مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۱:۰۰:۲۹ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
2885
20 می 2021

چگونگی کود دهی به کاکتوس ها موضوعی است که در این مطلب از سایت رنگ وارنگ  می خواهیم به آن بپردازیم. اغلب افرادی که کاکتوس دارند گمان می کنند که کاکتوس ها نیاز به کود ندارند اما در جواب این دسته از افراد باید بگویم که درست است که کاکتوس ها در سخت ترین شرایط روی زمین می توانند زنده بمانند اما برای حفظ شادابی، رشد مناسب و گلدهی به تغذیه کافی نیاز دارند. استفاده از کودهای تقویتی مناسب می تواند برای گیاه مفید باشد و مقاومت کاکتوس را در برابر آفات و بیماری ها افزایش دهد.

کودهی به کاکتوس و تقویت کاکتوس

عده ای دیگر هم در دادن کود به کاکاتوس ها افراط می کنند که کار اشتباهی است؛ چون زیاده روی در این کار نه تنها برای گیاه مفید نیست بلکه می تواند به گیاه آسیب برساند. در صورتی استفاده از کود می تواند بر روی رشد و نمو کاکتوس تاثیر مثبت بگذارد که به صورت صحیح و اصولی مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه این مطلب نکات مهمی را درباره کود دهی به کاکتوس با شما عزیزان و علاقمندان به کاکتوس به اشتراک خواهیم گذاشت.

درباره کود دهی به کاکتوس ها

کاکتوس ها در زمان رشد فعال خود بیشتر از هر زمان دیگری به کود نیاز دارند. کود دهی کاکتوس در فصل رشد می تواند باعث رشد بهتر و بیشتر گیاه شود و چنانچه گیاه به بلوغ رسیده باشد می تواند در گلدهی موثر واقع شود. با این حال استفاده مداوم از کود برای گیاه مضر است و حتی می تواند موجب کوتاه شدن عمر گیاه  و از بین رفتن آن شود. پس همانطور که استفاده از کود برای کاکتوس ها مفید است، استفاده بیش از حد از کود برای یک گیاه مضر است.

چنانچه در هنگامی که گیاه در خواب یا استراحت به سر می برد، به کاکتوس ها کود داده شود ، گیاه انرژی کافی برای رشد و گلدهی در فصل رشد را ندارد.

توجه داشته باشید تغذیه بیش از حد به اندازه آبیاری بیش از اندازه می تواند برای کاکتوس ها مضر و خطرناک باشد.

سوالات متداول درباره چگونگی کود دهی به کاکتوس

کود دهی به کاکتوس
– چه کودی برای کاکتوس‌ها مناسب است؟


برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌توان از کودهای NPK که حاوی مواد مغذی مورد نیاز گیاهان است استفاده کرد. کود مناسب برای کاکتوس‌ها باید دارای ازت پایین و پتاس بالایی باشد، مانند کود NPK 3-11-38 .
کودهایی که در آنها عنصر نیتروژن زیاد است را به هیچ وجه نباید برای کاکتوس ها استفاده کرد ؛ چون نیتروژن بافت کاکتوس را آبکی می کند، موجب رشد طولی و دفرمه شدن کاکتوس می شود و می تواند کاکتوس را مستعد بیماری کند. فسفر برای رشد ریشه و رشد میوه و گل ها مفید است و پتاسیم اسکلت گیاه و تیغها را تقویت کرده و عملکرد کلی گیاه را بهبود می بخشد.

– بهترین زمان کود دهی به کاکتوس چه موقعی است؟


در فصل بهار و تابستان که اکثر کاکتوس ها، همچون سایر گیاهان در حال رشد هستند و قدرت جذب مواد مغذی بیشتری دارند؛ می توانید از کود برای تقویت گیاه، استفاده کنید.
در ۶ ماه دوم سال یعنی فصل پاییز و زمستان که سرعت رشد گیاه به دلیل افت دما و کاهش شدت نور کم می شود؛ بهتر است که از کود برای کاکتوس استفاده نشود چون استفاده از کود باعث ایجاد مشکل در گیاه و یا حتی از بین رفتن کاکتوس می شود.
برای جبران عدم کود دهی در نیم سال دوم بهتر است از مناسب بودن خاک گلدان کاکتوس های خود مطمئن شوید. اگر کاکاتوس ها ، خاک مناسبی نداشتند بهتر است خاک گلدان را تعویض کنید تا به این ترتیب گیاه به شکل طبیعی تقویت شود.
البته بعضی از انواع کاکتوس هستند که در زمستان گل می دهند به همین دلیل لازم است زمان کود دهی را برای آنها برعکس شرایطی که گفته شد انجام دهید یعنی در پاییز و زمستان به کاکتوس کود بدهید و در بهار و تابستان از کود دهی به کاکتوس خودداری کنید.
بهتر است کود دهی به کاکتوس ها را ۴ – ۳ روز بعد از آبیاری ؛ یعنی زمانی که خاک مقداری رطوبت دارد ،انجام بدهید.
در نظر داشته باشید از کود دهی به کاکتوس ها در زمان بیماری و یا زمانی که تازه به محل جدیدی منتقل شده اند باید خودداری کنید. معمولا حدود ۲ ماه طول می کشد که کاکتوس به محل جدید عادت کند.

– روش کود دهی به کاکتوس چگونه است؟


بستگی به نوع کود دارد . برخی از کودها از راه برگ ها و تنه گیاه و برخی از کود ها از طریق ریشه جذب می شوند. بنابراین قبل از استفاده از کود ، حتما دستورالعمل روی بسته را مطالعه کرده و طبق آن کود دهی را انجام دهید.

– میزان کود مورد استفاده برای کاکتوس ها چقدر است؟


از آنجایی که نیاز تغذیه ای هر کاکتوس با دیگر کاکتوس ها متفاوت است و به عوامل مختلفی همچون سن کاکتوس ، نوع کاکتوس و خاک کاکتوس نیز بستگی دارد ؛ نمی توان به طور دقیق، میزان مشخصی برای کود دهی تعیین کرد. شما در ابتدا می توانید با میزان بسیار کمتر از حد توصیه شده کود دهی را شروع کنید و کم کم در دفعات بعد میزان آن را به حداکثر دوز مجاز برسانید. اما به طور کلی به این نکته توجه داشته باشید که کاکتوس ها برای رشد مطلوب به حجم زیادی از کود احتیاجی ندارند. در اکثر موارد استفاده از کود به صورت یک بار در ماه کفایت می کند. برای کاکتوس‌های کوچک خزانه‌ای هم می توان هر ۲ هفته یک بار از کود استفاده کرد.

– آیا از کود حیوانی می توان برای کاکتوس ها استفاده کرد؟


یکی از بهترین کودها برای کاکتوس، کود حیوانی به ویژه کود گاوی است. اما قبل از استفاده از کود حیوانی باید از پوسیده بودن و همچنین عدم آلودگی آن مطمئن باشید. توجه داشته باشید حتما قبل از استفاده از کود حیوانی، از قارچ کش و آفت کش برای رفع آفات و بیماری های احتمالی استفاده کنید. ضمن اینکه استفاده از کود حیوانی بیشتر برای کاکتوس ها یی که در زمین کاشته شده اند مناسب است و برای کاکتوس هایی که در گلدان هستند چندان توصیه نمی شود .

– آیا از کود پرندگان می توان برای کاکتوس ها استفاده کرد؟


خیر، استفاده از کود پرندگان مثل کبوتر و مرغ به دلیل ازت بالا برای کاکتوس ها اصلا مناسب نیست.

– چه مارک کودی را برای کاکتوس ها پیشنهاد می دهید؟


کودهای متنوعی در انواع مایع ، پودری و گرانول برای کاکتوس در بازار در دسترس هست. درصد عناصر موجود در ترکیب کودها متفاوت است اما در همه آنها میزان نیتروژن صفر و یا ناچیز است چون نیتروژن می تواند به کاکتوس خسارت بزند. آنچه اهمیت دارد ، این است که کودها تاریخ گذشته نباشند و از مراکز معتبر تهیه شده باشد.
کودهایی که به تدریج در خاک آزاد می شوند نیز برای کاکتوس مناسب هستند، اما این کودها را تنها فقط یک بار و در فصل بهار مجاز به استفاده برای کاکتوس ها هستید.

– چرا با وجود کود دهی، کاکتوس ها رشد خوبی ندارند؟


چون کود یکی از عوامل موثر بر رشد کاکتوس است. عوامل دیگری از جمله میزان نور، خاک، دما، میزان آبیاری نیز بر رشد کاکتوس تاثیر گذارند.

در پایان ، لازم است یادآوری کنم که استفاده بیش از اندازه از کود می تواند موجب سوختگی گیاه شود و اثرات آن می تواند تا اندازه ای شدید باشد که موجب از بین رفتن گیاه شما شود. پس در استفاده از کود برای کاکتوس های خود زیاده روی نکنید. استفاده از کود به صورت  صحیح همان چیزی است که بر رشد  مطلوب کاکتوس تاثیر گذار است.

امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات کافی درباره نحوه کود دهی به کاکتوس ها را کسب کرده باشید. چنانچه هر گونه نظر یا پیشنهادی درباره این مطلب دارید می توانید از بخش ارسال نظر در پایین همین صفحه با ما در میان بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما عزیزان هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.8/5 - (10 امتیاز)