مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۰:۰۷:۴۹ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
2086
23 نوامبر 2020

تقویت سیستم ایمنی بدن هر ساله در فصل پاییز و زمستان به دلیل شیوع بیشتر ویروس های مختلف از جمله سرما خوردگی  و آنفولانزا بیشتر از دیگر روزهای سال، مورد توجه افراد قرار می گیرد. در پاییز امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا که در حال حاضر و البته از چندین ماه قبل همه انسانهای کره زمین را تحت تاثیر قرار داده ؛ تقویت سیستم ایمنی بدن بیش از پیش ضرورت پیدا کرده است. از آنجایی که در حال حاضر دارو یا واکسن مناسب برای درمان بیماری کووید ۱۹ در دسترس نیست بهترین راهکار در کنار رعایت بهداشت ، زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی؛  تقویت سیستم ایمنی است.

تقویت سیستم دفاعی

سیستم ایمنی در دفاع از بدن در برابر عوامل بیماری زا نقش دارد. اگر سیستم ایمنی قوی باشد ؛ بدن در برابر عوامل تهدید کننده سلامتی؛ از قبیل ویروس ها، باکتری ها و انواع آلودگی ها نظیر آلودگی هوا مقاومت بهتری دارد. در غیر این صورت هجوم انواع بیماری‌ها به بدن به دلیل ضعف سیستم ایمنی می تواند سلامت  افراد را به خطر بیندازد.

در ادامه بعد از توضیح مختصری درباره تقویت سیستم دفاعی ؛ عوامل موثر بر تقویت سیستم ایمنی را با هم مرور می کنیم . پیشنهاد می کنیم برای حفظ سلامتی خود و عزیزانتان این مطلب را تا پایان مطالعه فرمایید.

کمی درباره سیستم ایمنی

سیستم ایمنی Immune System  مجموعه ای از اندام ها ، بافت ها ، سلول ها و آنزیم ها است که همه تحت یک هدف یعنی محافظت از بدن متحد شده اند. این سیستم از بدن در برابر ویروس ها ، باکتری ها،  قارچ ها و دیگر عوامل بیماری زا محافظت می کند.

سیستم دفاعی بدن  به دو روش اختصاصی و غیر اختصاصی به عوامل بیماری‌زا واکنش نشان می‌دهد. یک سیستم ایمنی سالم و قوی می تواند از بدن در برابر انواع میکروارگانیسم ها و عوامل بیماری زا به خوبی محافظت کرده و پاتوژن های مهاجم را شکست دهد.

درباره تقویت سیستم دفاعی

گاهی اوقات سیستم ایمنی به دلایل مختلف ضعیف می شود و نمی تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. ضعف سیستم ایمنی ، سلامتی افراد را به خطر می اندازد. در صورت ضعف سیستم ایمنی، عفونت ها می توانند بسیار تهاجمی تر و حتی کشنده شوند. خستگی مداوم، ابتلای مکرر به سرماخوردگی، سرد بودن دست و پا، مشکلات مکرر گوارشی، عفونت‌های مکرر، کندی روند بهبودی بیماری یا زخم های بدن می توانند برخی  از نشانه های ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن می باشند. برای داشتن سیستم ایمنی قوی، باید سبک زندگی سالم و تحرک به میزان کافی داشت.

عوامل موثر در تقویت سیستم دفاعی

تغذیه مناسب برای سلامتی بسیار مهم است ؛ با تغذیه سالم  می توانید گامی موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن بردارید. همچنین تغذیه مناسب می تواند احتمال ابتلا به انواع بیماری از جمله ، بیماری های قلبی ، دیابت چاقی و برخی انواع سرطان را کاهش دهد. البته که در کنار تغذیه، پارامترهای دیگری همچون خواب و استرس می تواند بر سیستم ایمنی بدن تاثیر گذار باشند. در ادامه این موارد را بیشتر بررسی می کنیم. برای داشتن یک سیستم ایمنی قوی لازم است:

۱. آب به میزان فراوان بنوشید. آب به دفع مواد سمی و میکروب ها از بدن کمک می کند ، موجب مرطوب نگه داشتن دستگاه تنفسی شده  و عملکرد سلول ها را بهبود می دهد. به این ترتیب می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

۲. آبمیوه های طبیعی بنوشید و از مصرف نوشیدنی های صنعتی خودداری کنید. چون آبمیوه های صنعتی دارای اسانس ها، رنگ ها و شیرین کننده های مصنوعی ، مواد نگهدارنده و دیگر ترکیبات ناسالم هستند .

روش تقویت سیستم دفاعی

نوشیدن آبمیوه های صنعتی علاوه بر سرکوب سیستم ایمنی بدن ، زمینه ساز بروز علائم و بیماری های مختلف  از جمله افزایش بیماری های قلبی عروقی، افزایش چربی و فشارخون ، آسم و آلرژی، پوسیدگی دندان، بیماری های کبدی ، کاهش حافظه و دیگر بیماری ها می شود.

۳. شیرینی جات برای سیستم دفاعی بدن سم هستند؛ مصرف آنها را به حداقل برسانید. چون مصرف شیرینی جات و مواد قندی بر فعالیت گلبول های سفید تاثیر منفی می گذارد و به این ترتیب می تواند موجب ضعیف شدن سیستم ایمنی شود.

راه های تقویت سیستم دفاعی بدن

۴. سبزیجات را در سبد غذایی روزانه قرار دهید. ویتامین ها و ترکیبات موجود در سبزیجات می تواند موجب تقویت سیستم ایمنی شود.

تقویت سیستم دفاعی  با میوه و سبزی

۵. هر روز میوه بخورید. میوه ها غنی از انواع ویتامین و املاح معدنی هستند به همین دلیل مصرف آنها می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر باشد.

۶. از خوردن مواد غذایی مضر مانند چیپس، سوسیس ، کالباس ، خوراکی های شور و نظایر آن خودداری کنید. خوردن این مواد غذایی در طولانی مدت می توانند به تدریج سیستم ایمنی را ضعیف کرده و سلامت افراد را به خطر بیندازد.

۷. دمنوش ها را فراموش نکنید. آویشن در خط مقدم دمنوش های موثر برای کرونا است. دمنوش بابونه گاوی ( که با بابونه معمولی متفاوت است) و همچنین سرخارگل از دیگر دمنوش های موثر بر تقویت سیستم ایمنی بدن هستند. استفاده از دارچین ، زنجبیل و پونه را فراموش نکنید.

دمنوش برای تقویت سیستم دفاعی

نکته: برای شیرین کردن دمنوش به جای شکر و نبات از عسل استفاده کنید. استفاده از دمنوش ها یک روش خانگی برای تقویت سیستم ایمنی است اما نباید در مصرف دمنوش ها زیاده روی کنید.

۸. مصرف الکل با طیف وسیعی از بیماری های واگیر و غیرواگیر و اختلالات بهداشت روان همراه است. ضمن اینکه الکل سیستم ایمنی بدن را به خطر می اندازد ؛  بنابراین از مصرف الکل خودداری کنید و یا مصرف آن را به حداقل برسانید.

۹. انواع مغزیجات نظیر بادام و گردو را به عنوان میان وعده میل کنید.

تقویت سیستم دفاعی  با خوردن مغزیجات

۱۰. استفاده از سیگار و دیگر مواد دخانی علاوه بر اینکه فرد را در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار می دهد ؛ می تواند موجب تضعیف سیستم ایمنی شود. پس برای حفظ سلامت خود استعمال دخانیات را  ترک کرده و یا به حداقل برسانید.

روشهای تقویت سیستم ایمنی بدن

۱۱. ویتامین C مصرف کنید. این ویتامین در تقویت سیستم دفاعی  بسیار تاثیر گذار است و یکی از عوامل تاثیر گذار برای مقابله با ویروس کرونا است. انواع میوه ها و سبزی ها از جمله سبزی های برگ سبز مانند سبزی خوردن و انواع کلم و گوجه فرنگی، جوانه های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات مانند لیمو ترش، لیمو شیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج و کیوی حاوی این ویتامین هستند. اگر نمی توانید از این منابع غذایی برای تامین  ویتامین C استفاده کنید با توصیه و نظر پزشک  مکمل ویتامین  cمصرف کنید.

تقویت سیستم دفاعی  با مصرف ویتامین c

۱۲. ویتامین‌های گروه E آنتی‌اکسیدان‌هایی قدرتمند هستند. این ویتامین می تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش داشته باشد. ماهی، تخم مرغ، آجیل‌ها ،کیوی ،انبه، زرد آلو ، برگ چغندر،اسفناج ،کدو حلوایی و زیتون از جمله خوراکی‌هایی هستند که میزان زیادی ویتامین E دارند.

۱۳. منابع غذایی حاوی ویتامین A را در سبد غذایی خود قرار دهید. منابع گیاهی شامل انواع سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی مانند هویج، کدو حلوایی، موز و انواع مرکبات و منابع حیوانی مانند زرده تخم مرغ، شیر و لبنیات می باشد.لازم به ذکر است در مورد مصرف لبنیات در زمان ابتلا به بیماری کرونا ( کووید ۱۹ )  متخصصان و پزشکان دیدگاه های متفاوتی دارند. گروهی از پزشکان توصیه به استفاده از لبنیات می کنند و گروهی دیگر در دوران ابتلا به کووید ۱۹ فرد مبتلا را از خوردن لبنیات منع می کنند؛ چون معتقدند خوردن لبنیات ایجاد موکوس در دستگاه تنفسی می کند.

تقویت سیستم دفاعی با مصرف ویتامین A

راه های افزایش تقویت سیستم ایمنی بدن

۱۴. ویتامین D هم نقش بسیار موثری در تقویت سیستم دفاعی بدن  دارد. بسیاری از ما دچار کمبود این ویتامین هستیم. ماهی، میگو، زرده تخم مرغ ، قارچ و قرار گیری در مقابل نور خورشید و همچنین مصرف مکمل ویتامینDاز منایع تامین کننده این ویتامین و از جمله مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی محسوب می شوند.

۱۵. همراه با غذا، نوشیدنی نخورید چون باعث اختلال در جذب مواد غذایی می شود .

تقویت سیستم دفاعی  با تغییر سبک زندگی

۱۶. در دوران کرونا هر روز تمرینات تنفسی انجام دهید. ساده ترین آنها این است که تا جایی که می توانید نفس را در داخل ریه ها پر و حبس کنید و سپس آرام بیرون دهید و این کار را چند دقیقه در روز تکرار کنید. یادمان باشد که ریه ها از اهداف اصلی کرونا هستند و باید برای روز مبادا تقویت شان کنیم.

۱۷. خواب کافی داشته باشید. خواب مناسب به تقویت سیستم ایمنی می انجامد. شب ها زودتر بخوابید. از نیم ساعت قبل از خواب دیگر به صفحات تلفن همراه ، رایانه و تلویزیون نگاه نکنید. اگر امکان دارد در وسط روز نیم ساعت بخوابید زیرا حال عمومی بدن بهتر می شود.

تقویت سیستم دفاعی  بدن باخواب کافی

دیگر عوامل تاثیر گذار بر تقویت سیستم ایمنی

۱۸. از ترکیب سیاه دانه کوبیده شده و عسل هر روز به اندازه نصف قاشق چایخوری میل کنید. توجه داشته باشید که هرگز نباید برای خوردن سیاه‌دانه مخصوصاً همراه با عسل مداومت کرد. خانم های باردار باید از خوردن سیاهدانه پرهیز کنند؛ چون سیاه‌دانه قاعده‌آور است و می تواند منجر به سقط جنین شود.

۱۹. تحرک بدنی داشته باشید. ورزش  می تواند به سلامت عمومی و تقویت سیستم ایمنی کمک کند. روزانه دست کم ۲۰ دقیقه نرمش و پیاده روی کنید. اگر ورزشکار حرفه ای نیستید از ورزش های سنگین که انرژی را تخلیه می کند خودداری کنید.

تقویت سیستم دفاعی  با فعالیت بدنی

۲۰. مصرف پروبیوتیک‌ها: این محصولات موجب تعدیل و عملکرد بهتر سیستم دفاعی بدن می شوند ضمن اینکه مشکلات خودایمنی را هم کاهش داده و مانع از واکنش سیستم ایمنی علیه بدن می شوند.
پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که برای بدن بسیار مفید بوده و با استفاده از آنها جمعیت باکتریایی روده های انسان به سمت باکتری های مفید می رود. درواقع، بیشترین عملکرد پروبیوتیک ها بر روی سیستم گوارش و روده است اما نمی توان از تاثیرآنها بر دیگر نقاط بدن چشم پوشی کرد.
پروبیوتیک ها به عنوان سربازان خط مقدم هم شناخته می شوند و برای تقویت سیستم دفاعی بدن در زمان کوتاه راهکار مناسبی هستند.

۲۱. استرس را به حداقل برسانید؛ چون استرس از مهم ترین عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن است. حتی اگر نمی توانید آن را از بین ببرید باید تا جایی که ممکن است آن را کاهش دهید. ورزش و تمرینات تنفسی چون باعث ترشح هورمون های ضد استرس و شادی آور می شوند به کاهش استرس کمک می کند. علاوه بر ورزش به کمک روش های دیگر از جمله یوگا ، گوش دادن به موسیقی ، کشیدن چند نفس عمیق ، دعا و با سرگرم شدن به فعالیت های مختلف طبق علایق خود می توانید استرس خود را کاهش داده و آن را کنترل کنید.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم فاکتورهای موثر برتقویت سیستم دفاعی بدن را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. امیدواریم با مطالعه این مطلب و رعایت موارد ذکر شده بتوانید سلامت خود و عزیزانتان را بهبود دهید.

به یاد داشته باشید آنچه که می خوریم و می نوشیم می تواند بر توانایی بدن ما در جلوگیری ، مبارزه و بهبودی در برابر انواع عفونت ها و بیماری ها  تأثیرگذار باشد. از نظر پزشکان و متخصصان بهترین مواد تامین کننده سلامت بدن، مواد غذایی طبیعی و سالم می باشند. پس سعی کنید ویتامین های مورد نیاز بدن خود را از منابع غذایی تامین کنید. در شرایط خاص نظیر فصول سرد و همه گیری ها مثل پاندمی ویروس کرونا ؛ سعی کنید استفاده از مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی که در این مقاله هم به آن اشاره شد را بیشتر در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید و به این ترتیب سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

اگر به هر دلیلی برای تامین ویتامین ها و دیگر مواد مغذی بدن خود ناچار به استفاده از مکمل ها شدید ؛ در مصرف آنها زیاده روی نکنید. مصرف خودسرانه و بی رویه مکمل ها می تواند برای افراد خطرناک باشد ؛ پس حتما به این موضوع توجه داشته باشید.

با بالا رفتن سن، سیستم ایمنی ضعیف تر میشود. بنابراین سالمندان عزیز برای حفظ سلامتی، لازم است  پرهیزهای غذایی بیشتری داشته باشند.

آیا مقاله روش های تقویت سیتم ایمنی بدن ارائه شده از سایت رنگ وارنگ، برای شما مفید بود؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. منتظر دریافت نظرات و دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.7/5 - (11 امتیاز)