مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۰۸:۰۷:۳۳ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
1772
3 اکتبر 2016

%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%ad%d8%aa-%d8%af%d8%a7%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d8%a7%da%a9%d8%aa%d9%88%d8%b3

 

 

 

کاکتوس ها معمولا دوره ای را استراحت می کنند،خواب رفتن کاکتوس ها یک عادت ژنتیکی است که این کار را برای محافظت از خود و ذخیره سازی انرژی برای دوران بعد از خواب انجام می دهند.
عموما دمایی که منجر به رفتن خواب در کاکتوس ها می شودمابین۱۵-۱۰ درجه سانتیگراد می باشد این دما دمایی است که غالب ساعات شبانه روز را در برگرفته باشد .البته لازم به ذکر است که زمان استراحت گونه های مختلف کاکتوس ها متفاوت است  و شما رفتار های متعددی را می بینید مثلا کاکتوس های سایه دوست و درختی مانند اپی فیلومیهاها و گونه های کاکتوس کریسمس نیاز به استراحت ندارند. از آغاز آذرماه ، کاکتوسها کم کم از میزان فعالیت رویشی فیزیولوژیک خود کاسته و وارد دوره استراحت می شوند و به مراقبت چندانی هم نیاز ندارند و  شمار فراوانی از کاکتوسها هم  در ماه دی به استراحت زمستانه خود ادامه و به اصطلاح در خواب زمستانی فرو می روند .
در زمان استراحت کاکتوس میزان آبیاری باید کم باشد چرا که در این موقع روزنه ها بسته و تعرق کم می کنند و نیروی خود را برای بازیابی انرژی از دست رفته و بهره گیری در فصل رشد بعدی به کار می برند و فقط رشد ایستایی دارند .

 
 نکته :

 
هر گونه آبیاری و تقویت کاکتوس ها در دوره استراحت ،مایه مزاحمت بوده و به رشدی ناهنجار می انجامد و به این ترتیب یا پوسیده شده  و یا از بین می روند و یا در سال آینده نیز به گل نخواهند نشست آبیاری تنها باید در حد زنده ماندن کاکتوسها انجام بگیرد .
حذف دوره استراحت باعث رشد سریع گیاه می شود ولی باعث می شود که کاکتوسها نسبت به بیماری حساس و آسیب پذیر شوند !

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.7/5 - (8 امتیاز)