مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۷:۳۴:۲۵ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
2046
28 ژانویه 2018

 

 

 

کاشت کاهو در خانه

 

 

 

نام انگلیسی کاهو: lettuce

نام علمی کاهو: Lactuca sativa

کاهو از خانواده کلاه پرکها (Compositeae) است و گیاهی سالادی برای تمام فصول است.کاهو گیاهی یکساله است که انواع مختلفی دارد و نام علمی آن لاکتوکا ساتیوا می‌باشد. کاهو خوراکی کنونی را مشتق از لاکتوکاسکاریولا که در حال حاضر به شکل علف هرز در مزارع زیاد است می‌دانند .

 

انواع کاهو

۱-کاهوی پیچ‌گرد : برگهای این نوع کاهو به طور نسبتا فشرده روی هم قرار می‌گیرند. برگهای داخلی سفید رنگ و برگهای بیرونی سبز رنگند. یکی از بهترین ارقام کاهو برای انتقال به مناطق دور می‌باشد.

 

۲-کاهوی پیچ معمولی :این نوع کاهو ایستاده است و شاید ارتفاع بوته به ۴۰ – ۳۰ سانتیمتر برسد. برگهای بیرونی سبز و نرم بوده و برگهای داخلی سبز مایل به سفید بوده که لطیف و شکننده است. این نوع کاهو در ایران استفاده زیادی دارد.

 

۳-کاهوی پرک یا کاهوی برگ :در این نوع کاهو برگها روی همدیگر قرار نمی‌گیرند و از همدیگر جدا هستند. برگها حالت شکنندگی ندارد و لبه‌های آنها حالت دندانه‌دار دارد. این نوع کاهو در ایران طرفدار چندانی ندارد و به آن کاهوی برگ نرم هم گفته می‌شود. رنگ برگها هم سبز روشن است.

 

۴-کاهوی ساقه: در این نوع کاهو ساقه آن قابل استفاده است ولی گاها برگهای لطیف و کوچک آن نیز مورد مصرف واقع می‌شوند. این نوع کاهو در ایران مورد استفاده ندارد.

 

بذر کاهو

از نظر رنگ دو نوع بذر کاهو یافت می‌شود یکی تیره و دیگری روشن که می‌توان آنها را بذر سیاه و سفید نامید. شکل بذر کاهو کشیده و نوک باریک است و روی آن۵ تا ۷ برجستگی مشاهده می‌شود

 

آب و هوای مطلوب کاشت کاهو

کاهو به آب و هوای خنک احتیاج دارد. در فصل گرما قبل از نمو و رشد کافی برگها شاخه گل دهنده ظاهر شده و بوته کاهو بذر می‌دهد. در این موقع برگها طعم تلخ زننده پیدا می‌کنند و اگر درجه حرارت به ۳۰ درجه برسد بذرها به خواب رفته و سبز نمی شوند.

بنابراین در نواحی معتدل سرد و تا اندازه‌ای مرطوب بهترین نتیجه از کاشت این محصول بدست می‌آید. به همین دلیل کاشت بذر در فصولی که رشد گیاه به گرمای شدید برنخورد در کلیه نواحی امکان پذیر است.

در نواحی معتدل سرد شمالی بذر کاهو را در اوایل پاییز و یا اواخر شهریور برای تهیه محصول پاییزه و زمستانه می‌کارند و کاشت بذر در اواخر پاییز و یا در اسفند ماه برای مصرف بهاره کاهو تهیه می‌کنند. بذر انواع دیر رس و مقاوم به گرما را می‌توان تا اواخر فروردین کاشته و از محصول آن تا اواخر خرداد و اوایل تیر ماه استفاده نمود. بدین ترتیب در تمام فصول سال می‌توان کاهوی تازه کاشت.

 

خاک مطلوب کاهو

کاهو را عملا در انواع مختلف خاکها می‌توان کاشت ولی بهترین و مناسب‌ترین زمین برای این محصول خاکهای لیمونی سبک که دارای مقدار زیادی مواد آلی است می‌باشد. در خاکهای هوموسی نیز محصول فراوان حاصل می‌شود. به طور کلی زمین کاهو باید نرم قوی و نمدار باشد یعنی خاک اطراف ریشه که نسبتا کوتاه است نباید هیچ وقت کاملا خشک شود. از نظر قلیایی بودن زمین باید خاکی انتخاب کرد که PH آن بین ۶.۵ – ۵.۵ باشد PH=5.5 و PH=7 مقدار محصول خیلی کم می‌باشد.با آهک می‌توان اسیدیته خاک را کم کرد ولی اگر زمین کاملا خنثی شود از نمو کاهو کاسته شده و علایم کلروز در گیاه ظاهر می‌شود. بنابراین در موقع خنثی کردن اسیدیته خاک ، آهک باید با دقت انتخاب شود که به مقدار لازم با خاک مخلوط شود. و این امر ممکن نیست مگر با اضافه کردن تدریجی آهک به این طریق که مقدار آهک مورد لزوم دقیقا تعیین می‌شود.

 

کود مورد استفاده کاهو

بوته کاهو دارای ریشه‌های کم و کوتاه و سطحی است بنابراین باید مقدار کافی کود در سطح زمین در دسترس گیاه باشد.

کود حیوانی به میزان تقریبی در هر ۱۰ متر مربع ۴۰کیلو لازم است این میزان کود علاوه بر اینکه مواد غذایی را تامین می کند ،قدرت نگهداری آب در خاک را بالا برده و در نتیجه خاک همیشه مرطوب است.

کود شیمیایی به میزان تقریبی در هر ۱۰ متر مربع،۲کیلوNPK، ۱ کیلو فسفات آمونیوم و یک کیلو سولفات پتاسیم و کودسولفات آمونیوم به صورت سرک به میزان ۱ کیلو به خاک اضافه گردد.

 

 

کاشت  کاهو :

بذر کاهو را معمولا اول در خزانه کاشته پس از آنکه گیاه حاصله دارای سه یا چهار برگ شد به محل اصلی منتقل می‌کنند. در بعضی مواقع نیز ممکن است بذور را در محل اصلی کاشت ولی پس از سبز شدن بذر باید تنک شوند.

اما باید توجه داشته باشید کاشت در خزانه و سپس منتقل کردن آن به زمین اصلی بهتر و راحت تر است چون شرایط برای جوانه زنی بذر و رشد گیاه قابل کنترل تر است و هم اینکه مصرف بذر به میزان زیادی کاهش می یابد برای این کار می توانید سینی نشا تهیه کنید که در ابعاد و اندازه های مختلفی وجود دارد من از نوع پلاستیکی استفاده کردم در صورتی که به خوبی از آن مراقبت کنید می توانید تا چندین سال از آن استفاده کنید حالا داخل این خانه ها را با بستر کشت پر کنید من از ترکیب کوکو پیت و پرلایت استفاده کردم به طوری که کوکوپیت ۲ برار پرلایت باشد  دقت کنید که بذر عمیق کاشته نشود چون از جوانه زدن آن که باید ظرف ۶-۱۲ روز صورت گیرد ، جلوگیری می نماید.البته بذرهای کاهویی که من کاشتم بعد از ۳ روز جوانه زدند.

 

 

 

کاشت کاهو در خانه_ نشا کاهو

 

 

 

پس از اینکه بوته ها  ۳ یا ۴ برگی شدند بوته ها را به زمین اصلی منتقل کنید که حدود ۸ هفته  طول می کشد البته زمان انتقال به ریشه ها هم توجه کنید اگر در حد مناسبی ریشه داده بود بوته ها را منتقل کنید در غیر این صورت می توانید چند روز دیگر هم صبر کنید سپس بوته ها را منتقل کنید.

 

 

کاشت کاهو در سینی نشا

 

 

در این مدت بعد از ۲ برگی شدن من ۲بار البته با دز خیلی کم از کود فسفر دار استفاده کردم چون فسفر در ریشه زایی موثر است  وقتی بوته به صورتی که در تصویر می بینید درآمد به باغچه  منتقل کردم البته شما در صورتی که باغچه نداشتید می توانید از گلدان مناسب هم استفاده کنید.

هنگام انتقال هم اگر به نکاتی که اشاره می کنم توجه کنید، مطمئن باشد برای بوته ها هیچ اتفاقی نمی افتد و خودشان را با محیط جدید تطبیق می دهند.

۱.زمان انتقال نشا خیلی مهم است باید انتقال نشا وقتی صورت بگیرد که آفتاب نباشد باد هم نوزد که این شرایط معمولا در صبح زود و بعدازظهر به وجود می آید البته  با رعایت این ۲ مورد می توان این کار را انجام داد.

۲.بهتر است اول مکان کاشت کاهو ها را مشخص کنید تا زمانی که بوته کاهو را از داخل سینی بیرون می آورید ریشه ها هوا نخورند و آسیب کمتری برسد.

۳.حالا به آرامی بوته را از داخل سینی بیرون آورده و در جایش قرار دهید و مطمئن شوید که ریشه ها خوب پوشانده شده اند در آخر هم آبیاری کنید.

من برای جلوگیری از مبتلا شدن احتمالی به بیماری قارچی در آبیاری دوم از قارچ کش  هم استفاده کردم .

این هم کاهو های من که البته من بین فضای خالی که برای رشد کاهو ها گذاشتم شاهی و تربچه هم کاشتم البته در این کار نباید زیاده روی کرد ،چون روی رشد همه سبزیجات اثر منفی می گذارد.

 

 

کاشت کاهو در باغچه

 

 

برداشت کاهو:

برای برداشت هم وقتی برگ کاهو ها به اندازه لازم رشد کرد می توانید نسبت به برداشت اقدام کنید اما  در منزل شما برای اینکه بتوانید چند بار از کاهو ی کاشته شده استفاده کنید می توانید از ۲/۵ سانتیمتر بالای سطح بوته از خاک ،کاهو ها را قطع کنید و با کمی صبر خواهید دید که دوباره جوانه های کاهوی جدید از محل قطع شده خارج می گردد.

 

امیدواریم این آموزش مورد استفاده شما عزیزان قرار بگیرد. لطفا نظرات و تجربیات خود را در مورد کاشت و پرورش کاهو در منزل با ما به اشتراک بگذارید.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.8/5 - (9 امتیاز)