مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۵:۱۳:۱۸ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
7992
29 آگوست 2016

قبل از شروع کار با نمد بهتر است اطلاعاتی هر چند مختصر درباره  نمد،  کاربرد ها و چگونکی کار با آن را کسب کنید. هنر نمد دوزی ، هنری سرگرم کننده ، جذاب ، زیبا و درآمد زا است. برای یادگیری نمد دوزی محدودیت سنی وجود ندارند و هر فرد می تواند با  یادگیری یکسری اصول اولیه و کمی تمرین ، در ساخت  دست سازه های نمدی مهارت کسب کند.

چنانچه می خواهید قبل از شروع کار با نمد ، با ویژگی های نمد بیشتر آشنا شوید و درباره نحوه کار با نمد اطلاعات بیشتری بدست بیاورید پیشنهاد می کنیم ، این مطلب را تا پایان مطالعه فرمایید.

شروع کار با نمد و انواع نمد

نمد چیست؟

نمد felt نوعی از منسوجات بی بافت است که به وسیله رطوبت، حرارت و پرس ‌کردن الیاف به هم درست می شود. نمد هم می تواند از الیاف طبیعی مثل پشم باشد و هم از الیاف مصنوعی مانند اکریلیک. انواع مختلفی از نمد برای مصارف صنعتی، فنی، طراحی هنری و ساخت صنایع دستی وجود دارد. در حالیکه برخی از نمدها نرم و لطیف هستند، برخی دیگر چنان محکم هستند که برای مصارف ساختمانی استفاده می‌شوند. نمد می‌تواند از نظر محتوای الیاف، اندازه، رنگ، ضخامت، چگالی و در اصل نوع استفاده‌اش متفاوت باشد.

شروع کار با نمد و انواع پارچه نمدی

امروزه پارچه های نمدی در رنگ های متنوعی تولید می شوند.  نمدهای طرح دار هم مدتی است که در بازار در دسترس هستند. منسوجات نمدی خیلی کم چروک می شوند با این حال اگراین نوع پارچه ، اتوکشی لازم داشت ؛ باید در هنگام  اتو کشی به نکاتی توجه داشت. از جمله اینکه اتو نباید خیلی داغ  شود و اینکه باید روی پارچه نمدی، یک پارچه نخی پهن کنید تا پرزهای نمد به اتو نچسبد. پارچه نمدی قابل شستشو است اما شستشوی زیاد و نامناسب می تواند بر فرم و کیفیت آنها تاثیر منفی بگذارد.

کاربرد نمد

پارچه های نمدی ضخامت های متفاوتی دارند. بر اساس نوع کاربرد، از نمد با ضخامت های مختلف استفاده می شود. در کارهای هنری به طور معمول از نمد با ضخامت ۲ میلی متر و ضخامت ۴ و ۵ میلی متری بیشتر استفاده می شود.

از نمدهای نازک تر یعنی با ضخامت ۲ میلیمتر در ساخت وسایلی مثل انواع عروسک ، گیفت ، بوک مارک (نشان گر کتاب)، حلقه های اسمِ نمدی، گل سر و بسیاری دیگر از وسایل و تزیینات استفاده می شود.

نمد ضخیم تر معمولا برای وسایل و تزییناتی که لازم هست محکم تر باشند مانند انواع کیف، زیرلیوانی ، رومیزی ، گلدان ، زیربشقابی و دیگر وسایل این چنینی  کاربرد دارد.

نحوه کار با نمد

چون لبه  پارچه های نمدی با برش مثل بقیه پارچه ها ریش ریش نمی شود، بنابراین دوخت از رو انجام می شود و نیازی به برگرداندن ندارد، البته در بعضی کارها مثل انواع کیف و جامدادی می شود از داخل دوخت زد و سپس کار را برگرداند.

پارچه‌های نمدی را با دست و  با نخ  های معمولی (همان قرقره های خیاطی) یا نخ‌های کوبلن (دمسه) یا عمامه‌ای و همچنین با چرخ خیاطی به ‌راحتی می‌توان دوخت. برای دوخت قسمت‌هایی که نمی‌خواهید هنگام دوخت دیده شوند یا گره‌های زده شده زیر کار بهتر است از نخ نامرئی استفاده کنید.حسن دیگر استفاده از نخ نامرئی آن است که دیگر نیازی به خرید نخ ها در رنگ های مختلف ندارید. می توانید تعدادی از رنگ های اصلی و زیبا را که برای تزیین بیشتر استفاده دارند خریداری کرده و بقیه کارها را با نخ نامرئی بدوزید. بهتر است برای شروع کار بانمد از طرح های ساده تر شروع کنید سپس به مرور کارهایی که به مهارت بیشتری نیاز دارند را انجام دهید.

ابزار نمد دوزی

قبل از شروع کار با نمد باید نسبت به تهیه ابزار نمد دوزی اقدام کنید. از جمله ابزار و لوازم موردنیاز برای کار با پارچه‌های نمدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

شروع کار با نمد و ابزار نمد دوزی

۱- کاغذ مناسب برای تهیه الگو

۲- قیچی

-قیچی مخصوص پارچه

– قیچی زیگزاگ: در صورت نیاز و تمایل برای انجام برش های تزیینی می توانید از قیچی زیگزاگ استفاده کنید

– قیچی سرکج  (مخصوص ابرو) : در کار نمدی به ما کمک می کند تا نواحی دایره وار را به راحتی و تمیز برش دهیم.

شروع کار با نمد و قیچی نمد دوزی

۳–انواع نخ (نخ  های معمولی ، نخ کوبلن، نخ عمامه) از دیگر ملزومات برای شروع کار با نمد می باشد.

۴-سوزن و سوزن ته گرد

۵- خط کش و متر خیاطی

۶-الیاف مخصوص پرکردن عروسک یا همان پشم شیشه هایی که برای پرکردن لحاف و بالش و کوسن استفاده می شود.

شروع کار با نمد و الیاف

۷-چسب حرارتی و یا چسب مایع ( البته چسب مایع چندان توصیه نمی شود)

۸- دکمه های آهنربایی که ۲ نوع هستند دوختنی و پرسی که کار  با دوختنی ها راحت تر است و باید قبل از دوخت لایه ها، دکمه دوخته شود.

۹- خودکار معمولی و خودکار محوی و یا صابون خیاطی

۱۰- وسایل خرده ریز تزیینی مانند روبان ، چشم متحرک، دکمه، سنگ های تزیینی، تور، مروارید و …

لطفا نظرات و پیشنهادات خود درباره این مطلب را با ما و سایر مخاطبان  به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می کنیم آموزش بعدی ما که درباره نحوه کشیدن الگوی نمدی است را دنبال کنید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.7/5 - (12 امتیاز)