مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۱:۰۲:۱۴ ساعت:     
 سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Tuesday 23 April 2024 میلادی  و   14 شوال 1445 قمری
2260
13 اکتبر 2016

 

 

%d8%a2%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%b1%db%8c-%da%a9%d8%a7%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b3

 

 

 

خوب همه ما به خوبی می دانیم که میزان آبیاری کاکتوس ها کمتر از سایر گیاهان است و هر فرد تا اندازه زیادی از راه تجربه میزان آب لازم را بدست می آورد اما به طور کلی آبیاری در زمستان که موقع استراحت کاکتوس و خواب کاکتوس است و رطوبت نسبی هوا زیاد است کاهش و در بهار و تابستان که دوران رشد کاکتوس محسوب می شود  افزایش  می یابد.

در ماه فروردین مقدار آبیاری را افزایش داده و از خرداد به بعد آبیاری به طور متوسط انجام می پذیرد .در هر صورت بین دو آبیاری بایستی سطح گلدان نسبتا خشک شود و در اواخر تابستان آب آن را کم کرده و از مهر ماه به بعد آب آن قطع می شود و فقط در مواقعی که گیاه ممکن است چروک بردارد اقدام به آبیاری سبک می کنند. چنانچه آب محلی سنگین است بایستی از آب باران استفاده کرد.

البته برنامه آبیاری كاكتوس بر اساس نوع خاك و گلدان (پلاستیکی یا سرامیک یا گلی) و دما تغییر می کند و معیار دقیق تر خشک شدن خاک گلدان است چون دما در محیط های مختلف متفاوت است به عنوان مثال یک گلدان کاکتوس در یک محیط بعد از ۴ روز نیاز به آبیاری پیدا می کند اما همان گلدان در محیط دیگر بعد از ۶ روز  اما به طور کلی نیاز آبیاری در روزهای گرم بیشتر از روزهای سرد است.

یک روش برای آبیاری به موقع کاکتوس این است که برای هر بار آب دادن، انگشت خود (یا مداد و خودکار و مانند اینها) را به قطر یک سانتی متر در خاک کاکتوس فرو ببرید، اگر خاک مرطوب بود احتیاجی به آب دادن ندارد و اگر خشک بود کمی به آن آب دهیدکه البته بعد از چند بار آبیاری زمان آبیاری کاکتوس را متوجه می شوید و دیگر احتیاجی به این کار ندارید. آبیاری بیش از حد کاکتوس به گندیدن و از بین رفتن آن منجر می شود.

برای آبیاری کاکتوس از افشان کردن آب به روی گیاه خود داری کنید.کاکتوس را “فقط” هنگامی که در حال رشد است به صورت منظم آبیاری کنید.

در هنگامی که کاکتوس در دوره رشد خود قرار ندارد به آب بسیار کمی احتیاج دارد. ریشه کاکتوس وقتی که گیاه خواب است برای فاسد شدن مستعد است و در صورت آب دهی بیشتر از نیاز ، کاکتوس از بین خواهد رفت.

در هنگامی که کاکتوس خواب است هر ۲ یا ۳ هفته پس از اینکه خاک کاملا خشک شد،آبیاری سبکی کفایت خواهد کرد.به میزانی گیاه را آبیاری کنید که ریشه آن کمی مرطوب شود .

با این حال، تابستان بهترین فصل برای رشد آن است. گل‌های کاکتوس معمولا به چند رنگ زرد، سفید، قرمز و ارغوانی دیده می‌شوند. با آبیاری درست می‌توان به رشد بهتر کاکتوس‌ها کمک کرد، زیرا به آب احتیاج دارند و مهم تر از همه اینکه آبیاری آن ها باید در فصل رشد صورت بگیرد. کاکتوسی که در یک گلدان کوچک است، نسبت به کاکتوس‌هایی که در گلدان بزرگ هستند، به آب بیشتری احتیاج دارد. از طرفی، آبیاری کاکتوس به گلدان بستگی دارد. یک گلدان پلاستیکی یا سرامیکی، آب را بیشتر از گلدان گِلی نگه می‌دارد، پس به آبیاری کمتری احتیاج دارد. دو روش برای آبیاری کاکتوس وجود دارد:

روش اول: آبیاری معمولی که از بالا به گلدان آب می‌دهیم.

روش دوم: مقداری آب را داخل ظرفی ریخته و گلدان کاکتوس را درون ظرف قرار می‌دهیم. در این صورت، کاکتوس آب مورد نیاز خود را به داخل می‌کشد. با این حال، بهترین راه آبیاری کاکتوس، استفاده از هر دو روش به صورت متعادل است. دقت کنین کمبود آب برای کاکتوس ها مشکلی ایجاد نمی کند ولی آبیاری بیش از حد ، پوسیدگی گیاه را به دنبال  خواهد داشت.

اگر سطح اندام های گیاه جمع شده و به حالت چروکیده در آمد، نشانه زیاد بودن فواصل آبیاری و یا کم بودن مقدار آبیاری است.

اگر کاکتوس از سمت خاک به سمت بالا شروع به له شدن کرد، نشانه زیاد بودن دفعات آبیاری می باشد.

با قطع کردن کاکتوس آسیب دیده از بالای له شدگی و کاشتن آن در گلدانی با خاک جدید، از له شدن تمام گیاه جلوگیری کنید.آب مورد نیاز آبیاری باید بدون املاح چون گچ و کلسیم باشه به خصوص در مناطقی مثل اصفهان ( آب سنگین گچ دارد ) .

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (5 امتیاز)