مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۷:۰۰:۰۸ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
22467
4 اکتبر 2019

در سراسر جهان رشته های ورزشی گوناگونی وجود دارد که در این بین  برخی از آنها بیشتر از سایرین شناخته شده اند.  صدها رشته ورزشی وجود دارد که بعضی از آنها قدمت زیادی داشته و برخی دیگر قدمت چندانی ندارند و می توان آنها را جزء ورزشهای مدرن دانست. هر رشته ورزشی معمولاً با مجموعه ای از قوانین یا آداب و رسوم اداره می شود. اصول کلیدی ورزش شامل این است که نتیجه نباید از پیش تعیین شده باشد و هر دو طرف باید از موقعیت برابر برای پیروزی برخوردار باشند.

چنانچه  می خواهید با انواع رشته های ورزشی و طبقه بندی آن آشنا شوید با این مطلب از رنگ وارنگ همراه شوید. در این مطلب سعی کرده ایم به این موضوع بپردازیم و اطلاعاتی را در این زمینه با شما همراهان عزیز به اشتراک بگذاریم .

 

طبقه بندی رشته های ورزشی

در ابتدا لازم است تعریفی از ورزش داشته باشیم، سپس به دسته بندی های ورزشی بپردازیم. ورزش به عنوان انواعی از فعالیت در نظر گرفته می شود که  شامل درجاتی از رقابت ، بازی و سرگرمی است که می تواند ضمن حفظ  توانمندی های  افراد و ورزشکاران ، موجب بهبود و افزایش توانایی و مهارت در آنها شود. ورزش می تواند در سطوح مختلف آماتور، نیمه حرفه ای و حرفه ای  و به شکل انفرادی یا گروهی ( تیمی ) برگزار شود. به یک حرفه ای در یک ورزش ورزشکار گفته می شود.

طبقه بندی های متعددی برای ورزش وجود دارد و طبق موارد مختلفی می توان ورزشها را دسته بندی کرد.  طبقه بندی براساس دستگاه تولید انرژی ، کالری سوزی،  برخی شباهتهای ظاهری ودسته بندی بر اساس  جنسیت انواعی از طبقه بندی های مختلف برای ورزش محسوب می شوند. در این میان برخی ورزشها قابلیت قرار گیری در چند دسته را دارند.

انواع رشته های ورزشی و طبقه بندی های آن

در این مطلب انواع رشته های ورزشی را را در ۱۲ دسته مورد بررسی قرار می دهیم. دسته بندی ورزش ها عبارتند از: ورزشهای نشانه روی (نشانه گیری ، هدف گیری)، ورزشهای ماجراجویانه (مخاطره آمیز)، ورزشهای سواری، ورزشهای هوایی ، ورزشهای آبی ، ورزشهای پرورش اندام (بدنسازی)، ورزشهای پهلوانی (ورزش های باستانی ،بومی و محلی)، ورزشهای حرکتی، ورزشهای گروهی (تیمی)، ورزشهای رزمی، ورزش‌های فکری (غیر جسمانی)، ورزشهای معلولین.

  1. ورزشهای نشانه روی (نشانه گیری ، هدف گیری)
رشته های ورزشی- بیلیارد

ویژگی بارز ورزشهای این دسته افزایش دقت ، سرعت، انعطاف پذیری،  مهارت ، تمرکز، هماهنگی میان دست ها و چشم ها در افراد می باشد. همچنین به چالش کشیده شدن ذهن و مغز و برخورداری از آمادگی بالای جسمانی و روانی افراد  به ویژه در ورزش های قدرتی و پرتابی از دیگر خصوصیات این ورزش  جذاب و مفرح است.   برخی از ورزش های این دسته  در فضای باز و برخی در فضای بسته (سالن) و تعدادی قابلیت برگزاری در هر دو فضا را دارند. بعضی از ورزشهایی که در این گروه قرار می گیرند را می توان به صورت انفرادی و یا گروهی انجام داد اما رقابتی بودن این ورزشها را می توان به عنوان نقطه مشترک آنها دانست.

ورزشهایی را که می توان در این دسته قرار داد عبارتند از: تیراندازی با تفنگ، تیراندازی با کمان، بولینگ، بیلیارد، دارت ، پرتاب چاقو، گلف، پرتاب نیزه، پرتاب وزنه ، پرتاب دیسک، پرتاب چکش، فریزبی، بولینگ

  1. ورزشهای ماجراجویانه (مخاطره آمیز)
رشته های ورزشی- یخ نوردی

افراطی ، بی حد و مرز، ماجراجویانه از دیگر اسامی ورزش های مخاطره آمیز  هستند. این ورزش ها به هر نوع ورزشی اطلاق می شود که شامل پارامتر هایی همچون سرعت، ارتفاع، خطر، استفاده از وسایل بسیار تخصصی و میزان بسیاری تنش جسمانی است و برای ورزشکار خطر جانی وجود دارد. معمولا افراد جوان و پر انرژی که به دنبال هیجان بیشتر و حادثه جویی  هستند ، از طرفداران این نوع ورزش هستند.

ورزشهایی که در این دسته قرار دارند عبارتند از: بی ام ایکس ،پارکور و فری رانینگ، پینت بال ، کوهنوردی، صخره نوردی ، بانجی جامپینگ، یخ نوردی ، غارنوردی، دره نوردی، شیرجه آزاد از روی صخره، ریوربوردینگ، سند بوردینگ(شن سواری)، انواع پالیزه (پالیزه، تخته‌پالیزه، برف‌پالیزه، یخ پالیزه، چرخ پالیزه، آب‌لیزه)، شیرجه در آسمان، شناور بودن در اقیانوس، مونی (تک چرخه کوهستان)، قایق آسمانی

 

تقسیم بندی رشته های ورزشی

  1. ورزشهای سواری
رشته های ورزشی- اتومبیلرانی

مشخصه بارز اکثر ورزشهای این گروه هیجان و سرعت است. تنظیم متابولیسم بدن ، تقویت نیرو وعضلات بدن ، کاهش وزن و تناسب اندام ، کاهش استرس ، افزایش  تعادل و تمرکز از دیگر فواید و ویژگی های این دسته از ورزش هاست.

ورزشهایی را که می توان در این گروه  قرار داد عبارتند از: اتومبیلرانی ، موتورسواری ، اسکیت، اسکیت با یک چرخ (فری لاین) ، دوچرخه سواری، اسب سواری ، اسکی ، اسنوبرد، قایقرانی،هاکی ،اسکوتر، سند کایتینگ،  آفرود

  1. ورزشهای هوایی
رشته های ورزشی- پاراگلایدر

ورزش های هوایی  را در واقع می توان رشته ورزشی تفریحی محسوب کرد . این ورزش به سرعت  در نقاط مختلف دنیا  در حال پیشرفت و گسترش است. ورزش های هوايی مزایای زیادی از جمله افزايش اعتماد به نفس، افزایش تمرکز، کالری سوزی ، رهایی از استرس و نگرانی  های روزمره را برای افراد به دنبال دارد.

پاراگلایدر، پاراموتور، بیس جامپینگ، گلایدر، کایت سواری، بالن سواری، هواپیمای تفریحی، شیرجه با چتر، آکروبات هوایی ، چتر بازی سقوط آزاد” یا “اسکای دایوینگ  نمونه هایی از ورزشهای هوایی هستند.

طبقه بندی انواع رشته های ورزشی

  1. ورزشهای آبی
رشته های ورزشی- موج سواری

امروزه طیف گسترده ای از ورزش های آبی به صورت انفرادی و گروهی  در سراسر  دنیا  برگزار می شود. ورزش های آبی به شکل های گوناگون  از جمله روی آب، زیر آب و درون آب انجام می شود. ورزش های آبی مفرح هستند و برای انجام ورزشهای این دسته باید  فعالیت بدنی ، تحرک و  تمرکز ذهنی داشت.

شنا، واترپلو ، غواصی، اسکی روی آب، کایت بوردینگ، قایقرانی ، کشتیرانی ، شیرجه، موج سواری، ماهی گیری ، موج سواری با کایت( تخته سواری با کایت)، واتر کایتینگ، رفتینگ (قایقرانی در آب‌ هاي خروشان) ، موج سواری با باد ، جت اسکی ، ویک بوردینگ، اسکیم بوردینگ ، بادی بوردینگ ، شیرجه از بالای صخره در آب ، کانو پولو (کایاک‌پولو)، اروبیک آبی ، بیریبال ، آب‌چترسواری، قایقرانی بادبانی ، شاتل و بانانا ( از زیر مجموعه های ورزش‌ های water tubing )، فلای بورد، روئینگ ( پارو زنی) را می توان جزء ورزشهای آبی نام برد.

  1. ورزشهای پرورش اندام (بدنسازی)
رشته های ورزشی- بدنسازی

بدن‌سازی  Bodybuilding پرورش اندام ، زیبایی اندام  ورزشی است که در آن بدنساز با انجام تمرین های گوناگون  استقامتی و قدرتی در کنار تغذیه و استراحت کافی به کنترل و توسعه عضلات بدن خود می پردازد.

بدنسازی، تی آر ایکس، پاورلیفتینگ، آمادگی جسمانی، کراس فیت، بدنسازی در آب، مچ اندازی، فانکشنال ترینینگ، وزنه برداری، بادي پامپ برخی از رشته های ورزشی این دسته هستند.

دسته بندی انواع رشته های ورزشی

  1. ورزشهای پهلوانی و ورزش های بومی و محلی
رشته های ورزشی- ورزش پهلوانی

ورزش‌ های پهلوانی  باستانی یا زورخانه‌ای از گذشته‌های دور در ایران رواج داشته است. زور خانه Zurkhaneh نام  محلی است که در آن ورزش های باستانی انجام می شود و در واقع می توان آن را قدیمی ترین باشگاه بدنسازی جهان دانست.

این ورزش شامل مجموعه ای از حرکات فیزیکی به منظور پرورش جسم و همچنین آموزه های معنوی در جهت ارتقای روح  است که با اصول اخلاقی در آمیخته است. . آئین پهلوانی و ورزش‌ های باستانی یا زورخانه‌ای توسط یونسکو به نام ایران در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۸۹ برابر با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰به ثبت جهانی درآمده است.

از دیگر ورزش هایی که در این دسته بندی قرار می گیرند تعدادی از ورزشهای بومی و محلی است. کشتی آزاد، کشتی فرنگی، کشتی آلیش،  ورزشهای زورخانه ای در این دسته قرار می گیرند.

  1. ورزشهای حرکتی
رشته های ورزشی- ژیمناستیک

ورزشهایی که در این گروه قرار می گیرند می توانند موجب تقویت جسم ، روح ، افزایش انعطاف پذیری ،هماهنگی اعضای بدن ، تعادل و  تناسب اندام افراد شوند. برخی از ورزشهایی که در این دسته قرار می گیرند را می توان هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی انجام داد.

ورزشهایی را که می توان در این دسته قرار داد عبارتند از: بازی ها و ورزش کودکان، ایروبیک، پیلاتس، کانگوجامپ، جامپ گا ، ژیمناستیک، یوگا، اسپینینگ، دو و میدانی ، طناب زنی، باراسل ، ورزش T25، بادی بلید، ریواپس، الوتوس ، ورزش سه‌گانه یا تریاتلون

تقسیم بندی رشته های ورزشی

  1. ورزشهای گروهی (تیمی)
رشته های ورزشی- فوتبال

ورزش های گروهی ( تیمی ) به آن دسته ورزش هایی گفته می شود که در آن افراد شرکت کننده در یک گروه برای یک هدف مشترک تلاش می کنند . قهرمانی در مسابقات و رقابت ها یکی از اهداف این دسته از ورزش هاست. طبق بررسی ها و تحقیقات انجام شده ورزش های گروهی می توانند تاثیرات مثبت زیادی را بر سلامت ذهن و  روان افراد داشته باشند. انجام ورزش به شکل گروهی می تواند موجب تقویت روابط  اجتماعی ، ایجاد انگیزه و حس رقابت دوستانه را در افراد موجب شود.

فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال، فوتسال، بیسبال، کرف بال ، اسلم بال ، باسابال ، چوگان، سایکل پولو (چوگان با دوچرخه)، لاکروس، کبدی(زو)، اسکواش، راکتبال، کریکت، راگبی،راگبی زیر آب،  فوتبال ساحلی، والیبال ساحلی، سپک تاکرا، بدمینتون، تنیس، تنیس روی میز، پدل،انواع هاکی ( هاکی روی یخ و هاکی روی چمن)، راگبی ساحلی  از جمله ورزشهای گروهی (تیمی ) هستند.

  1. ورزشهای رزمی
رشته های ورزشی- ورزش های رزمی

ورزش های رزمی (هنرهای رزمی) سنت‌های مدونی از تکنیک‌ها و فنون مبارزه‌ هستند که به دلایل و انگیزه های مختلفی به آنها پرداخته می شود.دفاع شخصی، رشد جسمی  و سلامتی بدن ، رشد و تعالی ذهن و روح، تناسب اندام ، تفریح و سرگرمی، برنامه های نظامی و اجرای قانون ، رقابت در مسابقات ، حفظ میراث فرهنگی یک ملت  را می توان از جمله دلایل انجام ورزش های رزمی نام برد.

ورزشهایی را که می توان در این گروه  قرار داد عبارتند از : آی کی دو ، کاراته، تکواندو، جودو، کیک بوکسینگ، موی تای ، بوکس، کونگ فو، کیو کوشین ، جوجیتسو، کیک جوتسو، رپنر، کاپوئرا، کن دو ، کماندو، ای آی دو ، هاپکیدو، تای چی ، فیتنس بوکسینگ، سیمی دو فول کنتاکت، نینجوتسو، نینجا  رنجر، سامبو، نیرو، ووشو، ووینام، چی کنگ، وینگ چون، کاراکو،جیت کاندو، جیتسا، تک کونگ موسول، سیلامبام، گراپلینگ، گراپلینگ کیک بوکسینگ، دفاع شخصی، بوگه ی ریو، مبارزات آزاد و ترکیبی ، هالا،شمشیر بازی، وینگ چون، نین جوتسو ، جوجیتسو برزیلی ، سیلات، موی تای

طبقه بندی  رشته های ورزشی

  1. ورزش‌های فکری(غیر جسمانی)
رشته های ورزشی- شطرنج

ورزش ذهنی نوعی مهارت است که در آن رقابت براساس توانایی فکری و بر خلاف تمرین بدنی صورت می گیرد. شطرنج، دومینو، منچ، تخته نرد نمونه هایی از ورزش های فکری(غیر جسمانی) هستند.

  1. ورزشهای معلولین
رشته های ورزشی- ورزش معلولین

به ورزشهایی گفته می شود که توسط افراد دارای معلولیت از جمله معلولیت جسمی و ذهنی انجام می شود. از آنجا که بسیاری از این ورزشها برای پاسخگویی به نیازهای افراد معلول است ، بعضاً از آنها به عنوان ورزشهای سازگار یاد می شود. با این حال ، همه ورزش های معلول سازگار نیستند.

دو میدانی ، بسکتبال با ویلچر، والیبال نشسته ، شنا ، تیرو کمان، جودو ، وزنه برداری، تیر اندازی، بوچیا، تنیس با ویلچر، تنیس روی میز ، دوچرخه سواری ، شمشیربازی، فوتبال ۵ نفره ، فوتبال ۷ نفره ، قایقرانی کانو ، گلبال ، اسکی آلپاین، بولینگ را می توان در این دسته  قرار داد.

در این مطلب سعی کردیم دسته بندی رشته های ورزشی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ رنگ وارنگ از اینکه نظر یا پیشنهاد خود را در این زمینه بیان کنید ، استقبال خواهد کرد . برای ارسال دیدگاه و یا پیشنهادات خود  می توانید به بخش نظرات مراجعه کرده و ما را از آن مطلع کنید.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (53 امتیاز)