مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۲۰:۱۸:۲۵ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
27474
28 آگوست 2017

با روش های رسوب زدایی و جرم گیری سماور، انواع کتری و چای ساز از رنگ وارنگ در خدمت شما عزیزان هستیم. در این مطلب  روش های ساده ، مفید و کاربردی برای رفع رسوب را با شما به اشتراک می گذاریم. همانطور که می دانید سماور و کتری جزء آن دسته از وسایل پر استفاده در آشپزخانه هستند. رسوباتی که در سماور، انواع کتری و چای ساز جمع می شوند همیشه دردسر ساز هستند . این رسوبات  باعث پایین آمدن کیفیت آب در حال جوش می شوند و آب را کدر می کنند و سبب بد رنگ شدن چای و نوشیدنی های بر پایه ی آب می شوند و موجب طعم نامطلوب نوشیدنی می شوند  و هم اینکه ظاهر نامناسبی به سماور، کتری و چای ساز شما می دهند.

علت تشکیل این رسوبات هم مشخص و مربوط به آبی است که استفاده می کنیم، کربنات کلسیم (آهک) یک ترکیب طبیعی می باشد که به راحتی در آب حل می شود. در هنگام جوشاندن آب ، کربنات کلسیم از آب جدا شده باعث ایجاد رسوب  یا جرم می شود و پس از جوشیدن و تکرار این عمل در بلند مدت لایه ای ضخیم از رسوبات تشکیل می شود. در ادامه به روش های رسوب زدایی بیشتر می پردازیم  و راهکارهای مفیدی ارائه می دهیم.

روش های رسوب زدایی و جرم گیری سماور، انواع کتری و چای ساز

رسوب زدایی سماور، انواع کتری و چای ساز

۱. اولین و راحت ترین راه برای از بین بردن جرم های سماور و کتری، استفاده از محلول سرکه سفید و آب است. مقداری سرکه سفید و آب را با نسبت مساوی و یا دو به یک با یکدیگر مخلوط کنید و در سماور، کتری یا چای ساز بریزید و فرصت بدهید آب به جوش آید بر اساس ضخامت رسوب بین ۱۰-۳۰ دقیقه بعد از به جوش آمدن صبر کنید تا عمل جوشیدن آب ادامه پیدا کند . بهتر است  حدود ۱۵ دقیقه صبر کنید تا سرکه و آب در حال جوش در ظرف بماند ، حتما از نتیجه کار شگفت زده می شوید ، مشاهده می کنید  رسوبات سماور، کتری یا  چای ساز جدا شده و به راحتی  و با اسکاچ نرم بدون سختی شسته می شوند  .

*برای اینکه احیانا ظرف بوی سرکه ندهد می توانید ظرف را از آب پر کنید و بگذارید آب بجوشد سپس آب را از درون ظرف خالی کنید و آب  کشی کنید. البته این روش به خاطر بوی تند سرکه ممکن است برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد. که با انجام این کار مشکل برطرف خواهد شد.

۲. از سرکه سفید می توانید به طور خالص استفاده کنید در این روش شب قبل از خواب، در کتری به اندازه ظرفیتش سرکه سفید بریزید و آن را تا صبح کنار بگذارید. صبح سرکه را از کتری به ظرف خود برگردانید زیرا این سرکه را می توانید چندین بار برای تمیز کردن کتری استفاده کنید (این سرکه دیگر مناسب برای خوردن نیست). پس از خالی کردن کتری آن  را ۲ -۳ بار با آب سرد پر و خالی کنید. این عمل سرکه را کاملا می شوید و کتری آماده برای استفاده می باشد. این عمل تمیز کردن کتری را هر ۱ یا ۲ هفته تکرار کنید تا کتری هرگز رسوب نبندد.

راهکار های مفید و قابل اجرا برای رفع رسوب

۳. روش ساده بعدی استفاده از محلول جوش شیرین و آب است. مقداری جوش شیرین را به همراه آب داخل سماور، کتری یا  چای ساز بریزید و اجازه بدهید تا مدتی بجوشد. البته این روش نیاز به تکرار دارد تا در نهایت به نتیجه دلخواهتان برسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت انواع برند چای ساز و خرید آن ، می توانید از لینک زیر کمک بگیرید.

۴. روش دیگر استفاده از استفاده از لیمو ترش و آب است. به این ترتیب که ۵۰ میلی لیتر آب لیمو به همراه دو پیمانه کوچک یا فنجان آب را ترکیب کنید یا اینکه از برش های  لیمو استفاده کنید. سپس  اجازه دهید برای مدتی این ترکیب به همان صورت داخل آن ظرف بجوشد. مدت زمان بستگی به حجم جرم و البته نوع ظرف شما دارد. . البته این روش برای برق انداختن و از بین بردن لایه ای از جرم و گچ است و شاید برای گچ و جرم ضخیم پاسخگو نباشد.

رسوب زدایی کتری و چای ساز

۵. در روش دیگر که برای جرم های نسبتا تازه و لایه های نازک آهکی کاربرد دارد ، می توانید کتری را بدون آب بر روی حرارت بگذارید و پس از مدتی آب سرد و یخ داخل آن بریزید تا جرم ها ترک برداشته و از جدار کتری کنده شوند ، در این روش مراقب حرارت دادن کتری بدون آب باشید زیرا می تواند موجب از بین رفتن لحیم داخل آن گردد و دردسر ساز شود.

۶. اگر ضخامت و حجم رسوب ها زیاد نیست، و کتری مورد نظر شما کوچک است و امکان گذاشتن آن در جایخی یخچال وجود دارد می توانید از این روش استفاده کنید . به این ترتیب که کتری یا سماور را از آب پر کنید و به مدت نصف روز در جایخی قرار دهید سپس آن را خارج کنید و بشویید، رسوبات حین شستشو جدا می شوند.(این روش برای کتری برقی توصیه نمی شود)

چنانچه بنا بر هر دلیلی قصد خرید کتری دارید ، می توانید متناسب با بودجه و سلیقه خود از لینک زیر انواع کتری و قوری را مشاهده و در صورت تمایل برای خرید اقدام کنید.

سایر روش های رسوب زدایی سماور، انواع کتری و چای ساز

۷. روش دیگری که می توانید از آن برای رسوب زدایی سماور، انواع کتری و چای ساز استفاده کنید استفاده از ۲-۳ عدد سیب زمینی رنده شده و یک تکه زاج سفید است. به این ترتیب که بسته به حجم ظرف  دو یا سه تا سیب زمینی رنده کنید و به مدت نیم ساعت آن را با آب بجوشانید. بعد از نیم ساعت یک تکه زاج سفید کوبیده هم به آن اضافه کنید و اجازه بدهید نیم ساعت دیگر هم بجوشد.سپس آبکشی کنید و  بگذارید با آب تازه بجوشد.

۸. یكی دیگر از راه های جلوگیری از رسوب گرفتن كتری و سماور است به این صورت است كه گوش ماهی یا فلس صدف را در كتری انداخته تا آهك موجود در آب را جذب كند. از این روش پس از جرم زدایی و یا برای کتری های نو استفاده کنید تا آهک آب به دیواره های آن جذب نشود.

جرم گیری چای ساز

۹. راهکار دیگر استفاده از پوست هندوانه است . برای این کار کافیست پوست هندوانه ای که میل کرده اید را خرد کرده و درون سماور، انواع کتری و چای ساز به مدت سی دقیقه به همراه آب بجوشانید. به این ترتیب ظرف خود را درست مثل روز اول نو و بدون هر گونه رسوب خواهد دید. البته این روش برای رسوب های سخت چندان موثر نیست.

۱۰. می توانید از جرم گیرهای سیمی و یا جرم گیر های پودری موجود در بازار که برای  رسوب زدایی و جرم گیری سماور، انواع کتری و چای ساز تهیه و تولید شده اند ، استفاده کنید.

برای مشاهده قیمت انواع سماور موجود در بازار و تهیه آن می توانید از لینک زیر اقدام کنید.

راهکار های مفید و قابل اجرا را به شما عزیزان ارائه کردیم . شما می توانید طبق امکانات و سلیقه خود نسبت به انتخاب نوع روش رسوب زدایی و جرم گیری سماور، انواع کتری و چای ساز خود ، اقدام کنید.

امیدواریم به کمک راهکارهای ارائه شده بتوانید به خوبی رسوب زدایی انواع کتری و چای ساز را انجام دهید. اگر اهل مسافرت و گردش در طبیعت هستید پیشنهاد ویژه ای برای شما داریم . می توانید از طریق لینک زیر انواع کتری های سفری موجود در بازار را مشاهده کرده و در صورت لزوم نسبت به خرید کتری سفری اقدام کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آیا شما روش موثر دیگری برای رسوب زدایی سماور ،کتری و چای ساز می شناسید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان  سایت به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.4/5 - (16 امتیاز)