مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۴:۵۴:۴۹ ساعت:     
 پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 18 April 2024 میلادی  و   9 شوال 1445 قمری
2265
17 نوامبر 2019

حفظ سلامتی در سفر از جمله پارامترهای موثر در تجربه کردن سفری لذت بخش و شادی آفرین می باشد. مسافرت رفتن یکی از راههای رسیدن به آرامش ، ثبت خاطرات به یادماندنی ، تجدید انرژی ، تقویت روحیه و دور  شدن از استرس محسوب می شود. در هنگام مسافرت از فرصت قرار گرفتن در یک مکان متفاوت استفاده کنید و از جاذبه های تفریحی و گردشگری آن منطقه  دیدن کنید. برای ثبت لحظاتی خوش در زمان مسافرت لازم است به سلامتی و عدم ابتلا به بیماری اهمیت بیشتری بدهید.

چنانچه در طول سفر به بیماری مبتلا شوید تمام برنامه ریزی های شما به هم می ریزد و دیگر نمی توانید از مسافرت خود آن طور که باید استفاده کرده و لذت ببرید. به همین دلیل در این مطلب  در مورد دور ماندن از انواع بیماری و چگونگی سالم ماندن در هنگام مسافرت  نکات و توصیه هایی را با شما همراهان گرامی به اشتراک می گذاریم. پیشنهاد می کنیم برای داشتن سفری به یادماندنی و خاطره انگیز و حفظ سلامتی در هنگام سفر ، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

حفظ سلامتی در مسافرت

مروری بر نکات طلایی برای حفظ سلامتی در سفر

۱. لیستی از وسایل و مواردی که در سفر به آن نیاز پیدا میکنید تهیه کنید. چند بار این لیست را مرور کنید تا اگر احیانا چیزی را از خاطر برده اید به یاد بیاورید . هر چه این کار را با دقت بیشتری انجام دهید احتمال فراموش کردن وسایل مورد نیاز را تا حد زیادی پایین می آورید. حالا طبق این لیست چمدان و وسایل سفر خود را آماده کنید.

۲. قبل از مسافرت حتما از وضعیت آب و هوای منطقه ای که قرار است به آنجا سفر کنید مطلع شوید.

۳. برای داشتن سفری خوب و خاطره انگیز و حفظ سلامتی خود در هنگام سفر لازم است برنامه ریزی مناسبی داشته باشید. این برنامه ریزی شامل برنامه ریزی غذایی هم می شود. با این کار ضمن اطمینان از سلامت غذایی که استفاده می کنید می توانید در هزینه های سفر صرفه جویی کنید.

۴. اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید مطمئن شوید که حتما داروهای خود را داخل کیف مسافرتی خود قرار داده اید. بهتر است داروهایی که برای مشکلات شایع تر از جمله سردرد، دل درد و تهوع مناسب هستند با خود همراه داشته باشید.

حفظ سلامتی در سفر با همراه داشتن دارو

۵. بهتر است قبل از مسافرت به پزشک مراجعه کنید این موضوع زمانی که شما به بیماری خاصی مبتلا هستید و یا مقصد سفر شما ممکن است با خطراتی برای سلامتی شما همراه باشد اهمیت بیشتری پیدا می کند. برای مسافرت به برخی مناطق حتما باید واکسن تزریق کنید. در این بین بعضی از واکسنها برای اثر گذاری به زمان لازم دارند.

لیست نکات مهم برای حفظ سلامتی در سفر

۶. نوشیدن آب به میزان کافی را فراموش نکنید. اگر به مناطق با آب و هوای خشک مسافرت می کنید این نکته اهمیت بیشتری پیدا می کند. اگر نگران کیفیت آب در بین طول سفر هستید سعی کنید تا جایی که برایتان امکان دارد آب سالم با خود ببرید. نزدیک به ۳۰ – ۷۰ درصد مسافران در طول سفر خود، بیماری اسهال مسافران را تجربه می‌ کنند که عامل آن عدم دسترسی به آب سالم و بهداشتی  است. چنانچه از سلامت آب مصرفی خود مطمئن نیستید و به آب سالم و مطمئن دسترسی ندارید ، حتما قبل از استفاده آب را بجوشانید.

حفظ سلامتی در سفر با نوشیدن آب سالم

۷. در مکان هایی که احتمال آسیب با نیش حشرات وجود دارد ، زیر پشه بند بخوابید و لوسیون ها و کرم های دافع و تسکین دهنده نیش حشرات را با خود همراه داشته باشید.

۸. سعی کنید خواب کافی داشته باشید. یاد بگیرید که هر زمان که بخواهید بخوابید ، هر جا که باشید. بعضی اوقات شما باید در مکان های غیر معمول به خواب بروید. هنر خوابیدن در هر زمان و هر مکان ، به خصوص در اتوبوس های شلوغ و صندلی های فرودگاهی امری ضروری است و همه بخشی از جادوی سفر است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که کیفیت خواب به اندازه کمیت آن اهمیت دارد.

حفظ سلامتی در سفر باخواب کافی

۹. برای پیشگیری از دچار شدن به مسمومیت غذایی از سلامت غذایی که می خورید اطمینان حاصل کنید . حتی به دنبال میان وعده های سالم باشید. نگران نباشید ، این امر می تواند برای شما حتی خیلی ارزان تر تمام شود. می توانید برش هایی از میوه تازه ، مقداری مغزیجات و خشکبار را بسته به مدت زمان سفر برای میان وعده خود میل کنید.

حفظ سلامتی در سفر با مواد غذایی سالم

نکات کمک کننده برای سالم ماندن در سفر

۱۰. استرس را از خود دور کنید. بسیاری از مسافران در سرتاسر جهان ، استفاده از تکنیک های اساسی مدیتیشن را برای کمک به آرامش درونی در استخوان ها و بافت های خسته خود مفید می دانند.

۱۱. شست و شوی منظم دستها و رعایت نظافت را رعایت کنید تا امکان ابتلا به بیماری در هنگام مسافرت را به حداقل برسانید.

حفظ سلامتی در سفر با شستشوی دستها

۱۲. تا جایی که می توانید از نور خورشید بهره ببرید. با دریافت ویتامین D سرزنده و پرانرژی می شوید.

۱۳. بهتر است از کمک های اولیه اطلاع داشته باشید. آشنایی شما با اصول کمکهای اولیه می تواند در برابر خطرات و مشکلات احتمالی به شما بسیار کمک کند. با دانستن کمکهای اولیه می توانید ضمن حفظ آرامش ، ارزیابی و اقدام سریع در برابر وضعیت به وجود آمده داشته باشید که در مواردی می تواند حکم مرگ و زندگی داشته باشد.

۱۴. مصرف فیبر را فراموش نکنید. یکی از اولین گروه های غذایی که در مسافرت به آن بی توجهی می شود فیبر است.

حفظ سلامتی در سفر با خوردن غذاهای فیبردار

۱۵. قبل از سفر از شرایط موارد ایمنی مکانی که قصد مسافرت به آن را دارید مطمئن شوید . مسلما همه شهر ها و کشورها شرایط استاندارد یکسانی ندارند. با آگاهی کامل نسبت به شرایط آن منطقه ، خودتان را برای رفتن به مسافرت آماده کنید.

۱۶. روغن نارگیل دوست شما در مسافرت است. از آن می توانید برای تغذیه پوست خود بهره ببرید.

۱۷. هر چه مسافرت شما طولانی تر شود احتمال اینکه تحت تأثیر رژیم غذایی ناکافی قرار بگیرید بیشتر است. بنابراین لازم است برای رفع بروز احتمالی این مشکل تمهیداتی را بیندیشید.

حفظ سلامتی در سفر با موادغذایی سالم و خانگی

۱۸. سیستم ایمنی خود را تقویت کنید . با بالا رفتن سیستم ایمنی علاوه بر اینکه احتمال ابتلا به بیماری در افراد کاهش می یابد ، سطح انرژی نیز افزایش پیدا می کند.

موارد تاثیر گذار بر حفظ سلامتی در سفر

۱۹. سعی کنید از مصرف غذاهای از قبل آماده شده به دلیل احتمال بیشتر آلودگی و افزایش بار میکروبی به ویژه در فصل گرما خودداری کنید. فست فودها و غذاهای  فرآوری شده را تا جایی که برایتان امکان دارد نخورید.استفاده از غذاهای محلی و مربوط به هر منطقه بخشی از لذت سفر است. اما در این کار باید احتیاط کنید و از سلامت و بهداشت غذای تهیه شده در آن رستوران و محل تهیه غذا  اطمینان پیدا کنید.

تهیه مواد غذایی سالم و آشپزی توسط خودتان پیشنهاد خوب دیگری است که می توانید در مواقعی که رستوران مناسب پیدا نکردید از آن استفاده کنید.

حفظ سلامتی در سفر با موادغذایی تازه و سالم

۲۰. آب و موادغذایی را در ظروف سر بسته نگهداری کنید. دقت داشته باشید که نباید مواد غذایی آماده شده را برای مدت طولانی در فضای باز نگه داری کنید.

۲۱. اگر در طول مسافرت هوایی برای شما غذایی سرو نمی شود ، می توانید کمی میوه خرد شده و یا سالاد با خود همراه داشته باشید.

حفظ سلامتی در سفر با تهیه غذا در منزل

۲۲. اگر موادغذایی فاسد شدنی با خود همراه دارید ، حتما آن را در جای خنک (کلمن یخ یا یخدان ) قرار دهید تا در زمان مصرف دچار مشکل نشوید.

۲۳.  اگر با هواپیما مسافرت می کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که پروازهای طولانی ممکن است برای شما مشکلاتی را به وجود بیاورد. کم آبی بدن و لخته شدن خون در پا از جمله مواردی است که ممکن است شما با آن مواجه شوید. بنابراین برای جلوگیری از بروز این مشکل باید اقدامات لازم را انجام دهید.

حفظ سلامتی در سفر با هواپیما

چگونگی حفظ سلامتی در هنگام سفر

۲۴.  قبل از مسافرت اطلاعات کافی درباره مقصد مسافرتی خود کسب کنید. این اطلاعات می تواند در زمینه های مختلفی از جمله رستورانها ، هتلها ، مراکز تفریحی و گردشگری  باشد. خواندن و استفاده از تجربیات افرادی که قبلا به مقصد مسافرتی شما سفر کرده اند میتواند به شما در این زمینه بسیار کمک کند.

۲۵. ورزش کنید. اگر شرایط ورزش کردن برای شما فراهم نیست با قدم زدن شروع کنید. با قدم زدن و پیاده روی علاوه بر اینکه فعالیت خودتان را کمی افزایش داده اید می توانید از چشم انداز و مناظر اطراف لذت ببرید. اگر امکان اجاره دوچرخه دارید می توانید کمی از گشت و گذار خود را با دوچرخه انجام دهید.

۲۶. برای اینکه در اثر نشستن طولانی مدت در طول مسیر با هر نوع وسیله نقلیه به کمر درد و یا دردهای عضلانی دچار نشوید صندلی را در وضعیت مناسب تنظیم کنید. کمی راه بروید و حرکات کششی را برای پیشگیری از لخته شدن انجام دهید،دستها و پاهای خود را تکان دهید .

حفظ سلامتی در سفر با انجام حرکات کششی

چگونگی سالم ماندن در سفر

۲۷. اسهال و یبوست دو مشکل شایع گوارشی است که ممکن است برای افراد بسیاری رخ دهد. اما با رعایت مواردی این مشکلات قابل پیشگیری هستند. برای اینکه به اسهال دچار نشوید سعی کنید از سلامت آب و غذایی که می خورید مطمئن شوید. اگر به مکانهایی با آب و هوای گرم مسافرت می کنید احتمال ابتلا افراد به اسهال بیشتر است. خوردن موز و ماست می تواند به روند بهبودی شما کمک کند. در صورت دیده شدن خون در اسهال و یا داشتن تب بالا حتما به پزشک مراجعه کنید.

چنانچه به یبوست مبتلا شدید یعنی آب و فیبر مصرفی شما کم بوده است . برای رفع این مشکل خوردن موادغذایی فیبر دار، سبزیجات برگی و موادغذایی ملین بسیار کمک کننده است.

۲۸. از رانندگی کردن در ساعت های پر ترافیک و شلوغ در جاده ها پرهیز کنید . تا جایی که برای شما امکان دارد زمان سفر خود را از قبل تنظیم و برنامه ریزی کنید.

حفظ سلامتی در سفر با رانندگی در ساعات مناسب

۲۹. در زمان خواب آلودگی و خستگی تحت هر شرایطی از رانندگی پرهیز کنید چون رانندگی در چنین وضعیتی ریسک تصادفات را بالا می برد. با رانندگی در چنین شرایطی جان خود و سایر افراد را به خطر می اندازید.

۳۰. از پوست خود محافظت کنید. از کرم ضد آفتاب به میزان کافی استفاده کنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید توصیه می شود اما اگر در دریافت نور خورشید زیاده روی شود خطرناک است.

حفظ سلامتی در سفر با استفاده از کرم ضد آفتاب

۳۱. سعی کنید پتو، ملحفه و وسایل شخصی خود را در سفر همراه خود داشته باشید.

۳۲. در مکان های آلوده و کثیف حتی الامکان اقامت نکنید و در صورتی که ناچار شدید حتما نسبت به تمیز کردن آن با رعایت اصول بهداشتی اقدام کنید.

دیگر نکات مهم در مورد سالم ماندن در سفر

۳۳. استفاده از بیمه مسافرتی پیشنهاد دیگری برای مسافرین است. این مورد در زمانی که سفرهای خارجی و سفر به منطقه ای که با احتمال خطرات بیشتری مواجه است ضرورت بیشتری پیدا می کند.

۳۴. از راه رفتن با پای برهنه  پرهیز کنید. شاید برخی افراد ترجیح بدهند که روی شن های ساحل با پای برهنه راه بروند  اما باید توجه داشت که این کار ممکن است شما را با مشکلاتی  نظیر گزش حشرات و بریدگی در اثر اشیا برنده رها شده و برخی بیماری های عفونی و پوستی مواجه کند. استفاده از صندل می تواند به شما در تجربه  لذت از منطقه ساحلی و پیشگیری از آسیب احتمالی کمک کند.

سلامتی در سفر

۳۵. بهترین روش برای حفظ سلامتی نوزادان در مقابل بیماریهای قابل انتقال از طریق آب و موادغذایی در مسافرت ،شیر دهی است. استفاده از آب جوشیده توصیه دیگری است. اگر آب را در بطری خریداری می کنید قبل از استفاده حتما از سلامت آن مطمئن شوید. توجه داشته باشید که بودن آب در بطری در بسته نمی تواند دلیل محکمی بر سلامت آب باشد.

توصیه هایی برای سالم ماندن در مسافرت

۳۶. اگر به منطقه ای که قصد دارید به آن مسافرت کنید عوامل تهدید کننده سلامتی شما وجود دارد و تزریق واکسن خاصی توصیه شده حتما برای واکسیناسیون خود اقدام کنید. حیوانات وحشی سرگردان مانند سگ ،میمون و برخی حشرات می توانند برای سلامتی شما خطرناک باشند. همچنین مطمئن باشید که میان واکسیناسیون و زمان سفر زمان مناسب و کافی وجود داشته باشد. چون برخی از واکسن ها برای تاثیرگذاری ،احتیاج به زمان دارند.

۳۷. سعی کنید خلاق باشید. ممکن است در هنگام سفر حتی با داشتن برنامه ریزی و کسب اطلاعات کافی با مواردی مواجه شوید که شما را غافلگیر کند. با چاشنی کردن کمی خلاقیت در کنار استفاده کردن از عقل و احساس می توانید شرایط به وجود آمده را به خوبی مدیریت کنید.

امیدواریم نکاتی که در این مطلب به آن پرداختیم، بتواند به حفظ سلامتی شما در سفر کمک کند.آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ به نظر شما چه نکات دیگری را می توان به این لیست اضافه کرد؟ نظرات و پیشنهادهای خود را می توانید از طریق بخش ارسال نظر با ما در میان بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های شما همراهان عزیز سایت رنگ وارنگ هستیم.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (7 امتیاز)