مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۳:۱۰:۵۳ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
2406
26 دسامبر 2016

%da%a9%d8%a7%d8%b4%d8%aa-%d9%88-%d9%be%d8%b1%d9%88%d8%b1%d8%b4-%d9%86%d8%b9%d9%86%d8%a7%d8%b9-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b2%d9%84

 

 

نام انگلیسی نعناع: Mint

نام علمی نعناع: Mentha  sp

 

نعناع گیاهی علفی و چند ساله است که به صورت خود به خودی در طبیعت به وجود آمده است. طعم تندی دارد و تا کنون ۵۰ گونه متعلق به آن شناسایی شده اند که بین آنها تعداد کمی ارزش دارویی دارند و توسط انسان استفاده می شوند.
گیاه نعناع با اکثر شرایط آب وهوایی واقلیمی سازگار است و در بیشتر نقاط دنیا می رویداما بهتراست از کشت نعناع در مناطق خیلی سرد خود داری گردد. اندامهای هوایی نعناع  تحت تاثیر سرمای زمستان خشک می شوند ولی اندامهای زیرزمینی زنده بوده و فعالیت خفیفی دارند .
نعناع یکی از گیاهان معطر است که استفاده های زیادی دارد و در آشپزی، ساخت مواد دارویی و آرایشی ارزش زیادی دارد. نعناع برای کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکلی مفید می باشد.  نعناع باعث دفع پروانه کلم، مورچه ها و لوپر کلم می شود. نعناع توانایی زیادی برای دفع مورچه ها دارد.
برگ گیاه نعناع را هم به صورت تازه و هم خشک مصرف کرد.اسانس نعناع که منتول  است ،خاصیت ضد باکتریایی دارد و در تهیه محلولهایی برای شستشوی دهان و گلو استفاده می شود . منتول همچنین خاصیت ضدخارش دارد . اسانس نعناع در صنایع غذایی ،بهداشتی ،آرایشی و شیرینی پزی ،نوشابه سازی و صنایع ادویه ای مورد استفاده قرار می گیرد.

ریشه نعناع چندان عمیق نیست و به صورت پراکنده در سطح خاک قرار دارد .ضخامت ریشه نعناع ۳تا۴میلیمتر است و دارای گره های متعدد است که محل رویش ریشه های باریک و درنتیجه تشکیل گیاهان کوچک در اطراف پایه مادری می باشد .اگرچه نعناع به راحتی رشد و نمو میکند ولی ریشه های آن که ریشه های استولون(رونده) نامیده می شوند از ریشه های مهاجم به حساب می آیند، به راحتی رشد و گسترش پیدا می کنند٬ که جوانه ها و شاخه های جدیدی رو در اطراف گیاه اصلی شروع به ایجاد کردن می کنند.
ساقه نعناع چهار گوش بوده و به واسطه وجود آنتوسیانینها در آنها به رنگ بنفش هستند . طول ساقه متفاوت بوده و به شرایط اقلیمی محل رویش گیاه بستگی دارد و بین ۳۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر است . قسمت بالایی ساقه نسبت به قسمت پایینی ازانشعابات بیشتری برخورداراست .
برگها ی نعناع بلند ، به طول ۳ تا ۹ و به عرض ۱ تا ۳ سانتیمتر ، بیضی شکل ، پهن ، در کناره ها دندانه دار و به رنگ سبز تیره مشاهده می شوند . رگبرگها به رنگ آبی و در پهنک برگ دارای انشعابهای فراوانی هستند . حفره های محتوای اسانس در دو طرف برگ وجود دارند .
گلهای نعناع ، بنفش روشن و به صورت خوشه های مجتمع روی چرخه هایی قرار دارند که هر چرخه مرکب از ۶ تا ۷ گل است . عمر گلها بسیار کوتاه بوده و مدت کمی پس از تشکیل از گیاه جدا می شوند .
میوه نعناع  کپسولی ، کوچک و به رنگ قرمز تیره است .

نعناع گیاهی علفی و چند ساله است که به صورت خود به خودی در طبیعت به وجود آمده است.ریشه نعناع چندان عمیق نیست و به صورت پراکنده در سطح خاک قرار دارد .نام انگلیسی نعناع

روش تکثیر و قلمه زدن نعناع در منزل:

کشت و تکثیر نعناع از طریق اندامهای زیرزمینی را می توان در فصل پاییز یا بهار انجام داد ولی کشت بهاره به کشت پائیزه ترجیح داده میشود.
چون خاک در فصل پاییز از رطوبت کافی برخوردار است و تقریبا به آبیاری نیازی نیست. اوایل این فصل( مهر ماه) را زمان مناسبی برای کشت نعناع می دانند. گیاه پس از گذراندن دورۂ سرما، از اوایل بهار از رشد و نموسریعی برخوردار می شوند.اواخر بهار(خرداد) نیز زمان مناسبی برای جدا کردن پاجوشها از پایۀ مادری و انتقال آنها به زمین مورد نظر است. پاجوشها در ردیفهایی به فاصلۀ ۶۰ سانتیمتری کشت می شوند. فاصلۀ دو بوته در طول ردیف ، ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر مناسب خواهد بود.قلمه نعناع به راحتی ظرف دو هفته ریشه دار می شود و می توانید آن را در گلدان بکارید.

 

مراحل قلمه زدن نعناع:

۱-ده سانت بالای ساقه نعناع را (از محل زیر یه جفت برگ) با تیغ یا قیچی تیز قطع کنید (برش باید تمیز و بدون له شدگی باشد) و برگهای یک سوم پایین قلمه را حذف کنید.

۲-تازه ترین جوانه نوک ساقه را حذف کنید.

۳-در ظرفی به عمق حدود ۵ سانت، خاک خزانه ( سبک و بدون کود ) بریزید، و آبیاری کنید. با قلم حفره ای به عمق ۳ سانت در سطح خاک ایجاد کنید. قلمه را داخل حفره قرار دهید، اطراف ساقه را محکم کنید، یک آبیاری سبک به صورت اسپری انجام بدهید و با گذاشتن درپوش شفاف یا نایلون (با فاصله) محیط گلخانه ای برایش ایجاد کنید.
(ته ظرف خزانه باید سوراخ هایی برای خروج آب اضافه داشته باشه باشد.)
۴-در صورتی که بخواهید تعداد بیشتری قلمه بگیرید،حدود ۵ سانت فاصله بین هر کدام در نظر بگیرید. روزی یکبار آب اسپری کنید و ظرف را در محل روشن و به دور از آفتاب نگهداری کنید.

 

%d9%82%d9%84%d9%85%d9%87-%d8%b2%d8%af%d9%86-%d9%86%d8%b9%d9%86%d8%a7%d8%b9

 

 

نکات:

۱-هنگامی که گیاه نعناع را در حیاط خانه خود که دارای گلکاری و دیگر سبزیجات است می کارید، مرز بین دیگر سبزیجات و نعناع را با تخته های پلاستیکی که دارای ارتفاع حداقلی ۱۲ سانتی متری هستند جدا کنید. در غیر اینصورت ریشه های مهاجم نعناع تمام باغچه تان را همچون علف هرز در بر خواهد گرفت.

۲-گیاه نعناع را قبل از به گل نشینی برداشت کنید.

۳-گیاه خود را در شرایط کاملا مرطوب خاک بکارید و اجازه ندهید که خاک آن خشک شود.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (7 امتیاز)