مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۴:۴۲:۴۶ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
22472
29 ژانویه 2017

در این مطلب از رنگ وارنگ قصد داریم درباره انجماد لبنیات و همچنین نحوه و مدت زمان فریز (منجمد ) کردن مطالبی را بیان کنیم. انجماد به معنی کاهش دمای ماده غذایی تا متبلور شدن آب ماده غذایی می باشد ، که یکی از روش‌ها برای نگهداری طولانی مدت موادغذایی محسوب می شود. یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری طولانی مدت فرآورده‌های لبنی منجمد کردن است. لبنيات شامل انواع شير(كم چرب ، بدون چربي ، تغليظ شده و شير خشك ) و مشتقات شير مانند انواع ماست و پنير كره و بستني و خامه می باشد که همه این محصولات لبنی قابلیت انجماد را دارند.
محصولات لبنی مايع  و پنير بايد تحت شرايط سردخانه اي يا يخچالي بين دماي ۲ تا ۶ درجه سانتيگراد و محصولات بستني و كره در شرايط انجماد حداقل ۱۸- درجه سانتيگراد نگهداري شوند .

انجماد لبنیات

مسمومیت با لبنیات فاسد وعلائم فساد لبنیات

مسموميت ناشي از مصرف لبنيات و بستني فاسد موجب بهم ريختن وضعيت گوارش فرد گرديده و در مواردي همراه با تهوع ، دل‌درد ، دل‌پيچه و اسهال بروز پیدا می کند و حتي ممكن است تا مراحل واكنشهاي عصبي نيز پيشروي كند .تخریب بافت محصول ، وجود بوي نامطبوع در آن ، تغيير رنگ آن ، تورم بسته بندي مخصوصاً در فرآورده هاي لبني و همچنين تغيير طعم فرآورده از علائم فساد لبنیات مي تواند باشد .

با انجماد لبنیات می توان فرآیند فساد لبنیات را به تعویق انداخت.

روش فریز کردن لبنیات

 شیر: اگر می خواهید شیر را منجمد کنید باید این کار را قبل از تمام شدن زمان انقضا شیر انجام دهید. در هنگام ریختن شیر داخل ظرف برای نگهداری در فریزر حتما کمی فضای خالی در نظر بگیرید. چون شیر بعد از یخ زدن حجم بیشتری پیدا می کند.

نکته ای که لازم است درباره انجماد شیر بدانید این است که ،انجماد می تواند بافت  و ظاهر شیر را تغییر دهد بنابراین اگر می خواهید آن را مستقیما بنوشید فریز کردن آن ایده خوبی نیست. برخی از افراد بر این باور هستند که طعم شیر بعد از انجماد تغییر می کند و برای نوشیدن خوشایند و مطلوب آنها نیست. اگر شما برای اولین بار است که می خواهید شیر را به منظور نگهداری و نوشیدن در روز های آتی منجمد کنید ، بهتر است این مورد را در نظر داشته باشید.

به دلیل تغییر در بافت و طعم شیر منجمد شده بهتر است،شیر منجمد شده را بعد از یخ زدایی در تهیه کیک و شیرینی و انواع نوشیدنی ها مانند شیر قهوه ،شیر کاکائو  گرم و موارد اینچنینی  استفاده کنید. به این منظور بهتر است بر اساس میزان مورد نیاز خود و درظروف کوچکتر و به اندازه مصرف در هر نوبت ، شیر را برای قرار دادن در فریزر بسته بندی کنید . برای کمک به یکدست شدن بافت شیر بعد از یخ زدایی می توانید شیر را قبل از استفاده ، کاملا تکان دهید یا کمی هم بزنید.

شیرهای پاستوریزه، استرلیزه و هموژنیزه شده مدت ٣-٦ ماه در فریزر قابل نگهداری می‌باشند. می توانید تا چند ماه در فریزر نگهداری کنید اما برای حفظ کیفیت شیر پیشنهاد می شود شیر فریز شده را طی یک ماه اول مصرف کنید. یخ زدایی شیر باید به روش صحیح انجام شود. باز کردن یخ شیر منجمد شده (یخ زدایی) در فضای باز و خارج از یخچال خطرناک است و ریسک آلودگی شیر را افزایش می دهد.

Frozen-Dairy

روش انجماد لبنیات

 ماست: گرچه نگهداری ماست در فریزر آن را خراب نمی‌کند و خطری برای سلامتی ندارد اما پس از انجماد زدایی بافت آن دون دون و آبکی می‌شود.  اگر می خواهید از آن برای آشپزی استفاده کنید، قابل قبول است اما در غیر این صورت برای خوردن تنها مناسب نیست.

 پنیر: با وجود پنیرهایی با ماندگاری طولانی واقعا نیازی به گذاشتن پنیر در فریزر نیست. اگر شما یک پنیر سفت را در فریزر بگذارید ترد و خرد می شود. اگر یک پنیر نرم را در فریزر بگذارید رطوبت، بافت نرم و سبک پنیر را کریستالی میکند.پس کیفیت پنیر  را با گذاشتن در فریزر خراب نکنید. پنیرهای مخصوص پیتزا و پنیرهای سفت خارجی بین ۶-۸ ماه در فریزر قابل نگهداری می‌باشند. به طور کلی  ‌پنیرهای نسبتا خشک در فریزرخیلی بهتر باقی می‌مانند.البته بعضی از انواع پنیر باید در فریزر نگهداری شوند که در روی بسته آنها به این موضوع اشاره شده است .

نحوه منجمد کردن لبنیات

نحوه منجمد کردن لبنیات

 کره: کره‌های بسته‌بندی شده مجدداً بایستی در لفاف‌های پلی‌اتیلینی یا ورقه‌های آلومینیومی پوشانیده شده در فریزر قرار داده شود. هم چنین می توانید کره را در ظروف دربسته در فریزر نگه داری کنید . پوشش یا ظرف انتخابی باید به گونه ای باشد که بعد از خارج کردن کره از فریزر،کره همچنان تازگی و طعم خود را حفظ کرده باشد و اصطلاحا بوی فریزر نگرفته باشد. مدت سالم ماندن و حفظ کیفیت کره در فریزر بین ۴-۶ ماه می‌باشد.

 خامه: به‌صورت نمک زده یا شکر زده به مدت ۳ ماه در فریزر قابل نگهداری می‌باشد. بافت خامه نیز پس از انجماد زدایی ، دون دون و آبکی می شود. برای اینکه بافت نرم تری پیدا کند، کافی است تا پس از باز شدن به آرامی زده شود.

 خامه ترش: فریز کردن خامه ترش باعث میشود که تکه تکه شود. شما می توانید آن را بهم بزنید و از آن در آشپزی استفاده کنید. اما مطمئنا نمیخواهید که بعد از فریز کردن و یخ زدایی به تنهایی آن را بخورید.

فریز کردن لبنیات

 بستنی: بهتر است بسته‌بندی و یا ظروف بستنی را یک بار دیگر در کیسه‌های پلی‌اتیلنی قرار داده سپس ، منجمد نمود. دماي نگهداري بستنی می بايست زير ۱۸- درجه سانتيگراد باشد . مدت زمان انجماد بستنی می تواند متفاوت باشد . بستنی فریز شده را می توان به مدت ۳ ماه در فریزر نگهداری کرد. البته بستنی های پاستوریزه تا مدت زمان بیشتری قابلیت نگهداری در فریزر دارند. مدت زمان نگهداری بستنی های پاستوریزه بر روی بسته بندی آنها درج شده است.

امیدواریم این مطلب مورد توجه و رضایت شما خوبان قرار گرفته باشد. چنانچه نظر یا پیشنهادی درباره این مطلب دارید و یا نکات و موارد مهمی درباره انجماد لبنیات می دانید، می توانید از بخش ارسال دیدگاه، نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر همراهان سایت به اشتراک بگذارید. منتظر دریافت دیدگاه های ارزشمند شما مخاطبان عزیز هستیم.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (15 امتیاز)