مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۲۱:۰۰:۴۹ ساعت:     
 پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 18 April 2024 میلادی  و   9 شوال 1445 قمری
16749
1 اکتبر 2019

با روش تهیه شیره انگور grape syrup از سایت رنگ وارنگ در خدمت شما عزیزان هستیم. چنانچه می خواهید پخت شیره انگور، این ماده غذایی سنتی  فرآوری شده  از انگور را در منزل  تجربه کنید و از کیفیت و سلامت آن مطمئن باشید حتما تا پایان این مطلب را مطالعه فرمایید. حتی اگر آشنایی مختصری هم با روند آماده سازی شیره انگور ندارید به شما این اطمینان را می دهیم که بعد از مطالعه این مطلب به راحتی می توانید شیره انگور را در منزل تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرید.

در این مطلب سعی کردیم به زبان ساده تمام فوت و فن تهیه شیره انگور و نکات و مواردی که لازم است در هنگام مراحل آماده سازی و پخت شیره انگور رعایت کنید  و یا ممکن است با آن مواجه شوید بپردازیم ؛ تا در نهایت بعد از پایان پخت شیره انگور از نتیجه کار خود راضی باشید و شیره انگور اعلا و با کیفیتی را تهیه کنید. پیشنهاد می کنیم حتی اگر تصمیم به تهیه شیره‌ انگور در منزل را ندارید راهنمای جامع تهیه شیره انگور در خانه را مطالعه کنید . به این ترتیب ضمن آشنایی با مراحل آماده سازی شیره انگور از ویژگی های شیره انگور خوب و با کیفیت هم مطلع می شوید  که به شما در تهیه شیره‌ انگور مرغوب کمک می کند.

روش تهیه شیره انگور خانگی

مراحل تهیه شیره انگور در منزل شامل دان کردن انگور ، آبگیری ، جوشاندن و افزودن خاک سفید صاف کردن و مجددا جوشاندن است که در ادامه هریک از موارد توضیح داده می شود.

مواد و وسایل لازم :

– انگور

– دستگاه و یا وسیله ای برای آبگیری انگور

– خاک شیره (خاک سفید)

– صافی

برای تهیه شیره انگور grape syrup بیشتر از انگورهایی استفاده می شود  که خیلی شیرین باشند و در زمان رشد، آب کمتری خورده باشند یعنی کمتر آبیاری شده باشند. گاش انگور، دیو انگور، انگور عسگری،  انگور فخری و گزنه‌ای از ارقامی هستند که بیشتر از آنها برای تهیه شیره استفاده می شود.

*توجه داشته باشید ، اگر از انگوری که مزه ترشی دارد برای تهیه شیره استفاده شود ، شیره ترش مزه می شود.

آبگیری انگور

برای آبگیری انگور از روش های مختلفی می توانید استفاده کنید . در روش سنتی  انگور ها را با خوشه داخل محل های مخصوص ریخته و با کمک چکمه و ضربات پا انگورها را  آبگیری می کنند . در روش دیگر بعد از جداکردن انگور از خوشه و دان کردن آنها  می توانید با دستگاه آب میوه گیری درمنزل خودتان آب انگورها را بگیرید. اگر مقدار انگورها زیاد است این روش توصیه نمی شود مخصوصا اگر انگورها دانه دار باشند چون ممکن است به دستگاه آبمیوه گیری آسیب وارد شود؛ می توانید گرفتن  آب انگور ها را به مراکزی که این کار را با  دستگاه آب انگور گیری انجام می دهند بسپارید .

خاک شیره انگور ( خاک سفید – گل شیره )

خاک سفید نوعی خاک است که خاصیت قلیایی دارد. این خاک که  املاح معدنی زیادی دارد در اطراف کوه های ملایر ، ساوه و فارس وجود دارد. این خاک را می توانید از عطاری ها هم تهیه کنید. از خاک سفید برای تصفیه شیره استفاده می شود. خاک سفید در برخی مناطق به گل شیره نیز معروف است.  اضافه کردن این خاک به آب انگور در حال جوشیدن سبب می شود ذرات سبک و ریز در  کفی که در سطح آب انگور درحال جوشیدن است جمع شود و ذرات سنگین تر به همراه خاک در کف ظرف ته نشین شود. همچنین این خاک از فعال شدن برخی باکتری ها  جلو گیری می کند  و موجب  شیرین شدن شیره می شود. خاک سفید  به دلیل داشتن  خاصیت قلیایی می تواند بر خاصیت اسیدی آب انگور تاثیر گذاشته و آن را خنثی کند که از دیگر دلایل استفاده از آن در تهیه شیره انگور است.

زمانی که به آب انگور در حال جوشیدن ، خاک سفید اضافه می شود ؛ غلیان کرده  و شروع به بالا آمدن می کند و ممکن است سرریز شود. برای جلوگیری از سر رفتن شیره در هنگام اضافه کردن خاک باید همزمان با ریختن خاک ، مدام هم بزنید. همچنین می توانید در چند مرحله به فاصله کم، خاک را اضافه کنید. پر نبودن ظرف هم عامل تاثیر گذار دیگری است . اگر ظرف خیلی پر باشد احتمال سر رفتن آب انگور زیادتر می شود.

صاف کردن آب انگور

برای جدا سازی و صاف کردن آب انگور از رسوبات و خاک سفید از وسیله ای برای صاف کردن استفاده می کنند .تنظیف، پارچه های ظریف و نازک یا کیسه های نخی  برای این کار مناسب هستند. البته پارچه های ظریف و نازک و  کیسه های نخی ترجیح داده می شود چون از ورود رسوبات به داخل ظرف اصلی بیشتر ممانعت کرده و آب انگور زلال تری حاصل می شود.

مراحل تهیه شیره انگور در خانه

۱. انگورها را بعد از دان کردن و شستن ، آبگیری کنید.

۲. آب انگور را صاف کرده تا آب انگور بدون هر گونه تفاله و مواد اضافه ای به دست بیاید.

۳. آب انگور را در ظرف بزرگی ریخته و روی حرارت بگذارید. در این زمان کمی کف بر روی آب انگور به وجود می آید که باید این کف ها برداشته شود.

مراحل تهیه شیره انگور در منزل 1

۴. در این فاصله تفاله های انگور را داخل کیسه و یا صافی بریزید تا مقدار آبی که در تفاله ها وجود دارد خارج شود .بعد از خارج شدن آب انگور از تفاله ها ،می توانید آن را به ظرفی که روی حرارت گذاشته اید ، اضافه کنید.

۵. زمانی که در اطراف ظرف حباب هایی را دیدید ، و آب انگور به جوش آمدن نزدیک شد ، شروع به ریختن خاک سفید (گل شیره ) کنید.

اضافه کردن خاک سفید برای تهیه شیره انگور در منزل

۶. همزمان با ریختن خاک سفید سریع شروع به هم زدن آب انگور کنید  تا سر نرود .

۷. بعد از ۱- ۲ دقیقه از ریختن خاک سفید ، حرارت را خاموش کنید.

۸. حالا کف به وجود آمده بر سطح آب انگور را جمع کنید و دور بریزید و ظرف را چند ساعتی کناری بگذارید تا آب انگور صاف شود. حداقل ۷- ۸ ساعت لازم است که برای ته نشین شدن رسوبات خاک و ذرات معلق  منتظر بمانید .

۹. بعد از گذشت مدت زمان ذکر شده آب انگور را به آرامی و به ظرف دیگر منتقل کنید . مواظب باشید ظرف را تکان ندهید تا مواد ته نشین شده با آب انگور بار دیگر ترکیب نشود.

۱۰. برای اطمینان از اینکه آب انگور کاملا صاف و یکدست شده، مجددا این آب انگور را از صافی عبور دهید تا ناخالصی های احتمالی آن گرفته شود.

۱۱. حالا  ظرف را روی حرارت قرار دهید و بگذارید بجوشد و کفی هم که بر سطح آب انگور در حال جوشیدن تشکیل می شود، را بردارید.

جوشاندن و غلیظ شدن آب انگور

۱۲. جوشیدن آب انگور تا رسیدن به غلظت مناسب و آماده شدن شیره باید ادامه پیدا کند .

۱۳. در اواخر جوشیدن مواظب باشید شیره غلظت مناسب پیدا کند، ته نگیرد و نسوزد .

شیره انگور در حال آماده شدن

۱۴. وقتی شیره به غلظت مناسب رسید ، حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید کاملا خنک شود. بعد از خنک شدن شیره را در ظروف مورد نظر ریخته و بسته بندی کنید.

از خوردن شیره‌ انگور خانگی و کاملا بهداشتی لذت ببرید و از خواص  زیاد آن بهره مند شوید.

تهیه شیره انگور در منزل

روش تهیه شیره انگور سفید

برای تهیه شیره انگور سفید همین مراحل انجام می شود . با این تفاوت که در هوای سرد و با کمک چوب های بزرگ (ملاقه های چوبی بزرگ ) مدام هم زده می شود. با سرعت هم زدن شیره در هوای سرد موجب می شود شیره‌ انگور که  قهوه ای رنگ است به حالت کف مانند در آمده و به رنگ سفید متمایل شود.

نکات  و توصیه هایی درباره تهیه شیره انگور

۱.تقریبا به ازای هر ۵ کیلو آب انگور، باید ۱ قاشق غذاخوری سر خالی خاک سفید استفاده شود.

۲. به طور معمول به ازای هر ۵-۶ کیلو گرم انگور ، حدود ۱ کیلو گرم شیره انگور بدست می آید؛ که البته این مقدار با توجه به نوع انگور و کیفیت آن، ممکن است کمی بیشتر یا کمتر شود.

۳. خاک سفید را معمولا زیر آفتاب و یا روی شعله کم، اندکی حرارت می دهند و بعداً به آب انگور اضافه می کنند . زیرا خاک حرارت ندیده می تواند منجر به گل آلود شدن آب انگور شود.

۴. در هنگام جوشاندن آب انگور کف روی سطح آب انگور باید گرفته شود. آب انگور در زمان جوشیدن هرچه بیشتر کف کند و کف آن گرفته شود ، شیره شفاف تری حاصل می شود.

۵. در هنگام برداشتن شیره از روی حرارت به این نکته توجه داشته باشید که شیره بعد از سرد شدن غلیظ تر می شود؛ پس دقت کنید شیره بیش از اندازه حرارت نبیند تا در نهایت غلظت مناسبی داشته باشد.

۶. چنانچه شیره بیش از حد غلیظ شود ممکن است بسوزد و مزه تلخ به خود بگیرد، این مورد هم یکی دیگر از مواردی است که در توجه به غلظت شیره مهم است.

۷. اگر آب انگور جوشیده شده زودتر از آنچه که باید حرارت ببیند، از روی حرارت برداشته شود ؛ شیره تهیه شده در نهایت رقیق است و آب اضافی آن هنوز به طور کامل تبخیر نشده است. این شیره پس از مدتی ترش و فاسد می شود .

۸. چنانچه شیره انگور شکرک زد می توانید برای رفع شکرک شیره انگور ، شیشه حاوی شیره را در ظرف آب داغ قرار دهید تا شکرک ها حل شده و شیره انگور یکدست شود.

۹. برخی بر این باور هستند که یکی از دلایل اضافه کردن خاک سفید به آب انگور در حال جوشیدن به دلیل پاک شدن آن و به بیان دیگر رفع نجس شدن آب انگور است؛ اما در حقیقت این باور اشتباهی است که در بین برخی افراد وجود دارد و استفاده از خاک سفید فقط به دلایلی است که در ابتدای این مطلب به آن اشاره شد.

۱۰. از لحاظ شرعی خوردن آب انگوری که بر روی حرارت گذاشته شده حرام است این آب انگور نجس نیست اما خوردن آن حرام است. برای اینکه حلال شود باید به اندازه ای بجوشد که دو قسمت آن بخار شود و يک قسمت بماند ( یعنی دو سوم آن بجوشد و تبخیر شود) که در اصطلاح فقهی به آن ثلثان شدن می گویند.

ویژگی شیره انگور اصل و با کیفیت

۱. طعم و مزه شیره انگور  یکی از مواردی است که به شما در تشخیص شیره انگور مناسب و با کیفیت کمک می کند. شیره انگور طبیعی شیرین است اما شیرینی غیر طبیعی ندارد و مزه انگور حس می شود؛ در غیر این صورت ممکن است تولید کننده، موادی مانند شکر را به شیره افزوده باشد.

 2. یکی از فاکتورهای تشخیص شیره انگور اصل، رنگ شیره انگور می باشد . شیره‌ انگور طبیعی در نهایت به رنگ عسلی مایل به قهوه ای و یا مایل به خرمایی است. البته این مورد هم استثنائاتی دارد مثلا شیره انگور شیراز کمی تیره تر و شیره ملایر کمی روشن تر است.

۳. شیره انگور مرغوب و با کیفیت درصد خلوص بالایی دارد . این شیره شفاف است و هیچ ناخالصی در آن دیده نمی شود.

۴. شیره انگور با کیفیت و مناسب غلظت مناسبی دارد نه رقیق و نه خیلی غلیظ است.

۵. قیمت شیره انگور یکی دیگر از پارامترهایی است که می تواند در تشخیص شیره انگور اصل و با کیفیت به شما کمک کند. از قدیم گفته اند هیچ ارزانی بی علت و هیچ گرانی بی حکمت نیست. البته به این هم معتقد هستیم که گران بودن شیره‌ انگور نمی تواند صد در صد به شما این اطمینان را بدهد که شیره اصل و با کیفیت است اما در نظر گرفتن این مورد در کنار سایر موارد می تواند بسیار کمک کننده باشد.

۶. شیره‌ انگور با کیفیت و اصل ، بهداشتی و بدون هرگونه مواد نگهدارنده و افزودنی می باشد.

بررسی تمام این فاکتورها به شما در تشخیص شیره انگور اصل و با کیفیت کمک می کند اما برای اطمینان بیشتر بهتر است شیره‌انگور را از مراکز و اشخاص  مطمئن و معتبر تهیه کنید و یا اینکه به روشی که در این مطلب به آن پرداخته شد  خودتان نسبت به تهیه شیره انگور اقدام کنید.

روش نگهداری شیره انگور

– شیره‌ انگور نیاز به نگهداری در یخچال ندارد در صورت نگهداری در یخچال  بیش از حد سفت می شود و ممکن است شکرک بزند ولی برای ماندگاری بیشتر، بهتر است در جای خنک نگهداری شود.

– درصورتی که شیره‌ انگوری که بیرون از یخچال نگه داشتید ترش شد و یا مشکلی پیدا کرد نشان دهنده این است که شیره رقیق بوده  و کیفیت خوبی نداشته است.

– غلظت مناسب شیره انگور بر ماندگاری آن تاثیر گذار است؛ بنابراین برای پیشگیری از خراب شدن شیره انگور باید به غلظت مناسب آن توجه کرد.

– اگر شیره‌انگور خیلی رقیق باشد و یا در فرآیند تولید آن از مواد غیر مجاز استفاده شود؛ امکان دارد در اثر نگهداری در  بیرون از یخچال  کپک بزند.

– شیره با کیفیت و مرغوب حدود ۱-۲ سال می تواند همچنان کیفیت اولیه را داشته باشد و خراب نمی شود.

شهرهای تولید کننده شیره انگور

در شهرهای مختلفی از ایران شیره انگور تهیه و تولید  می شود. ملایر، ملکان، بناب، بروجرد ،نیشابور ،کاشمر ،قزوین ، طبس و برخی از شهرهای اراک و اصفهان از جمله شهرهای تولید کننده شیره انگور در ایران هستند. بسته به منطقه ای که در آن انگور پرورش می یابد معمولا شیره پزی از اواخر شهریور تا اوایل مهرماه شروع می شود و ممکن است بر اساس حجم برداشت تا مدت زمان تقریبا طولانی بین ۱- ۳ ماه هم به طول بیانجامد. شیره انگور طی گذراندن یکسری مراحل آماده می شود.

مختصری درباره خواص شیره انگور

شیره انگور یا دوشاب که از آن به عنوان مربای سنتی هم در برخی مناطق ایران یاد می شود انرژی زا و دارای خواص بیشماری است. این فرآورده غذایی سنتی که تهیه آن  قدمت بالایی دارد، به میزان قابل توجهی  آهن، منیزیم و فسفر دارد.

این شیره به علت داشتن خواص متعدد ، طعم شیرین و ملایم ؛ مصارف متعددی دارد. این شیره به خصوص شیره انگور سفید را  می توان جایگزین شیرین کننده های مصنوعی کرد و در عین حال از خواص زیاد آن بهره برد. از شیره‌ انگور می توان در تهیه انواع حلوا ، کیک ، شیرینی و نان استفاده کرد . شیربرنج و فرنی را می توان با کمی شیره‌ انگور سرو و میل  کرد.

این ماده غذایی پر خاصیت از آب انگور تهیه می شود. شیره‌ انگور یا دوشاب یا دبس ، مقوی  بوده و غنی از انواع ویتامین ها و مواد مغذی است به همین دلیل برای کودکان ، نوجوانان ، زنان باردار و افرادی که دچار ضعف عمومی هستند ، بسیار مفید است. شیره انگور سرشار از آنتی اکسیدان است  و می تواند  بر تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار باشد.  این ماده غذایی خواص تغذیه ای و درمانی  فراوانی دارد؛ بنابراین توصیه می شود شیره‌ انگور را حتما در سبد غذایی خانواده خود قرار دهید.

موارد مصرف شیره انگور

خب حالا که با روش تهیه شیره انگور و همچنین خواص شیره انگور آشنا شدید ، شاید برای شما این سوال پیش بیاید که شیره انگور رو با چی بخوریم ؟ در ادامه برخی از موارد مصرف شیره انگور را با هم مرور می کنیم.

– ترکیب شیره با ارده یکی دیگر از موارد بسیار مورد استفاده این ماده غذایی مغذی است. این ترکیب بسیار پرانرژی و مغذی است که بیشتر در وعده صبحانه از آن استفاده می شود.

– می توانید ۱-۲ قاشق شیره‌ انگور را در داخل  1 لیوان شیر بریزید و از خواص شیر و شیره‌ انگور همزمان بهره ببرید.

– در تهیه معجون  با شیر و شیره‌ انگور می توانید بنابر ذائقه و طبع خود از کمی پودر نارگیل ، پودر کنجد ،موز ،خرما ، انواع مغزیجات پودر شده و بستنی هم استفاده کنید. البته توجه داشته باشید این معجون کالری بالایی دارد و در کنار برخی مواد دیگر نظیر خرما و موز طبع خیلی گرمی پیدا می کند  بنابراین نباید در مصرف آن زیاده روی شود.

روش تهیه شیره انگور

– در بعضی مناطق، کمی شیره انگور را به برنج آبکش شده اضافه کرده و به این ترتیب برنج را مغذی تر می کنند.

– ترکیب شیره‌ انگور با ماست هم یکی دیگر از روشهای استفاده از شیره انگور است که می توان به عنوان میان وعده از آن استفاده کرد.

– شربت شیره هم پیشنهاد خوب دیگری برای استفاده از این خوراکی انرژی زا و پر خاصیت است. برای تهیه این شربت کمی شیره انگور را داخل آب حل کنید ، می توانید به آن کمی زعفران دم کرده هم اضافه کنید و سپس این نوشیدنی سالم و مقوی را میل کنید.

– برخی افراد در زمان بارش برف مقداری برف تمیز را برداشته، کمی شیره‌ انگور روی آن ریخته و میل می کنند.(البته در این سالها که میزان بارش برف کم شده و آلودگی هوا بسیار شدید شده این کار چندان توصیه نمی شود، مگر در مناطق پر بارش و تمیز.)

– مسقطی  با این نوع شیره ، پنکیک با شیره انگور و شیک  شیر و شیره انگور هم از دیگر موارد مصرف شیره انگور هستند.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را درباره شیره انگور و مراحل آماده سازی آن در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم . آیا شما هم تجربه ای در زمینه تهیه شیره‌ انگور در خانه دارید؟ آیا این مطلب توانست به شما در تهیه شیره انگور خانگی کمک کند؟ شما شیره انگور را به چه صورت مصرف می کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود در این باره را  با ما و دیگر همراهان سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.2/5 - (37 امتیاز)