مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۰:۳۹:۴۵ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
1940
5 ژوئن 2017

 

اصول-سبزی-کاری-در-منزل

 

 

 

 

 

در مبحث گذشته در رابطه با اصول سبزی کاری در خانه مطالبی گفته شد.در صورت تمایل می توانید از اینجا به مطلب دسترسی داشته باشید. امروز قصد داریم نکاتی دیگر را به اتفاق هم مرور کنیم.پس لطفا با ما همراه شوید.

 

۱۳-خاک را چه در باغچه و چه داخل گلدان با بیلچه یا هر چیزی که در دست دارید زیر و رو کنید به اندازه‌ی دو برابر قطر بذر روی آن را با خاک برگ یا خاک الک کرده بپوشانید اگر بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می شوند و نمی توانند رشد کنند . توجه داشته باشید ،عمیق کاشتن و یا سطحی کاشتن بذرها از جمله دلایل عدم جوانه زنی مناسب آنان است.

 

۱۴-بعد از اینکه روی بذرها را پوشاندید و با سر آبپاشی که آب را کاملا پودر می‌نماید آن را آبیاری نمائید.توجه داشته باشید چنانچه این بستر را با شیلنگ و اصطلاحاً به‌طور (شره) آبیاری نمایید بذرهای کاشته شده، در اثر فشار آب بیشتر از حد معمول در داخل خاک پایین رفته و جوانه‌ی بذرها قادر نخواهند بود سر از خاک بیرون آورند و یا اینکه تراکم بذر در یک قسمت زیاد و در جایی کم ودر قسمتی حتی بدون گیاه می شود و تمام زحمت‌های شما بی‌نتیجه خواهد ماند.

 

۱۵-سبزي كاري در زمين هاي گود درست نيست زيرا به دليل رطوبت زياد براي پرورش قارچ هاي زيان آور پوسيدگي ريشه ها و پيدا شدن آفت هاي مختلف مناسب خواهد بود .خاك بايد سبك باشد و هوا بتواند در آن نفوذ كند زيرا بذر سبزي در خاك هاي سخت كه هوا ندارند رشد نمي كند.

 

۱۶-هر وقت که خاک باغچه یا گلدان رو به خشکی رفت دوباره با آبپاش آب بدهید.البته دقت کنید  وقتی خاک خیس باشد اگر دوباره آب بدهید ریشه جوانه ها نمی توانند اکسیژن لازم را گرفته و از بین میروند .

 

۱۷-چنان چه بعد از آبياري آب خيلي دير در زمين نفوذ كند و يا پس از خشك شدن سطح خاك سله ببيند و شكاف هايي روي سطح خاك به وجود آورد دليل بر آن است كه رس خاك زياد است و بايد خاك ماسه اي به مقدار مساوي با آن مخلوط كرد و مقداري خاك برگ پوسيده و كودهاي گياهي به آن افزود ( دو بيل به ازاي يك متر مربع زمين زراعي)

 

۱۸-اگرچه برخی از سبزیجات دوره های کوتاهی از کم آبـی را تحمل می کنـند اما آبیاری منظم به رشد بهینه و کیفیت و لطافت برگسار آنان کمک شایان توجهی خواهد کرد. آبیاری بیش از انـدازه و خیس ماندن بستر کاشت از جمله دلایل شیوع بیماری های قارچـی وپوسیدگی ریـشه گیاهان است. همچنین علایمی همانند پژمردگی، کوتاهی قامت گیاهان و کاهش رشد آنان دیگر نشانه های آبیاری نامناسب و بیش از اندازه است. آبیاری کم و خشکیدن نیز موجـب پژمـردگی و سوختگی و چروکیدگی برگ ها خـواهد شد. درصورت کاشت در گلدان هر مرتـبه آبیاری دقت کنید که بعد از آبیـاری، آب اضافی از مـنافذ انتهای گلدان بیرون آید.

 

۱۹-حتما به نور توجه شود چون که به نور زیادی نیاز دارند به  طوري كه حداقل ۶-۸ ساعـت و به شکل بهیـنه ۱۴ ساعت نور برخوردار باشد.در چنین شرایطی رشد سبزی و تولید برگ  مناسب خواهد بود. توجه داشته باشید که معمـولا در طی زمستان به دلیـل نامناسـب بودن شرایـط نوری، اکثر سبزیجـات رشد خوبی نخواهند داشـت. پریدگی رنگ، بلنـد و علفی شدن نامناسب ساقه ها، زردی و ریزش برگ ها از جمله نشانه های دیگر کمبود نور محیط است. در کل بهتر است در بالکن در مکانی با نور مستقیم آفتاب نگهداری شود . درصورت کمبود نور ساقه ها بلند شده و سبزی ها کیفیت خوبی نخواهند داشت.

 

۲۰-تا قبل از جوانه زدن بذرها گلدانی که در خانه دارید احتیاجی به نور ندارد ولی بعد از جوانه زدن حتما باید نور را تامین کنید

 

۲۱-سه عامل مهم حرارت، رطوبت و هوای مساعد موجب سبز شدن بذرها می‌شوند.

 

۲۲-سبزي ها مانند ساير گياهان به مواد غذايي احتياج دارند كه قسمت عمده آن را به وسيله ريشه خود از زمين جذب مي كنند تا بتوانند خوب رشد كنند براي سبزي كاري مي توان دو نوع كود به كار برد يكي كودهاي طبيعي مانند كود گاوي و گوسفندي و ديگري كود شيميايي . نكته بسيار مهم براي استفاده از كودهاي حيواني اين است كه اين كودها بايد پيش از استفاده كاملاً پوسيده شده باشند . بنا براين بايد حداقل سه يا چهار ماه قبل از كاشت بذر با خاك مخلوط شوند. در مورد كود هاي شيميايي كودهاي فسفاته ( كود سياه ) را مي توان قبل از شخم زدن روي زمين پاشيد ولي در مورد كود اوره ( كود سفيد ) بايد آن را به طور سرك در دو يا چند نوبت ( قسمتي هم زمان با كاشت بذر و قسمتي ديگر بعد از سبز شدن گياه و همراه با آبياري ) به زمين داد.البته کودهای متنوعی در بازار وجود دارد که می توانید نسبت به تهیه آنها اقدام کنید و مطابق  با دستورالعمل ذکر شده روی بسته  بندی آن عمل کنید. در مجموع در سبزي كاري دادن كودهاي طبيعي مانند كود هاي حيواني يا آلي ضروري است .كود حيواني علاوه بر تامين نيازمندي هاي غذايي گياهان ، خاك هاي زراعتي را از نظر خواصي فيزيكي و نفوذ پذيري اصلاح مي كند ولي اين كود كاملاً غني نيست و بايد كمبودهايش را با كود شيميايي جبران كرد.

 

 

۲۳-آفت رایج سبزیجات در آپارتمان ها شته است . به منظورکنترل این آفت یک گلدان همیشه بهار و جعفری در کنار سبزی ها قرار می دهیم با این کار حدودا ۶۰% آفت کنترل می شود  و هر ۲۰ روز یکبار مخلوط آب و الکل روی آنها اسپری می کنیم . به یاد داشته باشیم که مخلوط آب و الکل یک واکنش گرمازا است و به هنگام استفاده مراقب چشم ها و صورتمان باشیم. (برای یک لیوان آب یک قاشق الکل می ریزیم) . البته يك راه ديگر هم اين است كه يكي دو قطره مايع ظرفشويي را در يك ليوان آب حل كنيد و آن را روي برگهاي گياه اسپري كنيد . فقط حواستان باشد كه اين محلول نبايد روي خاك پاشيده شود. اگر اين اتفاق بيفتد نه تنها كمكي به گياه نكرده ايد بلكه مانع رشد و سر سبزي آن هم مي شويدحتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که موزیک هم می‌تواند تاثیر به سزایی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از بروز برخی آفت ها داشته باشد.

 

 

۲۴-دمای ۱۶-۲۵ درجه سانتی گراد برای رشد اکثر سبزیجات برگی مناسب است. اگر با افزایش دما آبیـاری گیاه نیز با نظـم بیشـتری صورت گیـرد مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اصـولا گرما و خشکی محیط از دلایل به گل نشستن و عدم تردی برگسار سبزیجات است.

 

۲۵-اگر سبزيهايي كه در گلدان كاشته ايد از نوع برگي نيستند و قرار است منتظر ميوه ها باشيد،مثل بادمجان، فلفل و يا خيار حتما بايد گرده افشاني را خودتان به عهده بگيريد .چرا كه در گياهاني كه در طبيعت هستند اين كار توسط حشرات و زنبور ها انجام مي شود ولي معمولا همه خانه مان را از وجود هر گونه حشره پاكسازي مي كنيم .

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (3 امتیاز)