مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۲۱:۴۹:۰۳ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
2101
11 مارس 2017

نکات-مهم-کاشت-و-پرورش-سبزه

 

 

در این مطلب می خواهیم شما عزیزان را با نکاتی مهم درباره  کاشت و پرورش سبزه آشنا کنیم. این نکات مفید به شما برای داشتن سبزه خوب و بدون نقص کمک می کند .در ادامه این نکات را با هم مرور می کنیم . پس لطفا با ما همراه شوید.

 

نکات مهم درباره کاشت و پرورش سبزه

 

۱.برای آموزش و یادگیری کار را با سبزه های ساده شروع کنید.

 

۲.خانم های عزیز دقت داشته باشد برای شروع مدل هایی که از یک نوع بذر استفاده شده را انتخاب کرده و پس از مهارت پیدا کردن و بعد از پیدا کردن مهارت در این زمینه کار با بذرهای رنگی مثل خرفه را تمرین و تجربه کنید.

 

۳.اگر مایلید سبزه شما زودتر از وقت معین آماده شود شبها آن را در زیر نور لامپ مهتابی قرار دهید.

 

۴.سبزه هایی که با محیط آپارتمانی سازگار هستند شامل گندم ، ارزن ، کنجد ، خرفه،شاهی ، تخمه کدو و لوبیا چشم بلبلی می باشند.

 

۵.بعد از هر بار آبدهی آب اضافی ظرف را کاملا تخلیه نمایید.حتی الامکان سعی کنید سبزه را داخل سینی قرار ندهید چون سینی لبه داشته و آب داخل آن جمع می شود.اگر از تخته کیک یا یونولیت استفاده کنید بهتر است.

 

۶.سبزه هایی را که به محیط خارج از ساختمان بردید باید یک پارچه توری روی آن قرار بدهید تا پرنده ها آسیبی به آن نرسانند.

 

۷.سبزه را در معرض وزش باد قرار ندهید.

 

۸.سبزه هایی که روکش نایلونی روی آن قرار دارد نباید در معرض آفتاب مستقیم قرار بگیرند.

 

۹.اگر نایلونی که روی سبزه قرار داده اید بخار گرفته و سبزه حالت ریشه ای پیدا کرده است باید کمی سوراخ های نایلون را بزرگ تر کنید.

 

۱۰.مدل هایی که حالت توپی شکل دارند باید تا وقتی که زیر نایلون هستند هر ۱۲ ساعت ۱ بار سر و ته شوند در غیر این صورت پایین سبزه حالت ریشه ای به خود می گیرد.

 

۱۱.سبزه را در محلی قرار دهید که نور به طور یکنواخت به همه جای آن بتابد در غیر این صورت ساقه ها به طرف نور متمایل می شوند.

۱۲.بذرهای لعابدار را می توانید از عطاری های تهیه کنید.

 

۱۳.اگر سبزه را می خواهید روی ماکت پرورش دهید مقدار بذر را بر حسب ماکت مورد نظر تهیه کنید.

 

۱۴.اگر در حین کشیدن بذر روی ماکت بذرهای شما کم آمد مجددا بذر مورد نظر را خیس کرده و کار را ادامه دهید.

 

۱۵.در بعضی مواقع که نمیشود از پونز یا سوزن ته گرد برای نصب روکشها استفاده کرد می توانید از سوزن و نخ استفاده کرده و تنظیف را بدوزید و یا از یک تکه کاموا استفاده کرده و آن را به دور ماکت ببندید.

 

۱۶.برای بعضی ازمدل ها می*توانید به جای پنبه از ابر, حوله یا گونی استفاده کنید.

 

۱۷.معمولا رویش سبزه از بالا به پایین است.یعنی اول بالای ماکت سبز شده بعد پایین آن.

 

۱۸.اگر آیه های قرآنی برای تزیین کعبه در دسترس شما نبود میتوانید از یک تکه روبان سفید استفاده کرده و با ماژیک اکلیل دار طلایی کلمه الله اکبر را روی آن تکرار کنید.درب کعبه:این درها را می توانید به صورت آماده در بازار پیدا کنید ولی اگر در دسترس نبود یک تکه یونولیت به ضخامت ۲ سانتیمتر و به ابعاد دلخواه تهیه کرده سپس اکلیل پودری را با روغن ورنی(از لوازم گلسازی تهیه کنید) مخلوط کرده و با قلم مو روی سطح یونولیت بمالید و در آخر با یراق و قیطان ن دکمه های تزیینی ماکت را تزیین کنید.

 

۱۶.ظرف یا سبدی که برای مدل های مختلفی انتخاب می کنید باید به شکلی باشد که آب از آن کاملا تخلیه شود در غیر این صورت سبزه شما دچار گندیدگی شده و بوی نامطبوعی ایجاد می کند.

 

۱۷.اگر تمایل داشتید بذر ظریف لعابداری را در سطح صاف و تخت سبز کنید حتما باید آن را در حالت شیب قرار دهید در غیر این صورت سبزه شما به عمل نمی آید.ضمنا می توانید مدل هایی که در سطح صاف و تخت سبز می شوند را به جای اینکه از پنبه و تنظیف استفاده کنید ازابر به ضخامت ۱ سانتیمتر استفاده کنید.

 

۱۸.برای کاشت بذر خرفه لازم است بدانید که بذر خرفه فقط با بذر منداب ، شبدر وتخم شربتی سازگار می باشد.

 

۱۹.برای سبز کردن بذر خرفه به این روش هم می*توانید عمل کنید: ابتدا مقداری بذر تخم شربتی به طور مثال یک چهارم استکان تخم شربتی را با ۴ لیوان آب خیس کرده و بعد از ۲ ساعت روی قسمت مورد نظر بمالید سپس بذر خرفه را روی آن بپاشید و پس از آب افشان کردن طبق آموزش عمل کنید تا سبزه کامل سبز شود.

 

۲۰.رنگ برگ خرفه،ارتباط مستقیمی با دمای محیط دارد هر چه قدر هوا سردتر باشد رنگ خرفه قرمزتر و اگر هوا گرم باشد خرفه به رنگ سبز در می آید.

 

۲۱.اگر در فصل تابستان بخواهید بذر خرفه را در کنار بذر منداب یا شبدر کار کنید باید اول بذر منداب یا شبدر را بمالید و ۱۲ ساعت بعد بذر خرفه را روی قسمت های باقیمانده بکشید اما در فصل زمستان باید هم زمان با هم بذرها را بمالید.

 

۲۲.مدت زمانی که بذرهای لعابدار زیر روکش نایلونی قرار می گیرند باید تا وقتی باشد که برگهای ریز به رنگ سبز کمرنگ روی سطح کار نمایان شود.مثلا در تابستان ۲۴-۳۰ ساعت برای این امر کفایت می کند.همچنین در مناطقی مثل جزیره کیش که هوا حالت شرجی و رطوبتی دارد تعداد دفعاتی که سبزه احتیاج به آبدهی دارد کمتر می باشد.

 

۲۳.قرار دادن پارچه تنظیف روی پنبه برای سهولت و راحتی کار است.بنابراین بعد از چند بار تمرین می توانید از پارچه تنظیف استفاده نکرده و بذر را مستقیما روی پنبه بمالید.

 

۲۴.اگر تمایل داشتید سبزه ای با بذرهای سخت مثل عدس یا چشم بلبلی با ماندگاری بیشتر آماده کنید به این روش عمل کنید:یک سبد حصیری که حداقل ۱۵ سانتی متر دیواره داشته باشد تهیه کرده سپس یک لایه نایلون داخل آن پهن کنید به طوری که روی دیواره سبد هم امتداد پیدا کند سپس چند جای کف نایلون را سوراخ کرده و ۵ سانتی متر خاک گلخانه ای داخل آن بریزید در مرحله بعد بذر آماده شده را که ریشه و جوانه کرده به ضخامت ۵ سانتیمتر روی خاکها ریخته و طبق آموزش های اول عمل کنید.دقت کنید لبه سبد باید چند سانتیمتر خالی باشد تا ساقه سبزه ها مشخص نشود.

 

۲۵.اگر ظرف انتخابی شما گود است و دوست دارید داخل ظرف را پر و برجسته نمایید ، می توانید داخل آن را با اسفنج یا یونولیت پر کرده و یا از خاک اره یا پوسته برنج(شلتوک) استفاده کنید.دقت کنید ابتدا کف ظرف یک لایه تنظیف پهن کنید تا بعد از هر بار آب دهی ،خاک اره یا شلتوک از ظرف بیرون نریزد.

 

 

۲۶.دقت کنید سبزه ای که در زمستان سبز می کنید اگر دمای هوا زیر صفر باشد سبزه شما دچار یخ زدگی می شود بنابراین در روزها یا شب های خیلی سرد نباید سبزه را در هوای آزاد قرار دهید.

 

۲۷.اگر اقدام به پرورش سبزه ای کردید و به نتیجه مطلوب نرسیدید مایوس نشوید بلکه با چند بار تمرین کردن و تجربه اندوختن در این زمینه می توانید به نتیجه مطلوب و مهارت کافی دست پیدا کنید.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (6 امتیاز)