مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۳:۵۲:۱۷ ساعت:     
 پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 25 April 2024 میلادی  و   16 شوال 1445 قمری
2226
24 آوریل 2021

افرادی که به صورت مکرر دچار جوش می شوند حتما یک بار هم که شده درمان جوش با روش خانگی را تجربه کرده اند. جوش (آکنه) یک عارضه پوستی بسیار شایع است که در نواحی مختلف از جمله صورت، سینه و شانه ها بیشتر از دیگر نواحی بدن بروز پیدا می کند. آکنه Acne معمولا در بین نوجوانان شایع تر است، اما می تواند در هر سنی رخ دهد. عوامل مختلفی همچون استرس و هیجان، رژیم غذایی نامناسب، اختلالات هورمونی، ژنتیک، کم خوابی و یا بدخوابی  در بروز جوش تاثیر گذارند.

درمان جوش با روش خانگی

در ادامه چندین  روش فوق العاده موثر، برای از بین بردن جوش را با هم مرور می کنیم. اگر شما نیز از جوش های مکرر رنج می برید و از دست آنها کلافه شده اید می توانید از این ماسک های ساده و خانگی استفاده کنید تا از داشتن پوستی صاف و بدون جوش لذت ببرید. در صورت به كاربردن اين راهكارهای ساده و موثر، ظرف مدت كوتاهي تفاوتی چشمگير و قابل ملاحظه را مشاهده خواهيد كرد.

درمان جوش با روش خانگی

ماسک عسل و زردچوبه: ۱ قاشق مرباخوری عسل و کمی زردچوبه را با هم ترکیب کرده و خوب هم بزنید تا یکدست شود. حالا ترکیب بدست آمده را به مدت ۲۰ دقیقه بر روی جوش ها  بمالید، سپس بشویید. عسل خواص ضد باکتری، مرطوب کننده و تسکین دهنده پوست  و زردچوبه خاصیت ضد التهابی دارد. از ترکیب این دو ماده با هم یک درمان خانگی موثر و قوی برای مقابله با جوش حاصل می شود.

درمان جوش با روش خانگی

ماسک مخمر و ماست: برای تهیه این ماسک یک قاشق چایخوری مخمر را با کمی ماست ترکیب کرده و بر روی پوست بمالید. بعد از ۱۵- ۲۰ دقیقه پوست خود را در ابتدا با آب گرم و سپس با آب سرد بشویید تا منافذ پوست بسته شوند. پوست های چرب بیشتر مستعد جوش زدن هستند این ماسک برای رفع جوش بسیار موثر است و چربی اضافه پوست را کنترل می کند.

ماسک سفیده تخم مرغ: این ماسک نیز یکی از ساده ترین و با صرفه ترین ماسک های قابل ساخت در خانه برای رفع جوش صورت است. برای استفاده از این ماسک ابتدا صورت خود را با آب ولرم خوب بشویید و خشک کنید. سپس سفیده یک تخم مرغ را به خوبی از زرده آن جدا کرده سپس سفیده تخم مرغ را خوب هم بزنید تا کف کند. آن را روی کل صورت خود بگذارید. پس از ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب ولرم بشویید. این ماسک را می توانید یکبار در هفته استفاده کنید و اثرات فوق العاده آن را ببینید. البته افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند نباید از این ماسک استفاده کنند.

درمان جوش با روش خانگی

ماسک  مرکبات: استفاده از مرکبات یکی از رایج ترین روشهای رفع جوش خانگی است. برای این کار برشی از میوه را بر روی محل جوش بمالید و این کار را در طول روز چند بار تکرار کنید. اسید سیتریک موجود در مرکبات در خشک شدن جوش چرکی موثر است ضمن اینکه ویتامین موجود در این میوه می تواند  از التهاب باکتری های عفونت زا بکاهد.

ماسک خانگی برای رفع جوش

ماسک ماست و عسل: این ماسک نیز یکی از بهترین ماسک های رفع جوش است. تمام چیزی که مورد نیاز است یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری ماست است. این دو را با هم تا جایی که مانند خمیری نرم شود، هم بزنید. ترکیب بدست آمده را روی صورتتان گذاشته و پس از ۱۰ – ۲۰ دقیقه آن را بشویید.

درمان جوش با روش خانگی

ماسک پياز خام: به دلیل وجود ترکیبات گوگرد دار و اسیدهایی همچون اسید سیتریک در پیاز، سبب شده این ماده غذایی برای رفع جوش بسیار موثر باشد. پياز خام  یا آب پیاز اگرروی جوش ماليده شود جوش را سريع خشک و درمان می كند.

ماسک جعفری و روغن زیتون: برای تهیه این ماسک، جعفری را له کرده سپس آن را با نمک و مقداری روغن زیتون مخلوط نموده و بر روی صورت قرار دهید. این ماسک را قبل از خواب روی پوست بمالید و پس از ۱۰- ۱۵ دقیقه، پوست را بشویید. استفاده از این ماسک برای درمان جوش به صورت روزانه توصیه می شود.

 درمان جوش با روش خانگی

ماسک سیب و عسل: ۲ قاشق غذاخوری سیب رنده شده را  با ۱ قاشق مرباخوری عسل ترکیب کنید و روی پوست بمالید. این ماسک نه تنها به از بین رفتن باکتری های موجود در جوش های چرکی کمک می کند، بلکه جوش ها را خشک می کند.

 ماسک نشاسته: برای تهیه این ماسک، تمام چیزی که نیاز دارید نشاسته و آب است. صورت خود را به خوبی بشویید و تمیز کنید. سپس ترکیب نشاسته و آب را بر روی کل صورت خود قرار دهید و پس از ۱۰ – ۲۰ دقیقه صورتتان را بشویید. این ماسک به تمیز کردن کلی صورت شما کمک خواهد کرد و روش سریعی برای خلاصی از دست جوش های صورت است. اگر به این ماسک کمی گلاب اضافه کنید، کارایی این ماسک را دوچندان کرده اید.

درمان جوش با روش خانگی

دیگر انواع ماسک صورت برای رفع جوش

ماسک آلوئه ورا و زردچوبه: ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با نصف قاشق غذاخوری زردچوبه ترکیب کنید و روی پوست بمالید. بعد از ۱۵ -۲۰ صورت خود را بشویید. آلوئه ورا برای تغذیه پوست و حفاظت آن در برابر سموم  و آلودگی ها مفید است که در کنار خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی زرد چوبه می تواند یک ماسک خانگی موثر برای رفع جوش به حساب آید.

درمان جوش با روش خانگی

ماسک آرد نخود، زردچوبه و پودر صندل سفید: برای تهیه این ماسک ۲ قاشق غذاخوری آرد نخود، ۱ قاشق چایخوری زردچوبه و پودر صندل سفید، را با چند قطره روغن حیوانی یا روغن بادام، ترکیب کنید. کمی  آب اضافه کنید تا به صورت خمیر در بیاید. این  ماسک را به پوست بمالید و اجازه دهید به مدت  ۵ – ۱۰ دقیقه بر روی پوست صورت بماند. سپس پوست را با آب ولرم و بعدا با آب خنک بشویید.

ماسک جوانه گندم: از ترکیب جوانه گندم با کمی آب خمیری تهیه کنید و آن را روی پوست بمالید. بعد از ۲۰ – ۳۰ دقیقه پوست خود را بشویید . پس از شستشوی پوست ، نرمی و صافی دلنشینی روی پوستتان احساس خواهید کرد. افرادی که از جوش صورت رنج می برند این روش درمانی را برای همیشه به یاد خواهند سپرد.

درمان جوش با روش خانگی

ماسک کلم سفید، پوست موز له شده و عسل: برای از بین بردن جوش های چرکی یا دمل و میکروب زدایی پوست می توانید از این ماسک استفاده کنید. برای تهیه این ماسک مقداری کلم سفید را ریز نموده و با پوست موز له شده و مقداری عسل روان ترکیب کنید و به مدت ۴۰ دقیقه بر روی پوست قرار دهید.

درمان خانگی و سریع جوش 

ماسک خیار،جو دوسر، ماست: برای تهیه این ماسک،  یک تکه خیار را با ۲ قاشق غذاخوری جو دو سر، کوبیده و به صورت خمیر در بیاورید. سپس  یک قاشق چایخوری ماست، اضافه کرده و این ترکیب را روی صورت خود بمالید. بگذارید ۳۰ دقیقه روی پوست بماند، سپس صورت خود را بشویید.

درمان جوش با روش خانگی

ماسک گلاب و لیمو: ۱ قاشق غذا خوری گلاب را با ۱ قاشق چایخوری آب لیمو ترش ترکیب کنید و به کمک پنبه یا دستمال روی پوست بمالید. بعد از ۱۰ دقیقه پوست خود را بشویید. این روش خانگی درمان جوش برای همه انواع پوست به ویژه افرادی که پوست چرب دارند بسیار مناسب است.

ماسک لیمو و تخم مرغ: این ماسک یک درمان عالی برای از بین بردن جوش ها و قابل استفاده برای انواع پوست است. آب نصف لیمو را با سفیده تخم مرغ، مخلوط کنید.

درمان جوش با روش خانگی

ماسک زنجبیل: چند تکه زنجبیل را در مقدار کمی آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشد. وقتی عصاره  آن غلیظ شد به کمک پنبه آن را بر روی پوست بمالید . زنجبیل باکتری های مولد جوش را از بین می برد و می تواند التهاب و درد ناشی از جوش  به ویژه جوش های کیستیک را تا حد زیادی کاهش دهد . می توانید به این ترکیب ۱ قاشق مربا خوری عسل هم اضافه کنید تا کارایی آن بیشتر شود.  اگر از این ماسک تا به حال استفاده نکرده اید قبل از استفاده حتما بر روی قسمت کوچکی از پوست خود این ماسک را تست کنید سپس در صورت نشان ندادن  حساسیت از این ماسک موثر برای ر فع جوش کمک بگیرید.

روغن درخت چای Tea Tree Oil:  از این روغن می توانید در درمان جوش با روش خانگی کمک بگیرید. این روغن خاصیت ضد باکتریایی دارد و می تواند به کاهش قرمزی و تورم کمک ‌کند و مانع زخم شدن محل جوش می‌شود.زخم شدن محل جوش می‌شود.

توصیه هایی درباره پیشگیری و درمان جوش

۱.  دست كاری زیاد و فشار دادن جوش‌های چركی به باقی ماندن جای آنها روی پوست منجر می‌شود، پس توصیه می‌شود كه در هر شرایطی از دستكاری جوش‌ها پرهیز شود.

۲. مراقب باشید از مصرف صابون‌هایی که موجب بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، پرهیز کنید و قبل از خواب از خوردن غذاهای خیلی چرب و ادویه‌دار خودداری نمایید، چون در بروز آکنه‌ها تاثیر زیادی دارند.

۳. هرگز جوش ها را فشار ندهيد و آنها را دستكاری نكنيد؛ اين كارها فقط به قرمزتر و ملتهب تر شدن جوش ها منتهي مي شوند و باكتری ها و چربی هايی كه باعث ايجاد اين جوش ها شده اند در ديگر قسمت های صورتتان پخش می شوند  همچنين بعضی مواقع اين دستكاری ها به زخم شدن ناحيه اطراف جوش ها منجر می شوند.

۴. در صورت استفاده از لوازم آرایشی حتما قبل از خواب این مواد را از روی پوست تمیز کنید.همچنین تا جایی که امکان دارد از مواد آرایشی با کیفیت و فاقد چربی استفاده کنید.

۵. اگر جوش ها ملتهب و دردناک هستند هر ۳۰ دقیقه یک بار یک کیسه یخ روی جوش ها قرار دهید  و چند ثانیه نگه دارید. این کار را چند بار انجام دهید . خواهید دید که درد و التهاب جوش ها کمتر می شود. استفاده از کمپرس یخ برای زمانی که جوش ها تازه روی پوست ایجاد شده اند  در کنترل جوش ها بسیار موثر است.

۶. در درمان جوش نبايد خسته شويد، چون درمان جوش يک فرآيند مداوم و طولانی است.

۷. درمان های بلند مدت مثل استفاده از ماسک های پوست، تغيير در برنامه غذايی و افزايش مصرف آب به پيش گيری از جوش های صورت كمک می كند.

۸. در صورتی که جوش ها بهبود پیدا نکرد و یا دوباره عود کردند لازم است به يک متخصص پوست مراجعه نماييد تا هر چه زودتر علت جوش بررسی و تجویز مناسب انجام شود.

 امیدواریم این مقاله در درمان جوش با روش خانگی به شما کمک کند. چنانچه شما هم تجربه درمان خانگی جوش را داشته اید لطفا از بخش ارسال نظر با ما و دیگر مخاطبان سایت در میان بگذارید. منتظر دریافت نظرات و تجربیات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.8/5 - (12 امتیاز)