مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۶:۳۳:۱۷ ساعت:     
 سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Tuesday 23 April 2024 میلادی  و   14 شوال 1445 قمری
5837
2 نوامبر 2016

مذهب مردم اصفهان

 

 

رنگ وارنگ در این مطلب  قصد دارد شما را با دین و مذهب مردم اصفهان بیشتر آشنا کند ، پس در صورت تمایل با این مطلب همراه شوید. اصفهان در جایگاه یک پایتخت و با شکوفایی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی که در روند تاریخی خود داشت، همواره کانون نگرش اقلیت‌ها بود. در واقع  اصفهان همواره محل زندگي مليتهاي گوناگون و مذاهب و دينهاي مختلف به شمار مي‌آمده و در مهاجرت‌هاي معتقدان دينهاي گوناگون نيز جزو شهرهاي بزرگ مهاجر پذير بوده است. دین و مذهب اكثر مردم اصفهان یعنی نزدیک  ۹۸/۵درصد آنان مسلمان (شیعه اثنی عشری) و بقیه پیرو ادیان و مذاهب دیگر مانند ارمنی ،یهودی (کلیمی) ، زرتشتی، آشوری و سایر فرقه های مسیحی می باشند. در ادامه درباره دین و مذهب مردم اصفهان اطلاعات بیشتری را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

دین و مذهب مردم اصفهان

با ورود اسلام به ايران و قبول آن دين از سوي ايرانيان، در اصفهان نيز معتقدين به اسلام، مسيحيت، يهوديت و پيروان دين زرتشت، در كنار هم زندگی می کردند. در قرنهاي بعد، با پديدآمدن فرقه‌هاي مذهبي مختلف در اسلام، اصفهان باز هم محل زندگي فرقه‌هاي مذهبي مختلف و متعدد اسلامي بود. اصفهان شهری است که اسلام به صورت تدریجی و آرام آرام به رضا و رغبت از سوی مردم پذیرفته شد.

یکی از صحابه پیامبر اسلام و از شیعیان امام علی به نام «عبدالله بن بریر خزاعی» اسلام را به اصفهان آورد. ورود مذهب تشیع به این شهر در طی چندین دوره زمانی صورت گرفته که مهمترین آن عبارتنداز: هجرت ابن هلال ثقفی از کوفه به این شهر، اقامت و تبلیغ صاحب بن عباد وزیر آل بویه در این شهر، هجرت تبلیغی علامه حلی و شاگردانش به همراهی و حمایت الجایتو (شاه خدا بنده) پادشاه شیعه مغول، و در آخرین دوره در دوره صفویه و هجرت علمای جبل عامل به این شهر، بافت شیعی این شهر به نقطه تکامل رسید.

نکته ی مهم دیگری که  در شکل گیری تشیع اصفهان بسیار موثر بوده است،مسأله مهاجرت سادات به این شهر است که در منابع تاریخی حداقل نام ۳۳ نفر از آنها به اصفهان ذکر شده است.وجود مزار امام زادگان مشهوری که در قرن سوم هجری در اصفهان زندگی می کردند دلالت بر این موضوع دارد مثل: امامزاده ابوالعباس در محله جی یا خوراسگان و امامزاده اسماعیل بن زید بن حسن بن حسن (علیه السلام) و نیز امامزاده احمدبن علی بن امام محمد باقر (علیه السلام).علاوه بر این ها، مهاجرت سادات طباطبایی از خاندانهای برجسته سادات در قرن ششم به این شهر بر گسترش تشیع در این دیار نقش برجسته ای داده است.

دین و مذهب مردم اصفهان – ورود امام حسن به اصفهان

 

از مفاخر دینی و تاریخی اصفهان ورود حضرت امام حسن بن علی(ع)به این شهر می باشد بسیاری از مورخین و صاحبان تراجم نوشته اند که در جریان لشگرکشی مسلمانها به سوی گرگان برای فتح آن،حضرت امام حسن (ع) در آن لشگر حضور داشتند و در سر راهشان وارد اصفهان گردیدند.

علامه و محدث بزرگوار ،ملا محمد تقی مجلسی از بزرگان اساتید خود نقل نموده که در جریان جنگ مسلمانها با ایرانیان امیرالمومنین علی (ع)موافقت نمودند که امام حسن مجتبی(ع)همراه لشگریان باشند و به برکت آن حضرت فتوح مختلف انجام گرفت و در هنگامی که دراولین برخورد لشگر اسلام با لشگر رستم (سپهسالار لشگر یزدجرد)مسلمانها شکست خوردند امام حسن(ع)دعائی نوشتند و برعلم بستند و مسلمانها فاتح شدند و بدین وسیله برکت حضور امام مجتبی(ع)آشکار گردید.درضمن این سفر امام حسن (ع) وارد اصفهان گردیدند و درمسجد لنبان نماز خواندند و درحمامی که محاذی درمسجد جامع عتیق بوده(آن دری که به نام در پنزر بافان خوانده می شده)وارد شدند و غسل نمودند وان حمام به نام امام حسن مجتبی(ع)شهرت داشته است مرحوم ملامحمد تقی مجلسی می نویسد:جدم آن حمام را در زمام طفولیت به من نشان داد و آن حمام خراب بود و سپس به جایش کاروانسرائی ساختند.

 

سلمان فارسی افتخار اسلام ، ایران و اصفهان

 

اولین چهره برجسته اصفهانی که به شرف اسلام نائل آمد و نه تنها از برجسته ترین چهره های اسلامی قلمداد گردید بلکه از مفاخر عالم اسلام و مکتب اهل البیت (مذهب تشیع) و موجب آبروی ایران و اصفهان گردید سلمان فارسی می باشد که چهره درخشان او در طول تاریخ اسلام و ایران مورد توجه عموم دانشمندان و صاحبان تالیف وتصنیف وتحقیق بوده و درعالم حدیث و رجال و تراجم و تفسیر و کلام و تاریخ  و…به عنوان یکی از مبارزترین شخصیت های اسلامی و بارزترین چهره های دینی و علمی مورد توجه گسترده و عمیق قرار گرفته است.

 

ارامنه

ایران را گریگوریان نیز می نامند که این عنوان را از پیشوای بزرگ مذهبی ارامنه «گره گوار» یا«گریگوار مقدس» گرفته اند. بجز گریگوریان که اکثریت ارامنه ایران را تشکیل می دهند، هم اکنون پنج فرقه دیگر نیز در ایران به سر می برند که از نظر اعتقادات و آداب و رسوم مذهبی، اختلافات زیادی با هم دارند، فرق شش گانه ارامنه ایران عبارت است از:ارامنه کاتولیک، ارامنه گریگوری، ارامنه ارتدکس، ارامنه شنبه دار، ارامنه کرملیت، ارامنه پروتستان

دین و مذهب مردم اصفهان – مناطق ارمنی نشین استان اصفهان

 

الف)منطقه جلفا: جلفا که در جنوب اصفهان قرار گرفته منطقه‌ای است که بیشتر ارمنی نشین می‌باشد که شامل محلات میدان بزرگ،میدان کوچک،چهار سوق ،هاکوبجان،قارا گل،سنگ تراشها،ایروان و تبریزی هامی باشد.در این منطقه مسیحیان ۳ فرقه مذهبی کاتولیک ،پروتستان،ارتدکس در کنارهم زندگی می کنند.

ب)منطقه فریدون شهر:شامل روستاهای زرنه، سنگر ،غرغن،قلعه ملک،صباران، خویگان و نهاگرد

ج)منطقه شاهین شهر:به دلیل سهل الوصول بودن مسکن  و اشباع جمعیتی منطقه جلفا،ارامنه از اواخر دهه ۱۳۴۰ به این شهر روی آوردند.

ارامنه در میان اقلیت های مذهبی بیشترین شهدا را تقدیم انقلاب اسلامی کردند. تعداد شهدای ارمنی ۸ سال دفاع مقدس طبق گفته کشیش هاکوپ کشیشیان ۸۹ نفر در ایران است.

 

یهودیان(کلیمیان)

یهودیان اصفهان از قدیمی ترین اهالی این شهر می‌باشند . مردم این تیره سرخ‌مو و سیاه‌چهره بوده‌اند که به مرور زمان در اثر دگرگونی آب و هوا ، ویژگی‌های نژادی خود را از دست داده‌اند که در گذشته در محله جویباره (اصفهان) و خیابان عبدالرزاق ساکن بوده‌اند ولی اکنون بیشترشان به خارج کشور مهاجرت کرده‌اند، معدود یهودی‌های باقی‌مانده هم بیشتر در خیابان فردوسی ساکن هستند.

 

زرتشتیان

مردم گي يا جي در روزگاران پيش از اسلام از پيروان آيين زرتشت بوده اند. كهن ترين يادگار تاريخي اصفهان، آتشگاه اصفهان که بر فراز تپه اي بلند است، از زرتشتيان و آيين ايشان درگذشته سخنها دارد. با ورود اسلام به اين سرزمين گروهي از ايشان دين نوين (اسلام) را پذيرفتند، گروهي به خاور كوچ كردند و گروهي همچنان بر باورهاي ديني خود پايدار ماندند . امروزه در استان اصفهان حدود ۲۰۰ نفر زرتشتی ساکن هستند  از این تعداد تقریبا ۱۵۰ نفر در شهر اصفهان ساکنند که بیشتر در محله های جنوب اصفهان و حوالی خیابان نظر اسکان یافته اند. بقیه  نیز در شهرها و شهرک های اطراف مانند ملک شهر ساکن هستند. در طول سال بیش از ۴۰۰ نفر در پذیرشگاهِ زرتشتیان اصفهان اقامت می کنند که بیشتر از نیمی از آنها در نوروز به اصفهان می آیند.

آشوریان( آسوریان یا سُریانی‌ها)

آشوریان یا آسوریان یا سُریانی‌ها، قومی قدیمی از مسیحیان ایران (تهران، ارومیه، اهواز، کرمانشاه، همدان، قزوین، اصفهان ،سلماس و تبریز)، عراق، ترکیه و سوریه هستند که آشوری زبان هستند. آنها در شمال عراق، جنوب شرقی ترکیه، شمال شرقی سوریه و شمال غربی ایران زندگی می‌کنند طلوع انقلاب اسلامی ایران برای آشوری ها نویدهای تازه ای داشت. آنان مانند سایر گروه های نژادی و گروه های مذهبی رسمی از نعمت آزادی و حریت استفاده کرده، زبان، آداب، رسوم، مذهب و سنن قومی خود را که ضامن بقای قومیت آنان است، حفظ و حراست کردند و در میان افراد جامعه خود آزادانه اشاعه دادند.

تدریس زبان آشوری، یعنی آنچه در سراسر خاورمیانه منع شده و کشورهای همسایه آن را ممنوع می دانند، در مدارس اختصاصی آشوریان ایران مانعی ندارد. بر پایی مراسم و آیین های دینی و مذهبی در کلیساهای چهارگانه آشوری، از مفاخر جامعه آشوری است. آیین هایی مانند انجام مراسم قربانی مقدس یا عشای ربانی برای کودکان و آموزش تعلیمات دینی در مدارس و کلیساهای آشوری با نظم و شکوه خاص برگزار می شود. آنچه بیش از همه برای آشوریان ایران مایه مباهات است، این است که با وجود جمعیت اندک آنان در ایران که شاید به جمعیت یک شهر نیز نمی رسد، در مجلس شورای اسلامی داری یک نماینده هستند. بیش از ۲۰ هزار نفر از هم میهنان زرتشتی، یهودی ،ارمنی و آشوری در استان اصفهان در کنار دیگر هم استانی ها زندگی می کنند.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (7 امتیاز)