مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۲:۴۰:۱۳ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
2836
21 اکتبر 2016

 

%d9%85%d8%a7%db%8c%da%a9%d9%88-%d9%be%d9%84%d8%a7%d8%b3%d9%85%d8%a7

 

 

مایکوپلاسما:

مایکوپلاسما جنسی از باکتری هاست که دیواره ی سلولی ندارد.نداشتن دیواره سلولی باعث مقاوم شدن این باکتری ها در برابر آنتی بیوتیکهای موثر بر دیواره مانند پنی سیلینها میشود. برخی گونه های این باکتریها ساپروفیت و برخی انگل هستند.

 

فیتوپلاسماها:

فیتوپلاسماها و اسپیرو پلاسماها ( شبه میکوپلاسماها) انواعی از باکتری ها هستند( که همانند مایکوپلاسمای  مولد بیماری در انسان) فاقد دیواره ی سلولی می باشند و و زندگي آن‌ها به بافت آبكش محدود مي‌شود. محتویات سلولی آن ها توسط غشای سیتوپلاسمی سه لایه ای احاطه گشته است و به همین علت فاقد شکل مشخصی می باشد. فيتوپلاسماها به‌وسيله‌ي بعضي از زنجره‌هاي ناقل منتقل مي‌شوند و درگياهان آلودگي توليد مي‌كنند.  فيتوپلاسماها ازنظر انتقال ازگياهي به گياه ديگر و علائم بيماري به ويروس‌ها شباهت دارند.  درگذشته اين بيماري‌ها را ناشي از ويروس مي‌دانستند.
این نوع ازباکتریها معمولا توسط حشرات مکنده ، پیوندک ها و انگل سس انتقال یافته، وارد آوند آبکشی می شوند و در آن جا تکثیر می یابند  و خسارت وارد می کنند.

درآوندهاي آبكش چند گياه آلوده به بيماري زردي مينا، كوتولگي، جاروي جادوگر سيب و… موجودات فيتوپلاسما يا شبه پلاسما كشف شده است.

 

علائم بیماری ناشی از فیتوپلاسماها:

علائم بیماری به صورت زردی و سوختگی برگ هاست که معمولا با شفاف شدن رگبرگ ها، تغییر شکل برگ ها، جاروئی شدن و کوتولگی شدید گیاه همراه است.

 

گیاهان انگل:

گیاه انگل به دلیل نداشتن کلروفیل برگ و ریشه به طور کامل به میزبان خود وابسته می‌باشند و تمامی مواد موردنیاز خود را از گیاه میزبان دریافت می‌کنند. مثل گیاهان انگل سس و گل جالیز در برخی موارد این ارتباط انگلی کامل نیست بلکه به صورت نیمه‌انگلی می‌باشد این گیاهان انگل دارای ریشه ،برگ و اندام سبز می‌باشند و قادرند برخی از مواد را خودشان از محیط دریافت کرده و یا سنتز کنند. با این حال برخی از مواد آلی موردنیاز را که خود قادر به ساختن آن نمی‌باشند بایستی از گیاه میزبان دریافت کنند. مثل گیاه انگل دارواش استرگیا و…

انگلهای گلدار یکی از مشکلات مهم کشاورزی در اغلب نقاط جهان به شمار میروند. این گیاهان قادرند تا تمام محصول یک مزرعه را نابود سازند. علاوه بر آن به دلیل تولید بذر فراوان موجب آلودگی شدید مزرعه شده و به لحاظ دوام اعجاب‌اگیزی که این بذور در خاک دارند و گاه متجاوز از پنجاه سال علفهای هرز انگلی بدلیل تنوعی که دارند اغلب محصولات زراعی را در خطر آلودگی قرار می دهند. غلات به استراگیا صیفی‌جات و جالیز و یونجه و توتون و باقلا به گل جالیز بسیاری از نباتات دولپه‌ای به سس و درختهای مختلف به انواع دارواش آلوده میشوند و صدها گونه گیاه انگلی روی نباتات خودرو فعالیت دارند که خود خطری بالقوه برای محصولات زراعی محسوب میگردند.

گیاهان هرز انگل مانند چشم بلبلی ، دارواش ، گل جالیز ، موخور ، سس ، استریگا با تشکیل یک اندام ارتباطی و نفوذ در بافتهای هادی سایر گیاهان آنها را مورد تهاجم قرار داده و بدین وسیله از قسمتی یا تمام مواد غذایی گیاه میزبان استفاده می‌کنند. این قبیل گیاهان غالبا با خاک ارتباط نداشته یا آن که پس از مدتی کوتاه ، ارتباط آن قطع می‌گردد.

طبق تحقیقات دو دانشمند لومیس و ویلسون حدود ۲۵۰۰ گونه گیاه هرز انگل که از گیاهان گلدار هستند تاکنون شناخته شده است. مهمترین تیره‌هایی که گونه‌های انگلی فراوانی دارند عبارتند از: تیره‌های دارواش ، میمون ، پیچک ، گل جالیز و سانتالاسه. گیاهان انگل یا نیمه انگل که در ایران بیش از همه موجب خسارت می‌گردند عبارتند از: دارواش ، آرستوبیوم ، لورانتوس ، سس ، گل جالیز و استریگا.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.6/5 - (7 امتیاز)