مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۲:۱۶:۰۳ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
14622
27 جولای 2017

انواع قلاب در قلاب بافی و بیان نکاتی درباره آن موضوعی است که قصد داریم در این مطلب بیشتر به آن بپردلزیم. قلاب‌ها در قلاب بافی، متنوع هستند و در  سايزها و جنس‌هاي مختلفي عرضه مي شوند که با توجه به نوع کار ،شما می توانید قلاب مورد نظرتان را انتخاب و خریداری کنید.قلاب ها با توجه به مارک و شرکت سازنده دارای اندازه ها و استانداردهایی هستند.

شما می توانید با امتحان کردن قلاب ها به سایز دلخواه تان برسید. بهترین و راحت ترین میل قلاب بافی که می توانید استفاده کنید قلاب شماره ۴ است. در ادامه بیشتر درباره انواع قلاب در قلاب بافی صحبت خواهیم کرد.

 

 

آشنایی-با-قلاب-و-انواع-آن

 

 

 

 

 

ساختار میل قلاب بافی

 

شکل-قلاب

 

 

 

نوک و گلوی قلاب برای بافتن مورد استفاده قرار می گیرد. دستگیره و دسته قسمتهایی هستند که هنگام بافتن در دست می گیریم. قطر بدنه میل به میلی متر اندازه میل را مشخص می کند. میل ها ی کوچکتر جهت بافت کامواهای نازکتر و میل های بزرگتر برای کامواهای ضخیم تر مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

مدل دست گرفتن قلاب در قلاب بافی

 

مدل-دست-گرفتن-قلاب-در-قلاب-بافی--1

 

مدل زاویه دار : در این مدل شما قلاب را به صورت کج و با زاویه رو به بیرون در دست می گیرید.

 

 

 

مدل-دست-گرفتن-قلاب-در-قلاب-بافی--2

 

 

 

مدل رو به خود : در این مدل شما قلاب را به صورت کج و روبروی خود در دست می گیرید.

 

 

 

مدل-دست-گرفتن-قلاب-در-قلاب-بافی--3

 

 

مدل صاف : در این مدل شما قلاب را به صورت مستقیم و با زاویه ای خاص در دست می گیرید.

 

نکته : هر یک از این روش ها را با توجه به راحت بودن می توانید انتخاب کنید ،افراد راست دست، قلاب را در دست راست می‌گیرند و نخ را با دست چپ نگه می‌دارند و افراد چپ دست بالعکس.

 

انواع قلاب در قلاب بافی

 

جنس قلابهای بافتنی نیز متفاوت است، ممکن است پلاستیکی، فلزی و یا چوبی باشند. بعضی از میل ها نیز دارای دسته ارگونومیک هستند که در دست گرفتن آنها را بسیار راحت تر می کند، اما اینکه قلاب شما چه جنس یا شکلی دارد تاثیری در یادگیری شما ندارد.

بهترین و متداول ترین جنس قلاب که در سراسر جهان از آن استفاده می شود نوع استیل آن هست و نوع آلومینیومی به دلیل اینکه  کاموا را نخ نخ (ریشه ریشه)  می کند و کار با آن راحت نیست توصیه نمی شود  .

قلاب مناسب بر اساس ضخامت نخ و اندازه دلخواه کار انتخاب می شود یعنی اینکه اگر با سر قلاب نخ را بگیرید به راحتی نخ و قلاب با هم هماهنگ باشند.، برای نخ های ظریف از شماره های پایین و برای نخ های ضخیم و کاموا از شماره های بالاتر قلاب استفاده کنید ، اغلب روی نخ یا کاموا شماره مناسب قلاب بافی درج شده است ، همچنین در بعضی الگوها شماره نخ و قلاب پیشنهاد می شود.

به عنوان مثال  برای بافت مدل توری سینی بایستی نخی نازک و قلابی با شماره بالا مثلا ۱۰ استفاده شود تا بافتی ظریف داشته باشید و یا برای بافت مدل روتختی بایستی از نخی ضخیم تر و قلابی با شماره پایین استفاده نمایید تا بافت شما حجم دار و ضمخت تر دیده شود.

 

 

جدول-استانداردهای-قلاب

 

بر روی قلاب ها شماره یا اندازه ای بر حسب میلی متر یا هر دو آنها حک شده است . توجه داشته باشید در صورت وجود شماره ، بزرگترین عدد مربوط به کوچکترین (ظریف ترین ) قلاب می باشد.

 

توصیه ها:

براي شروع بهتر است  قلاب ۲ و ۴ داشته باشيم.

اگر می خواهید به صورت جدی قلاب بافی کنید  پیشنهاد می کنیم  سری کاملی از قلاب ها را خریداری کنید ، این بسته ها به صورت ۵ تایی ، ۷ تایی و … قابل تهیه می باشند.

 

 

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم نکات مفیدی درباره قلاب بافتنی در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. چنانچه نظر یا پیشنهادی دارید خوشحال می شویم  ما را از دیدگاه های خود مطلع کنید.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4/5 - (7 امتیاز)