مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۸:۵۹:۲۳ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
1565
5 ژانویه 2017

 

تقویت هوش کودک

 

 

با مطلبی تحت عنوان عوامل تاثیرگذار بر تقویت هوش کودک از سایت رنگ وارنگ در خدمت شما عزیزان هستیم. رشد هوشی فرد، نتیجه متقابل وراثت و محیط است.افراد با هوش کساني هستند که ضريب هوشي شان از حد عادي مقداري بالاتر است. حدود نود درصد مردم جامعه داراي ضريب هوشي بين ۹۰ تا ۱۱۰ هستند که به آن «هوش طبيعي» گفته مي شود.به هوش بين هفتاد تا نود درصد نيز «هوش مرزي» مي گويند؛ يعني مرز بين هوش طبيعي و عقب ماندگي ذهني، پايين تر از آن نيز «عقب ماندگي ذهني» است که درجه هاي خفيف، متوسط و شديد دارد. هوش بهر بين ۱۲۰ تا ۱۳۰ را «سرآمد» و از ۱۳۰ به بالا را «باهوش» مي گويند.
مغز انسان در اثر محرک هاي محيطي رشد مي کند، بنابراين هر چقدر که پدر و مادر محيط غني تر از جهت آموزش و پرورش براي فرزندشان به وجود بياورند، کودک احتمال رشد هوشي بيشتري خواهد داشت. براي نمونه با او حرف بزنند، به سوالات او پاسخ دهند، برايش کتاب بخوانند، او را به گردش ببرند و جانوران مختلف را به او نشان بدهند، از کودک بخواهند که با آنها صحبت کند و… موسيقي کلاسيک نيز تأثير زيادي در رشد هوشي افراد دارد.
افراد باهوش کساني هستند که مي توانند مسايل و مشکلات جاري را به راحتي حل و فصل کنند و خود را با محيط به گونه يي انطباق دهند که کارها را به خوبي پيش ببرند.
پدر و مادر اولين کساني هستند که متوجه رشد حرکتي، رشد کلامي و کارهاي ذهني فرزند خود مي شوند. رشد زودرس حرکتي، کلامي و ذهني از ويژگي هاي کودکان داراي هوش بالاست. اين کودکان، مستقل تر از ساير بچه ها هم سن خود هستند و کنجکاوي هاي بيشتري نسبت به محيط اطراف شان نشان مي دهند.
کودکان تيز هوش کنجکاوترند و مرتب راجع به مسايل مختلف سوال مي کنند. يک کودک تيز هوش وقتي در مورد مورچه سوال مي کند، از والدين خود توضيح کاملي درباره نحوه ي زندگي آنان مي خواهد. آنان مي خواهند به عمق مسايل فرو بروند.
آنان در مسايلي که از نظر ديگران ساده، بديهي و عادي است مي توانند ساعت ها بررسي و تفحص کنند و در واقع گفته مي شود که دانشمندان و هنرمندان، کودکان با هوشي هستند که توانمندي هاي دوران کودکي شان يعني «کنجکاوي» خود را حفظ کرده اند.
کودکان تیزهوش از لحاظ رفتار و کردار با سایر کودکان هم سن و سال خود تفاوت دارند. این کودکان برعکس سایر کودکان سعی می کنند بدون در نظر گرفتن هیچ گونه آسیبی برای رسیدن به هدف خود و آنچه که در ذهنشان می گذرد، تلاش کنند. البته این موضوع اگر با برنامه زیری والدین پیش رود، موجب رشد دو چندان کودک خواهد شد.
کوکان تیز هوش زمینه خوبی دارند تا نخبه شوند و حتی در مواردی دیده شده که اگر این کودکان را در مسیر صحیح هدایت کنند، به اختراعاتی دست می زنند، که بشریت تا به حال به عمر خود ندیده است.

تقویت حافظه و ارتقاء هوش تحت تاثیر عواملی همچون استفاده از بازی های فکری ، مطالعه ، ورزش و تفریحات فیزیکی ،نواختن موسیقی و تغذیه و…می تواند صورت بگیرد که هربه کدام باید طبق اصول و شرایط خاص خودش پرداخته شود. در این بین تغذیه بسیار موثر است که به بررسی بیشتر آن می پردازیم:

 

شیر مادر و تقویت هوش کودک

۱-شیر مادر: سعی کنید در شش ماه نخست تولد، نوزاد را فقط با شیر مادر تغذیه کنید.هوش فرزند با شیر مادر خوردن رابطه مستقیم دارد. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند حدود ۷.۵ درصد باهوش تر هستند و ۶.۵ درصد بهره هوشی بیشتر نسبت به افرادی دارند که شیر مادر نخورده اند.

 

مصرف غذاهای سرشار از آهن و تقویت هوش کودک

۲- مصرف غذاهای سرشار از آهن:غذاهای سرشار از آهن مانند گوشت قرمز بدون چربی،میوه‌های خشك،غلات كامل و حبوبات (حبوباتی چون لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، عدس، لپه )میزان انرژی و سطح هشیاری را افزایش می دهند.

 

 

مصرف ماهی و امگا ۳ و تقویت هوش کودک

۳-مصرف ماهی و امگا ۳ : ماهی چرب مانند ماهی آزاد،تن و ساردین منبع قوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند.آووكادو، گردو و بادام منابع مفید دیگری از امگا۳ هستند.

 

مصرف تخم مرغ و تقویت هوش کودک

۴-تخم مرغ: نیز برای تقویت حافظه بسیار مفید است به ویژه مصرف تخم مرغ در دوران بارداری موجب افزایش هوش کودک می شود.

 

 

مصرف غلات كامل و تقویت هوش کودک

۵-غلات كامل:غلات كامل سرشار از ویتامین B هستند و به افزایش عملكرد حافظه كمك می‌كنند.

 

 

خوردن صبحانه و تقویت هوش کودک

۶-خوردن صبحانه :تحقیقات همواره نشان داده است که خوردن صبحانه سبب بهبود حافظه،تمرکز و یادگیری می گردد.

 

 

میوه های موثر بر  تقویت هوش کودک

۷- میوه هایی که بر روی هوش و حافظه ی موثرند عبارتند از: سیب، انگور،انجیر،انار، انبه، پرتقال ،خرما .

 

 

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها و تقویت هوش کودک

۸-تقویت حافظه با مصرف غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها ، روغن زیتون، کره بادام زمینی و سیب زمینی شیرین

 

 

 

۹- و در نهایت مصرف کمتر غذاهای کم ارزش :زیرا مواد غذایی دارای چربی و قند فراوان نظیر چیپس و نوشابه های گازدار بهره هوشی کودکان ˈIQˈ را کاهش می دهد.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.4/5 - (7 امتیاز)