مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۱:۵۰:۵۴ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
2468
29 ژوئن 2017

نکات-طلایی-گلدهی-کاکتوس

 

 

کاکتوس گیاهی است از تیره کاکتاسه (Cactaceae) که اغلب خاردار و گوشتی هستند. خانواده کاکتوس ها بسیار بزرگ هستند و شامل ۲۰۰۰ گونه می شوند و اکثر آنها بومی آمریکا هستند. اکثر آنها خار دارند و به شکل کروی یا راست و یا شاخه ای و یا ستونی دیده می شوند.

اغلب افرادی که از کاکتوس ها نگهداری می کنند در رابطه با گلدهی کاکتوس به سوالاتی بر می خورند در این مطلب سعی شده تمامی عواملی که در گلدهی کاکتوس ها موثرند مورد بررسی قرار گیرند پس اگر شماجزء این افراد هستید توصیه می کنم خواندن این مطلب را از دست ندهید تا بتوانید گلهای زیبای این کاکتوس ها را ببینید.

باید گفت که کاکتوس ها از جمله گیاهان گلدار بوده و گلهای بسیار زیبایی تولید می کنند هر یک از کاکتوس ها زمان گلدهی خاص خود را دارند ولی به طور کلی بیشتر آنها در بهار و تابستان گلدهی دارند . البته ناگفته نماند که کاکتوس ها بسیار کم گل می دهند و حتی برای دیدن گل برخی از آنها باید سال ها صبر کرد ،اما در کاکتوس های معمولی پس از بلوغ گیاه که ۲ تا ۳ سال طول می کشد کاکتوس ها به گل می روند ولی به طور کلی گلدهی آن ها تابع شرایط خاصی می باشد. از جمله ی این شرایط می توان به سن بلوغ ، استراحت زمستانی و آبیاری و … اشاره کرد. بعضی کاکتوس ها حتی تا ۳۰ سالگی گل نمی دهند. پس می توان گفت مجموعه ای از عوامل در گلدهی کاکتوس موثرند.

قبل از اینکه بخواهیم به عوامل موثر در گلدهی کاکتوس بپردازیم لازم دیدیم درباره این نوع طبقه بندی کاکتوس ها مطالبی را بیان کنیم  تا متوجه شوید کاکتوس شما چه زمانی آماده گلدهی می شود ،به چند طبقه بندی زیر توجه فرمایید.

 

کاکتوس های ستونی بلند قامت: این کاکتوس ها  با بذر تکثیر یافته اند و معمولا سالها (۱۰ تا ۵۵ سال) طول می کشد تا برای اولین بار گل دهند. این کاکتوس ها اگر به صورت قلمه از گیاه بالغ گلدار جدا گشته و ریشه دار شوند به گلدهی ادامه خواهند داد.  البته این در مورد همه ی این کاکتوس ها صدق نمی کند به طور مثال کاکتوسی به نام ساگوارو (Carnegiea gigantea) به هیچ عنوان قلمه هایش ریشه دار نمی شوند و فقط از طریق کاشت بذر قابل تکثیر است. این یعنی شما بایستی ۴۰ تا ۵۵ سال صبر کنید تا اولین شکوفه اش ببینید. کاکتوس های ستونی با وجود اینکه زمان زیادی طول می کشد تا به بلوغ برسند و گل بدهند اما همیشه گزینه ی بسیار محبوبی برای طراحی فضاهای سبز و منظره سازی هستند.

 

 

کاکتوس های ستونی کوتاه قامت:کاکتوس های ستونی که حداکثر ارتفاعشان در نوع بالغ به دو متر می رسد به عنوان کوتاه قامت در نظر گرفته می شوند. این کاکتوس ها معمولا در ۵ سالگی از زمان کاشت بذر به سن بلوغ می رسند. نمونه های این دسته از کاکتوس ها خانواده ی کاکتوس های جوجه تیغی یا Echinocereus ها هستند.

 

کاکتوس های کروی:بعضی از کاکتوس های پر گل به این دسته تعلق دارند. گونه های مامیلاریا و ربوتیا معمولا در ۳ یا ۴ سالگی به بلوغ رسیده و گل های زیادی تولید می کنند. البته برخی واریته های موجود در این دسته در حین رشد به شکل ستونی نیز در می آیند.

 

کاکتوس های جنگلی:کاکتوس کریسمس (Schlumbergera truncata) بومی جنگلهای بارانی برزیل یکی از واریته های محبوب این گونه از کاکتوس هاست. این کاکتوس ها که در ظاهر شباهتی به سایر کاکتوس ها ندارند با سرد شدن تدریجی هوا و کوتاه شدن طول روز در پاییز و زمستان شروع به گل دهی می کنند. این کاکتوس ها در بهار و تابستان به نور کمی نیاز دارند ولی در زمستان بهتر است نور بیشتری دریافت کنند.

 

اگر دوست دارید شاهد گلدهی کاکتوس بالغ مجموعه تان باشید ،بایستی نیازهایش را در طول سال برآورده کنید و مطمئن باشید حتما پاسخ خوبی خواهید گرفت ،این نیاز ها و شرایط عبارتند از:

 

۱-آبیاری کاکتوس ها در طول فصل رشد به طور منظم پس از آنکه عمق حدود ۳ تا ۵ سانتی متر از سطح خاک خشک شد انجام شود و در زمستان آبیاری را کاهش دهید .

 

۲-برای گلدهی بایستی نیاز سرمایی کاکتوس تامین شود، اجازه دهید دمای محیط به تدریج به ۱۰+ درجه سانتی گراد برسد.در این دما جریان شیره ی درونی کاکتوس بسیار کند شده و رشد گیاه تقریبا متوقف می گردد. این حالت که اصطلاحا خواب زمستانی کاکتوس نامیده می شود یکی از نیازهای اساسی این گیاهان برای گلدهی در بهار است. در ضمن ثابت شده است که کاکتوس هایی که این دوره را تجربه می کنند نسبت به سایر کاکتوس ها مقاومترند.

 

۳-با سرد شدن تدریجی هوا فاصله آبیاری را افزایش دهید ( مثلا ۲۰ یا ۳۰ روزی یکبار ) و کود دهی را به طور کامل قطع کنید . با این روش گیاه شما به خواب رفته و در بهار سال بعد با انرژی بسیار زیادی رشد خود را آغاز نموده و به گل می رود . البته با شروع رشد بایستی آبیاری و کوددهی نیز به طور مرتب انجام گیرد.

 

۴-بیشتر کاکتوس ها به حداقل ۴ ساعت نور خورشید در طول روز نیاز دارند. باید توجه داشته باشید که میزان تابش نور و روشنایی محیط نگهداری کاکتوس ها در شکل ظاهری کاکتوس ها، رنگ گل، تعداد گل ها، ساقه ها و شکل غنچه های گل اهمیت فراوانی دارد. اما توجه داشته باشید به طور کلی، کاکتوس ها به نور زیاد (نزدیک پنجره های شرقی و غربی) و نور خیلی زیاد (نزدیک پنجره های جنوبی) نیاز دارند.

نکته حائز اهمیت در مورد میزان نور محیط نگهداری کاکتوس ها در این است که چنان چه نور محیط کم باشد کاکتوس ها طراوت و زیبایی خود را از دست می دهند، و در مورد کاکتوس هایی که گل دارند، توانایی گل دهی خود را از دست می دهند.

 

۵- اجازه دهید ریشه ی گیاه به طور کامل گلدان را فرا گیرد و آن گاه اقدام به تعویض گلدان کنید. البته در فصل مناسب نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید.

 

۶-در فصل رشد که معمولا آغاز بهار تا پایان تابستان است از کودهای کم نیتروژن و حاوی فسفر زیاد استفاده کنید. اگر از کودهای گیاهان آپارتمانی استفاده می کنید ضمن توجه به اینکه نیتروژن کمی داشته باشد مقدار نصف میزان توصیه شده در بروشور آن ها را استفاده کنید.

 

۷-بی توجهی به کاکتوس ها باعث گلدهی آنها می شود،بله بی توجهی چون برخی از دوستان با آبیاری زیاد و کوددهی زیاد آنها را از فاز زایشی به رویشی سوق می دهد و با این کار کاکتوس هرگز گل نمی دهد.

 

۸-از خاک مناسب و دارای زهکشی خوب برای کاشت کاکتوس ها استفاده کنید.

 

۹-برای گلدهی کاکتوس ها ،گاهی تنش آبیاری هم نیاز می باشد  یعنی باید به گیاه خشکی بدهید تا شما گل بدهد.

 

۱۰-برخی کاکتوسها بومی مناطق سردسیر هستند. بنابر این آنها را نزدیک پنجره های سرد تر خانه قراردهید تا به گل دهی تشویق شوند. اگر نتیجه آنی نگرفتنید مایوس نشوید زیرا اکثر کاکتوس ها تا بهار به گل نمی نشینند.

 

نکته:

 

۱-هنگام خرید دقت کنید که گل روی کاکتوس طبیعی باشد . برخی از فروشندگان سود جو گلهایی را به کاکتوس ها می چسبانند که اتفاقا رنگهایی درخشانی نیز دارند. پس اگر گلها نرم و ابریشمی هستند واقعی اند و اگر بافت کاغذی دارند الکی هستند.

 

۲-گل بسیاری از کاکتوس ها در ساعات پایانی روز و حتی در شب شکوفا می شود. پس فرصت دیدنشان را از دست ندهید.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (5 امتیاز)