مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۲:۱۸:۲۸ ساعت:     
 پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 25 April 2024 میلادی  و   16 شوال 1445 قمری
2880
28 نوامبر 2016

%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d8%a8-%d8%ae%d8%a7%da%a9-%da%a9%d8%a7%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b3

 

 

یکی ازعوامل مهم در پرورش کاکتوس و ساکولنت ها  استفاده از خاک مناسب می باشد . کاکتوس ها می توانند در خاکهایی با ترکیبات متفاوت از قبیل سنگلاخی ، ماسه ای ، رسی …به زندگی  خود ادامه دهند ولی ایده آل ترین ترکیب برای آنها ترکیبی است که سریعا خشک شود ولی همچنان  مقداری رطوبت را در خود نگه دارد. به طور کلی کاکتوسها خاک‌های با PH کمتر از ۷ تا نزدیک به ۷ را می‌پسندند.

چون چهار عنصر  آب ، هوا ، نور و دما تاثیر مستقیمی درترکیب خاک  کاکتوس و ساکولنت ها دارند در دنیا هنوز دستور خیلی استانداردی برای این امر وجود ندارد و بیشتر  دستورهای تهیه خاک بر اساس تجربه های منطقه ایی توصیه شده است . به طور کلی این گیاهان در  ترکیبات مختلفی ازخاک می توانند زندگی کنند که باید دارای خلل و فرج و پر منفذ باشد تا آب به راحتی از  آن خارج شود و سریعا خاک خشک شود و گیاه امکان تنفس پیدا کند.

برای خاک کاکتوس ترکیب های مختلفی توصیه می شود که بر همین  اساس ماسه یکی از عوامل اصلی ترکیبات خاک آنها است .

بهترين نوع خاک کاکتوس، خاکی است که به طور اختصاصی برای این دسته از گیاهان آماده می شود که در اکثر فروشگاههاي لوازم خانگي و باغباني و گل فروشي موجود است. اگر موفق به تهيه اين خاک نشدید ، مي توانيد از فرمولهای گفته شده در زیر این خاک را تهیه کنید. البته ترکیبات  زیادی وجود دارد که در زیر به چندترکیب اشاره می کنم:

برای آماده سازی خاک بعد از تهیه مواد اولیه ابتدا یک ظرف را به عنوان پیمانه انتخاب کنید ، می توانید از یک گلدان متوسط برای این کار استفاده کنید سپس اقدام به ترکیب خاک طبق یکی از فرمول های زیر کنید .

 

۱-اختصاصی کاکتوس:کمپوست برگ یا پیت ماس نیم پیمانه + خاک باغچه نیم پیمانه+پرلیت دانه ریز نیم پیمانه+کوکوپیت یا سبوس برنج  نیم پیمانه+شن شسته یا ماسه شسته( که دانه های آن ۱تا ۶ میلیمتر باشند )۲ پیمانه

 

۲-اختصاصی ساکولنت : کمپوست برگ یا پیت ماس نیم پیمانه + خاک باغچه ۱پیمانه+ کوکوپیت نیم پیمانه+شن شسته یا ماسه شسته که دانه های آن ۱تا ۶ میلیمتر باشند :۱ پیمانه

*ماسه استفاده شده می بایست فاقد خاک و یا سیمان و هر گونه مواد اضافی باشد.

 

۳- خاک باغچه ا پیمانه +  شن و ماسه ( به نسبت مساوی )۱ پیمانه  + کمپوست ( موادپوسیده  و خاکبرگ ) ۱پیمانه

 

۴- خاک رسی ۱/۲پیمانه +  ماسه ۱پیمانه + خا ک باغچه ۱ پیمانه

 

۵- کمپوست ۱پیمانه +  خاک پیت ۱ پیمانه + ماسه  ۱پیمانه

 

۶.یک فرمول بسیار ساده برای مناطق پر باران:

ماسه ۲ پیمانه + خاک مزرعه ۱ پیمانه + کود حیوانی ۱ پیمانه + تفاله چای مقداری

 

۷.یک فرمول بسیار ساده برای مناطق خشک تر:

ماسه ۱/۵ پیمانه + خاک مزرعه ۱/۲ پیمانه + خاک رس ۱/۲ پیمانه + تفاله چای

 

۸.این فرمول مناسب هوای معتدل می باشد:

کمپوست ۲ پیمانه + ماسه ۲ پیمانه + خاک رس ۱ پیمانه

 

۹.چند فرمول  که در یک سایت تخصصی خاک کاکتوس عرضه شده:

الف ) ماسه ۲ پیمانه + خاک باغچه ۱ پیمانه + خاک برگ بارور شده با آهک ۱ پیمانه + پرلیت ۳ پیمانه

ب ) ماسه ۲ پیمانه + خاک پیت ۱ پیمانه + خاک برگ بارور شده با آهک ۱ پیمانه + خاک باغچه ۴ پیمانه+ پرلیت ۵ پیمانه

ت ) ماسه ۲ پیمانه + خاک پیت بارور شده با آهک ۱ پیمانه + خاک پیت معمولی ۱ پیمانه + پرلیت ۱پیمانه

 

*افرادی که در مناطق شمالی کشور زندگی می کنند ، توجه کنند به خاطر رطوبت بالای شمال، خاک کاکتوس باید دارای خلل و فرج بالا بوده پس از کاربرد رس در خاک خودداری کرده و درصد ماسه رابیشتر کنند.

 

توصیه ها:

۱-بهتر است به هر کدام  از ترکیبات بالا  حدود ۵ درصد خاک زغال اضافه کنید  ، خاک زغال از  پوسیدگی و بیماری های قارچی جلوگیری می کند .

۲-در کف گلدان مورد استفاده حتما مقداری سنگریزه بریزید با این کار هم ریسک پوسیدگی ریشه کاهش می یابد و هم موجب می شود حین آبیاری گلدان ،خاک و مواد مغذی از گلدان خارج نشود.

۳-همیشه سعی کنید که خاک گلدان بین دو آبیاری خشک باشد زیرا خیس بودن گلدان برای مدت طولانی به کاکتوس آسیب وارد می کند.بر روی سطح گلدان از سنگریزه استفاده کنید این کار منافع متعددی دارد از قبیل نگهداری رطوبت ، زیبایی ،سالم ماندن پایه گیاه و …

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.2/5 - (5 امتیاز)