مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۵:۳۵:۳۸ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
4918
15 ژوئن 2017

صنایع دستی پر فروش اصفهان موضوعی است که سایت رنگ وارنگ قصد دارد در این مطلب بیشتر به آن بپردازد. اگر حتی قصد خرید صنایع دستی اصفهان را ندارید ، پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه فرمایید چرا که آشنایی با این صنایع دستی با ارزش خالی از لطف نیست.

صنايع دستی اصفهان یکی از پر طرفدارترین صنابع دستی ایران محسوب می شود. همانطور که می دانید ، صنایع دستی لوازم تزیینی و کاربردی هستند که هنرمندان با مواد اولیه بومی و هنر دست و ابزار ساده آنها را خلق می کنند. صنایع دستی هر منطقه و هر کشور می تواند بیانگر ذوق و هنر مردم هر منطقه و کشور باشد. با نگاهی بر صنایع دستی هر قوم و کشوری می توان متوجه شد که مردم آن منطقه در چه مرحله ای از صنعتگری بوده اند.

اصفهان را می توان مهد صنایع دستی  و مرکز هنری ایران به شمار آورد. در استان اصفهان ۱۷۸ رشته از نظر توليد صنايع دستي ثبت شده که بيشتر از ۶۰ رشته در حال توليد و ارائه به بازار مي باشد . در این میان برخی از صنایع دستی همچناق پر رونق هستند و برخی دیگر بنا به دلایل مختلف مانند گذشته رونق ندارند و حتی در حال فراموشی هستند. استعداد ، ذوق ، قناعت و  پشتکار صنعتگر اصفهانی سبب شده تا صنایع دستی اصفهان نه تنها در ایران بلکه در میان گردشگران و مسافران خارجی هم محبوب و پر طرفدار باشد.  در ادامه شما را با صنایع دستی پرفروش ، با ارزش هنری بالا  و پر طرفدار اصفهان بیشتر آشنا می کنیم.

صنایع دستی پر فروش اصفهان

مروری بر صنایع دستی پر فروش اصفهان

۱. خاتم سازی  یا خاتم کاری

خاتم سازی که یکی از صنایع دستی پر فروش اصفهان است . ارزش هنری فوق العاده زیادی دارد  و از هنرهاي زيبا و فاخر دنيا محسوب می شود. خاتم کاری هنری دقیق و پرکار است. برای خلق آثار خاتم ، دقت و حوصله زیاد ، لازم است.

اوج شکوفایی و تکامل خاتمسازی را می توان در دوران صفویه دانست. طبق نظر پژوهش گران هنر خاتم کاری      Khatamkari  دوره قاجار ادامه ی هنر خاتمکاری دوره صفوی بوده است. البته سلاطین سلسله قاجار به تقلید از آثار و کارهای باقی مانده از دوران صفوی و با رویکرد عوام فریبانه به تزیین اماکن متبرکه با هنر خاتم سازی  کردند. که البته این رویکرد تبعات منفی برای هنر خاتم سازی به دنبال داشت.

صنایع دستی پر فروش اصفهان

خاتم سازی ترکیبی از چند ضلعی‌های منظم با تعداد اضلاع متفاوت است . محصولات خاتم را با مواد اولیه ای همچون انواع چوب، انواع استخوان ، عاج و مفتول برنج می سازند. پرکاربردترین ماده مورد استفاده در ساخت خاتم ، چوب است. درختانی نظیر فوفل، عناب، نارنج، شمشاد، افرا و چنار در خاتم سازی مورد استفاده قرار می گیرند.

از خاتم Khatam در تهيه محصولات مختلفی استفاده می شود.  قاب قرآن ، قاب عکس، جلد آلبوم ، شکلات‌خوری، ظرف پذیرایی ، لیوان، جعبه جواهرات ، جعبه لوازم آرايش، ساعت ،جعبه  دستمال کاغذی ، انواع جا قلمی، خودکار ، جعبه سيگار، عصا، پيپ، جا کليدی، تخته نرد،  میز و صندلی  برخی از محصولات خاتم سازی هستند.

خاتم سازی اصفهان - صنایع دستی پر فروش اصفهان

در حال حاضر بیشترین تولید محصولات خاتم کاری ایران ، در شهر اصفهان انجام می شود.

پرفروش ترین صنایع دستی اصفهان

۲. مینا سازی یا مینا کاری

مینا کاری Minakari یکی دیگر از محبوب ترین و پرطرفدارترین صنایع دستی اصفهان  به شمار می رود. هنر میناکاری با رنگ آبی چشم نواز خود ، هنری زیبا است و شهر اصفهان مهد این هنر در ایران محسوب می شود. البته امروزه رنگ های طیف آبی ، سبز و گاها قرمز نیز در آثار مینا کاری به چشم می خورد. این هنر قابلیت پیاده سازی بر روی فلزات گوناگون نظیر مس ، نقره و طلا دارد. لازم به ذکر است مینا کاری این روزها علاوه بر فلز بر روی سفال هم انجام می شود.

مینا کاران برای ساخت محصولات مینا،بعد از لعاب دادن ، بوم می زنند. سپس با مداد طراحی داخل شیارها را خش کشیده و سپس نقوش را ترسیم می کنند. در مرحله بعد به کمک قلم و رنگ های گوناگون محل خش ها را به شکل خط ترسیم رنگ می زنند.سپس با کمک مداد طراحی فضاهای خالی را به شکل خش کوچک و نقطه پر می کنند. در مرحله بعدی با سوزن دور گیری ،دور نقوش را خش می کشند. در مرحله آخر کار را در کوره می گذارند. بعد از سرد شدن محصول میناکاری آماده است.

مینا سازی- صنایع دستی پر فروش اصفهان

مینا کاری از صنایع دستی پر فروش اصفهان

بعضی از  محصولات مینا جنبه تزیینی و برخی دیگر جنبه کاربردی دارند زیبایی ،دوام و قیمت این محصولات به گونه ای است که می تواند مورد توجه و پسند اکثر افراد قرار بگیرند. برخی از محصولات مینا سازان عبارتند از: بشقاب، گلدان، سرویس چای‌خوری و شربت‌خوری، کاسه و قدح، گلاب‌پاش ، قلمدان، جعبه‌های آرایش زنانه ، انواع زیور آلات ، تابلوهای مینا که با هنرهای دیگر مانند طلاکاری، خاتم‌کاری، مینیاتور، جواهرسازی ترکیب می‌شود، آیینه ، جعبه قرآن ، درها و پنجره ها و ضریح های مینا کاری شده برای مقبره های ائمه شیعه و اماکن متبرکه .

تهیه جنس با کیفیت و مرغوب را می توان از دغدغه های خریدانی دانست که کیفیت محصول بیشتر از قیمت آن برایشان مهم است. بنا بر به گفته مینا سازان باتجربه در تولید یک محصول میناکاری مرغوب  از رنگ پخته استفاده می شود. این رنگ جذب فلز زیر ساخت شده و دیگر هیچ چیز بر آن تاثیر منفی نمی گذارد. در محصولات بی کیفیت رنگ روغنی به کار می رود.

مینا سازی - صنایع دستی پر فروش اصفهان

روش تست کیفیت ظرف مینا کاری

ظرف مینا را از آب پر کرده و روی حرارت بگذارید. اگر بعد از حرارت دادن رنگ حل شد یعنی ظرف کیفیت پایینی دارد و چنانچه هیچ تغییری مشاهده نکردید یعنی ظرف مینا کاری ،کیفیت بالایی دارد.

همچنین اعتماد به فروشنده و توجه به برند را می توان از دیگر فاکتور های تشخیص محصولات میناکاری با کیفیت دانست.

سوغات و صنایع دستی پر فروش اصفهان

۳. قلم زنی

قلم زنی Ghalamzaniاز دیگر صنایع دستی پر فروش اصفهان است. صنعت قلمزنی سابقه دیرینه در اصفهان دارد و ساخت اشیاء قلم زده از زمان های بسیار قدیم در اصفهان رواج داشته است. برخی از آثار قلم زنی بسیار نفیس تر هستند و از آنها در موزه های داخلی و خارجی  و مجموعه های خصوصی نگهداری می شود.

قلمزنی - صنایع دستی پر فروش اصفهان

هنر قلم زنی در واقع به حکاکی بر روی فلزات می گویند. به بیان دیگر به ایجاد خطوط و نقوش مختلف بر روی بدنه های فلزی نظیر مس ، نقره ، برنج و طلا  به وسیله چکش و قلم های فولادی اصطلاحا قلم زنی گفته می شود.

هنر قلم زنی یکی از قدیمی ترین و شگفت انگیزترین آثار هنری اصفهان است که خرید آن سالهاست در بین مردم و گردشگران خارجی رواج داشته است. بسیاری از مردم اصفهان برای تزیین خانه های خود ، صنایع دستی قلم زنی را خریداری می کنند یا آن را به عنوان هدیه برای دوستان و نزدیکان خود تهیه می کنند . گردشگران آن را به عنوان یک سوغات خریداری می کنند. زیرا از نظر آنها آثار قلم زنی بسیار با شکوه هستند و  برای ساختن و آماده سازی آنها مستلزم صرف زمان و مهارت بسیار زیادی است.

قلمزنی -صنایع دستی پر فروش اصفهان

از قلم زنی در تهيه محصولاتی از قبیل بشقاب ، سینی ، کاسه ، شکلات خوری، گزخوری، میوه خوری ، تنگ ، گلدان، آینه شمعدان ، قاب ، قهوه جوش ، قندان  ، سطل و مواردی از این قبیل استفاده می شود. به تازگی از هنر قلم زنی در تولید و زیباتر کردن انواع زیورآلات نظیر گردنبند، گوشواره ، دستبند، انگشتر مردانه و زنانه  نیز استفاده می شود.

دیگر صنایع دستی پر فروش اصفهان

۴. قلمکاری

قلمکاری Ghalamkari یا ساخت پارچه‌های قلمکار از دیگر صنایع دستی پر فروش اصفهان ، این شهر هنری ایران محسوب می شود. رنگ سازی، آهار زدایی، رنگرزی زمینه، نقش زنی با قالب ، خشکاندن، تثبیت و منگوله زنی از مراحل آماده سازی پارچه های قلمکار هستند.

این روزها از شهر اصفهان به عنوان مرکز اصلی تهیه و تولید پارچه های قلمکار می توان نام برد و به جرات می توان گفت شهرت  پارچه های قلمکار اصفهان بیشتر از سایر مناطق ایران است.

قالب های مورد استفاده در تولید پارچه های قلمکار را از چوب درختانی مانند زالزالک و گلابی به دلیل استحکام و قابلیت انعطاف پذیری مناسب ، می سازند. برای یک نقش به تعداد رنگ های مورد استفاده ، قالب ساخته می شود به عنوان مثال برای یک نقش چهار ر رنگ ، ۴ قالب به شکل مجزا تهیه می شود.  همچنین برای یک طرح حداکثر ۴ رنگ به کار می رود.

قلمکاری - پر فروش ترین صنایع دستی اصفهان

نقوش پارچه های قلمکار متنوع می باشد.  بُته جقه ، چهار بُته اميري ، سروی ،  تصاویر شعرا، وقایع تاریخی، گل و بوته ، تصاویر حیواناتی همچون طاووس ، فیل  شتر، تصاویر زورخانه ،شکارگاه ،  شعرا و عشاق ایرانی  از جمله نقوش پارچه های قلمکار هستند.

قرمز ، آبی ، زرد، سبز و مشکی  از رنگ های اصلی مورد استفاده در پارچه های قلمکار هستند و از ترکیب این رنگ ها  به نسبت مشخص رنگ های دیگر ساخته میشود.

سفره های قلمکار یکی از صنایع دستی پر فروش اصفهان

سفره ، سجاده، پرده، زیرانداز، رو بالشی، رو فرشی، روتختی، رو مبلی، حوله حمام، شال گردن، دستمال، لباسهای محلی، روسری و کیف از جمله موارد استفاده از پارچه قلمکار هستند. سفره‌ قلم کاری را می توان  یکی از صنایع دستی پرطرفدار، خوش قیمت و کاربردی اصفهان به شمار آورد.

سفره قلمکار - پر فروش ترین صنایع دستی اصفهان

سفره‌ قلمکار که سراسر زیبایی و نقش‌ و‌ نگار است، میتواند به عنوان یک رومیزی زیبا در خانه‌ی ما باشد، یا اینکه به عنوان سفره‌ هفت‌ سین استفاده شود، حتی می‌توان از آن به عنوان سفره‌ غذاخوری استفاده کرد.

پارچه  از جنس کتان ، چلوار، کرباس ،ابریشم ،متقال، ململ حاجی علی اکبری، از جمله پارچه های پر مصرف در تولید پارچه های قلمکار هستند.

انتقال درست نقوش بر روی پارچه و بدون رنگ پاشیدگی، ضخامت مناسب از ویژگی های سفره های قلمکار مرغوب است. کیفیت پارچه، نوع رنگ مصرفی،  ریشه های اطراف، نظم در طرح و نقش ، سایز و دیگر موارد از عوامل تعیین کننده قیمت این پارچه زیبا و خوش نقش می باشد.

صنایع دستی پر فروش اصفهان

۵. نقره سازی

نقره سازی یکی دیگر از پر فروش ترین صنایع دستی اصفهان است. نقره سازی در ایران از زمان های گذشته تا امروز مورد توجه بوده است. این هنر در برخی شهرهای ایران از جمله اصفهان ، شیراز ، زنجان و تبریز رایج بوده است.

ذوب کردن نقره خام، عیار کردن، ریختگی، نورد کردن، خم کردن، جوشکاری، چکش کاری، ساخت، چرخ کاری، قلم زنی و حکاکی و پرداخت و مونتاژ ازجمله مراحل ساخت و آماده سازی یک محصول نقره است.

نقره سازی - صنایع دستی پر فروش اصفهان

ظروف نقره دو نوع اصل و بدل دارند. ظروف بدل نقره ای ، فقط روکش نقره دارند.

محصولات نقره از صنایع دستی پر فروش اصفهان

به دلیل اینکه نقره قابلیت چکش خوری بسیار خوبی دارد می توان به راحتی آن را شکل داد و طرحهایی بسیار مختلف را بر روی آن پیاده کرد. بنابراین محصولات متنوع و زیبایی را می توان با این هنر تولید کرد.

آینه و شمعدان ، سرويس چايخوری، آجیل خوری، میوه خوری ، شربت خوری ،شکلات خوری ، گز خوری، سینی ، چنگال ،  کارد ،  قاشق ، جعبه دستمال کاغذی، جعبه جواهر اشیای تزئینی، انواع ساعت، گلدان و گل از جمله محصولات نقره هستند.

گل های نقره را می توان یکی از محصولات جدید و پرطرفدار این هنر می توان به شمار آورد. از این گل ها به صورت شاخه ای و یا در انواع قاب به عنوان هدیه و یا استفاده در دکور خانه و محل کار می توان اسفاده کرد.

قیمت ظروف و تابلوهای نقره معمولا بسیار بالاست که  به عوامل مختلفی از قبیل میزان کار انجام شده بر روی ظروف، خلوص نقره مورد استفاده  و وزن ظروف بستگی دارد.

امروزه برخی از خانواده ها ضمن اینکه از این ظروف در پذیرایی از مهمان ها و تزیین خانه استفاده می کنند با خرید این ظروف ارزشمند به نوعی سرمایه گذاری هم می کنند.

اگر می خواهید از اصل بودن و کیفیت انواع  محصولات نقره مطمئن باشید ، بهترین کار خرید و تهیه این محصولات از فروشگاه های معتبر است.

فیروزه کوبی اصفهان

۶. فیروزه کوبی

فیروزه کوبی FiroozehKoobi یکی دیگر از صنایع دستی ارزشمند ایران و از صنایع دستی پر فروش و پر طرفدار اصفهان است.فیروزه کوبی را می توان از صنایع دستی جدید محسوب کرد . این هنر قدمتی حدود ۷۰ سال دارد . فیروزه کوبی ابتدا در خراسان انجام می شده است و سپس توسط  فردی به نام حاج داداش از مشهد به اصفهان منتقل شد و ترویج یافت. با اینکه هنر فیروزه کوبی در مقایسه با سایر صنایع دستی اصفهان قدمت کمتری دارد اما این موضوع به هیچ وجه از ارزش هنری آن کم نمی کند. امروزه فیروزه کوبی در تعداد کمی از شهر های ایران هم انجام می شود اما  مهم ترین مرکز ساخت فیروزه کوبی شهر اصفهان است و مهارت  و تبحر استادان اصفهانی  در این زمینه حرف اول را می زند.

فیروزه کوبی -صنایع دستی پر فروش اصفهان

فیروزه کوبی را می توان هنر آراستن سطوح فلزی با تکه های کوچک فیروزه دانست. انتخاب و آماده سازی ظرف ، چسباندن سنگ های فیروزه به کمک چسب فیروزه کوبی  بر روی قسمت مورد نظربا کمترین فاصله ممکن بین قطعات، ساب زدن و به قول اساتید اصفهانی آب ساب کردن و نهایتا پولیش و جلا دهی از مراحل  این کار هنری زیبا و با ارزش است.

پرفروش ترین و یکی از گران ترین صنایع دستی اصفهان

برای انجام هنر فیروزه کوبی به وسایلی مانند: ظروف مسی ، نقره ای یا برنزی ، چکش ، گاز انبر، چراغ گاز ، ابزار تراش فلز، قالب ، دریل ، پنس ،انواع سمباده ، سوهان ، چسب فیروزه کوبی لاک گردویی  و فیروزه احتیاج است.

محصولات فیروزه کوبی بیشتر جنبه تزیینی دارند و گران قیمت هستند زیرا مواد اولیه گرانی دارد. هر چه فاصله میان قطعات  سنگ فیروزه کار شده کمتر باشد، ارزش کار بیشتر شده و نهایتا قیمت تمام شده بالاتر می رود.

فیروزه کوبی - صنایع دستی پر فروش اصفهان

از هنر فیروزه کوبی در ساخت انواع زیورآلات و ظروف استفاده می شود. زیور آلاتی مانند گوشواره ، انگشتر ، دستبند ، النگو ، گردنبند،  سنجاق سینه و ظروفی  نظیر شیرینی خوری، شکلات خوری ، گز خوری، آجیل خوری، شربت خوری ، چای خوری ، کشکول ، قندان،  ،سینی ،سنگاب ، گلدان ،  گلاب پاش ، گلدان برخی از محصولات فیروزه کوبی هستند.

همانطور هم که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم صنایع دستی اصفهان بسیار متنوع بوده و طرفداران زیادی دارد. در این مطلب سعی کردیم صنایع دستی پر فروش اصفهان را به شما عزیزان معرفی کنیم و در مطلب دیگر حتما به سایر صنایع دستی اصفهان بیشتر می پردازیم.

چنانچه بخواهید صنایع دستی اصفهان را برای خود تان یا دوستان و آشنایان خود خریداری کنید، کدام یک را ترجیح می دهید؟ آیا این مطلب برای شما مفید بود و به شما درباره صنایع دستی پرفروش اصفهان اطلاعات کافی داد؟

خوشحال می شویم دیدگاه های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4/5 - (6 امتیاز)