مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۹:۲۵:۳۵ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
2525
6 آوریل 2020

در این مطلب از سایت رنگ وارنگ  قصد داریم درباره فیل ها حقایقی شگفت انگیز و جالب را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. شاید شما هم بدانید که فیل ها بزرگترین پستانداران خشکی هستند. موجوداتی بسیار باهوش که بارها و بارها توانایی های ذهنی چشمگیر خود را نشان داده اند. دانشمندان طی سالها تحقیق دریافتند که فیلها قادر به تفکر پیچیده و احساس عمیق هستند. بزرگترین مغز در بین حیوانات خشکی زی با مربوط به این موجود عظیم الجثه می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره فیل Elephant و زندگی این موجودات عظیم الجثه  پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب تا پایان را از دست ندهید.

درباره فیل ها

حقایقی جالب درباره فیل ها

۱. فیل ها حیواناتی بسیار نوعدوست هستند . این موجودات به گونه های دیگر از جمله انسان نیز در پریشانی کمک می کنند.

۲. پوست یک فیل بسیار حساس است. فیل ها از گل به عنوان ضد آفتاب استفاده می کند و پوست خود را در برابر نور ماوراء بنفش محافظت می کنند. همچنین حفظ رطوبت پوست، محافظت از پوست در برابر نیش حشرات از دیگر فواید پوشاندن پوست فیل ها با گل است. بدون پوشانده شدن پوست فیل با گل ، پوست فیل آسیب جدی می بیند.

۳. فیل ها دارای گوش های بزرگ ، نازک و بسیار حساس هستند که از چندین رگ خونی تشکیل شده اند که به تنظیم دمای بدن آنها کمک می کند. در طول آب و هوای گرم ، خون در گوش آنها پخش می شود که به خنک شدن فیل کمک می کند.

۴. قلب یک فیل ۱۲ تا ۲۱ کیلوگرم وزن دارد. هنگام ایستادن ، قلب فیل تقریباً ۳۰ بار در دقیقه می تپد. بر خلاف بسیاری از حیوانات دیگر ، هنگامی که فیل دراز کشیده می شود ، ضربان قلب ۸ تا ۱۰ ضربه در دقیقه سرعت می یابد.

۵. فیل ها در خانواده هایی به نام گله ها زندگی می کنند . گله ها از فیل های ماده تشکیل شده اند. رهبر گله معمولا مسن ترین فیل ماده است.

دانستنی درباره فیل ها

۶. عاج فیل به دندان های بالایی و بسیار بلند فیل گفته می شود. فیل‌ها از این عاج‌ها برای دفاع و غذا خوردن استفاده می‌کنند. علاوه بر این ، فیل‌های نر از عاج برای مبارزه یا تصاحب فیل ماده استفاده می‌کنند.

۷. یک فیل بالغ و سالم می تواند هر روز تا ۶۰ گالن آب بنوشاند.

دانستنی هایی درباره فیل

۸. فیل ها برای جلوگیری از صدمه زدن و یا کشتن یک انسان از راه خود خارج می شوند ، حتی در مواردی که برای آنها دشوار بوده باشد.

۹. عاج های ‌ فیل  در تمام طول عمر فیل رشد می‌کنند.عاج فیل نر بالغ در حدود ۱۷ سانتی متر در سال رشد می کند. به طور کلی طول عاج فیل های ماده کوچکتر از طول عاج فیل‌های نر می باشد.

۱۰. فیل ها از خرطوم خود برای تنفس و نوشیدن آب و غذا خوردن استفاده می کنند. همچنین فیل با خرطوم خود می تواند اجسام را بلند کند.علاوه بر این فیل ها برای  ابراز احساس و تمایل برای تولید مثل خرطوم‌هایشان را در هم حلقه می‌کنند.

درباره فیل ها و خرطوم فیل

۱۱. خرطوم، بینی فیل است. این عضو ماهیچه ای  و فاقد استخوان است. خرطوم فیل حدودا تا اندازه ۱٫۸ متر رشد می کند. وزن خرطوم فیل تقریبا ۱۴۰ کیلو گرم است.

۱۲. این موجودات عظیم الجثه حافظه خوبی داشته و قادر به نگهداری اطلاعات برای مدت طولانی هستند. ساختار مغز آنها به مغز انسان بسیار شباهت داشته و بعد از نهنگ ها پیچیده ترین مغز در بین جانوران در فیل ها مشاهده شده است.

۱۳.فیل ها بسیار احساساتی هستند، آنها مانند انسان می خندند و زمانی که  ناراحت می شوند گریه می کنند.

۱۴. پوست یک فیل به طور کلی بسیار سفت است و در پشت و قسمت هایی از سر ضخامت ۲.۵ سانتی متر (۱ اینچ) دارد. اما پوست اطراف دهان ، مقعد و داخل گوش به طور قابل توجهی نازک تر است.

۱۵. استخوانهای پای فیل از جمله قوی ترین استخوانها در بین جانوران محسوب می شوند به گونه ای که می تواند وزن بسیار سنگین این موجود عظیم الجثه را تحمل کند.

دانستنی هایی از زندگی فیل ها

۱۶. فیل های آسیایی در مناطقی نظیر هند، سریلانکا، سوماترا، میانمار و شبه جزیره مالایا زندگی می کنند. فیل های آفریقایی در قاره آفریقا و بیشتر جمهوری کنگو، جمهوری دموکراتیک کنگو و کنیا زیست می‌کنند.

۱۷.  فیل های نر جوان تنها فیل های نری هستند که در گله در کنار فیل های ماده زندگی می کنند. یک فیل نر جوان تا حدود ۱۵ سالگی با گله می ماند؛ سپس  او مانند اکثر فیل های نر بالغ از گله جدا شده و به تنهایی زندگی می کند.

۱۸. طولانی ترین دوران بارداری در بین حیوانات خشکی یعنی ۲۲ ماه  مربوط به این موجود عظیم الجثه است. فیل ماده حتی در سن ۵۰ سالگی هم می تواند باردار شود.

۱۹. هر چه فیل مسن تر باشد ، عاج های بلند تری دارد. طول عاج فیل‌های آفریقایی حدود ۲ الی۳ متر بوده و ضخامت آن ۱۵ الی ۱۶ سانتی متر می‌باشد . وزن تقریبی عاج فیل  45 تا ۸۰ کیلوگرم است. طول عاج فیل های پیر ۵/۳ متر و وزن  آن حدودا ۱۲۰ کیلوگرم  می باشد.

۲۰. مغز فیل یک عضو بسیار توسعه‌یافته است و اندازه آن تقریباً سه تا چهار برابر مغز انسان  و با وزنی بیش از ۵ کیلو گرم است.

۲۱. وزن نوزاد فیل در هنگام تولد بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم است.

درباره فیل  و بچه فیل

۲۲. فیل های آسیایی معمولا بین ۳-۶ هزار کیلوگرم و فیل های  آفریقایی بین ۴- ۷ هزار کیلو گرم وزن دارند .

۲۳. گذشته از انسان ، درندگانی مانند شیر، ببر و کفتار شکارچیان فیل ها هستند. آنها  فقط می توانند فیل های ضعیف یا فیل های جوان را مورد هدف و حمله قرار دهند.

اطلاعاتی درباره فیل ها

۲۴. فیل آفریقایی African elephants با فیل آسیایی Asian elephant تفاوت هایی دارند. به عنوان مثال پوست فیل آفریقایی در مقایسه با فیل آسیایی چروک بیشتری دارد. شکل پشت یا کمر فیل آفریقایی مقعر ولی فیل آسیایی محدب یا صاف است. در فیل های آفریقایی هر دو جنس نر و ماده عاج دارند اما عاج جنس نر بزرگ تر است.  در حالی که در فیل های آسیایی همه نرها عاج دارند اما فیل های ماده یا عاج ندارند یا عاجی کوچک و ابتدایی دارند. فیل های آفریقایی گوش های بزرگتری دارند به طوری که به بالای گردن می رسد اما فیل های آسیایی گوش های کوچکتری دارند.

تفاوت فیل آفریقایی و آسیایی

۲۵. فیل ها فقط چهار ساعت در شب می خوابند و حتی نیمی از خواب خود را به حالت ایستاده  می گذرانند.

۲۶. فیل ها قادر به صرف زمان قابل توجهی برای کار بر روی مشکلات هستند. آنها می توانند رفتار خود را به طور اساسی تغییر دهند تا با چالش های جدید روبرو شوند که مشخصه بارز هوش بالای این حیوان است . برخی از محققان بر این باورند که فیل ها از نظر توانایی حل مسئله با دلفین ها برابر هستند .

۲۷. یكی از بزرگترین تهدیدهای مربوط به فیل ها تجارت عاج است. افراد سودجو فیل ها را به دلیل عاجشان شکار می کنند. ازعاج فیل برای ساخت انواع اشیاء تزیینی و زیور آلات استفاده می شود. شکار بی رویه فیل ها موجب شده این موجودات عظیم الجثه در معرض خطر و نابودی قرار بگیرند. بزرگترین تهدید برای فیل های آفریقایی شکار آنها برای  بدست آوردن عاج است. در حالی که بزرگترین تهدید برای فیل های آسیایی ، از بین رفتن زیستگاه است ، که منجر به درگیری فیل و انسان می شود.

آیا این مطلب به شما در کسب اطلاعات بیشتر درباره فیل ها کمک کرد؟ چنانچه نظر یا پیشنهادی درباره این مطلب داشتید می توانید آن را  از بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com  

4/5 - (3 امتیاز)