مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۰:۰۱:۰۰ ساعت:     
 سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Tuesday 16 April 2024 میلادی  و   7 شوال 1445 قمری
6878
18 ژانویه 2017

 

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه موضوعی است که در این مطلب از بخش خانه داری سایت رنگ وارنگ می خواهیم به آن بپردازیم. نظافت هود آشپزخانه که کار آن جذب چربی،بو، دود و بخار هنگام پخت غذا می باشد ،امری ضروری است . عده ای از افراد از تمیز کردن آن غافل می شوند اما باید توجه داشت که برای این که هود آشپزخانه درست کار کند، باید حتما آن را تمیز کرد. تجمع چریى بر روى فیلترها نه تنها از نظر بهداشتی دارای اهمیت است بلکه عملکرد مناسب هود را مختل مى کند و خطر ایجاد حریق را نیز افزایش مى دهد. بنابراین بهتر است حداقل هر دو ماه یک بار نسبت به تمیز کردن هود آشپزخانه اقدام نمایید.

تمامی هودها فیلتری دارند که مقدار زیادی از چربی و گرد و غباری که گاهی وارد کانال هواکش می‌شود را جذب می‌کند . آلوده ترین نقطه در یک هود فیلتر آن است که چربی ها را به خود می گیرد.  در ادامه شما را با ترکیبات ساده و موثر برای زدودن چربی و تمیز کردن فیلتر هود بیشتر آشنا می کنیم. پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

 

روش تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

 

 

 

 

روش جدا کردن فیلتر هود

 

روش جدا کردن فیلتر هود بسته به نوع و مدل هود ممکن است متفاوت باشد ، اما اکثر آنها را می توان به راحتی جدا کرد. بعضی از آنها با پیچ متصل شده اند ، در حالی که برخی دیگر یک مکانیزم قفل ساده دارند که برای خارج کردن آنها باید کمی فشار دهید و سپس فیلتر را بلند کنید.

 

روشهای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

 

 

۱. آب جوش + جوش شیرین: درون قابلمه آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید. سپس به آرامی نصف فنجان جوش شیرین را در آب بریزید. جوش شیرین را یکباره در آب نریزید. یک قاشق بریزید، کمی صبر کنید تا گاز و کف ایجاد شده از بین برود و سپس قاشق بعدی را اضافه کنید. فیلتر را در آب قرار دهید.پس از گذشت چند دقیقه تغییر رنگ آب و جدا شدن چربی را از فیلتر خواهید دید. پس از تمیز شدن فیلتر آن را با آب داغ بشویید.

 

 

۲. مایع یا پودر ظرفشویی + جوش شیرین : سینک آشپزخانه تان (یا یک ظرف دلخواه) را با آب جوش پر نمایید.فیلتر روغنی و کثیف را داخل محلول بگذارید. سپس به مقدار لازم مایع یا پودر ظرفشویی و به اندازه یک چهارم فنجان جوش شیرین به آن اضافه کنید. حدود ۱۵-۲۰ دقیقه صبر نمایید. سپس فیلتر را برداشته و با برس (فرچه) به خوبی تمیز کنید. در آخر فیلتر را با آب شسته و با پارچه تمیز خشک نمایید.

 

 

 

۳. آب داغ + پودر صابون: فیلتر را داخل ظرف آب داغ قرار دهید . بعد از چند دقیقه پودر صابون را اضافه کنید. بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه با کمک برس چربی ها را از سطح فیلتر تمیز کنید. این کار را می توانید داخل ظرف روی حرارت هم انجام دهید.

 

 

دیگر روش ها و ترکیبات موثر برای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

 

۴. سرکه + جوش شیرین : فیلتر ها را در آب درحال جوش بیندازید. بعد از چند دقیقه ۳ قاشق غذاخوری سرکه داخل ظرف بریزید. به آرامی ۲ قاسق غذاخوری جوش شیرین به ظرف اضافه کنید.مواظب باشید ظرف به اندازه کافی خالی باشد چون با اضافه کردن سرکه و همچنین جوش شیرین و در اثر واکنش این دو ماده کف و گازی حاصل می شود. حرارت را خاموش کنیدو اجازه بدهید فیلتر ها مدتی داخل این ترکیب بمانند. سپس آنها را خارج کرده و به کمک برس چربی زدایی کنید.

 

۵. صابون + سرکه + جوش شیرین: فیلتر را داخل ظرف آب داغ قرار دهید و به آن پودر صابون اضافه کنید. بعد از ۱ ساعت فیلتر را آبکشی کنید . در مرحله بعد به کمک سرکه و جوش شیرین چربی های باقی مانده را تمیز کنید. در روش دیگر می توانید حدود ۶۰ گرم جوش شیرین را با ۱ قاشق غذاخوری پودر صابون  و حدود ۱ فنجان سرکه رو روی فیلتر هایی که در آب جوش قرار داده اید بریزید و اجازه دهید تا جرم ها حل شده و بعد به کمک برس آنها را به راحتی از سطح فیلتر  پاک کنید.

 

۶. آب جوش + صابون + آمونیاک: بسته به میزان جرم چند ساعت فیلتر هود را در داخل آب داغ و صابون بخیسانید. سپس برای اثر بخشی بیشتر کمی آمونیاک اضافه کنید. به کمک برس فیلتر را تمیز کنید.

 

 

۷. صابون + جوش شیرین: خیساندن فیلتر در صابون و جوش شیرین یکی دیگر از روشهای موثر برای تمیز کردن فیلتر هود می باشد. طبق روشهای گفته شده در ترکیبات قبلی این کار را انجام دهید.

 

 

تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه

 

نکات و توصیه ها

 

  1. استفاده از آب جوش در روند تمیز شدن فیلتر و زدودن چربی ها بسیار موثر است.

 

  1. هر دو طرف فیلتر را بشویید و مطمئن شوید که به طور کامل در آب فرو رفته است.

 

  1. اگر فیلتر خیلی کثیف باشد و جرم زیادی گرفته باشد ممکن است لازم باشد بیش از یک بار فرآیند تمیز کردن را تکرار کنید.

 

  1. قبل از نصب فیلتر هود مطمئن شوید که فیلتر شما کاملاً خشک است.

 

  1. در هنگام نصب دوباره فیلتر به هود دقت داشته باشید چرا که اگر فیلتر درست نصب نشود ممکن است هود نیز به درستی و دقیق کار نکرده و دچار مشکلاتی گردد.

 

در این مطلب سعی کردیم روشهای تمیز کردن فیلتر هود آشپزخانه با ترکیبات ساده و در عین حال موثر را با شما به اشتراک بگذاریم. شما از چه روش یا روشهای دیگری برای تمیز کردن فیلتر هود استفاده می کنید؟ لطفا نظرات ، پیشنهادات و تجارب خود را درباره این مطلب با ما و سایر مخاطبان سایت رنگ وارنگ به اشتراک بگذارید.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.4/5 - (8 امتیاز)