مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۲۱:۲۴:۰۱ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
3107
19 جولای 2017

میخچه  corn و پینه callus نواحی سخت و دردناکی از پوست هستند که نوعی واکنش محافظتی پوست است که  اغلب در پاسخ به فشار یا اصطکاک روی پاها ایجاد می شوند. میخچه خطرناک نیست اما می تواند آزار دهنده و دردناک باشد. همچنین  گاهی هم می تواند منجر به عفونت یا زخم در پوست بخصوص در بین مبتلایان به دیابت و کسانی که گردش خون ضعیف در پا دارند ، شود.

پینه ها معمولا بزرگتر از میخچه ها هستند و از نظر شکل متفاوت هستند در حالی که میخچه ها گرد و یا مخروطی و کوچکتر با مرکز سخت هستند. با ادامه این مطلب

همراه شوید تا شما را با  میخچه و انواع و دلایل بروز  آن بیشتر آشنا کنیم.

 

 

 

میخچه چیست؟

 

 

پوست یکی از حساس ‌ترین مناطق بدن به شمار می‌ رود و با کوچک‌ ترین فشاری، عکس‌العمل نشان می ‌دهد و این واکنش‌ها به صورت ‌های مختلفی همچون تورم، قرمزی، تاول و … بروز می کنند.  زمانی که پوست، میان فشار دو سطح قرار گیرد، مکانیزم دفاعی موجود در قسمت کف پا آغاز به ساختن لایه‌ی شاخی موسوم به میخچه می‌کند. در واقع می توان گفت میخچه  به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است که  بر حسب نوع پوست به رنگ سفید، خاکستری، زرد و قهوه‌ای ظاهر می‌شود. میخچه پیرامون یک هسته مرکزی در ناحیه ای که حداکثر فشار را تحمل می کند ( مثلا  روی یک برجستگی استخوانی ) به وجود می آید، هسته حالت مخروطی شکل داشته و نوک آن به سمت داخل و قاعده آن در سطح پوست و با درد نسبتا زیادی به ویژه هنگام افزایش فشار همراه است.

هر چند که میخچه اندازه کوچکی دارد، اما دردناک است و راه رفتن را دشوار می‌سازد و می تواند موجب بروز اشکال در راه رفتن و لنگش شود.

اگر تحریک به طور مستمر روی بافت های تولید کننده میخچه ادامه یابد، حتی پس از حذف آن، پوست مجدد تولید میخچه می کند.

میخچه در میان زنان شایع ‌تر از مردان است. زن ‌ها به دلیل پوشیدن کفش ‌های نوک ‌تیز و پاشنه‌ بلند و تحت فشار قرار گرفتن پاها و انگشتان بیشتر به این ضایعه مبتلا می ‌شوند.

 

 

انواع میخچه

 

 

انواع میخچه -میخچه نرم و سخت

 

میخچه  را به دو نوع کلی تقسیم بندی می کنند:

 

میخچه سخت: شایع ترین شکل ضایعه است و همانطور که از اسم آن برمی آید سخت و خشک است. اغلب در سطوح خشک و مسطح پوست به وجود می آید که عمدتا روی انگشتان و بین آنها و زیر سر استخوانهای بند انگشتان و پاشنه پا است و غالبا با زگیل کف پا اشتباه می شود.

 

میخچه نرمدر فضای بین انگشتان و بین انگشت های نزدیک ایجاد می شوند، به ویژه بین انگشت چهارم و پنجم دیده می شود. معمولا سفید رنگ بوده ، ابعاد آن از سه تا نه میلیمتر متغیر است و قوامی لاستیکی دارد. این ضایعات دردناک تر از میخچه سخت هستند و به خصوص وقتی از طرفین به انگشتان فشار وارد شود ، درد بیشتر خواهد شد. این نوع میخچه عموما به دلیل برجستگی های موجود بر روی استخوان میان انگشتان به وجود می آید و به دلیل تعریق در ناحیه میان انگشتان و بخش جلوی پا ،نرم است.

 

 

 

 

 

دلایل بروز میخچه

 

دلایل بروز میخچه

 

 

 

دلایل مختلفی برای ابتلا به میخچه وجود دارد که بسیاری از آنها به  دلیل بی‌احتیاطی و بی‌توجهي خودمان به وجود می‌آید.

۱.پوشیدن کفش‌ یا جوراب تنگ،

۲.تماس بیش از اندازه انگشتان با رویه کفش‌،

۳.پوشیدن کفش یا صندل بدون جوراب و پیاده‌روی طولانی و مستمر،

۴.استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و تنگ،

۵.ایستادن یا راه رفتن طولانی برروی سطوح سخت ،

۶.عدم درمان قوس کف پا و افزایش فشار بر انگشتان و سینه‌ پا ،

۷.اضافه وزن  و یا حاملگی،

۸.در نهایت تقسیم نامتعادل وزن روی پاها

از جمله عواملی است که موجب می‌شود پا و انگشتان آن در معرض فشار قرار بگیرند و احتمال ابتلا به میخچه در آنها تقویت شود، بنابراین اگر نسبت به این موارد بی‌تفاوت باشید به مرور شاهد درد مفصل انگشتان، التهاب، برآمدگی و سفتی پوست و دردهای نقطه‌ای در موضع میخچه خواهید بود.

ورزشکاران از جمله فوتبالیست ها، کوهنوردان و نیز کسانی که دچار انحراف کف پا هستند، استعداد بیشتری برای ابتلا به میخچه دارند.

 

 

امیدواریم در این مطلب اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم . چنانچه نظر ،تجربه و یا پیشنهادی دارید آن را با ما از طریق بخش ارسال دیدگاه در میان بگذارید.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (4 امتیاز)