مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۵:۴۳:۴۸ ساعت:     
 پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 25 April 2024 میلادی  و   16 شوال 1445 قمری
1047
8 نوامبر 2016

 اصول بهد‌‌‌اشتی غذای کمکی

 

 

در این مطلب قصد داریم اطلاعات مفید دیگری را  درباره  غذای کمکی  و اصول بهد‌‌‌اشتی غذای کمکی با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

دو سال اول زندگی که مشخصه آن رشد و تکامل سریع فیزیکی است، زمانی است که بسیاری از تغییرات، تحت تأثیر دریافت مواد مغذی می باشند. نوزادان سالمی که با کفایت بالای موادمغذی، تغذیه می شوند، انرژی کافی برای یادگیری و پاسخ دادن به محرک های محیط را دارند و همین امر سبب می شود تا والدین با آنها ارتباطی عاطفی تر داشته باشند.

همانطور که مشخص گردید، تغذیه انحصاری با شیرمادر در ۶ ماه اول زندگی برای رشد و تکامل کودک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اما از سن ۶ ماهگی به بعد، شیرخوار علاوه بر شیرمادر به غذاهای سالم، مناسب، کم حجم و پرانرژی نیاز دارد.

دلیل شروع غذای کمکی این است که از سن ۶ تا ۹ ماهگی کودک به منابع آهن احتیاج دارد و از سن ۸ تا ۹ ماهگی شیر مادر دیگر انرژی مورد نیاز کودک را تأمین نمی کند.

اگر در فاصله ۹ تا ۱۲ ماهگی غذای جامد را شروع نکنید، در آینده کودک دچار مشکلات زیادی در زمینه قبول غذاهای جامد خواهد شد و اگر کمتر از ۳ ماهگی به کودک غذای جامد بدهیم، خصوصاً اگر سابقه آلرژی در خانواده باشد، احتمال ایجاد آلرژی غذایی در کودک بسیار زیاد می شود.

تهیه مواد غذایی خوشمزه و اشتهاآور در خانه شاید کمی وقت‌گیر باشد اما حاصل این زحمت یک خوراکی سالم، ارزان، مقوی و مغذی خواهد بود

بایدتوجه داشته باشید که دستگاه گوارش کودک بسیار حساس است و با کوچک‌ترین آلودگی، ممکن است دچار اسهال شود و در نتیجه، در معرض خطر سوء تغذیه قرار گیرد. بنابراین باید در هنگام تهیه و نگهداری و دادن غذا به شیرخوار اصول بهداشتی زیر را کاملاً مراعات نمود. اصول بهد‌‌‌اشتی برای تهیه غذای کود‌‌‌ک یکی از اصلی‌ترین موارد‌‌‌ د‌‌‌ر تهیه غذای او به شمار می‌‌رود‌‌‌ که به حفظ سلامت کود‌‌‌ک کمک می‌‌کند‌‌‌. رعایت این نکات مانع از ورود‌‌‌ میکروب و آلود‌‌‌گی‌‌ها به غذای کود‌‌‌ک شد‌‌‌ه و از ابتلای او به بیماری‌‌ها از جمله بیماری‌‌های گوارشی مانند‌‌‌ اسهال و استفراغ جلوگیری می‌‌کند ‌‌‌با به کار گرفتن این توصیه‌‌ها غذای سالمی از نظر بهد‌‌‌اشتی برای کود‌‌‌ک خود‌‌‌ تهیه کنید‌‌‌:

 

۱-قبل از آماده كردن غذا و بعد از پایان كار دستها را با آب و صابون بشویید و هر بار كه جای کودک را عوض می‌كنید و یا به دستشویی (توالت) می‌روید حتما” دستها را با آب و صابون بشویید، اگر دستها زخمی‌است قبل از تهیه غذا محل زخم را ببندید.

 

۲-لوازمی ‌را كه برای تهیه و طبخ غذا بكار می‌برید كاملا” بشوئید. پارچه های مخصوص تمیز كردن آشپزخانه را مرتب بشوئید و در آفتاب پهن كنید.

 

۳-ظروف تمیز برای تهیه و تدارك غذا استفاده  کنید.

 

۴- محل تهیه و پخت غذا را تمیز نگهد‌‌‌ارید‌‌‌.

 

۵- برای نوشیدن و تهیه غذای کود‌‌‌ک ، حتما از آب پاكیزه استفاده كنید. كودكان نسبت به آلودگی آب حساس و آسیب پذیر هستند آب مصرفی كودكان زیر یكسال را حتما” بجوشانید.

 

۶-برای غذا دادن به كودك از فنجان ها و كاسه های تمیز استفاده کنید.

 

۷-غذاها راخوب بپزید و بعد‌‌‌ از پخت کامل تا زمان مصرف د‌‌‌ر ظروف تمیز و د‌‌‌ربسته نگهد‌‌‌اری گرد‌‌‌ند‌‌‌.

 

۸-تا حد‌‌‌امکان غذای كود‌‌‌ك را تازه تهیه كنید‌‌‌ و د‌‌‌ر صورت اجبار به استفاد‌‌‌ه از غذاهای باقیماند‌‌‌ه، آن را قبل از مصرف کاملا گرم کنید‌‌‌ چون حرارت موجب از بین رفتن میكروبهای بیماریزا می‌شود و آلودگی احتمالی غذا در اثر پخت از بین می‌رود.

 

۹-قبل از دادن غذا به کودک دستها و صورت او را بشویید.

 

۱۰-از دادن غذاهایی كه خطر ایجاد خفگی برای کودک دارند بپرهیزید ،مثل دانه كامل یا تكه شده مغزها، دانه كامل انگور، هویج خام و …

 

۱۱-همان‌قدر غذا را گرم کنید که احتمال می‌دهید فرزندتان بخورد. در غیر این صورت باید اضافه غذایی را که گرم کرده‌اید، دور بریزید زیرا ورود بزاق کودک به غذا شرایط را برای رشد میکروب‌ها مناسب می‌کند.

 

۱۲-غذاهای باقیمانده را سریعا” خنك كنید و در ظرف در بسته در داخل یخچال نگهداری كنید. نگهداری غذا در دمای اتاق باعث فساد غذا می‌شود.

 

۱۳-برای نگهداری غذای کودک در فریزر بهتر است غذا را را در قالب‌های مکعبی یخ بریزید و منجمد کنید سپس مکعب‌های منجمد شده را در کیسه فریزر گذاشته در فریزر نگه دارید و هر بار یک تکه آن را خارج کنید و به فرزندتان بدهید.میوه و سبزی‌هایی را که به این روش منجمد می‌شوند، تا ۳ ماه می‌توان نگه داشت. ماهی، گوشت و مرغ منجمد شده هم یكی دو ماه ماندگاری دارد.داشتن این تکه‌های غذای منجمد در فریزر باعث می‌شود به مرور زمان بتوانید غذاهای متنوعی را برای فرزندتان داشته باشید یا حتی با ترکیب آن‌ها یک غذای خوشمزه برای فرزندتان تهیه کنید.

 

۱۴-برای نگهد‌‌‌اری غذای کود‌‌‌ک د‌‌‌ر یخچال، غذاهای خام و پخته را د‌‌‌ر ظروف مجزا نگهد‌‌‌ارید‌‌‌.

 

۱۵- اگر غذا را در مایکروفر گرم می‌کنید باید خیلی مراقب باشد. مایکروفر تمام  قسمت‌های غذا را به‌طور یکنواخت گرم نمی‌کند و ممکن است در غذا نقاطی به مراتب داغ‌تر از سایر قسمت‌های غذا ایجاد کند. بنابراین بعد از این‌که غذا را از مایکروفر درآوردید خوب هم بزنید و قبل از خوراندن آن به فرزندتان کمی صبر کنید که دمای آن در تمام قسمت‌های غذا یکنواخت شود.

 

۱۶-غذای کودک هنگام سرو نباید گرم‌تر از دمای بدن باشد. برای این منظور کمی از غذا را روی پوست پشت ساعد بگذارید و از دمای آن مطمئن شوید.

 

۱۷- غذای یخ‌زدایی شده را باید ظرف ۴۸ ساعت مصرف کرد و هر چه بعد از این مدت باقی‌ماند، دور ریخت.

 

۱۸-غذای فرزندتان را شیرین نکنید. کودک نیازی به شکر و قند افزودنی ندارد. درست است اگر فرزندتان غذایی را نخورد و شما آن را شیرین کنید، با اشتیاق همان غذا را می‌خورد اما این روش خوبی نیست زیرا درک مزه شیرین در کودک از سایر مزه‌ها قوی‌تر است و تکرار این روش غلط سبب بالا رفتن آستانه چشایی مزه شیرین در کودک شده و به این ترتیب کودک تمایل پیدا می‌کند غذاهای شیرین‌‌تر را بخورد و به این ترتیب زمینه بیماری‌هایی مانند دیابت و چاقی در او فراهم می‌شود.

 

۱۹- د‌‌‌ر صورت استفاد‌‌‌ه از مواد‌‌‌ غذایی صنعتی از مواد‌‌‌ غذایی پاستوریزه استفاد‌‌‌ه كنید‌‌‌.

 

۲۰- غذاها را از د‌‌‌سترس حشرات و جوند‌‌‌گان د‌‌‌ور نگهد‌‌‌ارید‌‌‌.

 

۲۱- شیرخواران را به آرامی و صبورانه تغذیه كنید و آنها را برای خوردن تشویق كنید اما مجبورشان نكنید.

 

۲۲- در طول بیماریها دریافت مایعات شیرخوار را افزایش دهید شامل دفعات بیشتر تغذیه با شیرمادر، و نیز كودك را به خوردن غذاهای نرم، متنوع، اشتهاآور و مطلوب تشویق كنید. پس از بیماریها، غذا را به دفعات بیشتر از معمول به شیرخوار بدهید و او را برای خوردن بیشتر تشویق كنید.

 

۲۳-اگر كودكان از خوردن بسیاری از غذاها امتناع می كنند، غذاهایی با تركیبات مختلف، طعم ها و قوام مختلف و روشهای متفاوت را برای تشویق آنها تجربه كنید.

 

۲۴-دفعات غذا دادن به كودكان را همانطور كه بزرگتر می شوند، افزایش دهید. تعداد دفعات مطلوب بستگی به تراكم انرژی غذاهای محلی و مقادیر معمول مصرف شده در هر وعده دارد.

 

۲۵- به یاد داشته باشید كه زمان غذاخوردن فرصتی برای آموختن و ابراز محبت است. در طول غذا دادن به كودك با او صحبت كنید و تماس چشم با چشم با او داشته باشید.

 

۲۶- آشفتگی را در طول غذا دادن به كودك به حداقل برسانید،چون در این صورت كودك علاقه خود را به غذا خوردن  از دست می دهد.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (6 امتیاز)