مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۵:۲۵:۲۲ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
2770
14 می 2019

با معرفی انواع آش ایرانی و ایده هایی برای تزیین آنها از رنگ وارنگ در خدمت شما عزیزان هستیم. همانطور که می دانید  آش یا شوربا یکی از قدیمی‌ترین غذاهای مردم ایران بوده که دارای  تنوع زیادی است. بر خلاف نظر عده اي كه آش را فاقد ارزش غذايي  می دانند ؛ به دلیل استفاده از انواع  مواد غذایی در تهیه آن از جمله  انواع حبوبات ،غلات، سبزي ، گوشت و لبنیات و قرار گرفتن مجموعه نسبتا کاملي از گروه‌هاي غذايي در این غذا با مصرف آش می توان انواع ويتامين‌ها، املاح، پروتيين و  كربوهيدرات مورد نیاز بدن را تامین کرد. باید در نظر داشت که پخت طولاني ‌مدت آش مي‌تواند منجر به تخریب این ویتامین ها شود .

در ادامه بیشتر درباره انواع آش ایرانی صحبت خواهیم کرد. پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب تا پایان را از دست ندهید.

آش ash

انواع آش ایرانی

آش انواع مختلفی دارد و در سراسر ایران پخته می شود که بر اساس شرایط جغرافیایی و طبیعت آن منطقه متفاوت است . برخی از انواع آش ایرانی عبارتند از: آش رشته، آش دوغ، آش شله قلمکار، آش ماست، آش جو، آش گندم ، آش میوه، آش کلم قمری، آش گوجه فرنگی، آش کدو، آش ترش، آش انار، آش ترخینه، آش برنجی ، آش شلغم، آش ترشک، آش غوره ،آش کشک و … می باشد که در این بین  آش رشته، آش شله قلمکار، آش دوغ از معروفترین و پرطرفدارترین آش های ایرانی به شمار می روند.

تزیین انواع آش ایرانی

مواد مورد استفاده در تزیین انواع آش

بر اساس ذائقه ،عادات غذایی خانواده و ویژگی های آش می توان آن را با کشک، سرکه،قره قوروت(قارا)، نعناع داغ ،سیرداغ ،پیاز سرخ شده و … میل کرد.

بسته به نوع آش می توانید با کمک کمی کشک(چه به صورت سفید و چه به صورت رنگی)، نعناع داغ ،سیر داغ و پیاز داغ ،حبوبات  پخته شده و به کار بردن کمی سلیقه آش های خود را به بهترین نحو تزیین کنید  و از دیدن و خوردن آن بیشتر لذت ببرید.

تزیین آش- tazein Ash

معرفی اجمالی انواع آش ایرانی و تزیین آنها

آش رشته Ash reshteh بسیار خوشمزه ، محبوب و  پر طرفدار است و در تمام  شهرهای ایران طبخ می شود. رشته ، حبوبات ، سبزی ( تره ،گشنیز،جعفری،شوید ،اسفناج یا برگ چغندر ،کمی آرد  ) از مواد تشکیل دهنده اصلی این آش خوشمزه است. از نعناع داغ، سیرداغ ، پیاز داغ ، کشک و سرکه برای تکمیل طعم این آش استفاده می شود.

tazein Ash
tazeen Ash
Ash
Ash reshteh
تزیین آش رشته
آش رشته ایران

تزیین آش رشته

آش رشته ایران - tazeen Ash
انواع آش ایرانی
tazeen Ash

آش انار Ash-e-anar در شهرهای مختلف ایران از جمله شیراز ، گیلان ،یزد و آذری زبان ها به شیوه های گوناگون طبخ می شود. خوردن این آش در روزهای سرد سال و همچنین شب یلدا مرسوم تر است. انار یا رب انار، لپه، گوشت چرخ کرده، سبزی آش، برنج جزء مواد اصلی تشکیل دهنده این آش هستند. مواد غذایی دیگر نظیر  آب انار، بلغور، عدس چغندر لبویی براساس نوع  منطقه یا شهری که در آن این آش پخته می شود، می تواند به این مواد اصلی اضافه شود.

آش انار -Ash
آش انار Ash-e-anar
Ash-e-anar
 انواع آش ایرانی

آش غوره طعم ترش مزه ای دارد . در آش غوره  از غوره یا آب غوره استفاده می شود. در این آش بر اساس منطقه و شیوه پخت  از مواد غذایی مانند برنج ، لپه، گوشت مرغ یا گوسفند ، رب گوجه فرنگی، سبزی آش و چغندر  استفاده می شود.

آش غوره -Ash

آش جو Ash jo ، در تهیه آش جو ، از جو پوست کنده یا بلغور جو به همراه حبوبات (لوبیا چیتی ، نخود ،عدس ) ،سبزی آش ،آب قلم یا استاک گوشت استفاده می شود.

آش جو -Ash
آش جو  Ash jo یکی از انواع آش ایرانی
اش جو-Ash

انواع آش های محلی ایران

آش ترخینه ashe tarkhineh یکی دیگر از انواع آش است که بیشتر در شهر های لرستان ،کرمانشاه، اراک ، گلپایگان ، کردستان ،همدان ،ایلام تهیه می شود. ترخینه را از خیساندن و پختن بلغور گندم در دوغ  و پختن آن درست می کنند. ترخینه را بعد از پختن به صورت گلوله های کوچک (اندازه کتلت) درمی آوردند و خشک می کنند.  مواد اصلی این آش از ترخینه خشک شده ، لوبیا چیتی و نخود همچنین سبزی های محلی یا اسفناج یا سبزی آش می باشد.

آش ترخینه - Ash
آش ترخینه - Ash

آش کدو نوعی آش ایرانی است . این آش در مناطق و شهر های مختلف ایران مانند گیلان ، قم ، یزد و اصفهان به شکل متفاوتی طبخ می شود. از کدو حلوایی، انواع حبوبات ، برنج ، شیر ، سبزی آش بسته  به اینکه این آش در کدام منطقه ایران طبخ می شود، استفاده می کنند. از بین روش های متفاوت پخت این آش ، می توان گفت  آش کدو اصفهانی با ذائقه افراد بیشتری سازگارتر بوده و طرفداران بیشتری دارد. لازم به ذکر است که نوعی دیگر از آش کدو هم وجود دارد که با کدو خورشتی تهیه می شود.

اش کدو-Ash

آش شله قلمکار ash sholeghalamkar یکی  دیگر از آش های محبوب و لذیذ در بین ایرانیان است. گوشت، برنج ،حبوبات، سبزی آش از مواد تشکیل دهنده این آش مقوی و پر خاصیت است.

آش شله قلمکار
تزیین انواع آش ایرانی
تزیین انواع اش

آش کلم قمری در شهرهایی از ایران مانند یزد ،اصفهان ، تبریز و همدان بیشتر طبخ می شود. کلم قمری ، برنج، گوشت و سبزی از مواد غذایی اصلی این آش در همه شهر ها است. بنا به پخت این آش در مناطق مختلف مواد غذایی دیگری نظیر ماش ، پوره گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی ، بلغور جو یا گندم به این آش افزوده می شود.

آش کلم قمری -Ash
اش کلم قمری -Ash

دیگر انواع آش ایرانی

آش گندم یکی از آش های سنتی و قدیمی ایرانی است.  با مواد غذایی مانند گندم پوست کنده به همراه حبوبات (لوبیا چیتی ، نخود ،عدس ) ،سبزی آش می توانید این آش خوشمزه و پر خاصیت را تهیه کنید. برای مغذی تر شدن این آش پر خاصیت می توانید در پخت آن از گوشت  یا آب قلم هم استفاده کرد.

آش گندم -Ash

آش گوجه فرنگی  Ash Tomato یکی دیگر از آش های ایرانی است . این آش در هر شهر و منطقه به روش متفاوتی تهیه شده و نام متفاوتی دارد. مواد اصلی آش گوجه برنج ، گوجه فرنگی ، سبزی است.

آش گوجه - Ash
آش گوجه فرنگی  Ash Tomato

آش کشک Ashe_ kashk نوعی آش ایرانی است که بسیار خوش طعم و به دلیل مواد اولیه موجود در آن می توان گفت که غذای کاملی محسوب می شود.این آش در شهر هم ، مانند برخی دیگر از آش ها بر اساس منطقه پخت ،دستورهای مختلفی دارد.

این آش در شهر های مختلف ایران مانند شهرکرد، اصفهان ، تبریز، شیراز و مازندران و … طبخ می شود و بر اساس منطقه پخت ، دستورهای مختلفی دارد. کشک ،حبوبات (لوبیا چیتی ،نخود و عدس) ، برنج نیم دانه ، بلغور گندم ، سبزی آش در کنار نعناع داغ و پیاز داغ از مواد اولیه  اصلی این آش خوشمزه است.البته  از مواد غذایی دیگری مانند سیب زمینی ،گوشت، بلغور جو،کلم ،هویج،بادمجان هم در دیگر روش های  پخت این آش استفاده می شود.

آش کشک - Ash

دیگر آشهای سنتی ایران  

آش شلغم ash-shalgham یکی دیگر از آش های پر خاصیت و قدیمی ایرانیان است. این آش برای بالا بردن سیستم ایمنی بدن و همچنین کمک به بهبود سریع تر سرما خوردگی بسیار مفید است. بنابراین از خوردن آش شلغم در فصول سرد غافل نشوید. یکی از روش های خوردن شلغم به ویژه برای افرادی که با خوردن شلغم پخته میانه خوبی ندارند استفاده از آش شلغم است.شلغم ، برنج نیم دانه ،عدس و سبزی (اسفناج +کمی تره،گشنیز و جعفری) مواد تشکیل دهنده شلغم هستند. برای لذیذ تر شدن آش شلغم می توانید از مقداری گوشت یا  آب گوشت یا قلم استفاده کنید.

ash-shalgham
آش شلغم
آش شلغم ash-shalgham

آش دوغ Ashe doogh یکی از انواع آش های ایرانی و از آش های سنتی اردبیل است. این آش خوشمزه و پرطرفدار در بسیاری از مناطق و فرهنگ ها ، در غرب آسیا از جمله ایران ، آذربایجان و ترکیه طبخ می شود. از برنج ،دوغ ،نخود ، سبزی و سیر می توان به عنوان مواد اصلی این آش نام برد. در برخی دستور های تهیه این آش از مواد غذایی دیگری مانند بلغور گندم ،گوشت چرخ کرده ،تخم مرغ هم استفاده می شود.

آش دوغ  Ashe doogh
Ashe doogh یا ash-e mast

امیدواریم توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را درباره انواع آش های سنتی ایران ، هر چند مختصر در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم. در صورتی که هر گونه نظر یا پیشنهادی در این باره دارید ، می توانید آن را از بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید. منتظر دریافت نظرات ارزشمند شما همراهان خوب سایت رنگ وارنگ هستیم.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com  

4.5/5 - (2 امتیاز)