مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۲:۵۹:۰۶ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
980
25 نوامبر 2016

%d9%be%d9%88%d8%b4%d8%a7%d9%86%d8%af%d9%86-%da%af%db%8c%d8%a7%d9%87

 

 

اقدامات مقابله با سرمازدگی به دو دسته ی اقدامات بلند مدت یا پیش گیرانه و کوتاه مدت یا مقطعی تقسیم بندی می شوند که در ذیل به آنها اشاره می گردد.

۱.اقدامات بلند مدت یا پیش گیرانه

روشهای بلند مدت که به سادگی و با هزینه کم قابل اجرا می باشند اثرات چشمگیری در کاهش خسارت  سرمازدگی و یخبندان محصولات باغی دارند شامل :انتخاب منطقه و محل مناسب احداث باغ،انتخاب نوع محصول،انتخاب زمین و خاک مناسب ،انتخاب ارقام میوه مناسب و سازگار با اقلیم منطقه ،احداث بادشکن و نصب  وسایل و ابزار اولیه هواشناسی و ….

۱-۱.هوای سرد به دلیل سنگینی به پایین شیب ها ،تپه ها و گودیها می رود و اگر به دلیل وجود مانع، زه کشی هوای سرد انجام گیرد در آنجا تجمع می  یابد.(جریان هوای کاتابولیک، اگر شیب موجود در مزرعه حتی بسیار ناچیز (مثلا۱۰متر در مساحت یک کیلومتر)باشد می تواند باعث تفاوت های دمایی به میزان چندین درجه سانتی گراد شود.همچنین شیب های رو به جنوب گرمتر از شیبهای رو به شمال بوده اگرچه این امر در نیمکره جنوبی زمین بر عکس می باشد.اما شیب های شرقی و غربی به یک میزان تابش خورشیدی دریافت می کنند.لذا اهمیت انتخاب منطقه و محل مناسب احداث باغ به خوبی روشن بوده و ایجاد باد شکن در مسیر باد های سرد مفید بوده،البته باید مسیری برای در رفت هوای سرد و یا به عبارتی زهکشی هوای سرد در نظر گرفته شود.

۱-۲.همچنین وجود حجم های عظیم آب،یک تاثیر تعدیل کننده بر روی نواحی نزدیک آن دارد.

۱-۳.انتخاب ارقام مقاوم یا دور گل و پایه مناسب نیز از لزومات می باشد.

۱-۴.شخم زدن و یا دادن کودهای آلی سبب کاهش مقاومت به سرما شده و به طورکلی خاک متراکم مقاومت بیشتری  نشان می دهد.لذا می توان انجام این کار را به تعویق انداخت. خاک متراکم و عمیق و رسی ،مرطوب و عاری از علف های هرز بهترین  محافظ بر علیه یخبندان است.

۱-۵.مالچ پاشی نیز در کنترل سرما در محصولات زراعی و باغی مفید خواهد بود.

۱-۶.تنش خشکی سبب کاهش مقاومت به سرما می باشد.اگرچه آبیاری بیش از حد نیز می تواند سبب کاهش مقاومت گردد.

۱-۷.تغذیه متعادل و در حد واندازه سبب مقاومت به سرمازدگی است،که در این میان مصرف کودهای پتاسه به طور قابل ملاحظه ای از خطرات سرما می کاهد.همچنین مصرف کود های فسفره که سبب توسعه ی ریشه و پنجه زنی می شود موجب افزایش مقاومت خواهد بود.مصرف متعادل کود های نیتروژنه می تواند مانع از گل دهی زودهنگام ناشی از کمبود نیتروژن گردد،اگرچه مصرف زیاد آن سبب کاهش مقاومت به سرما می گردد.همچنین رفع کمبود منیزیم سبب مقاومت به سرما می گردد.به طور کلی گیاهان قوی با تغذیه خوب در پاییز شاخ و برگ سبز خود را به مدت طولانی تری حفظ می کندو در بهار هم دیرتر به گل می روند.

۱-۸.هرس دیر هنگام تا زمانی که جوانه ها باز شوند(یا حتی دیرتر)باعث می شود که جوانه میوه در برابر سرما کمتر آسیب پذیر باشد و گل دهی هم دو تا چهار روز به تاخیر افتد.

 

۲.اقدامات کوتاه مدت

۲-۱.استفاده از بخاری،غرقاب کردن،آبیاری بارانی،حرکت مصنوعی هوا به وسیله ماشین باد،پرواز بالگرد ها بر فراز مزارع و باغ ها در زمان وقوع سرمازدگی البته استفاده از بخاری های متعدد کوچک بهتر از استفاده از بخاری های بزرگ بوده و هدر رفت انرژی کمتری نیز دارند که بهتر است بیشتر در محل ورودی باد سرد نصب گردند و استفاده توامان چند روش مثل استفاده از بخاری و ماشین های باد نیز مفیدتر خواهد بود.اما در حال حاضر سیستم آبیاری بارانی در حال توسعه بیشتری در دنیا می باشد.

۲-۲.بیمه محصولات کشاورزی

۲-۳.استفاده از مواد ضدیخ و باکتری ها با استفاده از الف)باکتری های مولد تشکیل هسته یخ در اطراف درختان که سبب کاهش حجم باکتری های مولد هسته یخ روی درختان می گردد.ب) استفاده از باکتری کش ها و محدود کننده های هسته یخ و یا باکتری های رقیب

۲-۴.نصب دماسنج به میزان لازم و سیستم زنگ خطر در باغ و اطلاع از پیش بینی های هواشناسی

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (2 امتیاز)