولین دوخت دندان موشی شما زده شود.فقط دقت کنید کوک را کمی شل بگیرید و زیادی سفت نکنید. به غیر از اولین کوک ، میزان شلی و سفتی سایر کوک ها باید معمولی باشد .

۵. دوخت دندان موشی را ادامه دهید تا به آخرین کوک برسید.

روش دوخت دندان موشی

۶. حالا باید آخرین کوک را ببندید. برای این کار لازم است سوزن را از زیر اولین دوخت دندان موشی رد کرده و سپس آن را گره بزنید. سپس اضافه نخ را بچینید.

امیدواریم  آموزش دوخت دندان موشی مورد توجه و رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

آیا این آموزش برای شما مفید بود؟ نظرات و پیشنهادات خود را می توانید از بخش ارسال نظر با ما به اشتراک بگذارید. رنگ وارنگ از دیدگاه های شما عزیزان  استقبال می کند.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (8 امتیاز)