مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۵:۰۹:۵۲ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
2740
8 می 2020

در این مطلب از رنگ وارنگ به شوره سر ( dandruff ) بیشتر می پردازیم . شوره ی سر وضعیتی از پوست سر است که باعث ایجاد لکه های پوستی می شود و اغلب با خارش همراه است. افراد زیادی در دوران های مختلفی از زندگی خود به ویژه در دوران بلوغ آن را تجربه می کنند. مشکلی که اگر درمان نشود علاوه بر جلوه بد، ریزش شدید مو را به دنبال خواهد داشت و ممکن است به صورت دائمی وجود داشته باشد و سبب ناراحتی و آزار فرد شود. شوره ی سر  انواعی دارد و دلایل متعددی سبب بروز  آن می شود.

dandruff

شوره سر ( dandruff ) چیست؟

شوره‏‌ی سر یک بیماری شایع است که باعث پوسته پوسته شدن پوست سر شما می شود . به بیان ساده، شوره‏‌ی سر در واقع  قطعات مرده پوست سر هستند که به طور مداوم ریزش می کنند. پوسته های کرم رنگ  روی موها ، اطراف گوش ها،  لباس و بالش ها جلوه خوبی نداشته و فرد از این حیث دچار مشکل می شود. شوره ممکن است پوست سر را ملتهب کرده و با خارش مداوم سر همراه شود . همچنین این مشکل می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود . گاهی اوقات خارش، التهاب و قرمزی پوست سر تا اندازه ای شدید می شود که پوست بسیار تحریک شده و دچار خونریزی می شود. در موارد شدید فرد دچار دردسر شده و شاید با مراجعات متعدد به پزشک و دریافت دارو و هزینه های سنگین نتیجه دلخواه را نگیرد.

دلایل ایجاد کننده شوره ی سر

این عارضه ممکن است به دلیل فعالیت  قارچ های مالاسزیا وستریکتا  و یا  مالاسزیا گلوبوسا ایجاد شود. علاوه بر این ، عوامل مختلفی می توانند از دلایل ایجاد کننده شوره‏‌ی سر باشند . استرس در برخی افراد باعث ایجاد شوره و حتی تشدید آن می شود ، بنابراین مدیریت بهتر آن می تواند علائم را کاهش دهد. برخی دیگر از این عوامل عبارتند از :

عدم تعادل هورمونی، تعرق بیش از اندازه، واکنش های آلرژیک، بهداشت ناکافی، تغذیه و سطح سلامت ضعیف، کمبود خواب، ارث، شستن و خشک کردن نادرست موها،استفاده از کلاه های تنگ و چسبان، استفاده مکرر از محصولات آرایشی مو (مانند: ژل، موس، رنگ مو، فر)، هوای سرد، آب و هوای خشک، گرمای بیش از اندازه و ….

نکته: هر چند شوره به دلیل خشکی پوست سر ایجاد می شود، اما بسیاری از افرادی که موهای چرب دارند نیز دچار این مشکل می شوند.

 

شوره ی سر

انواع شوره

شوره خشک : این نوع  شوره‌ها به شکل لایه‌هایی از پوست سر دیده می شوند و  به رنگ سفید بوده و کاملا مسطح و به راحتی جدا می شوند. بیشتر افرادی که به این نوع شوره دچار می‌شوند موهای خشکی دارند. در بیشتر موارد موجب  خارش آزار دهنده‌ای می‌شوند و خاراندن آن٬ روند افزایش و تکثیرشان را سریع تر می‌کند؛ همچنین خارش آنها سبب التهاب پوست سر شده و به دنبال سعی بیشتر پوست برای نوسازی ، شوره  بیشتر می‌شود.

شوره چرب: این نوع شوره ، زرد رنگ و گردتر بوده و با اندازه کوچکتر از شوره خشک دیده می شود. به شکل  ذرات چربی به پوست سر می چسبد  و جدا کردن آنها سخت است به طوری که می تواند موجب  زخم‌شدن پوست سر شود. این نوع شوره هم سبب خارش زیادی می‌شوند و معمولا با ریزش مو همراه است به همین دلیل از خارش سر در شوره چرب باید خودداری کرد. راه‌ حل مناسبي كه بتواند خارش سر را تسکین دهد وابسته به‌ علتي است كه خارش را موجب شده است.

درمان شوره ی ­­سر ( dandruff )

براي پیشگیری از پوسته و خشك شدن پوست سر كه باعث خارش مي‌شود، بايد شامپو با PH  مناسب مصرف كنيد .  PH شامپو بايد بين ۵/۴ – ۵/۵ باشد. معمولا  PH شامپو روی شامپو نوشته می شود. بعضی اوقات همين تغییر دادن شامپو مي‌تواند بسيار موثر باشد، اما در مواردي این شوره ها می توانند بر اثر فعالیت یک نوع قارچ بر روی پوست سر به وجود آمده باشند ؛ در این شرایط به راحتي از بين نمي‌روند و بهتر است براي درمان به پزشك مراجعه شود. درمان بیماری قارچی با ضدقارچ‌هاي موضعي يا خوراكي به طور معمول بيشتر از ۶ هفته زمان می برد.

در درمان شوره‏‌ی سر علاوه بر استفاده از شامپوهای مخصوص ضد شوره (Anti Dandruff) مثل پیریتیون زینک و سلنیوم سولفاید می‌توان از درمان های خانگی و روشهای مراقبت از پوست نیز استفاده کرد.

برخی افراد هم ترجیح می دهند از روش های خانگی برای درمان این بیماری پوستی کمک بگیرند. اگر می خواهید با درمان خانگی این عارضه  آشنا شوید، پیشنهاد می شود مطلب درمان‌ خانگي شوره و خارش سر و روش های پیشگیری از آن را مطالعه بفرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ چنانچه هر گونه نظر یا پیشنهادی دراین باره دارید می توانید از بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.6/5 - (8 امتیاز)