مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۳:۱۴:۵۴ ساعت:     
 شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Saturday 20 April 2024 میلادی  و   11 شوال 1445 قمری
2785
13 اکتبر 2017

 

 

Segment : هر بند بدن حشره را  مي گويند .

 

tagma: تعدادي بند كه روي هم تشكيل يك بخش را مي دهند .

 

تخم (  Egg): از اختلاط گامت نر و ماده به وجود مي آيد و از نظر بقاي نسل، انتقال صفات، مقاومت در برابر عوامل نامساعد و انتشار گونه اهميت دارد. تخم حشرات داري رنگ وشكل مختلف است. تخمريزي حشرات در يك يا چند نوبت صورت مي گيرد و تعداد تخم بسته به نوع حشره فرق مي كند. تخمها در سطح خاك يا روي گياه  و ساير جاها قرار داده مي شود و معمولا به صورت انفرادي يا دسته جمعي به وسيله ماده چسبناكي روي بافت قرار داده مي شود. بعضي از حشرات تخم ريز دارند و تخمها را داخل بافت گياه يا جانور قرار مي دهند و بعضي از حشرات تخمها را داخل پوششي بنام  Ootheca يا كپسول تخم قرار مي دهند. تخم داراي پوسته اي به نام  Chorion و منفذي به نام   Micropyle براي ورود اسپرم  است.

 

لارو(Larva): نوزاد حشرات با دگرديسي كامل را لارو گويند.

 

لارو  Neonate: لاروهاي كه تازه بيرون آمده و هنوز تغذيه نكرده اند را لارو  Neonate  مي گويند.

 

پوره (Nymph ) :نوزاد حشرات بدون دگردیسی را که از نظر شکل شبیه والدین بوده و تنها از نظر جثه کوچک‌ترند پوره (Nymph) می‌نامند مانند حشرات متعلق به خانوادهٔ ملخ‌ها.

 

فین فینی : نوزاد حشرات با دگردیسی ناقص را  فین فینی  می‌گویند که از نظر ویژگی‌ّهای ریخت‌شناختی شباهت زیادی به حشره کامل دارد.

 

سن لاروي يا سن پورگي(instar): فاصله دو پوست اندازي متوالي را يك سن لاروي يا سن پورگي يا instar مي گويند. تعداد سن لاروي يا پورگي بسته به گونه ثابت است و گاهي شرايط محيطي مثل دما و غذا روي تعداد سن لاروي اثر دارند.

 

شفيره ( pupa) :در حشرات با دگرديسي كامل لارو پس از طي آخرين سن لاروي وارد مرحله شفيرگي مي‌شود. در اين مرحله حشره فاقد حركت و تغذيه و هر نوع فعاليت ظاهري ديگر است . شفيره گاهي بدون پوشش ولي معمولا در داخل پيله يا كپسول يا محفظه اي ديگر اين مرحله را طي مي كند. از نظر شكل خارجي ، وجود يا عدم وجود پيوست هاي آزاد در سطح خارجي بدن ، در شفيره  در اشكال مختلف  ديده مي شود.

 

شفيره آزاد (Liberal، Exarata):اين شفيره ها اغلب سفيد يا زرد رنگ هستند ،قسمتهاي مختلف بدن شامل پا و شاخك آزاد بوده و به بدن  نچسبيده اند به طوري كه شفيره مي تواند حركاتي انجام بدهد.

 

شفيره غير آزاد ( Obtecte ) : جلد اين شفيره ها معمولا سخت و علائم ظهور بالها و پاها و شاخكها در سطح خارجي بدن نمايان ولي به آن چسبيده است  و اغلب داخل پيله هستند.

 

شفيره مخفي (Coarctate) :  در اين حالت بدن شفيره به وسيله آخرين جلد لاروي پوشيده مي شود. اين شفيره ها پوپاريوم نيز ناميده مي شوند . در اين نوع شفير ه هيچ گونه پيو هاي خارجي نمايان نمي باشد پوپاريوم در حقيقت جلد سخت شده لارو سن آخر است.

 

 

 

 

 

 

حشره بالغ (Adult) : این مرحله در حشرات زیر رده بالداران اعم از اینکه دگردیسی کامل یا ناقص داشته باشند در درجۀ اول به وسیلۀ ظهور یا تکمیل ساختار بالها مشخص می شوند و از این جهت یکی از صفات اختصاصی حشره بالغ داشتن قدرت پرواز و در نتیجه امکان انتشار گونه در سطح وسیع می باشد. تولید مثل و تکثیر گونه یکی دیگر از وظایف فیزیولوژیک منحصر به حشره کامل است و در این مرحله آماده انجام آن می باشد. حشرات بالغ اغلب دارای دو شکلی جنسی هستند و نر و ماده یک گونه با هم اختلاف داند. در حشراتی که دارای زندگی دسته جمعی اعم از نوع ساده یا اجتماعی آن می باشند یک نوع چند شکلی بین افراد کلنی مشاهده می شود. مانند زنبور عسل و موریانه که در یک کلنی افراد کارگر، سرباز، نر و ملکه وجود دارند. به طور کلی مرحله حشره بالغ به علت ثبات ظاهری آن از نظر تشخیص و تفکیک گونه ها و رده بندی حشرات اهمیت فوق العاده دارد.

 

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (7 امتیاز)