مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۴:۴۳:۴۸ ساعت:     
 سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳  برابر با  Tuesday 23 April 2024 میلادی  و   14 شوال 1445 قمری
10500
10 مارس 2018

سبزه با خاک ژله ای آموزشی است که امروز سایت رنگ وارنگ برای شما عزیزان در نظر گرفته است. این سبزه متفاوت و در عین حال زیبا می تواند جلوه بیشتری به سفره هفت سین شما بدهد. برای داشتن این سبزه حق انتخاب زیادی از سایز و شکل ظرف گرفته تا رنگ خاک ژله ای دارید. می خواهیم در این مطلب تمام نکاتی را که برای داشتن این مدل سبزه لازم است بدانید را با شما به اشتراک بگذاریم. اگر می خواهید با اصول کاشت سبزه در خاک ژله ای آشنا شوید پیشنهاد می کنیم مطالعه این مطلب را  از دست ندهید.

 

 

روش کاشت سبزه-با-خاک-ژله-ای-

 

 

خاک ژله اي چست ؟

 

ابتدا لازم می دانم در مورد خاک ژله اي و نحوه آماده سازی آن توضیح مختصری بدهم. خاک ژله اي یا فلاورژل ( FG) يک نوع پليمر به شدت آبدوست مي باشد که رطوبت را به سرعت جذب کرده و به تدريج در اختيار گياه قرار مي دهد. خاک ژله ای را با نام های دیگری همچون جاذب رطوبت ، هیدروژل های رنگی ، سوپر آب ، خاک های کریستالی نیز می شناسند که در سه نوع پودری (گرانول) ، مکعبی (کیوبیک) و گرد (مرواریدی) متناسب با سلایق و کاربرد های مختلف عرضه می گردد. این خاک  رنگهاي متنوعي دارد و کاملا بی بو می باشد. خاک ژله ای به صورت تک رنگ و چند رنگ بسته بندی می شود که می توانید طبق نیاز و سلیقه خود آنها را خریداری کنید.

 

رنگ بندی خاک ژله ای

 

 

خاک ژله اي غیر سمی است و مصرف اتفاقی آن برای اطفال و حیوانات خانگی کاملا بی ضرر است . از پلیمرهای قابل تجزیه در محیط زیست ساخته شده و هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی کند. مزیت دیگر آن این است که  باکتری ها و حیوانات موذی همچون پشه در فلاورژل رشد نمی کنند. خاک های ژله ای به دلیل خصوصیاتی مثل زیبایی ، حفظ رطوبت و عاری از میکروب و بیماری بودن جایگزین مناسبی برای خاک مخصوصا در محیط های آپارتمانی است.

 

 

روش استفاده از خاک ژله ای

 

برای فعال سازی خاک ژله ای لازم است  به آن آب اضافه کنید. خاک ژله ای را در ظرف مناسبی بریزید و به آن کمی آب اضافه کنید. بايستي توجه داشت که خاک ژله اي پس از جذب آب بين ۴۰ تا ۱۰۰برابر حجم اوليه اش افزايش حجم خواهد داشت و براي رسيدن به حداکثر حجم خود نياز به چند ساعتي زمان دارد. در تصویر زیر روند جذب آب و فعال شدن خاک ژله ای را مشاهده می کنید.

 

 

 

 

اگر آب استفاده شده برای فعال سازی خاک ژله اي زياد شده ، نگران نباشید کافي است آن را در آبکش ريخته تا آب اضافي خارج گردد به این ترتیب خاک ژله ای آماده می شود.

 

آموزش کاشت سبزه گندم با خاک ژله ای

 

وسایل لازم برای تهیه سبزه گندم با خاک ژله ای

 

۱.خاک ژله اي در رنگ دلخواه : ۱-۲ بسته

۲.دانه (بذر) گندم : به مقدار لازم

۳.ظرف شیشه ای در طرح واندازه دلخواه

  1. آب افشان

 

روش تهیه سبزه گندم با خاک ژله ای

 

ابتدا دانه های گندم را آماده کنید. برای آماده سازی دانه های گندم باید بعد از شستن دانه ها،  آنها را  برای چند ساعت خیس کرده تا سریع تر جوانه بزند. سپس آب ظرف را خالی کرده و یک دستمال روی بذرها می اندازیم و روی پارچه را با اسپری کردن آب مرطوب نگه می داریم و این کار را تا ریشه دار شدن گندم ها ادامه می دهیم . به این ترتیب دانه های ریشه دار شده گندم برای قرار گرفتن روی خاک ژله ای آماده می شوند.

بر اساس اندازه ظرف خاک ژله ای تهیه کنید معمولا ۱-۲ بسته کافی است البته اگر ظرف مورد نظرتان بزرگ بود مسلما به مقدار بیشتری احتیاج دارید . حالا خاک ژله ای فعال شده را در ظرفی ریخته و مقداری از آن را میکس کرده و کنار بگذارید. ارتفاع خاک بستگی به ظرف و نوع بذر شما دارد سپس گندم های ریشه دار شده را از سمت ریشه در داخل خاک فرو می کنیم به ضخامت ۲-۳ سانت گندم بریزید تا سبزه پر پشت و زیبایی داشته باشید. سپس با مقداری خاک ژله ای میکس شده و له شده حدود ۱ سانت روی بذرها را می پوشانیم و سپس روی خاک را آب اسپری می کنیم . البته باید مراقب باشید خیلی هم آب اسپری نکنید تا آب اضافه در پایین ظرف جمع شود و باعث خراب شدن سبزه شما شود.

بعد از گذشت چند روز سبزه شما آماده می شود. می توانید برای زیباتر شدن سبزه ،آن با به کمک قیچی مرتب کنید.

 

 

 

 

 

نکات سبزه گندم با خاک ژله ای

 

۱.همانطور که می دانید  زمان مناسب برای کاشت سبزه گندم ۱۰-۱۲ روز قبل از عید می باشد.

  1. سبزه را روزانه ۱-۲ بار با آب افشان ، به میزان کم آب اسپری کنید.
  2. از گذاشتن این سبزه در مقابل نور مستقیم خورشید خودداری کنید به دلیل اینکه ظرف شیشه ای است و به شکل ذره بین عمل می کند و سبزه شما خراب می شود .

 

امیدواریم  به کمک این آموزش بتوانید سبزه ای زیبا و متفاوت را برای سفره هفت سین آماده کنید و از هنر خود لذت ببرید. چنانچه نظر یا تجربه ای درباره این مطلب و سبزه با خاک ژله ای دارید می توانید از بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر همراهان سایت در میان بگذارید.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.8/5 - (9 امتیاز)