مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۲:۴۷:۰۷ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
8798
27 سپتامبر 2017

 

 

نشانه ها و علایم آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن موضوعی است که در این مطلب از سایت رنگ وارنگ قصد داریم به آن بپردازیم و نکات و موارد مهمی را با شما به اشتراک بگذاریم. از پوشک گرفتن کودک یکی از مراحل مهم در سنین ابتدایی کودک  است که می تواند والدین را با استرس و چالش هایی روبرو کند. ضمنا اگر زمان و نحوه  آموزش صحیح نباشد ، کودک با مشکلاتی از قبیل  انواع ترس‌ها، اضطراب‌ها و وسواس‌ها مواجه می شود  که به راحتی از زندگی‌اش بیرون نمی‌روند.

اجبار و عجله در انجام این کار  می‌تواند اثرات منفی و  نامناسبی برای کودک و پدر و مادر به دنبال داشته باشد.بنابراین تحت هیچ شرایطی کودک خود را به انجام کاری که با آن احساس خوبی ندارد وادار نکنید. برای نتیجه بهتر پیش از هر تصمیمی ابتدا به دنبال نشانه‌ها و علائم اشتیاق برای کنار گذاشتن پوشک در کودکتان باشید و برای شروع آموزش عجله نکنید. با در نظر گرفتن آمادگی کودک و همچنین آمادگی خودتان در  فصل مناسب اقدام به گرفتن پوشک از کودک کنید.

چنانچه می خواهید کودک خود را با آرامش بیشتر و دردسر کمتری از پوشک بگیرید پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را  تا پایان از دست ندهید. در ادامه اطلاعات مفیدی را درباره زمان از پوشک گرفتن و همچنین نشانه ها و علائم آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن را  با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

 

 

 

نشانه های آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن

 

 

 

 

زمان مناسب برای از پوشک گرفتن کودک

 

دستگاه عصبی کودک قبل از ۲ سالگی  آن قدر کامل نیست که بتواند زمان توالت رفتن خود را کنترل کند. البته به این نکته هم توجه داشته باشید که سن معمول برای از پوشک گرفتن کودک سن دو سالگی است ولی اگر کودکی  علایم آمادگی از پوشک گرفتن را دارد در هر سنی  حتی زیر دو سال هم می توانید اقدام به انجام این کار بکنید . به طور معمول دختران سریع تر از پسران از پوشک گرفته می شوند. به دلیل اینکه پوشک کردن دختر بچه ها از ۲ سالگی به بعد او را مستعد عفونت ادراری می کند توصیه می شود این آموزش را برای دختر ها جدی تر  شروع کرده و ادامه دهید.

اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که اگر این کار را زودتر از آمادگی فرزندتان شروع کنید مجبور می شوید آن را نیمه کاره رها کنید و مدتی بعد دوباره از سر بگیرید . در ضمن  با انتخاب زمان نامناسب مدت یادگیری را طولانی تر می کنید. والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که هر بچه‌ای در یک مقطعی توانایی‌های جسمی و روانی لازم برای کنترل دفع ادرار و مدفوع را کسب می‌کند . این توانایی‌ها معمولا بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی نمایان می‌شوند. هر چه آموزش از پوشک گرفتن کودک دیر‌تر شروع شود کودک آمادگی بیشتری دارد و بهتر با این مسئله کنار می‌آید و یادگیری سریع تر صورت می گیرد.

فصل های گرم مانند بهار و تابستان بهترین فصول برای گرفتن پوشک از کودک هستند. چون در این فصل ها لباس کودک کمتر است و همچنین شستشو راحت تر  می باشد. در ضمن امکان بازی  و سرگرم کردن کودک در حین آموزش بیشتر بوده و با نگرانی کمتری نسبت به ابتلا به بیماری هایی نظیر سرما خوردگی همراه است.

 

 

علایم آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن

 

 

نشانه ها و علائم آمادگی کودک برای از پوشک گرفتن

 

بعضی از این علایم اگر در کودک شما بروز پیدا کرد نشان دهنده رشد جسمی، رفتاری و روان‌شناختی و در یک کلمه آمادگی اوست .برخی از این علایم و نشانه ها عبارتند از:

 

۱. کودک از پوشک کردن فرار می کند .

 

۲. هنگام پوشک کردن گریه و مقاومت می کند یا اینکه پوشک خودش را باز می کند .

 

۳. کودک از پوشک آلوده خود ابراز ناراحتی کرده و با ایماء و اشاره از شما می خواهد که پوشکش را عوض کنید.

 

۴. کودک  در حدود ۲ تا ۵ دقیقه می تواند به آرامی در یک وضعیت بنشیند.

 

۵. نسبت به دستشویی رفتن والدین، خواهر ،برادر و اطرافیان کنجکاوی نشان می دهد .

 

۶. بتواند  شلوارش را بالا و پایین  بکشد.

 

۷. توانایی فهمیدن دو کار را به صورت همزمان دارد.

 

۸. وقتی که کودک را سر پا می گیریم دستشویی می کند ( این یعنی اسفنگترهایش ارادی شده اند )

 

۹. خشک و تمیز نگه داشتن پوشک برای ساعات طولانی (در حدود ۳ ساعت ) . این موضوع نشان دهنده این است که  عضلات مثانه اش به اندازه ای قوی هستند که بتواند ادرارش را نگه دارند.

 

۱۰. ظرفیت مثانه کودک در نگهداری ادرار افزایش یافته و همچنین توانایی کنترل حرکات روده‌ای را تا حدی بدست آورده باشد.

 

 

 

از پوشک گرفتن کودک

 

 

۱۱. وقتی شکمش کار می‌کند از ظاهرش مشخص باشد، مثلا سکوت کند، جای خلوتی برود یا حالت چهره‌اش تغییر کند. این نشان می‌دهد او نسبت به کاری که می‌کند تا حدودی آگاه است.

 

۱۲. در هنگام راه رفتن و یا حتی دویدن می تواند تعادل خود را حفظ کند.

 

۱۳. تمایل دارد تا در کارهایش مستقل عمل کند.

 

۱۴. در صورت انجام یک کار جدید به خود افتخار می کند.

 

 

سایر  علائم آمادگی کودک برای گرفته شدن از پوشک

 

 

۱۵. قادر به ادای کلماتی برای ادرار و مدفوع می باشد که شما متوجه آنها می شوید.

 

۱۶. می داند هر چیز باید سرجای خودش قرار گیرد.

 

۱۷. نسبت به آموزش توالت کردن مقاومت و یا مخالفتی نشان نمی دهد.

 

۱۸. در هر بار ادرار کردن مقدار قابل ملاحظه ای مایع دفع می کند.

 

۱۹. می تواند دستشویی اش را تا زمانی که به لگن می رسد نگه دارد.

 

۲۰. قادر به پیروی از راهنمایی های ساده می باشد. مثلاً اگر به او بگویید آن توپ را به من بده، آن را انجام می دهد.

 

۲۱.کثیف شدن پوشک در فواصل زمانی منظم تری  اتفاق می افتد به طوری که والدین می توانند زمان ادرار کردن و دفع مدفوع کودک خود را راحت تر پیش بینی کرده و حدس بزنند.

 

 

توصیه هایی به والدین درباره از پوشک گرفتن کودک

 

 

از پوشک گرفتن کودک ، نیازمند صبر والدین و به کار بردن مهارتهای مهمی است . توجه داشته باشید که قبل از هر گونه تلاش برای انجام این کار توجه به آمادگی جسمانی و روانی فرزندتان برای از پوشک گرفتن  مهم است. چرا که تا زمانی که کودک شما توانایی کنترل مثانه‌اش را به دست نیاورده، نمی‌توانید این آموزش‌ها را شروع کنید. از طرف دیگر آمادگی روانی هم مهم است. نباید به قیمت مضطرب کردن و دادن عذاب وجدان به فرزندتان،  پوشک را از او جدا کنید.

کودکی که  هر زمان که اراده می کرده می‌توانست در پوشکش اجابت مزاج کند، اغلب در برابر جدا شدن از پوشک  این حاشیه امن مقاومت می‌کند. بنابراین برای از پوشک گرفتن کودک خود فقط و فقط به شرایط کودک و شرایط خودتان توجه کنید و به حرف های اطرافیان در این باره اصلا اهمیت ندهید. چه بسا افرادی که تحت تاثیر صحبت های اطرافیان در زمانی که خود و یا کودکشان در شرایط مناسب نبوده اند برای از پوشک گرفتن کودک خود اقدام کرده اند اما در نهایت با شکست مواجه شده و یا اینکه آسیب های روحی و روانی را به خود و کودک شان وارد کرده اند. والدین گرامی باید بدانند که عصبانیت و تنبیه تاثیر منفی بر روند آموزش از پوشک گرفتن کودک می گذارد.

 

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. شما چه تجربه ای در این زمینه دارید؟ چنانچه نظر ، پیشنهاد و یا تجربه ای درباره این موضوع دارید خوشحال می شویم آن را با ما و دیگر  همراهان سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.3/5 - (13 امتیاز)