مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۷:۲۸:۱۱ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
2897
20 ژانویه 2019

شوره سر که در اکثر موارد با خارش سر همراه است به ریزش سلول های مرده پوست سر گفته می شود . زمانی که تعداد این سلول ها زیاد شود و با چربی و ترشحات دیگر همراه شود شوره سر به وجود می آید. دلایل مختلفی از جمله عفونت قارچی پوست سر ، واکنش های آلرژیک ، آب و هوای خشک و عدم تعادل هورمونی می توانند موجب به وجود آمدن شوره سر شوند .

اگر شوره و خارش سر دارید و از درمان های دارویی خسته شده اید و یا اینکه می خواهید قبل از استفاده از درمان های دارویی، درمان های خانگی را تجربه کنید بد نیست روش های خانگی ارائه شده در این مطلب را امتحان کنید . سایت رنگ وارنگ در ادامه به درمان‌ خانگي شوره و خارش سر و روش های پیشگیری از آن بیشتر می پردازد. توصیه می کنیم مطالعه این مطلب تا پایان را از دست ندهید.

 

 

خارش سر

 

 

 

 

راهکارهای پیشگیری و درمان‌ خانگي شوره و خارش سر

 

 

 

۱- اضطراب و استرس از جمله عوامل مهم در بروز شوره سر هستند. لذا با کنترل اضطراب و استرس ، به رفع شوره سر خود کمک کنید.

 

۲- خشک کردن موی سر بدون استفاده از سشوار ، در صورتی که  تمایل به استفاده از سشوار داشتید این کار را با حرارت پایین انجام دهید.

 

۳-از دخانیات استفاده نکنید.

 

۴- پوست سر را ماساژ  دهید و از فشار پخش شدهٔ دوش آب در زمان شستشوی سر استفاده  کنید.

 

۵-موهای خود را هر روز شانه کنید. با شانه کردن، گردش خون را در ریشه های موی خود سرعت می بخشید. سر خود را خم کرده  و از پشت گردن تا بالای موهای خود را شانه بزنید و بلافاصله بعد از شانه زدن ،پوست سر خود را ماساژ بدهید تا به تسریع گردش خون کمک کنید.

 

۶-استفاده از شامپوی ملایم و مناسب با در نظر گرفتن نوع پوست سر(از نظر خشکی و یا چرب بودن)تا حد زیادی در کنترل شوره سر موثر است.

 

۷-آلرژی به بعضی از محصولات آرايشي مي تواند واکنش پوستي ازجمله خارش سر را ايجاد کند؛ در اين زمان بررسی کنید کدام محصول آرایشی امکان دارد در شما ایجاد آلرژی کرده باشد.

 

۸-گاهی اوقات رنگ مو و ژل مي توانند موجب خارش سر شوند. پس قبل از مصرف، ابتدا آن ها را تست کنيد.

 

۹-بعد از شستن  سرتان با شامپو، موهای سر خود را با سرکه سیب بشویید.

 

 

 

درمان خارش سر با سیب و سرکه سیب

 

 

۱۰-موی سر خود را همیشه تمیز نگه دارید. سرکه رقیق شده با مقداری آب را روی سر خود بریزید و با پارچه، موهای خود را بپوشانید.

 

 

دیگر راهکارهای  پیشگیری و درمان‌ خانگي شوره و خارش سر

 

 

۱۱- عادات غذایی خود را تغییر دهید. استفاده از میوه و سبزیجات به مقدارمناسب، شوره سر را تا حدودی کنترل می کند.

 

۱۲- موهای سر خود را با مخلوط آب و یک قاشق غذاخوری آبلیمو بعد از زدن شامپو و در مرحله آخر آبکشی  بشویید. این کار نه تنها از بروز شوره جلوگیری می کند، بلکه باعث درخشندگی موهای شما می شود.

 

١٣- ترکیب ٢ قاشق غذاخوری سرکه و ٦ قاشق غذاخوری آب داغ را به کمک گلوله پنبه ای قبل از خواب به پوست سر خود بمالید. سپس صبح روز بعد، موی خود را بشویید.

 

١٤- برای درمان شوره و خارش سر می توانید از روغن بچه کمک بگیرید. برای این کار قبل از خواب، به سر خود روغن بچه بمالید سپس سر خود را با روسری ببندید تا بالش کثیف نشود. صبح سر خود را با شامپو بشویید.انجام  این کار را تا رفع کامل شوره سر ادامه دهید.

 

۱۵-  قبل از خواب از ترکیب ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون با ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو آن را  روی سر خود بمالید و با پارچه سر خود را پوشانده و بخوابید. فردا صبح، سر خود را با شامپو شست وشو دهید.

 

۱۶- آفتاب سوختگي نيز بر خارش سر موثر است، بنابراين هميشه هنگام خارج شدن از منزل مخصوصا در هوای خیلی گرم و آفتابی سر خود را بپوشانید.

 

١٧- چند قطره سرکه را به مقداری آب چغندر اضافه کنید. آن را روی پوست بمالید.

 

١٨- کمی پوست لیمو را در ظرف کوچکی داخل  روغن نارگیل خیس کنید.بعد از ٨-١٠ روز آن را صاف کرده و به موهای خود بمالید.

 

 

 

در صورتی که می خواهید درباره شوره اطلاعات بیشتری بدست بیاورید، پیشنهاد می شود مطلبی را که  سایت رنگ وارنگ تحت عنوان آشنایی با شوره سر و راههای کنترل و درمان آن برای شما عزیزان آماده کرده، مطالعه بفرمایید.

 

 

پیشگیری و درمان‌ خانگي شوره و خارش سر

 

۱۹- تعویض به موقع  روکش بالش خواب و رعایت بهداشت سر را جدی بگیرید.

 

۲۰- چند قطره عصاره زنجبیل را به آب چغندر اضافه کنید،سپس این ترکیب را برای رفع شوره و خارش سر به موی سر خود بمالید.

 

۲۱-  از آب با درجه حرارت مناسب برای شستشوی سر استفاده نمایید.

 

۲۲ – کمي آب ليمو و روغن  را باهم ترکیب کرده و به موهای خود  آغشته کنید و بعد از چند ساعت موهای خود را بشوييد.

 

۲۳- دو قاشق غذاخوری آب را به دو تخم مرغ زده شده اضافه کنید. موهایتان را مرطوب کنید و این ترکیب را به موهایتان بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه با آب ولرم بشویید.

 

۲۴- برای رفع شوره و خارش سر از دانه شنبلیله  استفاده کنید. به این ترتیب که ۲ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله را به مدت چند ساعت در آب، خیس کنید سپس این محلول را صاف و یکنواخت کرده و به موهای سرتان بمالید وبعد از نیم ساعت موهای سر خود را آبکشی کنید..

 

۲۵- کثيفي باعث بسته شدن منفذهاي پوست و در نتيجه تراکم چربي مي شود. سعي کنيد يک روز در ميان و يا حداقل هفته اي ۲ بار موهاي خود را بشوييد.

 

دیگر روشهای پیشگیری و درمان‌ خانگي شوره و خارش سر

 

 

درمان خارش سر با روغن نارگیل

 

 

۲۶- برای رفع شوره و خارش سر از روغن نارگیل استفاده کنید. بعد از قراردادن روغن نارگیل بر روی سر، با انگشتان خود، سر را ماساژ دهید و یا شانه بزنید. بعد از ۱۰ -۱۵ دقیقه، موهای سر خود را با آب گرم آبکشی کنید.

 

۲۷- کمی ژل آلوئه ورا را به كف سر بماليد و بعد از ۱۵ دقيقه با شامپو بشوييد.

 

۲۸- دو قاشق غذاخوری از آب سیب تازه را به دو قاشق آب گرم اضافه کنید. این ترکیب را به پوست خود بمالید و بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه موهایتان را بشویید. این عمل را دو بار در هفته انجام دهید.

 

۲۹- کمی ماست را با نوک انگشت به کف سر بمالید و ماساژ دهید  بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه موهای خود را آبکشی کرده ،  سپس  موهای  خود را مطابق با همیشه  بشویید.

 

٣٠- سرکه و آب را با نسبت مساوی ترکیب کرده و به پوست سر بماليد ، سپس موها را با شامپوي ملايم شسته و آبکشی نمایید.

 

شوره سر همیشگی و مقاوم به درمان امکان دارد علائمی از کمبود یک ویتامین خاص مخصوصا ویتامین B7 (بیوتین)در بدن شما باشد، در این صورت می‌توانید از مکمل‌های روزانه استفاده کنید. درصورت استفاده از درمان‌هاي فوق اگر مشكل برطرف نشد بهتر است به متخصص پوست مراجعه شود؛ زیرا پوست سر در این شرایط می‌تواند میزبان بسیاری از باکتریها و قارچها شود.

 

 

آیا این مطلب توانست در زمینه شوره و خارش سر و روشهای خانگی درمان آن اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد؟ شما از کدام یک از این روش ها را استفاده کرده اید؟ آیا راهکار مفید دیگری را می شناسید؟ لطفا نظرات ،پیشنهادات و تجربیات خود را با ما و دیگر مخاطبان رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.4/5 - (7 امتیاز)