مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۴:۰۸:۳۰ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
16498
5 سپتامبر 2016

نحوه تهیه الگو نمدی موضوع آموزش امروز بخش هنری سایت رنگ وارنگ می باشد.از آنجایی که یکی از مشکلات افراد مبتدی در هنر نمد دوزی تهیه الگو است، تصمیم گرفتیم در این مطلب به روش تهیه الگوی نمدی بیشتر بپردازیم.  تهیه الگو برای برخی افراد تا اندازه ای دردسر ساز می شود که در برخی موارد ممکن است به دلیل نداشتن الگو، از دوخت طرح مورد نظرشان منصرف شوند. یا اینکه ساعات زیادی را برای پیدا کردن الگوی مناسب  تلف کنند در مواردی هم ناچار به پرداخت هزینه برای تهیه الگوی مورد نظر خود می شوند. اما چاره چیست؟ بهترین راهکار برای تهیه الگو نمدی چیست؟ اگر شما هم دغدغه تهیه الگو برای دست سازه های نمدی خود را دارید با ادامه این مطلب همراهی کنید.

نحوه تهیه الگو نمدی

نحوه تهیه الگو نمدی

از روشهای  زیر می توانید برای تهیه الگو نمدی  کمک بگیرید.

۱- می توانید خودتان الگو ها را تهیه کنید ، یعنی طرح مورد نظر را  انتخاب کرده  و  الگو را رسم کنید.

۲ –  می توانید از الگوهایی که در کتابها، وبلاگها و سایت ها موجود است، استفاده کنید. البته  در بیشتر موارد به ویژه اگر طرح خاصی در نظر داشته باشید نمی توانید الگوی مورد نظر خود را پیدا کنید.

پیشنهاد می شود  الگو را خودتان آماده کنید. برای کشیدن الگوی نمدی دو روش وجود دارد.

یک روش این هست که  عکس یا طرح مورد نظر خودتان را در فتوشاپ در اندازه مناسب تغییر بدهید سپس پرینت بگیرید و برش بزنید. در روش دوم ، عکس یا طرح مورد نظر  را با کوچک و بزرگ کردن به سایز دلخواه برسانید.سپس یک کاغذ الگو ( که بهتر است کاغذ پوستی  باشد) را روی صفحه مانیتور به آرامی قراردهید و سپس با احتیاط و به آرامی با مداد یا خودکار طرح را روی کاغذ بکشید.

نحوه تهیه الگو نمدی

جزییات را فراموش نکنید تا الگوی دقیق تری داشته باشید.لازم به ذکر است روش دوم راحت تر هست و در بیشتر مواقع می توانید از آن استفاده کنید.

بعد از اینکه الگو را کشیدید، برش بزنید. می توانید بعد از اتمام کشیدن کار، الگو را روی مقوا منتقل کنید و برش بزنید. با این کار می توانید الگو ها را مدتها نگه دارید و از آنها استفاده کنید. البته این کار به کسانی پیشنهاد می شود که می خواهند از یک طرح چندین بار آماده کنند و اگر خواستید کاری را برای یک بار آماده کنید به نظرم لزومی به انجام این کار نیست.

منتقل کردن الگو روی نمد

برای انتقال الگو روی نمد می توانید بسته به سایز الگو از روشهای زیر استفاده کنید:

۱. می توانید الگو را با سوزن روی پارچه فیکس کنید، سپس برش بزنید.

۲.الگو را با دست روی نمد نگه دارید و آرام طوری که جابه جا نشود، نمد را برش بزنید.

۳. می توانید الگو را پشت کار برعکس قرار بدهید و با خودکار کمرنگ بکشید یا فقط چند تا نقطه بگذارید و سپس برش بزنید.

از هر کدام از این روشها که استفاده کردید ، بعد از برش با قیچی های سرکج مخصوص ابرو ، کناره های کار را صاف کنید تا هیچ پرز اضافه ای باقی نماند تا  کار تمیزتر دربیاید.

اگر کار  را دوخت می زنید باید برای دوخت کمی جا  بگذارید ، مخصوصا دست و پا و صورت عروسک در ابعاد کوچک .چون  وقتی عروسک پر می شود، کمی جمع شده  و از سایز اولیه کوچکتر می شود. برای قسمتهایی مثل دست یا پا در بعضی مدلها که باید لای درز بدن بروند، دقت کنید  جا برای دوخت زیاد تر بگذارید مثل همون نقطه چین ها در بعضی از الگوها یا آن قسمتی که  داخل بدن می رود  را باید طول بیشتری در نظر بگیرید تا بعدا از لای درز خارج نشود. اما اگر کار باید با چسب چسبانده شود ،دیگه  جای دوخت نیاز ندارد. از چسب حرارتی برای مواردی که نیاز به شستشو دارند، می توانید استفاده کنید  مثل وسایل تزیینی آشپزخانه و برای کارهایی مثل تابلو که نیازی به شستشو ندارند را می شود با چسب مایع با هم چسباند چون به راحتی جذب کار می شود و مشکلی پیش نمی آید.

اما به طور کلی در نظر داشته باشید  که دوخت کار را زیبا تر می کند و  به جز موارد  خاص ،  بهتر است از دوخت استفاده شود. دوخت را با دقت و منظم انجام دهید تا در نهایت یک دست سازه نمدی زیبا داشته باشید.

در این مطلب سعی کردیم نحوه تهیه و کشیدن الگو نمدی و همچنین روش انتقال الگو روی نمد را به زبان ساده به شما عزیزان آموزش دهیم. امیدواریم این آموزش مورد استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. آموزش بعدی ما انواع دوخت در نمد دوزی است،  پس در صورت علاقه مندی به کارهای نمدی آموزش بعدی ما را دنبال کنید.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را درباره این مطلب با ما در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.7/5 - (16 امتیاز)