مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۵:۱۲:۱۴ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
2317
25 سپتامبر 2016

روشهای نگهداري از گل ها و گیاهان در فصل پاييز و زمستان

 

دغدغه بيشتر علاقمندان به پرورش و نگهداري بوته هاي گل در فصل پاييز و زمستان مراقبت از گلدان هاي  خود از گزند سرما است.زمستان سرد و به خصوص سرمازدگی باعث یخ زدن آب در سلولهای گیاهی می شود و به دیواره سلول صدمه می زند. گیاهان یخ زده به راحتی قابل تشخیص اند، رشد آنها دچار نقص شده و برگهایشان پیچ خورده و سیاه می شود. گیاهان همیشه سبز قهوه ای می شوند. سرمازدگی زمانی بدتر می شود که گیاهان در معرض نور خورشید قرار بگیرند زیرا یخ زدگی آنها به سرعت از بین می رود و به این ترتیب دیواره سلولهایشان تخریب می شود.حتی گیاهان پرطاقت و گیاهان سبز نیز در سرمای شدید که خاک یخ می زند آسیب می بینند،زیرا ریشه ها نخواهند توانست آب را بالا بکشند و گیاه از کمبود رطوبت می میرد.اما با آگاهی بیشتر می‌توانید به نیازهای گیاهان‌تان پاسخ مثبت دهید.در این مطلب نکات مفیدی درباره  روشهای نگهداري از گل ها و گیاهان در فصل پاييز و زمستان فهرست شده  که در زیر آنها را با هم مرور می کنیم:

 

 

۱-زمستان فصل استراحت و خواب بسياري از گياهان بوده و همچنين آماده شدن براي شكوفايي در فصل بهار است. اين طبيعي است كه در شرايط عادي ( غير گلخانه اي ) در فصل زمستان گل هاي شما رشد چنداني نداشته باشند برگهايشان بريزد يا گاها خشك شوند . اما امر مهم اين است كه ما براي فصل بهار گل هاي زيباي خود را داشته باشيم .
۲-همیشه پیشگیری از درمان بهتر است، پس برای کاهش اثرات مضر سرما برای گیاهان تلاش کنید.
۳-از نگهداری گیاهان طلایی رنگ یا چند رنگ که معمولاً ظریف و کم طاقت اند، خودداری کنید.
۴-گیاهانی را انتخاب کنید که در محل زندگی شما تا حد قابل قبولی محکم و پرطاقت باشند.
۵-از آبياري زياد گلدان هاي خود خودداری كنيد و هنگامی که می بینید خاکشان هنوز خیس و نمناک است، از این کار دست بردارید، چون آب دادن زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاه شده و آن را از بین می برد .
۶-گل هاي خود را از جريانات سرد محفوظ بداريد، آنها را در ارتفاعات حياط ( مثل روي ديوار )  نگذاريد.نگهداری پاییزه و زمستانه  گل‌ها و گیاهان بیشتر معطوف به دور نگه‌داشتن آنها از گزند سرما می‌شود.
۷- از کودهای شیمیایی غنی شده با نیتروژن زیاد استفاده نکنید زیرا باعث می شود گیاه شیره زیادی تولید کند که در اوایل و اواخر سال گیاه را در معرض خطر بیشتری قرار می دهد.
۸-گونه های گیاهی حساس تر را در جای سرپوشیده قرار دهید. مانند زیر درختان و بوته های بزرگ و در مقابل دیوارها. در طول زمستان به آنها مقداری گرما بدهید و محافظت کنید.

۹-بعضي از گل ها مثل شمعداني ، و كولانكولائه تا حدودي در مقابل سرما مقاوم هستند اما بايد انها را از جريانات سرد محفوظ داريم . گوشه هاي حياط يا زير درختان مي تواند جاي مناسبي براي نگه داشتن اين قبيل گياهان باشد.گل هايي مثل كولانكوئه براي انكه در فصل بهار گلدهي داشته باشند بايستی  در فصل پاییز و  زمستان به اندازه كافي از نور خورشيد بهره مند گردند.
۱۰-از كاشت ، تعويض گلدان و يا خاك گلدان در بيشتر موارد دوري كنيد.
۱۱-گیاهان را در مکان هایی که سر راه افراد به ویژه بچه هاست نگذارید.
۱۲-گیاهان را کنار بخاری نگذاریدبه هیچ وجه گیاهان را در فصل های سرد سال کنار وسایل گرم کننده مانند بخاری و شوفاژ قرار ندهید؛ چون اگر گل و گیاه در فضایی خیلی گرم بماند، پژمرده شده و خراب خواهد شد.
۱۳-گل هايي مثل حسن يوسف در سرماي شديد خشك مي شوند و بايد در جايي مناسب نگه داري شوند. داخل منزل جايگاه مناسبي مي باشد . دقت داشته باشيد ممكن است در اين دوره از جذابيت برگ هاي حسن يوسف كاسته شود . جاي نگراني نيست با رسيدن فصل بهار و انتقال گلدان به مكان مناسب دوباره جذابيت خود را به دست مي آورند.
۱۴-مواظب باشيد كاكتوس هايتان را در زمستان بيش از اندازه آبياري نكنيد. اگر در محل اقامت شما باران زياد مي بارد . كاكتوس هاي خود را از باران محفوظ بداريد . زياد مرطوب بودن خاك گلدان كاكتوس ها در زمستان باعث پوسيدگي و از بين رفتن كاكتوس شما مي شود.
۱۵- شاخه های درختان بزرگ و بوته ها را تکان دهید تا برف نشسته روی آن بریزد و وزن برف باعث تغییر شکل شاخه ها نشود.
۱۶-گیاهان آسیب دیده را با کود مناسب تعذیه کنید و گیاهان جوانتر را حتما در گلخانه نگهداری کنید زیرا به سرعت شروع به جوانه زدن می کنند و در معرض هوای سرد زودتر سرما زده خواهند شد.
۱۷-ساقه هاي گل هايي مثل برگ بيدي بنفش، نخل مرداب وگل قلم زن ( در فضاي باز ) در زمستان كاملا خشك مي شود . نياز به تلاش براي جلوگيري از اين اتفاق نيست زيرا ريشه هاي اين گياهان زنده اند و اين خواب زمستاني برا ي گياهان شما مناسب مي باشد تا در فصل بهار زيبايي كمال خود را به نمايش بگذارند. از ريشه هاي اين قبيل گياهان مراقبت كنيد و مواظب باشيد محل ريشه هاي اين گياهان عمل شخم زني انجام نشود.

۱۸-گیاهان ظریف تر باید در گلدان نگهداری شوند تا وقتی هوا سرد شد، به راحتی آنها را جابه جا کنید و برای حیاط هم گیاهانی مقاوم انتخاب کنید که به خوبی در شرایط آب و هوایی سخت نیز دوام بیاورند.
۱۹-گیاه یخ زده را در معرض نورخورشید قرار ندهید، اگر نمی توان آن را جابجا کرد، رویش را با پلاستیک سیاهی بپوشانید تا نور نبیند.
۲۰-گل هايي مثل گل ناز افتابي و پريوش در فصول سرد كاملا خشك مي شوند و براي داشتن گلدان اين گل ها در سال جديد بايد بذر انها را جمع اوري كنيد . يا اينكه از گلدان خشك شده انها تا فصل بهار مراقبت كنيد. بذر هاي به جا مانده در گلدان در فرصت مناسب رشد مي كنند . شما بايد به اين گلدان ها در نزديك هاي بهار منظم آب دهيد.
۲۱- از هرس كردن گل هاي خود تا اواخر زمستان بپرهيزيد .
۲۲-در دوره يخبندان مواظب باشيد آب ميان ساقه ها و برگ هاي گياه شما جمع نشود
۲۳-گیاهان با غنچه یا شاخه های جوان را در قسمتهای شرقی باغچه نکارید.
۲۴-شاخه های قدیمی گیاهان حساس را در فصل سرما هرس نکنید تا قسمتهای مرکزی و جوان گیاه از یخ زدگی در امان بمانند. اگر گیاه در پاییز هرس شده باشد احتمال آسیب دیدن آن در سرمازدگی هست.
۲۵-قبل از منتقل کردن گیاهان به داخل، ابتدا اطمینان حاصل کنید که مکان مناسبی را برای سکونتت آن‌ها انتخاب کرده‌اید. بسیاری از گیاهان، خصوصاً آن‌هایی که در خارج از خانه در نقطه‌ای نورانی رشد می‌کرده‌اند، به نقطه‌ای نورانی برای سکونت نیاز دارند. آن‌ها همچنین به رطوبتِ بیشتری نیار دارند؛ هوای داخلِ خانه معمولاً خشک است و برگ‌های گیاهان در صورتی که رطوبت کافی دریافت نکنند، قهوه‌ای و ترد خواهند شد. با وجود اینکه بیشترِ گیاهان نقاط خنک را ترجیح می‌دهند، اما می‌توانند در نقاط گرم‌تر نیز دوام بیاورند.
۲۶-هم‌زمان با آغاز فصل سرما گیاهانی که در منزل بوده‌اند را نیز در معرض نور مناسب قرار دهید، با توجه به تغییر وضعیت تابش نور خورشید در فصل پاییز و زمستان این نقاط را پیدا کنید.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (8 امتیاز)