مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۲۲:۳۷:۳۰ ساعت:     
 جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 19 April 2024 میلادی  و   10 شوال 1445 قمری
1224
4 نوامبر 2017

بازی با کودک نوپا

 

 

کودک نوپا به کودکی گفته می‌شود که در سنین آموختن راه رفتن است. نوپایان معمولاً در سنین دوازده تا ۲۴ ماه هستند.کودکان نوپا زمانی که مرزهای شناختی و خلاقانه را کشف می کنند بسیار هیجان‌زده می‌شوند. همه چیز برای نوپا یک تجربه جدید و فوق العاده است و همه چیزی که شما باید بدانید این است که این ابزار را برای رشد خلاقیت آنها برایشان فراهم کنید. کودکان نوپا از پریدن، دویدن و بالا رفتن لذت می‌برند و نیازی به اسباب بازی‌هایی دارند که به این نیازشان پاسخ دهد. آنها همچنین علاقه‌مند به انجام کارهایی با ماهیچه‌های کوچک دستان‌شان هستند. با این حال اسباب بازی‌های این گروه سنی باید ساده باشد و نیاز به هماهنگی کمی داشته باشد. در طی این مدت کودکان علاقه‌مند به بازی با دیگران می‌شوند.

بازی با کودک به او اجازه تخیل به وسیله گوش دادن، نگاه کردن، لمس کردن، چشیدن و بو کردن می‌دهد. او با این روش‌ها چیزهای زیادی درباره پیرامون خود یاد می‌گیرد.

کودک در این سن :

۱.جنب و جوش زیادی دارد. به عقب ، جلو و کنار می رود و می دود.

۲.می تواند نخ یک اسباب بازی را گرفته و دنبال خود بکشد یا با یک اسباب بازی هل دادنی بازی کند.

۳.می تواند روی چرخ های مخصوص کودکان نوپا به سرعت حرکت کند.

۴.حرکت مچ های خود را هماهنگ می کند.

۵.می تواند از پازل ها استفاده کند و توپ را پرتاب کند.

۶.مشتاق است که تلاش کند و هر چیزی که با آن درگیر می شود را امتحان کند.

۷.می تواند از جهت ها پیروی کند.

۸.می تواند یک بلوک را روی بلوک دیگر بگذارد.

۹.روی یک طرف کاغذ خط خطی می کند و طرف دیگر را نیز خالی رها نمی کند.

۱۰.دوست دارد که با خمیر بازی خودش را سرگرم کند اما آن را به شکل خاصی در نمی آورد.

 

نکته مورد توجه در بازی کودکان نوپا ” سازمان‌دهی ” فعالیت کودک است. پر کردن اطراف کودک از اسباب‌بازی‌های جورواجوری که دوستشان دارد منجر به دستپاچگی و گیج شدن او می‌شود. به‌جای این کار هر بار تنها یک اسباب‌بازی در اختیار او بگذارید و به‌نوبت اسباب‌بازی‌ها را عوض کنید.

کودکان یادگیرنده‌های فعالی هستند و برای کودکان نوپا آموزش و یادگیری به همراه بازی باید باشد. بازی‌های کودکان که همراه با کثیف کاری هستند، خیلی با ارزش است. زیرا حواس پنج گانه آنها را تحریک می‌کند، کودکان می‌توانند احساس لامسه، بویایی، دیداری و حتی چشایی را در نتیجه کثیف کاری حس کنند. بچه‌ها به محض اینکه بازی‌های کثیف کاری را شروع می‌کنند خیلی کارها را انجام می‌دهند، آنها می‌توانند مشاهده، درست کردن، ساختن، اکتشاف، تخیل، تحقیق، تفسیر و حتی استراحت و تمدید اعصاب را داشته باشند.

بازی‌های کودکان همراه با کثیف کاری برای بزرگترها با کلی زحمت و استرس همراه  است اما این قبیل بازی‌ها  از اهمیت فراوانی در دوران آموزشی بچه‌ها خصوصا کودکان نوپا برخوردار است.به همین دلیل می توانید در هنگام انجام بازی های این چنینی از پیش بند یا کاوری برای محافظت از لباس کودکتان استفاده کنید، دور محیط بازی و یا زیر میزی که کودک‌تان مشغول نقاشی یا خمیر بازی است را با روزنامه، پلاستیک قابل شستشو و یا یک تکه پارچه بیخودی بپوشانید  و اینکه این قبیل بازی ها را در جاهایی انجام دهید که به راحتی بتوان شست و تمیز کرد مثل حمام یا خارج از منزل.

همچنین باید درباره نوع اسباب بازی که برای کودک تهیه می‌کنید، بسیار دقت نظر داشته باشید و به کودک کمک کنید تا با آنها بازی‌های خلاقانه و هوشمندانه انجام دهد.وسایل واسباب بازی های پیشنهادی مناسب برای کودک نوپا عبارتند از: کاغذ و مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ، گچ و تخته سیاه، بلوک، خاک رس، و به طور کلی اسباب بازی‌هایی که حواس پنجگانه و کنجکاوی کودک را تحریک کند .

 

چند ایده  برای بازی با کودک نوپا:

 

۱.بازی  با اسباب بازی هایی که به هماهنگی دست و چشم کمک می کنند، مانند مرتب کردن اشکال یا انداختن توپ به سمت سبد حس پیشرفت را به کودک می دهد و به رشد مهارت های حل مسأله که یکی از تجربه های مهم در امر یادگیری اولیه یک کودک نوپا است کمک می کند.

 

۲.رنگ کردن با انگشت، چاپ با سیب زمینی و رنگ‌آمیزی با مسواک برای کودکان نوپا خیلی هیجان‌انگیز است.

 

۳.بازی با آب: او عاشق پر و خالی کردن ظروف از آب است. شرایطی را برای او فراهم کنید تا بتواند با ظرف‌های مختلف با اندازه‌های متفاوت از آب پر و خالی کند. او به این روش اندازه کم و زیاد را یاد می‌گیرد.

 

۴.کودکان در این سن از خط خطی کردن با مداد شمعی و مداد رنگی روی هر سطحی، حتی دیوار لذت می‌برند.

 

۵.چند شیء یا اسباب بازی ایمن را داخل یک کیف بریزید و از او بخواهید دستش را داخل آن کرده و اشیاء را لمس کند. سپس از او بپرسید: «سرده یا گرمه؟»، «نرمه یا زبره؟» و… با این نوع بازی با کودک به او یاد می‌دهید که اسم بافت‌های مختلف اشیاء را کشف کند.

 

۶.خمیر بازی یک بازی سرگرم کننده دیگری است که برای مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی دست و چشم بسیار مفید است و با کمک قوه ابتکار و خلاقیت شکل‌هایی را با خمیر می‌سازند و از تخیلات و تصورات خویش بهره می‌برند. براحتی شما می‌توانید خمیر بازی خوراکی در منزل تهیه کنید و خواهید دید که با چنگ زدن، فشردن، له کردن خمیر کودک‌تان چه لذتی خواهد برد.

 

۷.بازی نقشها: کودکان ۲ ساله پوشیدن لباس‌ها، کفش‌ها و زیورآلات شما را دوست دارند. آنها با این کار خودشان را در نقش شما گذاشته و در تخیلاتشان بازی می‌کنند. بهتر است کمی حوصله به خرج داده و سخت‌گیری نکنید تا او مهارت‌های اجتماعی‌اش را پرورش دهد. می‌توانید برخی لباس‌ها و کفش‌هایتان را بدین منظور در دسترس او قرار دهید.

 

۸.اشیاء مختلفی را در ظرف‌های حاوی شن، آب، کف یا سطل برنج ریخته و از کودک بخواهید محتویات داخل این ظرف‌ها را تکان داده و به صدای آنها گوش دهد. بعد هر شیء را که شما نام می‌برید، پیدا کرده و به شما بدهد.

 

۹.بازی «اگر میتونی منو بگیر»: کودکان نوپا عاشق این بازی هستند. این بازی به مهارت‌های حرکتی کودک کمک می‌کند و بسیار هیجان‌انگیز است. در ضمن، این بازی جزء بازی‌های تعاملی محسوب می‌شود که والدین می‌بایست هر روز با کودک داشته باشند. این بازی نقش مهمی در استقامت و خودکنترلی کودک بازی می‌کند.

 

۱۰.کشف و اکتشاف بازی: او برای اینکه ببیند هر چیزی چگونه کار می‌کند، مدام در کشوها را باز و بسته می‌کند، دکمه دستگاه DVD را فشار می‌دهد و انواع اشیاء را در حفره‌های وسایل و… فرومی‌کند. برای پرهیز از «نه» گفتن به روحیه کنجکاوی و حس اکتشاف او، تنها اشیاء خطرناک را از دسترس کودک دور کنید.

 

۱۱.در مورد انواع مختلف وسایل نقلیه و محل استفاده آنها برایش کتاب های مصور بخوانید. با اشاره به بخش های مختلف این اسباب بازی ها آگاهیش را افزایش دهید و بعد این بخش ها را به عکس های موجود در کتاب مصور یا وسایل نقلیه واقعی که با هم می بینید مرتبط سازید.

 

۱۲.وقتی که کودک با وسایل نقلیه اسباب بازی، بازی می کند تخیلش تقویت می شود.او از اینکه خودش تصمیم گیری می کند لذت می برد و حس آزادی را تجربه می کند: «امروز کامیونمو کجا ببرم؟ کجا باید بایسته؟ کی رانندگی می کنه؟ کار اونا چیه؟»

 

۱۳.یک جعبه جادویی در گوشه خانه بگذارید و در آن پر از اشیاء مختلف و ایمن کنید. او ساعت ها با این اشیاء سرگرم خواهد شد و برای اینکه جعبه جادویی برایش تکراری نشود، هر بار محتویات داخل آن را تغییر دهید.

 

۱۴.استفاده از اسباب بازی های سواری : کودک با بازی با این اسباب بازی ها مفاهیم اولیه مربوط به فاصله و جهت ها را یاد می گیرند و مهارت های تعادلی، جهت یابی  و… درآنها تقویت می شود و اعتماد به نفس و قدرت تخیل کودک نیز رشد خواهند کرد پس از آن که کودک یاد گرفت که خودش حرکت کند، حالا او باید کنجکاوی کند، بهترین راه را برای دور زدن موانع پیدا کند و برای مسیرهای حرکت خود برنامه داشته باشد. والدین در ابتدا باید  اطراف وسیله ی نقلیه  او را خلوت کنند تا به خاطر برخورد با اشیا خسته و ناامید نشود. همزمان با اینکه به تدریج کنترل بیشتری را به دست می آورد، به تدریج یاد میگیرد که چگونه از موانع عبور کرده یا آنها را دور بزند. همچنین، می توانید با پیشنهاد مسیرهای متفاوت به او، رسیدن به افراد مختلف و حتی خوردن چیزهای خوشمزه در طول مسیر تخیلش را هم پرورش دهید.

 

۱۵.بازی «تو چه میشنوی؟»: به بیرون از خانه بروید و یک پتو یا زیرانداز روی چمن‌ها پهن کرده و روی آن دراز بکشید. از کودک نوپایتان بخواهید چشم‌هایش را ببندد و با دقت گوش کند. بعد بگویید: «حالا تعریف کن چه شنیدی؟». سپس شما به جزئیات بیشتری بپردازید: «من صدای خش‌خش برگ‌ها را شنیدم.»، «صدای پرنده می‌آمد» و… این بازی به رشد شنیداری و توصیفی کودکتان کمک می‌کند.

 

۱۶.بازی با  اسباب بازی‌های پارک و دویدن از فعالیت‌های مورد علاقه کودکان نوپا است. آنها بارها به زمین می‌خورند، گریه می‌کنند و باز هم برمی‌خیزند و می‌دوند. شما هم نگران نباشید، تنها دقت داشته باشید که آنها را به مکان‌های امن برای بازی ببرید و موقعیتی برایشان فراهم کنید تا بتواند با اسباب بازی‌های مخصوص سنش بازی کند.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (5 امتیاز)