مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۵:۰۴:۲۲ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
1892
23 دسامبر 2017

تمیز کردن جوهر از روی فرش ممکن است کمی سخت باشد و فرد را با چالش هایی روبرو کند.  همانطور که می دانید تمیز نگه داشتن فرش کار ساده ای نیست. فرش به دلیل دارا بودن سطح وسیع اغلب در معرض لکه های مختلفی قرار می گیرد. یکی از این لکه ها، لکه جوهر است. اگر به دلایلی فرش خانه شما در اثر جوهر لک شد، باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنید. برای این کار می توانید از روشهایی که در ادامه مطلب برای شما آورده شده کمک بگیرید. در نظر داشته باشید که انتخاب مؤثرترین روش تمیز کردن تا حد زیادی به نوع جوهر، اندازه لکه ، الیاف و جنس فرش شما بستگی دارد. برای آشنایی با روشهای پاک کردن جوهر از روی فرش مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

تمیز-کردن-جوهر-از-روی-فرش

روشهای تمیز کردن جوهر از روی فرش

روش اول) اگر سطح فرش با جوهر لک شده ، روی قسمت لک شده كمی ماست بريزيد و سپس ماست را با قاشق جمع كنيد، اين كار را چند بار تكرار كنيد تا ماست، جوهر را كاملا جذب كند،سپس با یک دستمال تمیز فرش را تمیز کنید.البته اين دستور برای لكه های تازه کاربرد دارد.

روش دوم ) در این روش می توانید از شوینده های ملایم مثل شامپو بچه و یا پاک کننده های طبیعی مثل آبلیمو استفاده کنید. به این ترتیب که ابتدا دستمال را برداشته و روی لکه قرار دهید و سپس بردارید. توجه داشته باشید ، فقط ضربه بزنيد و اصلا دستمال را روی لكه نماليد تا لکه پخش نشود. این کار را چند بار انجام دهید به این ترتیب مقداری از جوهر جذب دستمال می شود(البته این روش هم مانند روش قبلی درمورد لکه های تازه این کار مفید است).

سپس مقدار کمی شوینده ملایم مثل شامپو بچه روی سطح لک شده بریزید و مرحله قبل (یعنی گذاشتن دستمال روی لکه و برداشتن آن) را تکرار کنید این کار را نسبت به مقدار و حجم لکه آنقدر ادامه دهید که لکه کمرنگ یا بی رنگ شود.سپس کمی آب گرم را روی سطح لک شده اسپری کنید و پاک کردن لکه را با دستمال ادامه دهید با انجام این مراحل می توانید به سادگی اثر جوهر روی فرش را تا حد زیادی کم کنید.

نحوه تمیز کردن لکه جوهر

روش سوم) ابتدا با یک کاغذ خشک کن لکه تازه را کم رنگ کرده سپس با استفاده از یک اسفنج که با شیر مرطوب شده لکه را بردارید. سپس با استفاده از دستمالی که با آب و کف مرطوب شده باقی مانده مواد را بردارید.

روش چهارم) برای لكه‌های كمی قديمی میتوانيد يک قاشق غذاخوری سركه را با يك قاشق غذاخوری مايع ظرفشويی در ۲ فنجان آب گرم مخلوط كنيد و يک دستمال تميز يا يک اسفنج را درون محلول بزنيد و روی لكه جوهر بكشيد تا محلول جذب فرش شود، دوباره دستمال را روی لكه بكشيد تا لكه از بين برود. يک پارچه تميز ديگر را با آب سرد خيس كنيد و محل لكه را تميز و سپس خشک كنيد.

 

روشهای پاک-کردن-لکه-جوهر-از-روی-فرش

روش پنجم ) اگر لکه جوهر خشک شده، می توانید از الکل استفاده کنید. برای این کار پارچه ای را آغشته به الکل کنید و روی محل لک شده بکشید. بهتر است از حتی الامکان پارچه سفید استفاده کنید تا خطر انتقال آلودگی یا رنگ بر روی فرش را به حداقل برسانید. این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود.سپس محلول سرکه سفید و آب تهیه کنید و در محلی که با الکل تمیز شده بکشید تا الکل اضافه از روی فرش تمیز شده و به الیاف فرش آسیب نرسد.

توصیه هایی برای تمیز کردن جوهر از روی فرش

۱. اولین قدم این است که در سریع ترین زمان ممکن نسبت به پاک کردن لکه جوهر اقدام کنید. هرچه جوهر خشک تر شود، پاک کردن آن دشوارتر است.

۲. همیشه قبل از مقابله با لکه ، با مواد شیمیایی که نسبت به استفاده از آنها تردید دارید بهتر است در ابتدا یک ناحیه کوچک تاثیر آن را آزمایش کنید.

۳. توجه داشته باشید ، برای از بین بردن لکه جوهر از روی فرش مخصوصا فرش های دستباف از پاک کننده های صنعتی به خصوص الکل و استون استفاده نکنید، چرا که ممکن است باعث از بین رفتن رنگ بافت های فرش شود . برای این کار بهتر است از شوینده های ملایم مثل شامپو فرش، شامپو بچه یا پاک کننده های طبیعی مثل آبلیمو و سرکه سفید استفاده کنید.

۴. در صورتی که لکه ای در روی فرش ایجاد شد، علاوه بر پاک کردن لکه از روی فرش، مایعاتی که به پشت فرش رسوخ کرده را باید تمیز نموده و پشت فرش را در معرض هوا قرار داده تا مانع از ایجاد کپک شود و از پوسیدگی فرش جلوگیری شود.

۵. قبل از انتخاب هر گونه  روشی برای پاک كردن لكه جوهر از روی فرش ، راهنمای پشت فرش را مطالعه کرده و از آن کمک بگیرید.

امیدواریم در این مطلب توانسته باشیم به شما در تمیز کردن لکه جوهر از روی فرش کمک کرده باشیم. آیا موفق شدین با روش های ارائه شده در این مطلب، لکه های جوهر را از روی فرش خود بردارید؟شما با چه روش یا روشهای دیگری آشنا هستید؟ لطفا نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و دیگر مخاطبان سایت به اشتراک بگذارید.

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4/5 - (4 امتیاز)