مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۱:۴۹:۵۳ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
42379
5 جولای 2017

کاموای قلاب بافی دارای تنوع زیادی است . شما می توانید بنا به سليقه و نوع بافتی که قرار است انجام دهید آنها را خریداری کنید . نخ ها ی موجود ، دارای شماره بندی هستند ولی در کل دقیقا نمی توان تعیین کرد که چه نخی و با چه شماره ای با چه قلاب و با چه شماره ای استفاده شود.

به صورت کلی می توان گفت با قلاب بزرگتر، بافت نرم تر ولی ظاهر زبرتری به دست می آید. و یا برای بافت مدل روتختی بایستی از نخی ضخیم تر و قلابی با شماره پایین استفاده نمایید تا بافت شما حجم دار و ضخیم تر دیده شود و اینکه برای لباس نوزاد يا پتو باید از نخ سبك و برای لباس مجلسی زنانه بهتر است از نخ سنگين تر استفاده  کرد.

بر روی این نخ ها و کامواها برچسب هایی (لیبل) درج شده که راهنمای بسیار خوبی می باشد. شاید شما با مفهوم و یا کاربرد تمام این مشخصات آشنا نباشید، در ادامه ،سایت رنگ وارنگ شما را بیشتر با مفهوم این مشخصات آشنا می کند تا بتوانید انتخاب صحیح تری برای کاموای مورد استفاده در قلاب بافی داشته باشید.

کاموای قلاب بافی و انواع آن

مشخصات درج شده روی لیبل کاموا

وزن و طول نخ : در زمان خرید بهتر است به طول نخ دقت کنید . کاموا یا نخی را انتخاب کنید که طول بیشتری داشته باشد ، بعضی کامواها به دلیل بافت شان دارای حجم زیاد و طول کمی هستند و ممکن است نیاز باشد تعداد بیشتری خریداری کنید.

شماره پیشنهادی میل بافتنی یا قلاب : بر روی هر برچسب شماره ای درج شده که نشان دهنده میل یا قلاب مناسب برای بافت است ، در صورتی که شماره مورد نظر را در دسترس ندارید می توانید از شماره های نزدیک به آن هم استفاده کنید.

کد های مربوط به رنگ (Lot.No , Col.No) : این کدها نشان دهنده رنگبندی نخ یا کاموا هستند و شما می توانید برای یافتن نخی همرنگ نخ قبلی که حین کار تمام شده به این کدها توجه کنید.

جدول gaugz :بر روی بعضی برچسب ها جدولی درج شده که به شما پیشنهاد می دهد برای هر ردیف چند گره بزنید، این اعداد با توجه به جنس کاموا و کشش آن محاسبه شده است و در صورت رعایت این نکته ها بافت شما ماندگاری و استحکام بیشتری خواهد داشت ( این مورد اغلب برای بافت لباس کاربرد دارد ). اين كار به اين منظور هست كه ما بتوانيم اندازه دقيق لباس را بدون پرو كردن فقط با اندازه گيري به دست بياوريم.

به عنوان مثال روی ليبل كاموا يک مربع ۱۰ * ۱۰ نشان داده شده كه ميزان كشش نخ در بافت را نشان مي دهد:حالا روی یک كاموا در يک طرف اين مربع عدد ۲۵ و طرف ديگر آن عدد ۱۷ نوشته شده است. منظور اين است  كه با اين كاموا و قلاب پيشنهادی اگر مربعی ۱۰ * ۱۰ ببافيم بايد در هر رديف ۱۷ گره و در كل ۲۵ رديف داشته باشيم.

توصيه‌هايی مربوط به نوع نگهداری و… : پیشنهادات و توصيه‌هايی در رابطه با روش نگهداری ، شستشو و اتو زدن كه با علامات مخصوص به خودشان روی ليبل وجود دارند مثل دمای مناسب شستشو يا امكان اتوی مستقيم و …

انواع کاموا و چگونگی انتخاب آن

انواع کاموای قلاب بافی

کاموای قلاب بافی هم مثل کلاف‌های بافتنی با میل متنوع بوده و از ساده تا لمه و زری‌دار  در بازار موجود است.

اگر تاکنون قلاب بافی نکرده اید بهتر است یک کاموای ساده انتخاب کنید. کامواهای بافت دار یا مودار برای تازه کارها مناسب نیستند. همچنین برای شروع کار از کاموای کتانی استفاده نکنید چون کتان حالت الاستیکی ندارد و این موضوع می تواند بافتن را برای شما سخت کند. به تدریج که مهارت شما بیشتر می شود به راحتی می توانید از عهده بافتن هر نوع کاموایی برآیید.

ضخامت کاموایی که انتخاب می کنید نیز اهمیت دارد، بهتر است کاموایی با ضخامت متوسط  انتخاب نمایید طوری که بتوانید آن را با میل ۵ میلی متر ببافید. بهتر است شماره میل یا ضخامت کاموا در ابتدای کار زیاد کوچک یا بزرگ نباشد. اگر رنگ کاموا روشن باشد راحت تر می توانید شکل دانه و قسمتی که میل وارد بافت می شود را تشخیص دهید.

۱. ابریشم:

یکی از قدیمی ترین نخ موجود در ایران و جهان می باشد. برای اولین بار در جهان این چینی ها بودند که از پیلۀ کرم ابریشم نخ تهیه کردند و تا سالها این صنعت در دست خود آنها بود. در ایران برای اولین بار در حکومت ساسانیان بود که ابریشم ایران وارد بازار آن زمان شد و رشد چشمگیری داشت و تاکنون تولید آن در کشورمان ادامه دارد ، اما دیگر مانند آن زمان تولید فراوانی ندارد و دوباره صنعتگران چینی بازار آن را در دست گرفته اند.اما ناگفته نماند که ابریشم ایرانی با وجود تولید کم آن از کیفیت عالی نسبت به  مشابه چینی خود برخوردار است. در بازار نخ ایران، ابریشم تولید کشور ترکیه نیزموجود می باشد که برای قلاب بافی نمونۀ ایرانی آن خوش بافت تر است. کشورهای اروپایی ( آلمان، فرانسه و…) و آمریکایی ابریشم تولید می کنند اما در بازار ایران موجود نمی باشند. در این بین ابریشم تولید آلمان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است.

نخ ابریشم برای رومیزی های مختلف و بعضی مدلهای  پوشاک بهترین گزینه می باشد. قلاب بافی با نخ ابریشم نسبت به نخهای دیگر نیاز به حوصله و دقت بیشتری دارد اما به دلیل براقیت و زیبایی آن می ارزد که بیشتر وقت بگذارید.

نکته: نخهایی مشابه ابریشم ولی از جنس نایلونی و یا ترکیبی از مشتقات نفتی در بازار به نام ابریشم به فروش می رسد که با آزمایشی ساده می توانید درصد خلوص آن را تشخیص دهید . به این ترتیب که اگر سر نخ ابریشم را آتش بزنید مانند شعله شمع می سوزد و پس از خاموش کردن آن هیچ اثری از کربن سوخته بر روی آن نمی ماند.

کاموای قلاب بافی و انواع آن

۲. آکرلیک:

نخ آکرلیک از مشتقات نفت می باشد. که با پیشرفت تکنولوژی  به صورتهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. نوع ایرانی آن در بازار موجود است که تنوع کمتری دارد. کشور ترکیه طی سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری در انواع نخ آکرلیک داشته است  و در بازار ایران به وفور موجود است. نخ آکرلیک به دلیل تنوع بسیار زیاد  در رنگ، جنس و طرح های گوناکون برای اکثر بافتها مناسب است.

۳. کتان:

در ایران نخ کتان مناسب قلاب بافی تولید نمی شود و تمامی نخهای جنس کتان وارداتی هستند. بهترین نخ کتان تولید کشور فرانسه و آلمان می باشد. نخ کتان تولید چین در رنگهای متنوع موجود است که کیفیت خوبی ندارد . کشور ترکیه کلافهای  100 گرمی  با ضخامتهای مختلف از جنس کتان تولید  کرده است که روز به روز بر تنوع آن افزوده می شود.

نخ کتان بهترین گزینه برای قلاب بافی است و برای تمامی بافتها از پوشاک ، انواع رومیزی، روتختی، پرده ، عروسک و… نخی ایده آل است.

۴. نایلون:

نخهای نایلونی که به تور ماهیگیری هم شهرت دارند در کلافهای ۱۰۰ گرمی موجود هستند. که تقریبا تمامی نخهای موجود  بازار، تولید ایران هستند و از تنوع رنگی زیادی برخوردارند. این نوع نخ مناسب بعضی از مدلهای پوشاک و رومیزی می باشد.

توجه: ظاهر نخ نایلونی شبیه نخ ابریشم می باشد و بعضی به اشتباه آن را نخ ابریشم می خوانند . بهتر است برای کارهای پرکار و ارزشمند از نخ نایلونی استفاده نشود.

امیدواریم این مطلب مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. لطفا نظرات خود را درباره این مطلب با ما در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.2/5 - (13 امتیاز)