مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۲:۳۰:۴۱ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
3690
18 فوریه 2018

 نحوه ی تکثیر و ازدیاد کاکتوس ها

 

 

 

 

 

با نحوه ی تکثیر و ازدیاد کاکتوس ها از سایت رنگ وارنگ در خدمت شما عزیزان هستیم. تکثیر کاکتوسها به روشهای  قلمه ، پا جوش ، بذر و پیوند زدن انجام می گیرد که هر کدام از این روش ها بحث مفصلی دارد.

 

الف )  تکثیر با روش قلمه زدن :

عمده‌ترین تکثیر رویشی کاکتوس‌ها روش کاتینگ Cutting یا قلمه زدن است. قلمه زدن در کاکتوس به فصل بستگی دارد. زمان قلمه زدن در فصل  بهار و تابستان  است و بهترین فصل برای آن اوایل تابستان می‌باشد.

قلمه ها از قسمتی از کاکتوس باید تهیه شود که پهنای اتصال آن با گیاه بسیار کم باشد با وجود اینکه تعداد زیادی از کاکتوسها مانند  اپونتیا حتی از قسمتهای پهن هم برش داده ، شوند ریشه می دهند ولی در برخی از گونه ها هائی که به سختی ریشه می دهند ضروری است که قلمه از نقطه درستی تهیه شود زیرا بریدگی سریع تر تشکیل کالوز میدهد .

قبل از اینکه قلمهٔ کاکتوس مخصوصاً کاکتوس‌های گوشتی نظیر سرئوس‌ها وارد بسترهای کشت شوند باید شیرابه گیاه را قطع کرد. برای انجام چنین عملی قبلاً قطعات جدا شده یا قلمه‌های کاکتوس را به مدت چندین ساعت در معرض تابش مستقیم آفتاب در تابستان قرار می‌دادند تا اینکه جریان شیرابه قطع می‌شد و سپس اقدام به کشت آن می‌کردند. اما امروزه با توجه به اینکه ریشه‌دار کردن گیاهان در کمترین زمان حائز اهمیت است قلمه‌ها را در آب ولرم حدود ۴۵ درجه سانتی گراد قرار می‌دهند. که در نتیجه جریان شیرابه قلمه‌ها قطع می‌شود. سپس آنها را در بستر کاشت قرار می‌دهند . سپس  قلمه ها را باید یک بستر سبک و محیط با رطوبت کافی با آبیاری منظم کشت می‌کنند. چند روز بعد با انبرک یا یک دستمال برای اینکه دستتان زخم نشود یکی از قلمه ها را بیرون بیاورید و در صورت مشاهده ریشه زایی آبیاری اندک را آغاز کنید.

برای قلمه گرفتن از ساقه ابتدا ساقه های گوشتی را به اندازه کوچک تر تقسیم کنید. سپس سر شاخه را مشخص کنین که یک وقت وارونه کاشته شوند و بگذارید چند روز در محیط سایه بمانند تا خشک شوند و بعدا ته هر قلمه را در خاک فرو کنید به این ترتیب کاکتوس جدید دیگری به دست می آورید.

 

نکته :

اگه برای محیط کشت کاکتوس ها از پرلیت استفاده کردید هنگامی که قلمه ها را در می آورید اطراف ریشه پر از پرلیت می باشد که باید با آب شستشو بدهید در غیر این صورت آب اطراف ریشه تجمع پیدا می کند و باعث پوسیدگی ریشه می شود .

 

ب) تکثیر از روش پا جوش :

کاشت پا جوش که خود گیاهانی کوچک در کنار شاخه اصلی هستند از دیگر روشهای  تکثیر می باشد . با جدا کردن کاکتوسهای خیلی کوچکی که در بخش های زیرین گیاهان بزرگتر پدید می آیند ، با کاشت آنها در مخلوط خاک ماسه ای مرطوب در سایه به خوبی ریشه دار خواهند گردید.

 

 ج)تکثیر از روش  بذر :

 

بعضی از کاکتوس‌ها نظیر مامیلاریا گل دهی منظم هر ساله دارند. بذر سیاه رنگ کوچک تولید می‌کنند و بعضی دیگر از کاکتوس‌ها نظیر زیئو کاکتوس که گل‌های بسیار کم دوامی دارند تولید بذر کمتری می‌کنند.عموم کاکتوس‌ها بذرهای بسیار ریز با قوه نامیه نسبتاً کوتاه دارند.

 

نکات مهم در کشت بذری کاکتوس:

 

بذرها قوه نامیه مناسبی داشته باشند؛ یعنی تعداد جوانه زنی گیاه در زمان معین به اندازه قابل قبول باشد.

نحوه کشت طوری باشد که بذرهای ریز بتوانند جوانه بزنند. بنابراین کاکتوس‌ها را در سبدهای پلاستیکی کم عمق با یک خاک بسیار سبک (ترجیحا پیت ماس)

کشت می‌کنند.

آبیاری بسترهای کشت در پای گیاه انجام می‌گیرد، یا اینکه سبدها را در ظرف‌های آبی قرار داده که به تدریج آب را جذب می‌کند و گیاه و بذرها مرطوب شده و بعد جوانه می‌زنند. مثل هر گیاه دیگر بذرکاری باعث طولانی شدن زمان رشد و نمو و بلوغ گیاه می‌شود.

 

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (12 امتیاز)