مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۶:۳۳:۳۵ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
4248
19 ژانویه 2018

 

 

با معرفی ۳ بازی مناسب کودک ۱۵ تا ۱۸ ماهه از سایت رنگ وارنگ در خدمت شما عزیزان هستیم . یکی از مناسب ترین شیوه های موثر در  بروز و رشد استعداد کودک بازی است. همچنین کودک با بازی کردن می تواند از توانمندی های جسمی و فکری خود آگاه شود. اگر بازی با کودک دلبندتان و سرگرم کردن او در کنار افزایش هوش و خلاقیت او دغدغه شماست ؛ پیشنهاد می کنیم این مطلب را تا پایان مطالعه کنید. در این مطلب می خواهیم شما را با چند بازی که برای افزایش هوش و خلاقیت  کودک از ۱۵ تا ۱۸ ماهگی می توانند موثر باشد، آشنا کنیم.

 

 

 

معرفی بازی های  مناسب کودک ۱۵ تا ۱۸ ماهه

 

 

 

بازی اول: صدای اسباب‌بازی ها

 

مواجه کردن کودک با انواع گوناگون محرک‌های موسیقیایی و تقویت‌کننده‌های توانایی های  شنیداری در جهت رشد ذهنی کودک  بسیار اهمیت دارد.دقت کنید که کودک دلبندتان با چه اسباب بازی هایی بیشتر دوست دارد بازی کند.با در نظر گرفتن این نکته  کودک را تشویق و ترغیب کنید تا صداهای اسباب بازی ها را در بیاورد.

 

نحوه  انجام بازی:

 

* از کودک بخواهید صداهایی نظیر صدای ماشین ، قطار، صدای ساختگی حیوانات عروسکی و و صدای ریزش تکه‌های لگو را از خودش درآورد.

 

 

بازی با کودک 18-24 ماهه

 

بازی دوم : رفتن به پارک

 

طی تحقیقات  صورت گرفته قرار دادن کودک در مکان هایی که از لحاظ عاطفی و فکری غنی باشد می تواند کودک را به فعالیت و واکنش واداشته و به این ترتیب به رشد مغز کودک کمک کند. علاوه بر بردن کودک به پارک می توانید بازی را در قالب پارک رفتن با کودک انجام دهید. کودکان نوپا اسباب بازی ها و حیوانات عروسکی خود را خیلی دوست دارند. آنها گاهی با عروسک هایشان حرف می زنند.

روش بازی

وانمود کنید که می خواهید با کودک به پارک بروید.از او سوال هایی بپرسید تا تشویق به حرف زدن شود.به عنوان مثال بگویید

خرگوشی امروز چی بپوشه؟ بیرون هوا سرده .اگه خرگوشی کفش نپوشه پاهاش چی میشه؟

به نظرت غذا رو ببریم تو پارک بخوریم؟ خرسی چی دوست داره بخوره؟

و سوال هایی از این قبیل

همیشه به پاسخ ها ی کودک واکنش مناسب بدهید ؛ این کار موجب می شود او بیشتر حرف بزند.

 

 

دیگر بازی مناسب برای کودک از ۱۵ تا ۱۸ ماهگی

بازی سوم: خواندن شعر و آواز

 

آشنا شدن هرچه زودتر کودک با موسیقی می تواند بر توانایی بیشتر او بر درک موسیقی و لذت بردن  از آن موثر باشد. با خواندن شعر و آواز می توانید مهارت و حساسیت کودک را نسبت به موسیقی افزایش دهید. اگر توانایی خواندن شعر با ریتم و گام صحیح را ندارید مهم نیست. مسئله مهم این است که از خواندن آواز لذت ببرید.

 

روش انجام بازی

 

می‌توانید شعرهای زیر یا هر شعر دیگری را که بلد هستید یا دوست دارید برای کودک خود بخوانید.

 

۱.شعر  صبح که از خواب پا می شم.

 

صبح که از خواب پا ميشم/ اول آفتاب پا ميشم / يه کمي ورزش ميکنم / تو باغچه نرمش ميکنم / صدا ميزنم مامان جون

/ چايي رو بريز تو فنجون / وقتي چايي رو نوشيدم / مامانو بابارو بوسيدم / ميرم به کودکستان / خوشحال و شاد و خندان

 

 

  1. شعر موش موشک

اتل متل موش موشک/ موش موشک با نمک / گربه رو دیده ترسیده / به سوی لونه ش دویده / قایم شده توی سوراخ/

با ترس و لرز می گفته آخ / خوب شد که لونه دارم /  لونه و خونه دارم / وقتی که گربه رو می بینم/ میرم تو لونه م میشینم/ گربه میگه میو میو / کجایی تو موش کوچولو / همونجا دم لونه / منتظرم می مونه/ نمیدونه موش موشکم؟/ شیطون و رند و کلکم؟/ گربه رو دشمن می دونم/ آروم تو لونهم می مونم/ موش موشکم موش موشک

/ موش موشک با نمک

 

دیگر شعرها به منظور یادآوری

 

۴.شعر خدای خوب و مهربان

خدای خوب و مهربان/ داده به ما گوش و زبان/ بخشیده ما را دل و جان/ چشم و سر و دست و دهان/ او داده ما را عقل و هوش/ او داده ما را آب و نان/ از لطف نعمت های او/ ما زنده ایم و پر توان

 

  1. شعر تپلویم تپلو

تپلويم تپلو/ صورتم مثل هلو/ قد و بالام کوتاهه/ چشم و ابروم سياهه / مامان خوبي دارم/ ميشينه توي خونه/ ميدوزه دونه دونه/ ميپوشم خوشکل ميشم/ مثل دسته گل ميشم

 

همزمان با خواندن شعر برای کودک ، از  حرکتهای دست و صورت خود نیز استفاده کنید. برای کودک دلبند خود در هر زمان و ساعتی (درزمان آشپزی ، نظافت ، داخل ماشین ، پارک و…) می توانید شعر و آوازبخوانید .

 

 

امیدواریم این مطلب مورد رضایت و توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. چنانچه نظر یا تجربه ای درباره بازی  با  کودک ۱۵ تا ۱۸ ماهه دارید لطفا با ما و سایر همراهان خوب سایت به اشتراک بگذارید.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (11 امتیاز)