مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۲:۰۳:۳۶ ساعت:     
 پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 18 April 2024 میلادی  و   9 شوال 1445 قمری
7499
5 جولای 2020

آرد ذرت  corn flour یکی از انواع آرد است که از ذرت بدست می آید و از آن در آشپزی استفاده می شود . از ذرت ماده دیگری تولید و استخراج می شود که نشاسته ذرت نام دارد. آرد‌ذرت و نشاسته ذرت دو ماده کاملا متفاوت و مجزا هستند که در اغلب موارد اشتباها به جای هم به کار می روند. عدم  توجه به این  نکته می تواند افراد را به دردسر بیندازد.

چنانچه می خواهید با آرد ذرت corn flour و موارد استفاده آن  آشنا شوید و همچنین درباره تفاوت آن با  نشاسته ذرت Corn starch  اطلاعاتی کسب کنید ؛ پیشنهاد می کنیم این مطلب از سایت رنگ وارنگ را تا پایان مطالعه فرمایید.

عکس آرد ذرت

آرد ذرت چیست؟

آرد ذرت corn flour  از آسیاب کردن دانه های خام و خشک ذرت بدست می آید. رنگ این آرد  بر اساس نوع ذرت متغییر است  اما رنگ زرد روشن  متداول ترین رنگ آرد ذرت به شمار می رود. بافت آردذرت هم می تواند متفاوت باشد و درجات مختلفی از نرمی و ریزی تا درشتی و زبری داشته باشد. البته هرچه قدر هم  آرد‌ذرت بافت نرم و ریزی داشته باشد در مقایسه با آرد گندم زبرتر است.

آرد ذرت

از این آرد در تهیه برخی از خمیرها مانند خمیر بنیه(خمیر جوجه چینی) ،خمیر نان پیتزا ، تهیه اسنک وانواع نان  و همچنین پفک و کرانچی استفاده می شود.

آردذرت corn flour  با نام های دیگر  maize flour  و  Corn meal هم شناخته می شود.

خواص آرد ذرت

۱. آرد‌ذرت فیبر بالایی دارد و می تواند در رفع و بهبود مشکلات گوارشی نظیر یبوست مفید باشد. همچنین می تواند ریسک ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

۲. ارد ذرت فاقد گلوتن است بنابراین  این آرد می تواند برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک  (افراد حساس به گلوتن ) جایگزین مناسبی باشد.

آرد ذرت

۳. از این نوع آرد به دلیل داشتن انواع ویتامین و آنتی اکسیدان  می توان در تقویت سیستم ایمنی بهره برد.

۴. آرد‌ذرت می تواند موجب پایین آمدن قند خون شود.

۵. این آرد حاوی مقادیر بالایی فیبر،منیزیم ،آهن و کلسیم است .

تفاوت آرد ذرت با نشاسته ذرت

نشاسته ذرت با آردذرت تفاوت دارد و  هرکدام روش تولید متفاوتی دارند . افراد بسیاری حتی مربی های آشپزی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه ، در دستورات آشپزی و شیرینی پزی اشتباها به جای  نشاسته ذرت ، از آردذرت نام می برند اما در واقع منظور آنها نشاسته ذرت است.

اگر بخواهیم تفاوت آرد ذرت با نشاسته ذرت رو به صورت خلاصه و مفید  بیان کنیم می توانیم بگوییم:

تفاوت آرد ذرت با نشاسته ذرت

۱. همانطور که در ابتدای مطلب اشاره شد ، آردذرت را از آسیاب کردن دانه ذرت خشک و خام تهیه می کنند  اما نشاسته ذرت پودری سفید رنگ است که طی فرآیندی از ذرت ها استخراج می شود .

۲. آردذرت بافتی مشابه دیگر آرد های بدست آمده از سایر غلات دارد  و اما نشاسته ذرت بافتی  بسیار نرم و لطیف دارد اگر کمی از نشاسته ذرت را بردارید و لمس کنید کاملا متوجه این موضوع می شوید .

۳. رنگ آرد ذرت  هم تحت تاثیر نوع دانه ذرت می تواند رنگ زرد از روشن تا تیره باشد اما رنگ نشاسته ذرت سفید رنگ است.

۴. استفاده از آرد ذرت در مقایسه با نشاسته ذرت کمتر است و از آن بیشتر در تهیه غذا استفاده می شود. این نوع آرد برای افرادی که از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنند بسیار مفید و کمک کننده است. در حالیکه ویژگی های نشاسته ذرت  سبب شده از آن برای لطیف کردن ، افزایش غلظت و یا ژله ای کردن به دلایل  مختلف  استفاده شود. نشاسته ذرت کاربردهای متعددی دارد و از آن در تهیه انواع غذا ، کیک و شیرینی و دسر و همچنین برای زیبایی و سلامت  و کارهای هنری استفاده می شود. 

آلمان ، هلند ،اتریش و فرانسه از جمله کشورهای مطرح در تولید نشاسته ذرت هستند. البته در داخل ایران هم ، نشاسته ذرت تولید می شود.

روش نگهداری آرد ذرت و نشاسته ذرت

نشاسته جاذب رطوبت است  به همین دلیل باید آن را در ظروف در بسته و همچنین در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

عکس نشاسته ذرت

آردذرت فاقد گلوتن است به همین دلیل در مقایسه با آرد گندم بیشتر مستعد خراب شدن و فساد است و در مدت زمان کوتاهی بیات شده و تازگی اش را از دست می دهد.  بنابراین برای حفظ کیفیت آرد ذرت هم لازم است این آرد  هم از گرما و رطوبت محافظت شود.

دقت کنید که آردذرت را حتما در مکانی خشک نگهداری کنید چون زمانی که آرد، رطوبت محیط  را جذب می کند ،وزن آن بیشتر شده  و برای پخت کیک و شیرینی و نان که نیاز به میزان  دقیق تر ی از آرد وجود دارد ،خطا ایجاد می کند.

تغییر در بو و رنگ  آرد می تواند نشانه فساد آرد باشد ،بنابراین از مصرف آن در تهیه غذا خودداری کنید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. آیا این مطلب توانست  به شما در شناخت بهتر آردذرت و موارد مصرف آن و همچنین  تشخیص آن از نشاسته ذرت کمک کند؟ خوشحال می شویم دیدگاه های ارزشمند  خود را با ما به اشتراک بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4/5 - (22 امتیاز)