مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۹:۵۶:۲۸ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
3589
1 ژوئن 2021

فواید سیر و تاثیرات آن برای سلامتی بسیار زیاد و قابل توجه است. این گیاه پر خاصیت در بسیاری از نقاط جهان رشد می کند و به دلیل خواص بیشمار، طعم و بوی قوی  امروزه یک ماده غذایی محبوب در پخت و پز است اما در زمان های بسیار قدیم ، اصلی ترین کاربرد سیر از نظر دارویی و سلامتی آن بوده است. علم مدرن اخیراً بسیاری از این تأثیرات درمانی مفید را تأیید کرده است. دانشمندان اکنون می دانند که بیشتر فواید سلامتی آن ناشی از ترکیبات گوگردی آن  است که در هنگام خرد شدن و جویده شدن آزاد می شود. ترکیبات گوگرد حاصل از سیر از دستگاه گوارش وارد بدن شده و در تمام بدن گردش می کند و اثرات بیولوژیکی قوی خود را اعمال می کند.

طبق نظر محققان؛ سیر خام نه تنها به از بین بردن باکتری های بد ، مخمر و انگل کمک می کند ، بلکه به تنظیم قند خون ، تقویت چربی سوزی ، کاهش احساس گرسنگی ، کاهش کلسترول ، تسکین دردهای مفاصل و کاهش آن نیز بسیار تاثیر گذار است.

خواص و فواید  سیر

این گیاه معطر و پر خاصیت، مصارف  دارویی و ادویه ای دارد  و به شکل های مختلفی از جمله خام، پخته شده، سرخ شده، خشک شده، پودر و ترشی می توان آن را مورد استفاده قرار داد و از خواص آن بهره برد. در ادامه بعد از بیان مختصری درباره گیاه شناسی سیر، به خواص و فواید و همچنین مضرات سیر بیشتر می پردازیم. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با  این گیاه پر خاصیت، مطالعه این مطلب تا پایان را از دست ندهید.

مروری بر گیاه شناسی سیر

نام انگلیسی سیر: Garlic

نام علمی سیر : Allium sativum

سیر گیاهی علفی است که ارتفاع ساقه آن به ۴۰ سانتیمتر هم می رسد. این گیاه بومی آسیای میانه بوده و در حال حاضر در همه مناطق دنیا دیده می شود. گیاه سیر درمناطق مختلف ایران به ویژه شمال کشور به شکل وسیع پرورش می یابد. گیاه سیر برای رشد مطلوب به خاک حاصلخیر با زهکشی خوب نیاز دارد.

برگ های سیر باریک و به شکل  نواری است و رنگ آنها سبز تیره می باشد.  گل های سیر کوچک و به رنگ صورتی است که به شکل یک چتر در بالای  ساقه رشد می کند. قسمت زیر زمینی این گیاه متورم بوده و از ۵- ۱۲ قطعه که به آن سیرچه گفته می شود ، تشکیل شده است. سیرچه ها (حبه ها)  در غشای نازک و ظریف و به رنگ خاکستری متمایل به سفید محصور شده اند. زمان برداشت سیر بر اساس تاریخ کشت سیر متفاوت است و از از اواخر بهار تا اواسط تابستان متغییر است .

نگاهی بر خواص و فواید سیر

سیر از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است.

۱.  آلین نام ماده فعال در سیر می باشد. در اثر کوبیده شدن سیر،  آلین موجود در آن به آلیسین تبدیل می شود . بیشتر  خواص درمانی و بوی سیر مربوط به ماده آلیسین است.آجون نام دیگر عنصر فعال  و مهم این گیاه می باشد که از سخت شدن رگها و سکته مغزی پیشگیری می کند.

۲. این گیاه پر خاصیت؛ محرک ، بادشکن و  تقویت کننده بدن بوده و مقاومت بدن را در برابر بیماری ها بالا می برد.

۳. در سیر ؛ ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) ، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6 (پیریدوکسین)، ویتامین B9 (فولات) وجود دارد.

فواید سیر

۴.سیر غنی از کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم ، فسفر ، منگنز و  مقدار کمی روی می باشد.

۵. این گیاه مفید خاصیت  ضد عفونی کنندگی و کرم کشی دارد.

۶. سیر می تواند بر روی تنظیم  گردش خون در بدن تاثیر گذار باشد.

۷. برای تسکین دردهای رماتیسمی و عصبی می توان از پماد سیر استفاده کرد.

۸. سیر برای تقویت قوای جنسی و همچنین افزایش تولید اسپرم در افراد سرد مزاج  بسیار سودمند می باشد.

۹. سیر منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است و می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

۱۰. خوردن سیر بر پایین آوردن کلسترول و فشار خون تاثیر گذار است.

فواید سیر برای سلامتی

۱۱. سیر یک ماده غذایی عالی برای کاهش خطر سکته مغزی است. یک مطالعه انسانی نشان داده که مصرف منظم این گیاه منجر به کاهش ۵۰ درصدی میزان سکته مغزی شده است.

۱۲.  سیر دارای اثرات مفیدی بر قلب ، مغز و سایر اندام ها دارد و عوامل خطر مانند فشار خون ، کلسترول و سمیت فلزات سنگین را کاهش می دهد بنابراین منطقی است که بر افزایش طول عمر تاثیر گذار باشد.

خواص و فواید سیر

۱۳. درد دندان را می توان به کمک سیر  تسکین داد.

۱۴. سیر مدر است و از این خاصیت سیر  می توان برای رفع آب آوردن بافت های بدن استفاده کرد.

۱۵. آنتی اکسیدان های موجود در سیر ، می تواند تاثیر رادیکال های آزاد که موجب بیماری و پیری در افراد می شود را خنثی کند.

۱۶.این گیاه خاصیت ضد انعقاد و لخته شدن خون را دارد.

۱۷. مصرف مداوم سیر موجب ریختن موهای سفید و رویش موهای سیاه خواهد شد.

۱۸. بیشترین فواید سیر خام از آنزیمی به نام آلیسین حاصل می شود . آلیسین دارای خواص ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی ، ضد باکتری و ضد سرطانی است.

۱۹. خوردن  سیر به تقویت حافظه کمک می کند.

۲۰. از پماد آن می توان  برای رفع میخچه کف پا استفاده کرد.

۲۱. سیر دارای مقادیر زیادی ترکیبات طبیعی آلیسین و سلنیوم است که به پاکسازی کبد کمک می کند.

۲۲. از دیگر خواص سیر محافظت از سلول ها در برایر آسیب و پیری است که این ویژگی به سبب آنتی اکسیدان های موجود در آن است.

۲۳. این گیاه پر خاصیت  برای سلامت قلب سودمند می باشد.

۲۴. آرام بخشی از دیگر فواید سیر است. ترکیبات گوگردی موجود در سیر به همراه عطر آن دارای خاصیت آرام بخش است که به بهبود کیفیت خواب افراد کمک می کند.

مهم ترین فواید سیر

۲۵. سیر تاثیر خوبی بر رفع رعشه ، سرماخوردگی، تنگی نفس و بیماری سل دارد.

۲۶. از خواص سیر می توان برای سلامتی پوست کمک گرفت. آلیسین  به از بین بردن باکتری های به وجود آورنده آکنه کمک می کند. همچنین سیر می تواند موجب کاهش تورم و التهاب و بهبود گردش خون شود. این اثرات مفید به پوست اجازه می دهد مواد مغذی بیشتری دریافت کند.

۲۷. سیر می تواند زخم های ریه و درد معده  را  بهبود دهد.

دیگر خواص مهم سیر

۲۸. مکمل های سیر به جلوگیری و کاهش شدت بیماری های شایع مانند آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند.

۲۹. از سیر برای درمان عفونت واژن می توان بهره برد.

۳۰. سیر می تواند خطر ابتلا به  سرطان، مخصوصا سرطان معده و روده را در افراد کاهش دهد همچنین می تواند  سلول های سرطانی را از بین ببرد.

۳۱. از این گیاه می توان به عنوان یک ضد احتقان و یک ضد سرفه بهره برد.

۳۲. مؤلفه فعال در سیر، ترکیب گوگردی به نام آلیسین Allicin است. آلیسین ماده شیمیایی است که هنگام خرد کردن سیر ، جویدن یا کوبیدن سیر تولید می شود.

۳۳. سیر خام سرشار از ویتامین C است که برای تقویت سلامت مو بسیار مفید است. همچنین باعث افزایش تولید کلاژن می شود که به تحریک رشد مو کمک می کند.

۳۴. تحقیقات نشان داده ،  سیر به کاهش عوامل خطر بیماری قلبی از جمله آترواسکلروز ، افزایش کلسترول ، ترومبوز و فشار خون کمک می کند.

۳۵. از دیگر فواید سیر ، خاصیت ضد قارچی آن است . تحقیقات نشان داده شده است که با رشد مخمر مبارزه می کند ، که ممکن است در طول درمان آنتی بیوتیکی کلامیدیا مفید باشد.

۳۶. این گیاه با افزایش مقدار انسولین ، می تواند قند خون را تنظیم کند.

۳۷. آلیسین موجود در سیر آنتی بیوتیک بسیار  قوی می باشد به طوری که اثر گذاری آن حتی زیادتر از پنی‌سیلین و تتراسایکلین بوده و بر روی طیف گسترده ای از باکتری ها  نقش دارد.اگر سیر با معده خالی خورده شود، ویژگی آنتی بیوتیکی آن قدرتمند عمل می کند.

۳۸. سلنیوم و سولفور موجود در سیر از بروز تومور جلوگیری می کند و در صورت بروز، اندازه های آن را کوچکتر می کند.

فواید سیر

۳۹. از فواید سیر می توان برای کاهش ابتلا به آلزایمر و زوال عقل بهره برد.

سایر خواص درمانی سیر

۴۰. در دوزهای زیاد ، ترکیبات گوگردی موجود در سیر می تواند از آسیب اندام در برابر سمیت فلزات سنگین محافظت کند.

۴۱. سیر دارای خواص ضد میکروبی است که به از بین بردن میکروب ها و باکتری ها ، که عامل آسیب رساندن به پوست سر هستند ، کمک می کند و باعث رشد بیشتر مو می شود.

۴۲. خطر ابتلا به سرطان روده و معده  با خوردن سیر کاهش می یابد. ضمن اینکه سیر می تواند سلول های سرطانی را از بین ببرد.

۴۳. سیر سطح کلسترول را بهبود می دهد و می تواند کلسترول کل و LDL را کاهش دهد. به این ترتیب  می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در افراد بکاهد. 

۴۴. تحقیقات نشان داده سیر می تواند بر بهبود عملکرد حافظه تاثیر گذارباشد.

۴۵. آب سیر تازه توانایی کاهش رشد باکتری E. Coli را که باعث عفونت دستگاه اداری می شود ، دارد. همچنین در پیشگیری از عفونت کلیه موثر است.

۴۶. تحقیقات نشان داده در دوز های بالا، سیر می تواند از اندام ها در برابرعناصر سنگین به دلیل داشتن ترکیبات گوگردی محافظت  کند.

فواید سیر تازه

۴۷. سیر خام توانایی دفع سرفه و عفونت های سرماخوردگی را دارد. سیر اگر با معده خالی خورده شود اثربخشی بیشتری دارد.

۴۸. خاصیت ضد میکروبی سیر در رفع عفونت گوش و چشم موثر است.

۴۹. خوردن سیر خام به پاکسازی کرم روده کمک می کند . نکته خوب این است که باکتری های بد را از بین می برد و از باکتری های خوب روده محافظت می کند.

۵۰. سیر به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی برای سلامت مغز،موثر است.

مضرات سیر و توصیه هایی درباره مصرف آن

 از این گیاه  باید در حد اعتدال مصرف  کرد چون مصرف بیش از اندازه آن می تواند عوارضی را برای فرد به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است که عوارض سیر خوردن در همه افراد ، یکسان نیست . برخی از مضرات سیر به شرح زیر می باشد.

۱. خوردن بیش از اندازه سیر می تواند فشار خون را کاهش دهد.

۲.افرادی که معده ضعیفی دارند نباید در خوردن سیر زیاده روی کنند.

۳.کسانی که بیماری ترومبوز (تشکیل لخته خونی در قلب و عروق) دارند باید درمصرف آن احتیاط کنند ؛ زیرا سیر اثر کم اما با اهمیت بر روی تجمع پلاکت ها دارد.

۴. زنان در دوران شیردهی نباید در خوردن آن افراط کنند چون می تواند طعم شیر را تغییر داده و نوزاد به دلیل اینکه طعم شیر را دوست نداشته باشد از خوردن آن دوری کند.

۵.  چنانچه از داروهای ضد انعقاد خون نظیر آسپیرین استفاده می کنید از مصرف زیاد  انواع سیر اعم از تازه یا فرآوری شده خودداری کنید.

۶. افراد گرم مزاج بهتر است این گیاه را به شکل پخته (بخار پز کردن به مدت ۳-۴ دقیقه) و یا به شکل ترشی استفاده کنند.

۷.  اگر اختلال خونریزی دارید قبل از افزایش مصرف سیر با پزشک خود مشورت کنید.

۸. نفس ناخوشایند یا بوی بدن و دهان ، سوزش سر دل ، سوزش در دهان یا گلو، حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال از دیگر عوارض سیر به ویژه خوردن سیر خام می باشد.

سخن آخر

در این مطلب سعی کردیم درباره فواید سیر، همچنین عوارض خوردن سیر اطلاعاتی را با شما همراهان  به اشتراک بگذاریم. همانطور که می دانید سیر خواص بیشماری دارد و تاثیر سیر بر سلامتی بدن که مواردی از آن هم در این مطلب به آن پرداخته شد ، گواه همین موضوع است. از این رو با وجود برخی عوارض ناشی از مصرف سیر از جمله بوی بد دهان خوب است طبق سبک زندگی خود ، خوردن آن را در برنامه غذایی خود بگنجانید به گونه ای که هم از خواص سیر بهره برده باشید و هم موجب آزار دیگران نشوید. از خواص سیر به شکل های مختلف از جمله خام، سرخ شده، پودر شده و اسانس  می توان بهره برد ؛ گرچه سیر خام خواص بیشتری دارد.

آیا اطلاعات ارائه شده در این مطلب برای شما مفید بود؟ شما چه خواص مهم دیگری از سیر می شناسید که در این مطلب به آن اشاره نشده است؟ لطفا نظرات، تجربیات و اطلاعات خود را با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.7/5 - (14 امتیاز)