مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۳:۱۲:۳۹ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
13826
11 دسامبر 2016

منجمد کردن انواع گوشت یکی از روش های معمول برای حفظ و نگهداری گوشت است. فریز کردن گوشت روشی مناسب برای افزایش ماندگاری و جلوگیری از فساد گوشت محسوب می شود. شاید گوشت فریز شده مانند گوشت تازه  کیفیت نداشته باشد اما به دلیل اینکه این روزها خرید روزانه و یا هفتگی گوشت و مصرف آن به صورت تازه برای اکثر افراد غیر ممکن است؛ می توان از فریز کردن گوشت که روشی رایج  برای نگهداری گوشت محسوب می شود، استفاده نمود. اگر گوشت به شیوه صحیح  فریز شود ؛ ضمن افزایش ماندگاری گوشت ، کیفیت و ارزش غذایی آن نیز حفظ می شود .

در ادامه شما را با روش منجمد کردن انواع گوشت بیشتر آشنا می کنیم و نکاتی را درباره روش های یخ زدایی گوشت همراه با توصیه هایی برای چگونگی حفظ کیفیت گوشت فریز شده با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را تا پایان مطالعه کنید.

روش انجماد گوشت و نگهداری آن در فریزر

منجمد کردن انواع گوشت

گوشت گاو و گوساله : در قطعه های درشت و پاک شده در بسته بندی های مناسب و خالی از هوا به مدت ۱۰ تا ۱۲  ماه می توانید در فریزر نگهداری کنید.

گوشت فیله و راسته: با ضخامت ۲ سانتیمتر به مدت ۸ تا ۱۰ ماه در فریزر سالم می ماند. برای اینکه قطعات گوشت به یکدیگر  نچسبند بهتر است در فاصله آنها ورقه های پی اتیلن یا آلومینیومی قرار دهید.

منجمد کردن انواع گوشت

گوشت چرخ کرده: در بسته بندی های مناسب به مدت ۱ تا ۲ ماه می توان نگهداری کرد.

جگر، دل، قلوه، سیرابی، مغز و زبان و پاچه  : در ظروف مخصوص می توانید بین ۳ تا ۴ ماه قابل نگهداری کنید.

نگهداری مرغ  در فریزر

منجمد کردن انواع گوشت  و نگهداری مرغ در فریزر

مرغ: پس از تمیز کردن، مرغ را در بسته بندی مناسب قرار دهید و پس از خارج نمودن هوای داخل بسته، در آن را محکم ببندید و در فریزر قرار دهید. مدت نگهداری و حفظ کیفیت ۱۲ ماه است.

دل و جگر و سنگدان مرغ: پس از شستن در آب سرد و تمیز کردن، آنها را در بسته بندی های مناسب تا ۳ ماه می توانید نگهداری کنید.

نگهداری ماهی در فریزر

منجمد کردن انواع گوشت و نگهداری ماهی در فریزر

ماهی ها: ماهی ها را به شکل کامل یا به صورت تکه تکه می توان  بسته بندی و منجمد کرد. برای بسته بندی کردن ماهی بهتر است بین تکه های آن کاغذ روغنی قرار دهید تا به یکدیگر نچسبند. بسته بندی قطعات ماهی باید طوری باشد که هیچگونه هوایی به داخل آن نفوذ نکند و هیچ بویی از داخل بسته بندی به خارج راه پیدا نکند. بسته بندی  ها را باید  کاملا از هوا خالی و سر آنها به خوبی محکم کنید. ماهی ها بعد از تمیز شدن و بسته بندی ، به مدت ۶ تا ۹ ماه داخل فریزر قابل نگهداری هستند.لازم به ذکر است ماهی های پرچرب مانند ماهی قزل آلا مدت کم تری قابلیت نگهداری در فریزر دارند و می توان این نوع از ماهی را بین ۴ تا ۶ ماه در فریزر نگه داشت.

نگهداری انواع گوشت در فریزر

بوقلمون ، غاز و اردک: پس از تمیزکردن آنها را در بسته بندی مناسب قراردهید و بعد از خارج نمودن هوای داخل بسته بندی، در آن را محکم ببندید تا از نفوذ بخارآب و هوای خارج مصون بماند سپس فریزر نمایید. مدت نگهداری و حفظ کیفیت۱۰ تا ۱۲ ماه برای بوقلمون ، ۴ تا ۶ ماه برای اردک  و ۳ تا ۴ ماه برای غاز است.

 سوسیس: در بسته بندی تا یک کیلو گرم بین ۳ تا ۴ ماه قابل نگهداری هستند.

منجمد کردن انواع گوشت از جمله سوسیس و کالباس

کالباس: به شکل بریده شده و یا ورقه شده در بسته بندی های کوچک ۳ تا ۴ ماه قابل نگهداری است. البته باید در نظر داشت که انجماد سوسیس و کالباس موجب پایین آمدن کیفیت محصول می شود چون در هنگام یخ زدایی آب ، نمک و سایر طعم دهنده های دیگر از داخل بافت خارج شده و طعم و ظاهر سوسیس و کالباس را تغییر می دهد و موجب می شود محصول خراب به نظر برسد در صورتی که این طور نیست و خوردن آن ها اشکالی ندارد. با این حال توصیه می شود سوسیس و کالباس  را به اندازه مصرف خرید کنید تا نیازی به فریز کردن آنها نباشد.

توصیه هایی برای حفظ کیفیت انواع گوشت در فریزر

۱. از کیفیت گوشت قبل از خرید مطمئن شوید. انتخاب و خرید گوشت با کیفیت موجب حفظ کیفیت و ارزش غذایی گوشت در طول نگهداری در فریزر می شود.

خرید گوشت و منجمد کردن انواع گوشت

گوشت مرغ باید به رنگ صورتی- سفید باشد و هیچ گونه اثری از کبودی، زرد شدگی یا تغییر رنگ در آن دیده نشود. گوشت قرمز هم باید صورتی رنگ یا قرمز کم‌رنگ، بدون کبودی یا رگه‌های بنفش باشد. در مورد ماهی شفافیت فلس، چشم و پوست ماهی وهمچنین  سفت بودن گوشت آن، به ویژه در قسمت شکم نشان‌دهنده سلامت ماهی است.

چنانچه انواع گوشت بوی نامناسبی داشت و یا از لحاظ ظاهری فاقد ویژگی های گفته شده بود، نشان دهنده کیفیت پایین گوشت است و باید از خرید آن خودداری کنید.

۲. خرید مواد گوشتی تمیز شده و بسته بندی شده اما منجمد نشده در مقایسه با مواد گوشتی بسته بندی نشده ترجیح بیشتری دارد . کیفیت مواد غذایی بسته بندی شده در اکثر مواقع بیشتر است البته مواد غذایی بسته بندی شده ، قیمت بالاتری هم دارند.

۳. مدت زمان خرید تا فریز کردن گوشت را کاهش دهید تا گوشت با کیفیت بیشتری وارد فریزر شود.

۴. برای منجمد کردن انواع گوشت قطعات گوشت را بر اساس نیاز بسته بندی کنید. چون گوشت فریز شده را نباید مانند سایر مواد غذایی بعد از یخ زدایی مجددا فریز کرد.

۵. گوشت سفید مانند مرغ و ماهی در مقایسه با  گوشت قرمز در برابر انجماد آسیب پذیرتر است؛ پس برای حفظ کیفیت انواع گوشت سفید ، باید در فرآیند بسته بندی و قرار دادن در فریزر دقت بیشتری کرد.

سایر توصیه ها

۶. گوشت ها را در حجم کم بسته بندی کنید. اگر بسته بندی ضخیم و پر حجم باشد ، احتمال منجمد نشدن سریع گوشت های موجود در مرکز بسته بندی وجود دارد و این اتفاق ممکن است موجب فساد گوشت موجود در آن ناحیه و انتشار آلودگی به سایر قسمتها شد ه و یا اینکه منجر به کاهش کیفیت گوشت شود.

۷. برای استفاده از گوشت در بهترین زمان مصرف ؛ بهتر است بر روی بسته بندی گوشت تاریخ فریز کردن را درج کنید.

۸. بسته بندی مناسب یکی دیگر از مواردی است که برای منجمد کردن انواع گوشت باید به آن دقت داشت. برای بسته بندی گوشت از کیسه های پلاستیکی ضخیم و یا کیسه های زیپ دار (که با نامهای دیگری همچون زيپ كيپ، زيپ لاك و زيپ پك هم شناخته می شود ) استفاده کنید. استفاده از این کیسه ها موجب می شود ارزش غذایی و کیفیت مواد غذایی از جمله انواع گوشت بهتر حفظ شود.

بسته بندی انواع گوشت

* چنانچه گوشت در بسته بندی های نامناسب در فریزر قرار داده شود  ، آب سطحی گوشت کشیده می شود که اصطلاحا به آن فریزر سوختگی گویند. همچنین تغییرات دمایی در حین نگهداری گوشت منجمد می‌تواند این فرآیند را تسریع کند. در اثر فریزر سوختگی بر روی گوشت لکه های خاکستری رنگ ایجاد می شود.

۹. هوای داخل کیسه ها را خارج کنید در غیر این صورت برخی از قسمت های گوشت دیرتر منجمد می شود و کیفیت گوشت تحت تاثیر قرار می گیرد.

۱۰. برای منجمد کردن انواع گوشت  نباید بسته ها را به صورت فشرده در فریز قرار داد. باید بسته بندی های آماده شده به گونه ای در فریزر قرار داده شوند که به اندازه کافی فضا برای جا به جایی هوا وجود داشته باشد تا فرآیند انجماد تسریع شود.

روش های یخ زدایی گوشت

همانطور که منجمد کردن انواع گوشت باید به شیوه صحیح انجام شود ؛ برای حفظ کیفیت و ارزش غذایی انواع گوشت فریز شده لازم است اصولی رعایت شود. برای این کار باید پس از خارج کردن گوشت از فریزر،ابتدا این ماده غذایی یخ زدایی شده ،سپس مصرف شود. برای یخ زدایی گوشت روشهای متعددی وجود دارد. از بهترین شیوه های یخ زدایی گوشت می توان به  یخ‌زدایی گوشت در یخچال، آب سرد و یخ زدایی در ماکروفر اشاره کرد که در این بین یخ زدایی در یخچال ارجحیت دارد.

یخ‌زدایی گوشت در یخچال : در این  روش که بهترین روش یخ زدایی گوشت محسوب می شود، لازم است از چند ساعت قبل از مصرف، گوشت را از داخل فریزر به داخل یخچال منتقل کرد تا یخ گوشت منجمد شده در داخل یخچال ذوب شود. این روش به زمان زیادی برای یخ زدایی گوشت نیاز است اما روشی مطمئن و مناسب محسوب می شود چون  این روش بر کیفیت گوشت تاثیر منفی نمی گذارد و عوامل بیماری زا نمی توانند گوشت را آلوده  کنند. اگر فرصت کافی نداشتید می توانید از دو روش دیگر برای یخ زدایی استفاده کنید.

منجمد کردن انواع گوشت و یخ زدایی در یخچال

یخ‌زدایی گوشت در آب سرد: در این روش باید گوشت منجمد شده را بدون آنکه از بسته خارج شود ، داخل ظرف آب سرد قرار داد و آب داخل ظرف را تقریبا هر نیم ساعت تعویض کرد تا در هنگام باز شدن یخ گوشت ؛ هنوز آب ، سرد باشد در غیر این صورت ممکن است عوامل بیماری زا در آب گرم شروع به فعالیت کرده و گوشت را آلوده کنند.

منجمد کردن انواع گوشت  و یخ زدایی در آب سرد

یخ زدایی گوشت در ماکروفر: در این روش باید ماکروفر را بر روی دمای صحیح طبق دستور العمل مربوط به هر دستگاه تنظیم کرد. این موضوع بسیار مهم است چون در غیر این صورت گوشت به جای یخ زدایی ،نیم پز می شود.

منجمد کردن انواع گوشت و روش های یخ زدایی

تذکر :

برای یخ زدایی گوشت منجمد شده به هیچ وجه از روشهایی همچون گرفتن بسته گوشت منجمد در زیر آب جوش ، قرار دادن بسته گوشت در آب گرم یا محیط اتاق و ریختن نمک بر روی بسته گوشت منجمد و به طور کلی هر روشی که موجب تغییر ناگهانی دمای بسته گوشت شود، استفاده نکنید.

سوالات متداول منجمد کردن انواع گوشت

بهترین روش یخ زدایی انواع گوشت چه روشی است؟

برعکس انجماد که باید خیلی سریع صورت بگیرد ، باز شدن یخ گوشت باید خیلی آهسته و تدریجی انجام شود تا قطرات آب درون گوشت به صورت سوزنی از آن خارج شده و به این ترتیب بافت این ماده غذایی پاره نشود و مواد مغذی‌اش به صورت خونابه هدر نرود. همانطور که گفته شد بهترین شیوه های یخ زدایی گوشت یخ‌زدایی گوشت در یخچال، آب سرد و یخ زدایی در ماکروفر است که از بین این روشها روش یخ زدایی در یخچال ترجیح دارد.

آیا می توان گوشت قرمز یا سفید را در فرهای معمولی یخ زدایی کرد؟

انواع گوشت قرمز و سفید را نباید در فرهای معمولی یخ زدایی كرد. گوشت های سفید و قرمز ، در صورتی که ماکروفر بر روی دمای صحیح تنظیم شود ، می توان با اطمینان خاطر در ماكروویو ذوب كرد.

چرا انواع گوشت قرمز و سفید قبل از انجماد باید سرد شوند؟

چون سرد كردن لاشه، رشد باكتری ها را در گوشت ها كاهش می دهد. گوشت های سفید و قرمز تازه ذبح شده باید در درجه ی بُرودت ۳۶-۳۲ درجه فارنهایت (صفر تا ۱ درجه ی سانتیگراد) در یخچال قرار داد تا گرمای بدن حیوان از لاشه كاملا خارج شود. گوشت گوساله و بره را ۲۴ ساعت و گوشت گاو را ۵ تا ۷ روز در سردخانه قرار می دهند.

آیا می توان بوقلمون ، مرغ یا ماهی را به صورت شكم پر منجمد كرد؟

مواد داخل شكم بوقلمون ، مرغ یا ماهی باید جداگانه منجمد شوند ؛ اما برای اینکه شکل ظاهری آنها در هنگام انجماد و همچنین بعد از یخ زدایی مناسب باشد می توانید داخل شکم آنها را با کاغذ روغنی پر کنید.

گوشت چرخ‌ کرده را تا چه مدتی می‌توان در فریزر نگه داشت؟

بنابر گفته کارشناسان تا هیچ مدتی. به علت خرد شدن بافت، وجود چربی آزاد شدن آنزیم‌ها و دخالت داشتن چند پروسه دستکاری در گوشت‌ چرخ‌کرده این گوشت را به هیچ عنوان نباید در فریزر نگهداری کرد. کسانی که قصد استفاده از گوشت چرخ کرده را دارند، باید گوشت را به صورت تازه به تازه چرخ کنند و حداکثر تا ۳ روز آن را داخل یخچال بگذارند. یا اینکه گوشت قرمز فریز شده را به اندازه لازم از فریزر خارج کرده و سپس چرخ کنند. با اینکه عدم نگه داری گوشت چرخ کرده در فریزر فرآیند آماده سازی و پخت غذا را طولانی تر می کند اما در هر صورت، فریز کردن گوشت چرخ کرده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

آیا فریز کردن مواد غذایی گوشتی نیاز به آنزیم بری دارد؟

خیر، گوشت قرمز، مرغ و ماهی نیاز به آنزیم بری ندارند. فریزکردن مواد غذایی گوشتی خود به خود باعث توقف فعالیت آنزیم‌های موجود در آنها شده و از طرفی فریزکردن باعث توقف فعالیت باکتری‌ها، کپک‌ها و قارچ‌ها می‌شود. تمیز‌کردن، شستن و سپس بسته‌بندی مناسب انواع گوشت و ماهی ۳ نکته مهم نگهداری مناسب مواد گوشتی در فریزر است.

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب درباره برای شما مفید بوده باشد. لطفا با گذاشتن کامنت؛ نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در این باره  با ما در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

5/5 - (10 امتیاز)