مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۹:۵۵:۳۴ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
1909
1 نوامبر 2016

شب یَلدا یا شب چلّه ، شب اول زمستان و شب آخر پاییز است که بلندترین شب سال در نیم‌کره شمالی زمین است. این شب به زمان بین غروب آفتاب از ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می‌شود.

در اعتقادات و باورهای قدیم زمستان به دو بخش بزرگ ( چله بزرگ و چله کوچک ) تقسیم می شود .که چله بزرگ از « اول دی ماه تا دهم بهمن ماه » می باشد و چله کوچک از « دهم بهمن تا پایان بهمن ماه »می باشد و معتقدند که چله کوچک بسی سردتر و پر سوزتر از چله بزرگ است.

ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می‌گیرند.در این شب افراد در خانه بزرگ فامیل دورهم جمع می شوند و  تازه دامادها با هدیه یا خوانچه به خانه عروس می‌روند و  باخواندن شعر و داستان و خوردن میوه ،شیرینی ، آجیل و انواع تنقلات، در بلندترین شب سال تا پاسی از شب بیدار می‌مانند.انار و هندوانه جزو مهم‌ترین ملزومات شب یلدا هستند. در سراسر ایران زمین، جایی را نمی یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزء آداب و شیوه آن نباشد. در جاهای گوناگون ایران، گونه های تنقلات و خوراکی ها بر اساس پیرامون و شیوه زندگی مردم منطقه متفاوت است،  اما هندوانه میوه ای است که هیچ گاه از قلم نمی افتد، زیرا شمار زیادی بر این باورند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی زمستانی که در پیش دارند سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد.آجیل شب یلدا نیز در ایران طرفدار بسیاری دارد. یکی دیگر از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است. مردم دیوان اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی باز می کنند.در برخی دیگر از جاهای ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد. بازگویی خاطرات و قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر می کند.

اگر به دنبال تزیین های زیبا و جدید برای این خوردنی های خوشمزه  یلدایی هستید ،با ما همراه شوید.ما برای شما عزیزان نمونه هایی از شیک ترین ، زیباترین و جدیدترین تزیینات  یلدایی  را گردآوری کرده ایم تا با ایده گرفتن از آنها بتوانید تزیینات جالب و متنوعی را خلق کنید .

 

 

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (5 امتیاز)