مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۰:۴۸:۰۴ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
4294
16 ژانویه 2017

احداث باغ برای همه افراد حتی افراد مبتدی ممکن است. اما آیا همه افرادی که نسبت به احداث باغ اقدام می کنند از نتیجه کار راضی هستند ؟ اصلا در هنگام احداث باغ باید به چه نکاتی توجه کرد؟ رنگ وارنگ قصد دارد نکات مهمی را که لازم است در هنگام احداث باغ به آن توجه داشت را با شما عزیزان به اشتراک بگذارد. با برنامه ریزی دقیق، تلاش و رعایت یکسری موارد مطمئناً برای سالهای طولانی از برداشت های عالی لذت خواهید برد. اگر شما از جمله افرادی هستید که قصد دارید باغ میوه احداث کنید پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه فرمایید.

نکاتی که در هنگام احداث باغ باید در نظر داشت

۱.در ابتدا حتما آزمون آب و خاک منطقه ای که می خواهید در آن باغ احداث کنید را انجام بدهید . بعد از انجام این دو آزمون و اطلاع از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک وهمچنین کیفیت آب می توانید برای انتخاب نوع گونه و ارقام میوه بهتر تصمیم گیری کنید.

۲.سعی کنید به اندازه کافی درمورد گونه ها ، ارقام ، انواع پایه های جنسی و غیر جنسی ، سازگاری پایه و پیوندک ، شرایط اقلیمی

اطلاعات کسب کنید .دانستن این  موارد برای احداث باغ ضرورت دارد.

۳.مکانی را که قرار است در آن باغ احداث کنید ضمن اینکه خاک باید قابلیت نفوذ خوبی داشته باشد، باید از عمق مناسبی هم برخوردار باشد و حداقل ۱ متر باشد. خاک مناسب برای احداث باغ باید رسی – شنی و یا شنی – رسی همراه با مواد آلی فراوان باشد. پس لازم است قبل از احداث باغ نسبت به مناسب سازی خاک،  اقدامات لازم را انجام داد.

۴.اگر خاک منطقه مورد نظر کیفیت خوبی برای احداث باغ نداشته باشد مثلا شور ،قلیلیی ،آهکی و یا گچی بود حتما باید خاک را با مشورت کارشناسان اصلاح کرده سپس برای کاشت اقدام کنید.

۵.حتما قبل ازاقدام به کاشت درخت و احداث باغ درباره برخی موارد از جمله مناسب بودن آب و خاک منطقه مورد نظر ، نحوه آماده سازی زمین ، انتخاب رقم های مناسب و سازگار با منطقه و سیستم مناسب برای کاشت درختان مورد نظر خود از کارشناسان و مهندسین  با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با انواع سیستم کاشت درختان میوه ،  مطالعه مطلب  معرفی انواع سیستم های کاشت درختان میوه؛ اصول کاشت درخت توصیه می شود.

احداث باغ و نکاتی درباره آن

۶. نقشه باغ را مشخص کرده و بر روی منطقه کاشت محل مناسب هر درخت را معین و علامت گذاری کنید. در هنگام تهیه نقشه باغ باید به مواردی همچون نوع رقم، مقدار رشد درخت، ماشین آلات و ابزار مورد استفاده توجه کرد.

۷. طبق نقشه باغ، گودال هایی را با کاشت نهال حفر کنید. بهتر است گودال ها را در فصل پاییز با خاک ، کود دامی پوسیده و کودهای شیمیایی مورد نیاز پر کرده و آبیاری کنید تا نشست خود را کرده ، سپس به کشت درختان اقدام کنید. معمولا گودال ها را در اندازه های زیر حفر می کنند.

برای خاك شني : ( طول ، عرض ، عمق ) سانتي متر  ۵۰ₓ۵۰ₓ۵۰

برای خاک رسي:( طول ، عرض ، عمق ) سانتي متر  ۱۰۰ₓ۱۰۰ₓ۱۰۰

برای خاك شني – رسي: ( طول ، عرض ، عمق ) سانتي متر   ۷۵ₓ۷۵ₓ۷۵

۸. در انتخاب نهال دقت کنید. استفاده از نهال های شناسنامه دار، سالم و مرغوب در تولید محصول با کیفیت و مرغوب موثر است. چنانچه می خواهید از نهال های پیوندی استفاده کنید ، بهتر است نهال های پیوندی که از طریق بذر تولید شده اند و در مراکز معتبر به فروش می رسند را خریداری کنید.

لازم به ذکر است که در این زمینه مطلب راهنمای خرید نهال +٧ ویژگی نهال مرغوب می تواند به شما کمک کند.

۹. از ورود نهال های آلوده به هر نوع آفت و بیماری به منطقه کاشت نهال حتما جلوگیری کنید.

۱۰.مناسب ترین زمان برای کاشت نهال اوایل فصل بهار و اواخر اسفند ماه و قبل از متورم شدن جوانه ها است.

۱۱.به طور معمول بهتر است یک باغ تجاری کمتر از ۲ هکتار نباشد . همچنین نباید بیشتر از ۶ هکتار از یک باغ به کشت یک رقم اختصاص پیدا کند.

نکاتی  در مورد احداث باغ

۱۲. به حداقل فاصله کاشت درختان درهنگام کاشت نهال طبق نوع  رقم حتما توجه داشته باشید. به طور معمول فاصله اکثر درختان حدود ۵-۷ متر می باشد. لازم به ذکر است که انتخاب نوع سیستم کاشت بر این فاصله بین درختان تاثیر گذار است

۱۳. فاصله مناسب برای کاشت برخی درختان عبارت است از

درخت هلو      ۵  ͯ  ۵     ؛   درخت  مرکبات   ۵ ͯ  ۶     ؛  درخت   گیلاس و آلبالو   ۵  ͯ   ۶    ؛  درخت زیتون      ۶ ͯ  ۷

درخت بادام       ۶ ͯ  ۶    ؛     درخت   انجیر    ۵  ͯ  ۵    ؛   درخت  انار        ۳   ͯ   ۴         ؛    درخت  گردو     ۸ ͯ  ۸

۱۴. مطمئن شوید نهالی که خریداری کرده اید ریشه های سالم و قوی دارد.

۱۵. از کاشت مخلوط درختان میوه اجتناب کنید. اگر می خواهید چندین رقم بکارید ، هر بخش از باغ را به یک نوع میوه اختصاص دهید.

۱۶. تا قبل از کاشت نهال مراقب باشید که ریشه ها در معرض نور و هوا نباشند. برای اطمینان، بهتر است ریشه ها  را با خاک ، ماسه یا کیسه های پلاستیکی سیاه  پوشاند.

۱۷. به طور معمول شب قبل از کاشت، نهال ها را داخل آب قرار می دهند . این کار برای این انجام می شود که ریشه ها به اندازه کافی آبگیری شوند.در این حالت اگر رقابت اسمزی میان خاک و ریشه رخ داد ، ریشه ها آب ازدست نداده و خشک نشوند.

احداث باغ و نکات آن

۱۸. زمانی که نهال را خارج می کنید سعی کنید تا ریشه آسیب زیادی نبیند. چنانچه بخش هایی از ریشه  آسیب دیده بود؛  آنها را باید هرس کنید. با هرس ریشه آسیب دیده،  سطح تماس زخم با خاک کاهش یافته و احتمال مبتلا شدن گیاه به بیماری های قارچی کمتر می شود. مزیت دیگر این کار تحریک کردن ریشه به تولید ریشه های فرعی می باشد.

*چون حجم ریشه ها کمتر شده بهتر است ساقه ها نیز هرس شوند . با این کار حجم ساقه و ریشه متناسب خواهند شد.

۱۹. به منظور پیشگیری از آلوده شدن ریشه ها به بیماری لازم است ریشه ها را در محلول ضدعفونی کننده فرو کرده سپس بکارید. یکی از ترکیباتی که برای این کار استفاده می شود ترکیب آب، رس،خاکستر،  پهن و قارچ کش می باشد.این کار را اصطلاحا عملیات پرالیناژPralinage گویند. به این ترتیب که در داخل ١٠٠  لیتر آب ، ۱۰ کیلوگرم رس الک شده + ١ کیلوگرم  خاکستر + ۵ کیلوگرم پهن الک شده + ۳۰۰ گرم سم قارچ کش مانند بنومیل یا توپسین ام  را باهم ترکیب کرده و ریشه نهال را داخل این ترکیب کرده ، سپس نهال را می کارند. در مقیاس کوچکتر می توانید از ۱۰ لیتر آب +۱ کیلوگرم رس+ نیم کیلوگرم پهن + ۳۰گرم سم قارچ کش استفاده کنید. به کمک این ترکیب چسبنده و ضدعفونی کننده، درصد موفقیت کاشت نهال افزایش پیدا می کند.

۲۰. نهال را به شکل عمود در خاک فرو کرده و از تراز بودن آن مطمئن شوید.

نکات مورد توجه در احداث باغ

۲۱.بعد از کاشت نهال و قبل از انجام آبیاری ، باید خاک اطراف نهال را با ضربات پا و یا بیل محکم کنید. با انجام این کار محفظه های هوا در اطراف ریشه ها از بین می رود.اثر مهم دیگر این کار کاستن نشست خاک بعد از آبیاری است که موجب گود شدن محل کاشت نهال می شود .

۲۲. میزان آبیاری به نوع نهال ،شرایط خاک و هوا بستگی دارد. آبیاری باید به گونه ای باشد که خاک هنوز خشک نشده باشد . آبیاری کافی و به موقع باید برای نهال کاشته شده  تا زمان تولید ریشه های جدید ادامه پیدا کند.

۲۳. در زمان آبیاری دقت کنید که آب تا جایی که امکان دارد با تنه درخت تماس پیدا نکند. زیرا آب می تواند موجب ایجاد بیماری در نهال شده و طول عمر نهال را کاهش دهد. بهترین روش آبیاری استفاده از آبیاری قطره ای است.

۲۴. نهال ها را بعد از کاشت، در سال های اول حتما به یک قیم ببندید . با این کار از خم شدن و آسیب نهال پیشگیری کنید. استفاده از قیم در مناطق بادخیزو همچنین برای نهال هایی که بر روی پایه های کوتاه پیوند زده شده اند ، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

قیم را طبق اندازه نهال آماده کنید.بخش پایینی قیم را بهتر است به مواد ضد پوسیدگی آغشته کنید. قیم را با فاصله کمی از درخت در زمین فروکرده و نهال را به کمک نخ به صورت های مختلف از جمله به شکل مارپیچ (۸ لاتین) به قیم ببندید.

دیگر نکات لازم برای احداث باغ

۲۵. بعد از کاشت و رویش نهال لازم است انتهای ساقه را از۸۰-۱۲۰ سانتی متر بسته به شرایط منطقه و نوع درخت سربرداری کنید. با انجام این کار ریشه ها می توانند پاسخگوی بخش هوایی نهال باشد. همچنین با این کار به جوانه ها و شاخه های فرعی فرصتی داده می شود تا در سال های آینده اسکلت نهال را بسازند و جوانه های بالایی رشد بهتری می کنند.

۲۶. در سال های اولیه و تا قبل از شروع فصل زمستان برای پیشگیری از خسارت جوندگان بهتر است ساقه نهال از سطح خاک تا انشعابات شاخه را با موادی نظیر پارچه ، پلاستیک و مقوا پوشاند.

۲۷. در هنگام کاشت باید دقت کنید که محل پیوند حتما در بیرون از خاک قرار بگیرد. برخی از ارقام حساسیت بیشتری نسبت به این مسئله دارند و اگر عمیق کاشته شوند در همان سال های اولیه خشک می شوند.

با توجه به اینکه درخت میوه معمولا بعد از گذراندن دوران رشد رویشی که حدودا  بین ۳-۵ سال طول می کشد ، وارد مرحله زایشی (باردهی ) می شود.در طول این مدت باغدار برای حفظ و نگهداری و پرورش نهال های کاشته هزینه قابل توجهی صرف می کند.

بروز هر گونه بیماری و یا آفت در باغ می تواند باغدار را متحمل هزینه های بیشتری کند. بنابراین برای تولید محصول اقتصادی و با کیفیت لازم است نکاتی را که در این مقاله به آن پرداخته شد توسط باغدار حتما رعایت شود.

از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید بسیار خرسندیم. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مطالب در هنگام احداث باغ میوه باید به چه مواردی توجه کرد (١)  را نیز مطالعه فرمایید.

امیدواریم با مطالعه این مقاله نکات و مواردی را هر چند کوچک فرا گرفته باشد. اگر نکته ، نظر و پیشنهادی در این زمینه دارید می توانید با ما و سایر همراهان خوب  رنگ وارنگ در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.2/5 - (10 امتیاز)