مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۴:۰۳:۴۹ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
1003
14 سپتامبر 2016

 

%d9%82%d8%a7%d8%b1-%da%86%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%b2%d8%a7

 

قارچ‌ها به‌عنوان يكي از مهمترين عوامل بيماري‌زاي گياهي محسوب می شوند .قارچ هاموجودات زنده‌اي هستند که فاقد ريشه و كلروفيل كه قادر به انجام فتوسنتز نبوده و بايد مواد آلي را به صورت آماده جذب كنند. بيشتر قارچ‌ها به صورت ساپروفيت عمل مي‌كنند يعني با زندگي و تغذيه ازمواد آلي مرده به تجزيه آن‌ها كمك مي‌كنند؛ تعدادي از قارچ‌ها در گياهان بيماري‌زا هستند هريك از قارچ‌هاي پاتوژن گياهي مي‌تواند به يك يا چند گياه حمله كند.
قارچ ها به صورت رشته های ظریفی که هیف نام دارد  و توده آن را میسیلیوم می نامند مشاهده می شوند.گاهی میسلیوم ها به صورت توده ی کرک مانندی در سطح گیاه دیده می شوند. گاهی نیز بخشی از میسلیوم  یا تمامی آن در داخل بافت بافت های گیاهی قرار داشته و در سطح گیاه آثاری از آن مشاهده نمی شود.
رشته های قارچ، آب و مواد معدنی را از گیاه گرفته و باعث ضعف گیاه می شوند و همچنین ممکن است آنزیم ها ، مواد سمی و یا شیمیایی دیگری ترشح نمایند و از این طریق بر گیاه آسیب رسانده  و باعث توسعه بیماری در گیاه و یا بروز علائم بیماری شوند.بعضی از قارچ ها تولید اندام های نام sclerotic می کنند. sclerotic شامل توده های متراکمی از رشته های قارچ ها  و ذخیره ی مواد غذایی می باشند که می توانند خشکی و یا گرما و سرمای شدید راتحمل نمایند. هنگامی که شرایط مساعد باشد، ممکن است sclerotic جوانه زده و تولید رشته ها و اسپور نماید که می تواند موجب آلودگی گیاه میزبان حساس شود.اسپورها توسط باد و یا آب انتقال می یابند.اسپورهایی که از طریق جنسی به وجود می آیند، غالبا به شرایط نامساعد محیطی مقاوم بوده و می توانند در خاک و یا روی مواد گیاهی در حال پوسیدگی برای
مدت طولانی دوام بیاورند.

 

 

روش نفوذ قارچ‌ها:

 

نفوذ قارچ‌ها به صورت مستقيم ازطريق منافذ طبيعي و يا ازطريق زخم‌ها صورت مي‌گيرد .قارچ‌ها گسترده ‌ترين روش براي نفوذ دارند، عدسك‌ها، روزنه‌ها، روزنه‌هاي آبي و يا قطرات آبي كه درسطح گياه وجود دارد. نفوذ قارچ‌ها به درون گياه درگروهي توسط زخم‌هایی که به‌طور طبيعي درگياه وجود دارند و يا زخم‌هايي
كه ازطريق مكانيكي درگياه ايجاد مي‌شوند (نفوذ غيرفعال)
نفوذ فعال قارچ‌ها به درون گياه از طريق توليد اندامي به نام Apperssorium صورت مي‌گيرد، پهن شدن سرميسليوم باعث مي‌شود كه سطح فشار افزايش يابد. ميخ نفوذ سبب مي‌شود كه فشار درواحد سطح افزايش يافته و قارچ بتواند ديواره سلولي را شكافته و وارد آن شود زماني‌كه قارچ وارد بافت مي‌شود مي‌تواند ازطريق ميان سلولي يا درون سلولي درون بافت گسترش يابد.

 

برخي از بيماري‌هاي مهم قارچي در گياهان:

 

زنگ ها،مرگ گياهچه، بادزدگي، سفيدك ها،لکه ها،سياهك‌ها ،پوسيدگي ،بوته ميري ،مومي‌شدن
نکته:پوسيدگي‌ها سياهك‌ها و زنگ‌ها از مهمترین بيماري‌هاي قارچي هستند. به عنوان مثال سفیدک داخلی آفتابگردان،سفیدک سطحی مو، زنگ ها و سیاهک های غلات، بوته میری گلرنگ، پژمردگی پنبه، لکه گرد چغندر قند و مرگ ریشه ی سیب زمینی و … توسط قارچ ها به وجود می آیند.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4.5/5 - (6 امتیاز)