مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۴:۳۲:۲۶ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
107089
15 سپتامبر 2016

با آموزش ژله رولی Pinwheel  از سایت رنگ وارنگ در خدمت شما عزیزان هستیم.این ژله به نام های دیگری همچون رولتی و فرفره ای هم شناخته می شود. ژله رولی  بسیار کاربردی است و از آن می توان به تنهایی به شکل های مختلف  برای پذیرایی استفاده کرد و یا اینکه از آن برای تزیین و تهیه ژله های دیگر از جمله ژله ویترینی و سوپرایز کمک گرفت.

ژله پین ویل یا رولی را می توان به روش های مختلفی تهیه کرد . ژله رولی با مارشمالو ، ژله رولی با بستنی، ژله رولی با شیر و حتی تهیه این ژله بدون استفاده از هیج یک از این مواد ( یعنی  مارشمالو ، بستنی  و شیر) .در این آموزش سعی کرده ایم به همه این موارد به صورت کامل بپردازیم. تهیه  این نوع ژله بسیار راحت است به شرط اینکه نکات مهم در هنگام تهیه آن را بدانید و رعایت کنید. چنانچه می خواهید با طرز تهیه انواع ژله رولی و نکات تهیه آنها آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا پایان این مطلب را مطالعه فرمایید.

 

 

 

آموزش کامل  انواع ژله رولی

این ژله خوشمزه را می توانید در رنگ های متنوع و به روش های مختلف تهیه کنید . در دورهمی ها ،مهمانی ها و مجالس جشن و شادی خود برای هرچه زیباتر کردن

میز و سفره پذیرایی خود بهره ببرید. در ادامه انواع روشهای تهیه ژله رولی را با شما به اشتراک می گذاریم.

 

آموزش تهیه ژله رولی با بستنی

مواد لازم:

 

پودر ژله :۱ بسته در طعم و رنگ دلخواه

بستنی :نصف (۲/۱) لیوان  (حدود ۳ قاشق غذاخوری)

آب جوش : یک لیوان

 

طرزتهیه

 

۱.پودر ژله را داخل ظرفی بریزید و با ۱ لیوان آب جوش حل کنید. بهتر است برای بهتر حل شدن پودر ژله ظرف را چند دقیقه روی بخار آب جوش (بن ماری ) حرارت دهید. وقتی ژله از حرارت افتاد ، بستنی نرم (شل) شده را به آن اضافه  کنید تا با دمای ژله، بستنی آب  شود.  دقت کنید اگر ژله داغ باشد با اضافه کردن بستنی ، ژله  می برد.

۲. سپس آرام آرام هم بزنید . لازم نیست زیاد هم زده شود چون با هم زدن زیاد ،ژله از حالت دو فاز خارج می شود ؛  در این صورت دیگر ژله  دو رنگ نمی شود و ظاهر زیبایی نخواهد داشت.

۳. حالا یک ظرف (سینی ) در شکل و اندازه مناسب بردارید . کمی آب را کف ظرف اسپری کنید . یک پلاستیک فریزر یا سلفون داخل ظرف پهن کنید. به دلیل اینکه ظرف را نم دار کرده اید ، دیگر پلاستیک در ظرف حرکت نمی کند.

۴. در مرحله بعد بهتر است روی پلاستیک را کمی چرب کنید تا بابت خوب جدانشدن ژله از پلاستیک نگران نباشید. البته به دلیل اینکه داخل ترکیب، بستنی وجود دارد معمولا مشکلی در این خصوص به وجود نمی آید.

می توانید داخل ظرف، پلاستیک پهن نکنید و فقط ظرف را کمی(در حد ۱-۲ قطره ) چرب کنید. هر دو روش صحیح است و انتخاب هر یک از این روشها  بستگی به خودتان دارد که با کدام یک از روشها راحت تر هستید.

۵. الان دیگر وقت این هست که ترکیب آماده شده را داخل ظرف بریزید. دقت داشته باشید که ضخامت ژله نباید بیشتر از نیم سانت باشد. سطح ژله را صاف کنید و در یخچال به مدت ۳۰-۴۵ دقیقه قرار دهید.

۶. بعد از این مدت می توانید ژله را رول کنید برای رول کردن به دو روش می توانید عمل کنید.

روش اول رول کردن این هست که ژله را به صورت نوارهای ۲ سانتی برش بزنید و بعد رول کنید. این روش راحت تر  بوده و ظاهر ژله ها  زیباتر است.

روش دوم  برای داشتن ژله رولی یا Pinwheel این هست که ژله را کامل رول کرده و سپس برش بزنید.رول کردن را به آرامی انجام دهید. برای اینکه ژله را  راحت تر برش بزنید و برش های یکنواخت تر و زیباتری داشته باشید  ،بعد از رول کردن ،ژله را دوباره  داخل یخچال بگذارید تا خودش را بهتر بگیرد و سپس برای برش دادن آن اقدام کنید. این روش نسبت به روش اول مهارت بیشتری لازم دارد چون ممکن است ژله خوب رول نشود و یا در حین رول کردن ترک بردارد یا

ژله رولی با مارشمالو (پف پفی)

 

 

مراحل تهیه ژله رولی با مارشمالو (پف پفی)

 

 

مواد لازم

آب  : یک پیمانه معادل۲۵۰ سی سی

مارشمالو: ۷۵ گرم

پودر ژله:۱ بسته در طعم و رنگ دلخواه

 

 

اگر از مارشمالو Marshmallow استفاده می‌کنید، باید در حالی که محلول را روی حرارت نگاه داشته‌اید، مارشمالو‌ها را اضافه کنید. پس از آن محلول را به‌طور ملایم هم می‌زنیم تا تمام مارشمالو‌ها حل شوند.

در تهیه ژله رولی با مارشمالو ،باید زمانی که ژله را برای یکدست شدن  روی حرارت غیر مستقیم نگه داشته اید ،مارشمالو ها را اضافه کنید  و به آرامی هم بزنید تا مارشمالو ها  حل شوند. روش دیگر ذوب کردن مارشمالو ها در ماکروفر است . بعد از ذوب شدن به ژله اضافه کنید.

مارشمالو پف بیشتری دارد و بخش سفید رنگ رول ها ضخامت بیشتری  پیدا می کند. بقیه مراحل شبیه مراحل تهیه ژله رولی با بستنی می باشد.

 

توجه

عدم رعایت  نکاتی مانند  هم زدن بیش از اندازه ، قرار دادن مارشمالو روی بخار آب (بن ماری) برای آب کردن ، مدت قراردادن مارشمالو در ماکروفر ،برش زدن بعد از گذشت زمان طولانی و … همگی از جمله مواردی هستند که می توانند در ظاهر ، مزه و رول شدن این ژله تاثیر گذار باشند.اگر این نکات را رعایت نکنید شما در نهایت ژله رولی دارید اما ممکن است این ژله طعم و یا ظاهر خوبی نداشته باشد.

 

 

ژله رولی (رولتی ) با شیر

 

در این روش به جای بستنی یا مارشمالو ، از  3/2 -1  پیمانه شیر در ژله استفاده شود. نکته مهم این است که برای این که شیر نبرد حتما باید ژله با شیر هم دما باشد.

 

 

ژله رولی با  خامه

طرز تهیه ژله رولی با خامه هم به همین روش است.

 

 

ژله رولی بدون مارشمالو، بستنی یا شیر

 

روش دیگر تهیه این مدل ژله هم همینطور که گفتم بدون استفاده از مارشمالو، بستنی ، خامه یا شیر است. نکته مهم در این روش این هست که پودرژله را بعد از اینکه با مقدار مناسب آب رقیق کردید و وقتی ذرات ژله کاملا حل شد با همزن ، مخلوط کن و یا غذا ساز آنقدر بزنید تا کف کند .. پس هم زدن و کف کردن آن موجب دو رنگ شدن ژله شما خواهد شد. بقیه مراحل، شبیه روش های قبلی می باشد.

 

 

دلایل شکستن (خرد شدن ) ژله هنگام رول کردن

 

اگر قبل از رول کردن  ژله زیاد در یخچال بماند احتمال خرد شدن ژله هنگام رول کردن زیاد می شود. نباید ژله را بیشتر از ۴۵ دقیقه در یخچال نگه دارید چون ژله سفت می شود و در هنگام رول کردن می شکند.می توانید با انگشت خود میزان سفتی ژله را  تست کنید. چنانچه انگشت در ژله فرو نرفت یعنی در همین حد کافی است و ژله برای رول کردن مناسب است.

 

ضخامت ژله نباید بیش از اندازه باشد . اگر ظرف مناسب برای این کار استفاده نکرده باشید، ضخامت  ژله زیاد  شده و خوب رول نمی شود. ضخامت مناسب حدود نیم سانت و یا کمی کمتر می باشد.

 

نکات

۱. بعد از رول کردن برای نگهداری ژله در یخچال محدودیت ندارید (البته تا میزان زمان مجاز نگهداری ژله )

۲. بعد از رول کردن ، مجددا ژله را داخل یخچال قرار دهید تا کمی خودش را بگیرد و سفت تر شود.

۳. بهتر است  از پودر ژله پررنگ استفاده کنید تا دو رنگی این ژله بهتر مشخص شود و ظاهر ژله زیبا تر شود.

۴. اگر از خامه و بستنی برای تهیه این ژله استفاده می کنید برای متعادل شدن مزه شیرینی ژله ،بهتر است ژله هایی که طعم ترش تری دارند را انتخاب کنید.

 

 

ایده هایی برای تزیین ژله رولی (رولتی )

 

می توانید این ژله را در ۲ یا چند رنگ مختلف درست کنید و در مدل های متنوعی در ظرف بچینید.

 

 

 

تزیین ژله رولی

 

 

یکی از این مدلها قراردادن ژله ها داخل کپسول  کیک می باشد.

 

 

 

تزیین ژله رولی در کپسول کیک

 

 

زدن سیخ چوبی یکی دیگر از روش های سرو این ژله می باشد . بهتر است برای این کار ژله ها را از حالت معمول کمی غلیظ تر درست کنید. همچنین عرض ژله در هنگام برش زدن  نباید زیاد باشد ؛ چون ژله سنگین شده و می شکند. اگر بعد از برش، ژله ها  چند ساعت در یخچال بمانند ، ژله بهتر روی سیخ می ماند.

 

 

سیخ زدن ژله رولی

 

 

 

 

ژله رولی قالبی یا ویترینی روش دیگر تزیین این ژله است. برای داشتن ژله رولی قالبی ،رول های  ژله را آماده کنید . سپس در قالب مورد نظر بچینید و فضای خالی را با ژله آلوئه ورا بپوشانید.

 

 

 

 

ژله رولی قالبی

 

 

 

ژله رولتی قالبی

 

 

 

 

ژله رولی به شکل گل رز به صورت یک در میان برش ها را به شکل دالبر می زنیم با این کار بعد از رول کردن ،ژله رولی به شکل گل رز می شود.

 

 

 

ژله رولی به شکل گل رز

 

 

از ژله های رولی می توانید برای دسر و ژله های سوپرایز استفاده کنید. برای این کار قالب مستطیل شکل یا استوانه ای  را بردارید . رول برش نزده ژله را داخل ظرف بگذارید . فقط ابتدا و انتهای رول را برش بزنید تا صاف و یکدست شود. . حالا از ترکیب سفید یا شیری رنگ که می تواند  ترکیب شیر یا بستنی با ژله آلوئه ورا و یا موارد دیگر باشد ،روی رول ژله بریزید.

 

 

ژله های رولی سوپرایز

 

چیدمان  ژله رولتی به شکل دسته گل یکی دیگر از ایده های جالبی است که از آن می توانید استفاده کنید.

 

 

تزیین ژله رولی به شکل دسته گل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

و یا برای تزیین و زیبا تر شدن  ظرف سرو ژله از این ژله های رولی  استفاده کنید .

 

 

تزیین ظرف سرو ژله با ژله های رولی

 

 

 

ژله رولی چند رنگ از دیگر روشهایی است که می توان برای جذاب تر شدن این ژله به کار برد.

 

 

ژله رولی چند رنگ

 

 

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.8/5 - (10 امتیاز)