مرجع تخصصی آموزش و دانلود
۱۶:۵۳:۳۸ ساعت:     
 جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳  برابر با  Friday 29 March 2024 میلادی  و   19 رمضان 1445 قمری
7926
20 فوریه 2017

آشنایی با علف هرز بند واش(سگ واش )

 

 

 

نام علمی علف هرز بند واش (paspalum  distichum ) :

علف هرز بند واش(سگ واش ) ، علف هرزیست از خانواده poaceae  دایمی و گسترده روی زمین ،ساقه ها گرد خزنده و دنباله دار که اغلب دارای انشعاب در سطح خاک (استولون ) و یا داخل خاک (ریزوم )  و لذا قادر است ریشه و ساقه های جدیدی در محل گره ها ایجاد کند .این دو ویژگی تکثیر سبب شده است تا این گیاه یکی از سمج ترین علف های هرز دنیا به شمار رود.برگ ها کشیده و رگبرگها موازی به طول ۵ تا ۱۵ سانتی متر و به عرض ۲ تا ۷ میلی متر است.خوشه بذر به طول ۲ تا ۷ سانتی متر و دو شاخه ای(v شکل).اما دانه های بذر معمولاً در یک طرف هر شاخه قرار دارند این علف هرز در مکانهای مختلف اعم از اراضی کشت شده و یا اراضی بایر رویش دارد.

بند واش از علف های هرزی است که در کانال ها و جویهای مزارع فراوان است و در هنگام آبیاری بیشترین نقش را در اتلاف آب دارد .رویش این علف هرز در مجاورت کانال ها و جوی های آبیاری موجب می شود تا یک توده ضخیم از ریشه های درهم فرورفته را در کف کانال ایجاد نموده و سبب کندی جریان آب شود. ازبین بردن کامل این علف هرز در اطراف کانال های خاکی و حتی روی  مرزهای مزارع به صلاح نیست زیرا موجب سست شدن خاک و در نهایت سبب فرسایش و از هم پاشیدن آنها می شود.حفظ یک لایه سبز به ارتفاع ۲ تا ۳ سانتی متر از فرسایش خاک  جلوگیری می کند و هم پناهگاه خوبی برای دشمنان طبیعی آفات برنج می باشد. کانون اولیه این علف هرز در شالیزار های شمال کشور قرار گرفتن روی مرزهاست.که معمولا از مرزها به داخل کرتها نفوذ می کند اما در شالیزارهایی که تهیه زمین مطلوب نباشد داخل کرتها مکان مناسبی برای رشد و تکثیر بندواش خواهد شد این علف هرز در مزارع شالیکاران فعال و با سلیقه نمی تواند تشکیل جمعیت دهد و معمولا بارعایت اصول به زراعی به خوبی کنترل می شود.

چنانچه شخم به موقع و کامل زده شود معدوم شده و در زیر گل و لای دفن می شود. بقایای آنها را می توان هنگام ماله کشی (پیشکاول ) با دست جمع آوری نمود و از مزرعه خارج کرد.

 

مبارزه شیمیایی با علف هرز بند واش(سگ واش ):

در صورتی که استفاده از علف کش برای کنترل این علف هرز مورد نظر باشد هیچ یک از علف کش های انتخابی و رایج شالیزار ، توصیه نمی شود. برای کنترل بندواش می توان از علف کش گلیفوزیت (glyphoset)  به مقدار ۵/۱ تا ۲ درصد ( ۵/۱تا ۲ لیتر در ۱۰۰ لیتر آب) استفاده کرد. موقع مصرف آن خارج ازفصل زراعی و بلافاصله بعد از برداشت برنج و یا در اوایل بهار قبل از شروع عملیات تهیه زمین می باشد.در موقع مصرف علف کش باید سعی شود از سمپاش های مخصوص علف کش ها استفاده شود چنانچه از سمپاشهای معمولی استفاده گردد باید محلول طوری پاشیده شود که به صورت ذرات ریز ، مانند ذرات شبنم تمام  شاخ و برگ را خیس کند. باید از محلول پاشی زیاد و جاری شدن قطرات علف کش از شاخ وبرگ جداً خودداری کرد. زیرا هم تاًثیر سم کاهش می یابد و هم هزینه مبارزه بالا می رود ضمنا باید مراقبت شود تا حدود دو هفته بعد از سمپاشی علف های هرز به وسیله دام چرا نشود و یا با داس ودهره بریده نشود. در واقع باید بعد از مصرف علف کش به علف هرز فرصت داده شود که کاملا علف کش را جذب نموده و مسیر روند تاًثیر سم طی شود.

 

 

گرد آوری و تنظیم: https://rangvarang.com

4/5 - (4 امتیاز)