مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۱:۵۷:۴۴ ساعت:     
 پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Thursday 28 March 2024 میلادی  و   18 رمضان 1445 قمری
3719
3 آوریل 2021

در مطلب دانستنی های اسب می خواهیم حقایق خواندنی و جذابی را درباره اسب با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم. حتما شما هم می دانید که ، اسب یکی از حیواناتی است که از سالیان  دور هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی با انسان داشته است. رابطه میان انسان ها  و اسب ها بسیار عمیق است. این حیوان دوست ‌داشتنی، نجیب، زیبا و قوی؛ بسیار مورد توجه انسان ها است. گرچه اسب حیوانی اجتماعی است  و تمایل دارد به صورت گروهی با دیگر اسب ها زندگی کند  اما چنانچه اسب  تنها شود با آموزش کم کم می آموزد که یک انسان را به عنوان دوست بپذیرد و به دوری از هم نوعانش عادت کند.

چنانچه شما مشتاق هستید درباره اسب  این حیوان نجیب و چابک،  اطلاعات بیشتری را کسب کنید با این مطلب تا پایان همراهی کنید.

 

دانستنی های اسب

دانستنی های اسب

۱. اسب ها حیوانات اجتماعی هستند  و ترجیح می دهند در گروه باشند. گروهی زندگی کردن اسب ها موجب کاهش استرس اسب ها و همچنین افزایش سیستم ایمنی آنها می شود.

۲. طول عمر اسب ها بسته به نژاد، شرایط و محیط زندگی بین ۱۵-۴۰ سال می باشد . طول عمر پونی ها (اسب های کوچکتر از ۱۴۵ سانت )، کمی بیشتر بوده و تقریبا ۵۰ سال می باشد. البته طول عمر اسب می تواند استثنائاتی هم داشته باشد به عنوان مثال مسن ترین اسب ثبت شده تا ۶۲ سالگی زندگی کرد و در سال ۱۸۲۲ درگذشت.

۳. این حیوان ۸ نوع گروه خونی (A.C.D.K.P.Q.U.T) دارد که در این بین، گروه خونی T کمتر از سایر گروه های خونی است.

۴. تعداد دندان های اسب ماده و نر متفاوت است. جنس نر ۴۴ دندان و جنس ماده بین ۳۶-۴۰ دندان دارد.

۵. حس شنوایی این حیوان بسیار بالا است. در گوش اسب ۱۰ ماهیچه وجود دارد به همین دلیل می تواند گوش خود را ۱۸۰ درجه بچرخانند.

۶. اسب ها در سن ۴ سالگی بالغ می شوند. به جنس ماده بعد از ۴ سالگی مادیان و به جنس نر بعد از ۴ سالگی نریان گفته می شود.

۷. اسب حیوانی بسیار سریع و چابک است. سرعت متوسط اسب ها بین ۶۰ – ۵۰  کیلومتر میباشد و سریع‌ترین سرعت ثبت شده برای  اسب ۸۸ کیلومتر در ساعت می باشد.

دانستنی های اسب

۸. اسب Horse حیوانی گیاه خوار است. خوراک اصلی یک اسب علوفهٔ با کیفیت است که از یونجهٔ خشک یا چراگاه تامین می شود. یک اسب ۴۵۰ کیلوگرمی در روز  به میزان ۷ – ۱۱ کیلوگرم غذا نیاز دارد. میزان غذا باید با سن، وزن و فعالیت اسب تناسب داشته باشد تا بتواند نیازهای رشد و انرژی اسب را تامین کند.

حقایق جالب درباره اسب ها

۹. نوزاد اسب که کُرّه نام دارد در  اکثر مواقع  در بازه زمانی ۲۷ فروردین الی ۲۷ اردیبهشت و در شب ها به دنیا می آیند.

۱۰. اسب ها حافظه بسیار قدرتمندی دارند. آنها انسانها و آموزشهایشان را برای همیشه به یاد می آورند. حافظه اسب حداقل به اندازه حافظه فیل ها خوب است.

۱۱. اندازه چشم اسب ها ۹ برابر بزرگتر از چشم انسان است و دید بیش از ۳۵۰ درجه دارد. که نزدیک به ۶۵ درجه آن را با هر دو چشم و ۲۸۵ درجه باقی‌مانده را با یک چشم می‌بیند.

درباره دانستنی های اسب

۱۲. امروزه بیشتر از ۳۰۰ نژاد اسب در سراسر دنیا وجود دارد.این فراوانی در نتیجه انتخاب طبیعی و آمیختگی اسب‌ها توسط انسان ها اتفاق افتاده است.

اصیل ایرانی، اصیل ترکمن، اصیل اسپانیایی (آندالوزین Andalusian)،  اصیل انگلیسی (تروبرد Thoroughbred)، کوارتر(Quarter)، انگلیسی-عرب،  بارب (Barb)، فالابلا، پینت (Paint) و فریزین (Friesian) از جمله نژادهای اسب هستند.

۱۳. قلب اسب از لحاظ شکل، کروی تر از قلب انسان است. متوسط وزن قلب اسب حدود ۳.۶ کیلوگرم است؛ گر چه می تواند بیشتر از دو برابر این اندازه نیز باشد.

۱۴. اسب‌ها جزء پستاندارن هستند و جاندارانی خون گرم می باشند. این عبارت در مورد اسب ها معنی جدیدی به خود می گیرد.عبارت‌های خونگرم یا خونسرد، اشاره به خوی حیوان دارد نه تنظیم دمایی بدن آن. برای اسب هایی که آرام تر و ساکت تر هستند و اندام عضلانی دارند، عبارت خونسرد به کار می رود بنابراین اسب های کار و اسب های بارکش در این گروه قرار می گیرند. عبارت خون گرم هم به اسب های سبک یا اسب های سواری اطلاق می شود.

۱۵. یک اسب روزانه ۳۸ تا ۴۵ لیتر آب می‌نوشد. البته  عواملی همچون وزن اسب، سن، نوع جیره غذایی، میزان و مدت زمان فعالیت، دمای محیط و  سلامت دستگاه گوارش بر میزان آب مصرفی اسب تاثیر گذارند.

دانستنی های اسب

سایر دانستنی های اسب

۱۶. زایمان مادیان بین ۱ دقیقه تا ۱ ساعت طول می کشد و در هنگام زایمان مادیان نباید دور آن شلوغ باشد در غیر این صورت کار او به تعویق می افتد.

۱۷. اسب ها امکان نفس کشیدن از راه دهان را ندارند و فقط قادر به تنفس از طریق بینی شان هستند.

۱۸. اسب ها می توانند به صورت دراز کش و هم به شکل ایستاده بخوابند. زمانی که اسب  Horse به شکل دراز کش به خواب می رود انرژی بیشتری در مقایسه با حالت ایستاده مصرف می کند. همچنین اسب ها وقتی به صورت گروهی زندگی می کنند بهتر می خوابند چون  اسب های یک گروه هیچ وقت همه با هم نمی خوابند  و حداقل یکی از اسب ها، برای مراقبت از سایر اعضای گروه در برابر خطرات احتمالی بیدار است.

دانستنی های اسب

نکته دیگر درباره خواب اسب ها این است که اگر به اسب اجازهٔ نشستن و استراحت داده نشود بعد از چند روز، دچار کمبود خواب می شوند و گاهی هم ممکن است تعادل خود را از دست بدهد و به شکل ناگهانی بر روی زمین بیفتد.

۱۹. اسب ها حدود ۲۰۵ استخوان در اسکلت خود دارند. بیشتر نژادهای اسب ۱۸ دنده دارند اما اسب های نژاد عرب   دنده ۱۷ دارند.

۲۰. از روی حالت گوش، گردن، چشم، بینی و دم اسب می توان متوجه  حالات روحی اسب شد. به عنوان مثال  گوش های رو به جلو و سیخ اسب نشان دهنده خوشحالی اسب و گوش‌های روبه عقب و افتاده، نشان دهنده عصبانیت اسب می باشد.

۲۱.  کُرّه اسب یک ساعت بعد از تولد می تواند بایستد و  ۲ ساعت بعد از تولد می تواند قدم بزند، یورتمه برود یا بدود.

دانستنی های اسب

۲۲. اسب ها دارای حس چشایی پیشرفته ای هستند و به طور کلی گیاهان سمی نخواهند خورد؛ با این حال ، موارد استثنایی نیز وجود دارد.

دیگر اطلاعات عمومی درباره اسب

۲۳. اندازه اسب ها از نظر نژاد متفاوت است ، اما تحت تأثیر تغذیه نیز قرار دارد.

۲۴. متوسط ضربان قلب در یک اسب بالغ بین ۲۸ – ۴۵ ضربه در دقیقه (bpm)  است. بسته به آمادگی جسمانی قلبی عروقی و پاسخ اسب به تمرینات، این میزان می تواند به بیش از ۲۵۰  ضربه در دقیقه در حداکثر فعالیت اسب در هنگام تمرین یا مسابقه برسد.

دانستنی های اسب

۲۵. مدت زمان بارداری اسب  ۱۱ ماه می باشد اما در بعضی اوقات ۱۰-۱۲ ماه می شود یعنی تقریباً ۳۴۰ روز ، با دامنه متوسط ۳۲۰-۳۷۰ روز

۲۶. وزن مغز اسب تقریبا معادل معادل نیمی از مغز یک انسان کامل می باشد.

۲۷. حس لامسه اسب بسیار قوی است. این حس در پیرامون گوش‌ها، چشم‌ها، و بینی حساس تر می باشد.

۲۸. اسب ها کاربرد روان درمانی هم دارند.همراهی  افراد با ناتوانی‌های جسمی و روانی  با اسب در سنین مختلف با تنایج مثبتی همراه بوده است.

سعی کردیم در مطلب دانستنی های اسب حقایق جالب و خواندنی از این حیوان نجیب را به طور مختصر و مفید با شما به اشتراک بگذاریم. امیدواریم با مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره اسب ها کسب  کرده باشید.

آیا شما این موارد را می دانستید؟ کدام یک برای شما جالب تر و شگفت انگیز تر بود؟ لطفا با گذاشتن کامنت ، دیدگاه های خود درباره این مطلب را با ما در میان بگذارید.

گرد آوری و تنظیم : https://rangvarang.com

4.9/5 - (14 امتیاز)